مربیگری بدنسازی

معرفي رشته بدنسازي

 ساده ترين تعريف از ورزش بدنسازي عبارت است از آن درست هاز ورزش هايي که در آن ها هدف اصلي تمرکز بر شکل ظاهري و فرم اندام ها و عضلات بدن است و د رنهايت ملاک ارزيابي و سنجش نيز ظاهر اندام ها ، فرم و اندازه آن ها خواهد بود .

تاريخچه بدنسازي

انجام تمرينات بدني و جسمي به صورت غير حرفه اي از زمان هاي بسيار دور در ميان انسان ها رواج داشن هاست که بسيار از اين تمرينات به منظور کسب قدرت و توانايي به منظور گذران امور روزمره زندگي بوده است . اين روند در گذر زمان به صورت نيمه حرفه اي و در نهايت يه صورت حرفه اي به يک رشته منحصر به فرد ورزشي و با طرفداران خاص خود تبديل شد . 
در اواخر قرن 19 ميلادي يک جريان فکري در راستاي دستيابي به آنچه در افسانه هاي يونان باستان مبني بر زيبايي افسانه اي اندام انسان ها روايت شده بود به راه افتاد و در پي اين جريان فکري اولين جرقه هاي پيدايش ورز پرورش اندام يا همان بدنسازي در ذهن افراد شکل گرفت و در پي آن اقدامات عملي براي دستيابي به چنين آرزويي اغاز شد . 

بدنسازی یکی از رشتهای به نسبت پر مخاطب ورزشی است .

تاريخچه  بدنسازي در ايران 

ايرانيان از زمان باستان براي ورزش هاي پهلواني اهميت زيادي قائل مي شدند . اين دست ورزش ها که عمدتا به صورت سنتي و در مکان هاي خاصي به نام زورخانه پيگري مي شدند و شامل تمريناتي از قبيل بلند کردن وزنه و غيره بود  به صورت ناخود آگاه منجر به ورزيده ، خوش فرم و شکيل شدن عضلات بدن اين ورزشکاران مي شد و از اين رو اکثريت قريب به اتفاق ورزشکاران باستاني کار از اندامي ورزيده ، تنومند و شکيل برخوردار بودند اما در آن دوران هيچگاه رقابتي براي ارزيابي و مقايسه ورزشکاران بر مبناي زيبايي ظاهري اندام برگزار نمي شد و عمده رقابت ها بر مبناي قدرت بدني و توانايي هاي ورزشکاران در انجام حرکات ورزشي خاصي ارزيابي مي شد .
 اين روند تا سال 1324 ادامه داشت و هيچ گونه رقابتي بر مبناي زيبايي ظاهري اندام و عضلات برگزار نمي شد و رشته اي به نام پرورش اندام يا همان بدنسازي در ايران مطرح نبود . در سال 1322 هجري شمسي فردي با نام منوچهر مهران از اهالي مشهد اقدام به تاسيس يک باشگاه پرورش اندام در تهران با نام نيرو و راستي نمود . پس از آن براي اولين بار در سال 1324   اولين دوره مسابقات پرورش اندام در ايران برگزار شد که به صورت جد مورد استقبال قرار نگرفت اما استمرار و مداومت اهالي اين ورزش موجب به جذب مخاطبان شد و در نهايت در طي چهار سال اين مسابقات چهره جدي به خود گرفت و در سال 1328 اولين دوره مسابقات پرورش اندام به صورت بسيار حرفه اي برگزار شد

زير مجموعه هاي ورزش بدنسازي 

همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم ورزش بدنسازي ورزشي است که تمرکز آن بر زيبايي ظاهري ، فرم و سايز اندام ها و  عضلات بدن  است . در اين رشته ورزشکاران تلاش مي کنند با انجام تمرينات بدني خاص و پيروي از رژيم هاي غذاي خاص به اندام مورد نظر دست پيدا کنند .  رشته بدنسازي داراي زيرشاخه هاي مختلفي است که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد
بدنسازي شاخه فيتنس فيزيک 
بدنسازي  بادي بلدينگ - پرورش اندام
بدنسازي  پاورليفتينگ - وزنه برداري

مدرک مربیگری بدنسازی به افرادی ارائه می شود که تمام ویژگی هیا مورد نظر را داشته باشند .

بدنسازي فيتنس -  فيزيک

اين شاخه از رشته بدنسازي را مي توان محبوب ترين و پرطرفدارترين شاخه از اين ورزش به شمار آورد . اين شاخه با پرداختن به انجام حرکات ورزشي مختص به خود به حفظ تناسب اندام در هر فرد متناسب با قد و توده بدني آن فرد مي پردازد. در اين شاخه بر خلاف شاخه هاي ديگر  ورزشکارنيازي به استفاده ازانواع  مکمل هاي غذاي اعم قرص ، شربت ، پودر و غيره نداشته زيرا بر خلاف ساير شاخه ها در شاخه فيتنس | فيزيک هدف رشد ماهيچه ها و قطور کردن عضلات نيست . در اين شاخه چربي سوزي در بدن به حداکثر رسيده و سلامتي بدن تضمين خواهد شد . پيروي ار يک رژيم غذايي مناسب مي تواند کمک شاياني در دستيابي به اندام مورد نظر بکند .
از تمرينات متداول در شاخه فيتنس فيزيک مي توان به اسکوات ، بنچ پرس ، دد ليفت ، ميليتري پرس و غيره اشاره کرد . 

بدنسازي  بادي بلدينگ - پرورش اندام

در اين شاخه از بدنسازي از آن جا که هدف افزايش حجم و سايز عضلات و ماهيچه هاي بدن است  ، مصرف زياد مواد پروتئيني و مکمل هاي پروتئيني  در کنار انجام تمرينات ورزشي خاص و به صورت مستمر رکن اصلي به شمار مي آيد . در شاخه بادي بيلدينگ | پرورش اندام از ورزش بدنسازي در مراحل اوليه به پرورش عضلات مي پردازند و در مراحل بعد با استفاده از ورزش هاي هوازي به جداسازي و تفکيک عضلات مي پردازند که در اصطلاح به آن کات عضلاني مي گويند . 

بدنسازي  پاورليفتينگ - وزنه برداري

بدنسازي پاور ليفتينگ وزنه برداري يکي ديگر از شاخه هاي ورزش بدنسازي است . اين شاخه از ورزش بدنسازي به افزايش قدرت بدني افراد به منظور وزنه زدن مي پردازد . اين شاخه به دليل ويژگي ها خاص خود نسبت به شاخه هاي ديگر ورزش بدنسازي از طرفداران کمتري برخوردار است . ورزشکاراني که در شاخه پاور ليفتينگ | وزنه برداري فعاليت مي کنند عمدتا از تناسب بدني چنداني برخوردار نبوده وبعضا  در بافت اندام هاي خود حجم نسبتا زيادي از چربي ذخيره شده دارند . 

مربي بدنسازي

مربي بدنسازي فردي است که با گذراندن دوره هاي آموزشي لازم ، پس از کسب دانش ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به  اخذ کارت مربيگري بدنسازي شده و ورزشکاران را در استاي رسيدن به اهداف مورد نظر در تمام طول مسير همراهي و راهنمايي مي کند .

 

دریافت کارت مربیگری بدنسازی برای ورود به این حوزه الزامی است .

مراحل اخذ کارت مربيگري بدنسازي 

به منظور اخذ کارت مربيگري بدنسازي بايد در آزمون آن شرکت کرده .لازمه کسب موفقيت دراين آزمون ها آشنايي با ساختار بدن ، اشنايي با اصول ، حرکات و تمرينات مورد نياز در اين رشته است .  لازم به ذکر است اگرچه که داشتن اندام ورزيده و عضلاني از ملزومات پذيرفته در آزمون مربيگري بدنسازي به شمار نمي رود اما داشتن يک بدن ورزيده ، قوي ، خوش فرم و شکيل مي تواند امتياز بزرگي محسوب شود . 

دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي 

با توجه به استقبال چشمگير علاقه مندان از شاخه هاي مختلف رشته بدنسازي و به خصوص استقبال نسل جوان از اين رشته ، بازار کار مربيگري بدنسازي در سال هاي اخير بسيار پر رونق  و رو به رشد بوده است . از اين رو دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي نيز با استقبال بي نظير مخاطبان مواجه شده است . 
از اين رو مراکز ورزشي آموزشي معتبر زيادي در راستاي پاسخگويي به استقبال علاقه مندان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و ارائه کارت مربيگري به فراگيران کرده اند . 
يکي از معتبر ترين مراکز آموزشي که اقدام به ارائه دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي کرده ، مرکز آموزش مجازي پارس است . اين مرکز با ارائه دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي فراگيران را در راه رسيدن به اهدافشان هدايت و همراهي مي کند و در انتهاي دروه به فراگيران مدرک مربيگري بدنسازي ارائه مي کند . 
با توجه به بازار کار مطلوب مربيگري بدنسازي و ميزان مطلوب درآمد مربيان بدنسازي نسبت به ساعات کاري آن ها در روز ، شرکت در دوره هاي آموزشي مربيگري بدنسازي و اخذ کارت مربيگري بدنسازي به کليه علاقه مندان اين رشته توصيه مي شود . علاقه مندان پس کسب دانش ، مها رت و قابليت هاي مورد نياز و اخذ گواهينامه مربيگري بدنسازي مي توانند براي ورود به بازار کار اقدام نمايند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس