مقاله طراحي دکور
معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون : این سه عبارت معمولاً به غلط مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که تخصص معماری داخلی در مقیاس انسانی و در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است و در واقع به معماری فضا از نقطه نظر ساکنان آن می پردازد؛ طراح داخلی متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی کسب کرده است. طراحی داخلی بخشی بین معماری داخلی و دکوراتوری است بدون غالب بودن یکی بر دیگری و نهایتاً دکوراتورها کسانی هستند که تنها با سطح ظاهری فضا مانند رنگ، پارچه، مبلمان، نورپردازی و… سر و کار دارند.
7 اصل در طراحی دكور:
1- نور را دریاب: نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. 2- فرم را بشناس طراحی داخلی: معمولاً به پوسته بیرونی نسبت داده می شود. 3- فضا را حس کن: محدوده در دسترس کاربران می دانند. 4- بافت را لمس کن: مشخصه ای است که با لمس کردن یا دیدن به چشم می آید. 5- شکل را بیازمای: نقطه بیرونی یک شیء را تشکیل می دهد. 6-رنگ را در هم بیامیز: خاصیت بصری فرم است که در طراحی داخلی روی فرم تأکید می کند. 7- حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است.
انواع پرده و کاربرد آن در طراحی دكور: 1- پرده عمومی (لووردراپه): از دسته پرده هایی هستند که بیشتر در فضاهای اداری و تجاری توسط طراحان فضاهای داخلی استفاده می شود. تنها مشکل این نوع پرده عدم وجود رنگ های دکوراتیو است. 2- پرده پلیسه: این نوع پرده از نظر جنسی مرغوب بوده از رنگ و بافت خاصی پیروی می کند. 3- پرده اندولت: این پرده در دسته بندی پرده های کرکره ای فلزی جای می گیرد. 4-پرده بالا رو (شید رول) طراحی دكور: این پرده قابلیت چاپ را دارا می باشد و از مزایای آن می توان به قابلیت شستشو اشاره کرد. 5- پرده بامبو: این محصول عموماً از بامبو کنف و الیاف طبیعی ساخته شده و در اشکال متنوع تولید می شود. 6-پرده کرکره چوبی در طراحی دكور: این پرده کرکره از بافت طبیعی و زیبای چوب بهره گرفتهاست و از مزایای آن می توان به زیبایی، و قابلیت تنظیم نور در آن اشاره کرد. 7-پنل تراک در طراحی دكور:از این پرده معمولاً برای جداسازی فضا استفاده می شود. از نظر ظاهری شبیه لووردراپه ولی با تراک های پهن تر می باشد. و مهمترین مزیت آن همان جداسازی فضا است. 8- شوجی شید در طراحی دكور: این پرده از کاغذ و برگ های طبیعی گیاهان به صورت کرکره یکپارچه تولید می شود و از مزایای آن پوشش یکدست و بافت و رنگ طبیعی آن است.
رنگ در طراحی دكور:
1- انعکاس مرئی است که در اثر عبور یا انتشار یا بازتاب ترکیب رنگ ها وسط اشیاء به وجود می آید. 2- از خواص رنگ می توان به شدت و ارزش و هیو (تهرنگ) اشاره کرد. 3- رنگ ها به طور کلی به سه دسته خنثی، گرم و سرد تقسیم می شوند. 4- رنگ های اصلی شامل زرد و آبی و قرمز هستند. از ترکیب دو به دوی این رنگ ها، رنگ های ثانویه بدست می آید. 5- رنگ های مکمل در واقع متضاد هم هستند. 6- در چرخه رنگ ۱۲ رنگی، رنگهای کناری هم خانواده و رنگ های مقابل همان مکمل یا متضاد محسوب می شوند. 7- بدست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب و زیبا از چرخه رنگ که درست با منظور و هدف فرد منطبق باشد خود به نوعی آفرینش محسوب می شود.
سبك شناسی طراحی دكور:
آسیا منطقه بزرگی با سبک های مختلفی چون ایرانی، هندی، چینی و ژاپنی و عربی است. از مشخصات سبک های آسیایی می توان به استفاده از رنگ های گرم به خصوص قرمز که به نظر چینی ها و ژاپنی ها خوش یمن است اشاره کرد. بطورکلی جهان بینی شرق دور براساس تعادل میان یین(چپ، انرژی زنانگی) و یانگ(راست، انرژی مردانگی) است. مادراین مقاله سعی داریم به بررسی ویژگی های بارز این سبک ها بپردازیم.
سبک ژاپنی در طراحی دكور: تمیزبودن، کم کردن جزئیات و توجه به سادگی ازخصوصیاتت بارزاین سبک است فریم غالب درآن مربع است. وجود عناصرخاصی مانند: تاتامی مت(کف پوش حصیری بافته شده از ساقه برنج) واشیتسو(اتاقی پوشیده شده ازتاتامی مت) درهای کشویی، میز کوتاه و صندلی آن به نام زابوتن. توکونرما: اتاقک آلاچیق مانندوهمینطورکاکمونو.سوئی سکی، ایکبانا، بن سای، توری از ویژگی های این سبک است. باغ آرایی ژاپنی که تحت تأثیر آئین های شینتووذن بوده جلوه خاصی به آن بخشیده است.
سبک چین در طراحی دكور:
سه اصل مهم در این سبک وجود دارد: سادگی، انرژی و طبیعت، که مهمترین اصل پیدا کردن مکان مناسب برای هر وسیله می باشد.کاربرد چوب به عنوان یک متریال طبیعی در این سبک زیاد دیده می شود. کاربرداصول فنگ شویی (باد و آب). برقراری اعتدال میان انرژی ها یکی دیگر از خصوصیات سبک چینی است. عناصر مهم درفنگ شویی: آب، آتش، خاک و چوب و فلز هستند. مهمترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی واصل دیگر دقت در رنگ محیط اطراف است. گیاه بامبوبه نحوی اعجاب انگیزهر ۵ اصل فنگ شویی را وارد محیط می کند. رنگ های اصلی کاربردی در این سبک مشکی، طلایی، زرد و قرمزهستند.
سبک مراکشی در طراحی دكور: طراحی داخلی این سبک معروف است به سبک عجیب و غریب. عناصر اصلی در آن فرش، کاشی، ظروف رنگی، سفال فانوس، آثار فلزی، کف پوش سفالی قرمز،سکوهای بیرون زده از دیوار، مبلمانی باچوب های منبت و مشبک، سایه بان بالای تخت، حیاط اندرونی (ریاض)، چراغ های خفا، کاشی زلیج، تجین ورنگ های مورد مصرف (آبی فیروزه ای و کبود) سفید و سبز هستند.
سبک مصر در طراحی دكور:
هنر مصری سبک هنر توصیفی است استفاده زیاد از سنگ های طبیعی مثل آهک و حجم های مکعبی، حجیم و خطوط مستقیم ستون های قطور و منقوش و پنجره های مشبک چوبی با رنگ تیره در معماری مصری و نوع خاص پرسپکتیوآن وهمچنین استفاده از عناصر بارزی مانند: مصطبه (مقابر اشرافی)، هیرو گلیف (بارزترین نقوش دکواتیو مصری )، ستون های کوتاه و چاق ،هیروگلیف،نقاشی ساکن و خشک، نقاشی پر رنگ و لعاب، نقاشی روی پاپیروس، نقش کنده کاری شده روی دیوار، رابطه نزدیک با طبیعت ، لوتوس،آنخ(کلید زندگی یا کلید نیل )،خدای مات، آنوبوس، خپری(سوسک بالدار)، آمن،وجت، ایارت، اوروبوروس، بست ،کانوپیک ،اوبلسیک.در دکوراسیون مصری وجود طاقچه هایی پر از اشیاء تزئینی و مجسمه و… دردل دیوار ها جلوه خاصی به این سبک بخشیده است.
سبک هندی در طراحی دكور: بارزترین عنصردر این سبک رنگ است. وجود تزئینات کوچک مانند قلیان، شطرنج، سوزن دوزی ظریف، چهل تکه و مندیر( معبد کوچکی که هر جایی در خانه غیر از اتاق خواب می توان قرار داد) و استفاده از نقوش شیوا، لاکشمی، گانشا وهمینطور نقش فیل (اعتقاد هندوها بر به ارمغان آوردن ثروت) از خصوصیات آن محسوب می شوند.
سبک رومی باستانی در طراحی دکوراسیون داخلی : یکی از ویژگی های هنر روم باستان استفاده بجا از تزئینات و مجسمه سازی است،ابداع استفاده از سردیس بجای مجسمه کامل در این دوران بروز کردو از عناصر بارز آن میتوان به : فرسکو،کاتورا، پانتئون، موزلییک های رومی، باسیکیا، لامپ های رومی، فوروم، کلسئوم ،کاتاکومب اشاره کرد. طاق های نیم دایره، استفاده از موزائیک بر دیوار، نواره، آب نما. سونا و استخر. و تبدیل نقاشی دیواری به کاغذ دیواری از رنگ خصوصیات معماری این سبک هستند. در مبلمان به سبک رومی تأکید بر استفاده مختصر از مبل و صندلی است و بیشتر از تزئیناتی مثل موزائیک ها و نقاشی های دیواری و پارچه های منقوش و اشیاء دکوراتیو استفاده می کنند. استفاده از صحنه های جنگ گلادیاتورها به عنوان قطعات موزاییک شده و تمایز دهنده ای برای دکور منزل اشراف با عامه بوده است.
یونان باستان در طراحی دكور: دوره های مختلف آن عبارتند از: دوره هندسی، کهن یونان، کلاسیک، هلنی . شیوه های معماری یونانی به سه دسته تقسیم می شود:۱- دوریسی . ۲- ایونی . ۳- کرنتی . قراردادن فرم سنتوری بر بالای ساختمان ،استفاده از معماری هندسی بر پایه تناسب از ویژگی های این سبک است. مصالح عمده ، آهک، و مرمر سفید. اختراع دولت شهر گام مهمی بود در زندگی شهری.سبک چیدمان رومی و یونانی بر تقارن و تعادل تأکید دارد. معروف ترین نقش در نقوش یونانی، زنجیره یونانی است.رنگ برتر سفید و آبی است. از خصوصیات سبک مدرن یونانی استفاده زیاد از نور طبیعی است.
سبک گوتیک در طراحی دكور: در هنر معماری گوتیک الگوی معماری به صورت فلش های رو به بالا (سمت خداوند) نشان داده شده است. کلیسای نوتردام بنای معروف سبک گوتیک است. شمعدان های فلزی و شومینه سنگی هم از بارزترین عناصر این سبک هستند.
باروک در طراحی دكور: مهمترین خصوصیت معماری باروک ساختن فضاهای منحنی و استفاده فراوان از تزئینات معماری بود.استفاده از رنگهای تیره ورسمی در تجملی ترین سبک دکوراسیون جلوه خاصی به آن ارزانی داشته است. کاخ ورسای شاهکار این سبک است.
روکوکو در طراحی دكور: این سبک همانند سبک باروک تجلی است با این تفاوت که میزان آراستگی ها در آن کمترشده وبیشتر از رنگهای روشن استفاده می شود.
ویکتوریایی در طراحی دكور: در این طرح دیوار به دو قسمت تقسیم می شود. که هر قسمت با کاغذ دیواری یا رنگ تیره جدا می شود. مهمترین موضوع در این سبک هماهنگی و تعادل است. استفاده ازشمعدان های بزرگ و چلچراغ های بزرگشیشه های منقوش از نشانه های این سبک است.
سبک انگلیسی در طراحی دكور: این سبک خود به سبکهای متفاوتی با نامهایی که بیشتر از القاب و اسامی ملکه ها و یا اشراف زاده ها بوده طبقه بندی می شود، مادر این بحث صرفا به بردن نام و خصیصه ای بارزاز آنها اکتفا می کنیم.
سبک ویلیام مری(چوبهای انحنا دار شکل های S , C)
سبک کویین آن(پایه های کابریولی و قوس دار S)
سبک جورجین(استفاده از روکش چوب پارچه کوبی، کاغذ دیواری، چوب های ماهاگونی، اقاقیا)
سبک چندیل( پایه های کبدیولی داشتند که به پنجه یک گربه میان با توپی که گرفته بود ختم می شود)
هپل وایت(صندلی با پشتی سپری یا قلبی شکل)
شرایتون(پایه استوانه شیاردار یا مارپیچ)
سبک بیرر میر( مدال ها با نقاشی پرتره زیاد کاربرد داشت)
سبک باهاوس( بکارگیری فلز در قاب صندلی و مبلمان زیادتر شده) پیشگام مدرنیسم در معماری.
آرت نوو در طراحی دكور: احیاگر سبک تزئینی درماتیک باروک و هدف آن نمایش ارزش های تزئینی خطوط منحنی. استفاده زیاد از انواع کف پوش های چوبی از خصوصیات این سبک است. نقاشی روی شیشه از این سبک ابداع شد.
آرت دکو در طراحی دكور: از بارزترین خصوصیات این سبک استفاده از فرم های گیاهی در فرفوژه ها ورنگ های روشن و یکدست می باشد.
سبک روستیک در طراحی دكور: در فضاهای ویلایی کاربرد داردوکوشش این سبک به درون خانه کشیدن طبیعت خالص است.
شابی شیک در طراحی دكور: مهمترین خصیصه آن به نمایش در آوردن مبلمان کهنه به صورت نمای آنتیک و ارزشمند است.
هنرهای تجسمی در طراحی دكور: به آن دسته از هنرها گفته می شود که قابلیت تجسم و شکل پذیری دارند و مستقیماً با حس بینایی درک می شوند.میزان تجربه و مهارت هنرمند در استفاده از عناصر (نقطه، خط، سطح، رنگ، شکل، بافت، اندازه، تیرگی و روشنی) تأثیرگذاری اثر را افزایش می دهد.
کیفیت نیروهای بصری در طراحی دكور: روابطی که در روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح می شوند.
ترکیب (کمپوزیسیون) : روند سامان بخشیدن به یک اثر هنری است.
انواع ترکیب 1- قرینه. 2- نامتقارن .
دیدن :
صرفنظر از تعریف فیزیولوژیکی هنرمند نگاه موشکافانه به جهان دارد.
کادر در هنرهای بصری : محدوده فضایی است که اثر تجسمی و تصویری در آن ساخته می شود.
انواع نقطه: 1- از لحاظ شکل (الف) هندسی . ب) غیرهندسی . 2- از لحاظ ماهیت الف) مثبت. ب) منفی . 3- از لحاظ تعادل: الف) سنگینی . ب) سبک . 4- از لحاظ تعادل: الف) متعادل . ب) نامتعادل . وضعیت نقاط مختلف نسبت به هم: الف) نقاط همشکل . ب) نقاط هم اندازه. پ) نقاط هم رنگ ت) نقاط هموزن . کاربرد نقطه: الف) تمرکز (تجمع). ب) پراکندگی (انبساط) . پ) سایه روشن (تاریکی و روشنی). ت) جاذبه و دافعه . خط: جهت خط ها: 1- عمودی. 2- افقی. 3-مایل . 4- منحنی.
جهت های گوناگون خط در طراحی دكور:
چهار دسته اصلی خطوط می توانند در مسیر حرکت خود دارای شرایط زیر باشند: 1-ضخیم یا نازک، قوی یا ضعیف، تیره یا روشن . 2- ضخامت یکسان . 3- بریده بریده یا ممتد 4- زیگزاگ، شکسته یا موجی . 5- کنگره دار، منظم یا نامنظم در مسیر خود حرکت کنند.
سطح : عنصری دو بعدی که شکل آن اصلی ترین ویژگی آن را بیان می کند. ویژگی های سطح: 1- شکل . 2- کیفیت. حجم: انواع حجم از لحاظ شکل: الف) هندسی. ب) غیرهندسی.
انواع حجم از لحاظ ماهیت: الف) حجم واقعی. ب) حجم مجازی. پ) حجم مثبت. ت) حجم منفی .
شکل : انواع شکل: 1- هندسی و ساده. 2- شکل هایی که از تلفیق و تغییر ترکیب اشکال ساده هندسی پدید می آید. بافت: سطح و رویه هر شیء و شکلی دارای ظاهر خاصی است که به آن بافت گفته می شود. نمونه بارز استفاده از بافت در هنرهای بصری استفاده از مصالح ساختمانی در معماری است.
کیفیات بصری: به طور کلی به طبقه بندی های زیر تقسیم بندی می شوند. 1- تناسب. 2- تعادل. 3- تقارن. 4- توازن . 5 - وحدت. 6- تأکید. 7-کنتراست. 8- حرکت. 9- ریتم . 10- هماهنگی. یکی از مهمترین کیفیات بصری یعنی تناسب اشاره می کنیم ،تناسب طلایی که بر پایه آن می توان یک پاره خط را به گونه ای به دو بخش تقسیم کرد که نسبت بخش کوچکتر به بزرگتر برابر با نسبت بخش بزرگتر به کل پاره خط باشد. و در پایان یاد آور می شویم که موزون ترین و پیچیده ترین وزیباترین نمونه تناسب در طبیعت اشرف مخلوقات، انسان است.
هدف ما دراین مقاله بررسی اصول کلی چیدمان دربخش های مختلف منزل می باشد.
در چیدمان یک مکان ابتدا باید اصول اولیه یعنی توجه به کاربرد فضا و روانشناسی موقعیت، شناخت سبک متداول در چیدمان، روانشناسی رنگ، محل قرارگیری، شناخت کادر (دیوار)، شناخت ارگونومی و تأثیر نور را مدنظرقرارداد. سبک های متداول در چیدمان یک فضای کلاسیک که دارای تزئینات زیاد و سقف های بلند می باشد به دو دسته کلی انگلیسی که خطوط مستقیم در این سبک حرف اول را می زنند و شامل سبک های ویلیام اندمری (ویلایی رسمی) کوئین آن (کوچک رسمی) جورجین (کاملاً رسمی) برادران آدامز (حالت رومی) و چپن دیل (فضای اصیل) هپل رایت (حس خنثی) شرایتون (کارهای لولا دار) و سبک ریجبنی (مشکی و طلائی) می باشد؛ و فرانسوی با خطوط منحنی که شامل سبک های باروک (تزئینات در بیشترین حد خود) روکوکو (تزئینات کمتر از باروک) امپایر (امپراطوری) ویکتورین (راحتترین سبک) تقسیم بندی می شود. سبک مدرن که کاربردی خلاقانه دارد و سبک روستیک (روستایی و ویلایی) هم از دیگر سبک های متداول در چیدمان می باشد. قاعده کلی در یک چیدمان صحیح بکارگیری تمام حواس انسان است. حس بویایی: بو از فضا می گیریم بو به فضا می دهیم (رنگ خوش بو: مثل صورتی)، (رنگ آرام: مثل کرم) حس شنوایی: عایق صدا (شیشه دوجداره و…) حس لامسه: ایجاد تعادل بافتی (فضا استیل، فرش بذر دار باشد). حس بینایی: تعادل (متقارن: فضای کلاسیک، نا متقارن: فضای مدرن، شعاعی: صمیمیت) هماهنگی در رنگ، بافت، اندازه، فرم، جهت، جزئیات، ریتم تکراری، متناوب، رشد (مهمترین). تأکید: تغییر در هندسه، بافت، اندازه، رنگ، جهت قرارگیری در نقطه تقاطع. وحدت: خطی، محصور، نوری (مهم)، سقفی (مهم). از اثرات وحدت می توان جلب نظرکردن، قابل درک کردن، ساده کردن و بخاطر سپردن را ذکر کرد. انواع نور (طبیعی، وظیفه ای، تزئینی) در چیدمان و نحوه تابش آنها (شاندلیا و اسکونس) از اهمیت خاصی برخوردار است. اولین دیوار که در چیدمان در دید انسان ظاهر می شود دیوار کانونی است. دیوار دارای پنجره کانونی است.
ورودی منزل در طراحی دكور: توصیه می شودرنگ قسمت ورودی اگر با پله شروع می شود از رنگ های کرم و اگر با حیاط شروع می شود از رنگ های سرد (سبز) استفاده شودوفضای استقبال حتماً درقسمت ورودی (کاربرد متریال گرم )مشخص شود. (شیشه متریال سرد)درچیدمان فضابایددرنظربگیریم که فضای مستطیل حس سرماوبافت زبرحس گرمارامنتقل می کنند.
آشپزخانه در طراحی دكور: انواع آشپزخانه ها اصولاً با توجه به تعداد خواب مشخص می شود. آشپزخانه ال برای ۱ تا ۳ خوابه (دو ضلع با عناصر اصلی)، یو وی برای ۳ تا ۵ خوابه است. آشپزخانه جزیره بیشتر در طراحی منازل ۵ خواب به بالا (گاز و جزیره) استفاده می شود. آشپزخانه موازی دو ضلع در دارد یا یک ضلع پنجره قدی دارد. باید درنظر داشت در فضای بزرگ الویت با جزیره بعد یو وی است. کف آشپزخانه می تواند سنگ سرامیک کفپوش یا پلاستیک باشد. رنگ آشپزخانه هم بهتر است گرم تا میانه باشد. دیوار آشپزخانه عایق رطوبت تا ۸۰ سانت، فضای دو کابینت تزئینی و سقف قابل شستشو باشد. ورودی آشپزخانه ۱ متر تا ۱۰/۱ طول پنجره بلندتر از ۲ متر.
انواع میز در طراحی دكور: صبحانه: گرد (کمتر از ۶ نفر) مربع. صندلی ها: راحتی (رستوران)، نیمه راحت (آموزشگاه)، ناراحت (کافی شاپ)، بسیار ناراحت (فست فود) عناصر اصلی آشپزخانه: سینک، گاز، یخچال.
سرویس بهداشتی در طراحی دكور: بهترین مکان برای سرویس بهداتی نزدیک در ورودی است ضد آب، عایق صدا بودن ازنکات مهم معماری سرویسها میباشد. عناصر اصلی: روشویی، وان، توالت. نور حمام: زرد بالای آینه، وان، دوش. سقف حتماً کوتاه باشد. بهترین کفپوش حمام سرامیک است. در فضای بزرگ از کاشی استخری هم می توان استفاده کرد.
نشیمن در طراحی دكور: اولین اصلی که در چیدمان نشیمن رعایت می شود، lifestyle (استفاده روزانه یا شبانه) است. طراحی فضا مدور، مبل حجیم با کوسن های زیاد، مبل پذیرایی: دسته چوبی، نرمی کمتر. برای جداسازی نشیمن از پذیرایی می توانیم مبل ها را پشت به پشت بگذاریم. برای کوچک کردن فضای بسیار بزرگ از رنگ و متریال بافت دار و سقف کاذب استفاده می کنیم. بایدتوجه داشت که راحت ترین سبک برای نشیمن «مدرن» است. عناصر: کاربردی، دکوراتیو+ کاربردی، دکوراتیو . در فضای کلاسیک از مبلمان مدور و در فضای مدرن از مبلمان گوشه دار و همچنین در فضای مردانه از مبلمان صیقلی و زنانه از پرزدار استفاده می کنیم. استفاده ازچرم گوسفندی و پوست کروکودیل روشن تداعی گرفضای زنانه است.وچرم گاوی و پوست کروکودیل تیره تداعی گر فضای مردانه است. نورپردازی در نشیمن به سه حالت عمومی یا محیطی یا دکوراتیو است که البته با توجه به اینکه نشیمن نور کمتری از پذیرایی دارد می توان نور دکوراتیو را حذف کرد. بافت شومینه باید تأکید داشته باشد و نور بالای شومینه دیواری است. فضای مطالعه با roking chair، foot rest و مبل حجیم و پارچه ای تعریف می شود.
اتاق خواب در طراحی دكور: بایددرنظرداشت که دورترین مکان نسبت به ورودی انتخاب شود. عناصر اصلی در چیدمان مستر: خواب، کمد، میز توالت. عناصر اصلی در چیدمان نوجوان: خواب، کمد، مطالعه، آینه. عناصر اصلی در چیدمان کودک و نوزاد: خواب، کمد، بازی، میز، مطالعه. فضا اکوستیک باشد (موکت). پای تخت حتماً فرش باشد. پرده دولایه باشد. محل قرارگیری پنجره: سمت راست اگر نشد سمت چپ تخت.در چیدمان کلاسیک سر تخت بلند است. (باروک) پرده روی آن کار شده، رو تختی چهل تکه، رنگ تیره و روتختی براق و پرده دور تا دور (باروک) در چیدمان ویکتورین تخت سه گوش قرار می گیرد و پرده تخت نیمه باز است. آرت نوو: عدم تقارن و فلزی تخت مدرن: سر تخت حذف شده ولی رو تختی و کوسن کار می شود. رنگ اتاق خواب بهتر است روشن باشد و در حالت شمالی نور سرد است رنگ گرم و در حالت جنوبی نور گرم است رنگ سرد. منبت ریز روکوکو. بافت کف بلند دخترانه می شود. ریتم رنگی در اتاق خواب هم باید حفظ شود. کاغذ دیواری بالای سر تخت طرحدار و رنگ بقیه ساده باشد. نور ۷۰% زرد و ۳۰% سفید. تخت های شرقی پایین تر از سطح معمول دیگر تخت هاست. اگر پاتوره پایین تخت پایه دار باشد، مدرن است و اگر قفسه دار باشد کلاسیک است. می توان از گیاه در اتقا خواب استفاده کرد و باید کم و روبروی تخت باشد.رنگ سیاه و سفید مناسب است ولی به مرور زمان خسته کننده می باشد. فضای در نظر گرفته شده برای هر نفر در اتاق m6 باید باشد.
به طور کلی در طراحی دكور: چیدمانی با سبک کلاسیک راحتی و آسایش را با خود به همراه دارد. قراردادن تخت خواب به سمت قبله آرامش و اثرات روحی مثبت دارد. یکی از نکات مهم در نورپردازی این است که حتماً باید نور منعطف و قابل تغییر باشد. تابلوها را طوری نصب کنید که هم در حالت نشسته و هم ایستاده بخوبی قابل مشاهده باشد. در طراحی رنگ برای اتاق کودکان بهتر است جنسیت و آرامش بخشی رعایت شود.