مقاله نقش جهان مجازی بر بازاریابی گردشگری

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله نقش جهان مجازی بر بازاریابی گردشگری را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

نقش جهان مجازی بر بازاریابی گردشگری

1.    مقدمه
در جهان کنونی گردشگری به یکی از سودآورترین صنایع تبدیل شده است، بویژه برای کشورهای که به نوعی قطب گردشگری محسوب می شوند و می توانند حرفی برای گفتن در این زمینه داشته باشند. لذا بهره گیری هرچه بهتر و بیشتر از این صنعت می تواند به بقای سازمان در جهان رقابتی کنونی کمک نماید. با توجه به پیشرفت تکنولوژی های جدید و کاربرد بیشتر آنها در سازمانهای کنونی، لزوم استفاده بهتر از این دسته تکنولوژی در صنعت گردشگری هم احساس می شود. از جمله این فناوریها و تکنولوژی ها جهان مجازی ( جامعه مجازی) می باشد. این فناوری امکان تعامل هزاران نفر( گردشگر ) را بصورت همزمان فراهم می آورد. از این رو کاربرد مناسب آن در صنعت گردشگری در جهت بهبود بازاریابی گردشگری امری مهم و ضروری به نظر می رسد. امروزه دنیای مجازی آنلاین به تکنولوژی مهم در آینده بازاریابی و برندسازی تبدیل شده است . دنیای مجازی انعطاف پذیری و توانایی فوق العاده ای را برای برندسازی خلق می کند. دنیای مجازی تنها برای سرگرم کردن مخاطبان نیست بلکه آنان را درگیر تجربه ایی خوش می کند. بارنز و متسون  (2015) ، دنیای مجازی را سکوهای تعاملاتی مجازی بی انتها می دانند که می تواند کمکی برای صنعت گردشگری باشد. از اینرو دنیای مجازی بازی نیست . دنیاهای مجازی فعلی کاملا تعاملی ، مشارکتی و تجاری شده اند . این دنیاها توانایی تبدیل شدن به کانال های بازاریابی و تجاری مهم را دارند. (بارنز و متسون،2015). این تکنولوژی مزایای بالقوه زیادی را به بازاریابان گردشگری پیشنهاد می کند .

1.1.    دنیای مجازی
دنیاهای مجازی ، متشکل از هزاران نفرمی باشند که می توانند بصورت همزمان در یک مکان مجازی 3 بعدی با یکدیگر در تعامل باشند . دنیاهای مجازی پنجره ای را رو به آینده اینترنت (یا حداقل بخشی از آن ) بازمی کنند . این محیط ها نوع غنی از ارتباطات اجتماعی و اقتصادی را با کاربردها و خرده کاربردهای متعدد ارائه می کنند (مسینجر و همکاران  ،2009 )
دنیاهای مجازی واسطه های آنلاین نسبتا جدیدی هستند که درآنها ساکنین بسیاری با شخصیت های ساختگی حاضر می شوند ،می توانند با هم و با سایر موجودات مجازی در تعامل باشند . همانند دنیای واقعی ، ساکنین دنیای مجازی مصرف کنندگانی هستند که کالا و خدمات دریافت می کنند .هرچندآن کالاها، تنها کالاهای دیجیتال هستند . دردنیاهای مجازی ، تغییری مهم درفعالیت های اقتصادی اتفاق افتاده  و کانال های تجاری توسعه می بایند و خرید و فروش مجازی جایگزین خرید و فروش آنلاین می شود .

1.2.    بازاریابی گردشگری
بازاریابی در صنعت گردشگری روندی است مدیریتی که شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران می باشد  و بعنوان یک مفهوم همانگونه که در مورد خدمات و کالاهای ملموس و غیرملموس کاربرد دارد ، درصنعت گردشگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع بازاریابی گردشگری بکارگیری نظام مند و هماهنگ شده خط مشی موسسات گردشگری و کشورها در سطوح محلی ، ملی و بین المللی برای ارضای نیازهای گروه های مشخص مصرف کنندگان به منظور دستیابی به سود مناسب است. (ابراهیم زاده و ولاشجردی ،1391).
بازازیابی گردشگری بعنوان شناسایی و پیش بینی نیازهای گردشگران و فراهم آوردن امکانات برای تامین نیازها و مطلع ساخن آنان و ایجاد انگیزه بازدید آنهاست.
همچنین بازاریابی گردشگری عبارتست از تلاش های کلی برای شناسایی چیرهایی که منطقه برای عرضه دارد و گروه هایی از مردم که وقت ، پول و علاقه برای مسافرت و تفریم دارند و نحوه دسترسی و متقاعد نمودن افراد ذکر شده برای رفتن به آنجا . به عبارت دیگر بازاریابی گردشگری شامل تحقیقات بازار و فروش محصول بوده و سعی می کند تا بهترین شیوه را برای متقاعد ساختن مسافرین برای اقامت طولانی تر و هزینه بیشتر بیابد.

مقاله نقش جهان مجازی بر بازاریابی گردشگری

2.    مبانی نظری پژوهش
جهان مجازی جزو فناوری هایی است که می تواند بعنوان عاملی برای تبادل اطلاعات بکار رود. گردشگران می توانند از طریق این دنیا با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و درباره مقاصد گردشگری خود اطلاعاتی بدست آورند و این اطلاعات را با همگان به اشتراک بگذارند. دنیاهای مجازی واسطه های آنلاین جدیدی هستند که به پل ارتباطی بین مردم جهان تبدیل شده اند. پژوهش های متعددی روی تاثیر این مولفه برگردشگری و موفقیت در بازارگردشگری صورت گرفته که برخی از آنها به شرح زیر می باشند :
هانگ و همکارانش  (2013) نقش پذیرش دنیای مجازی 3 بعدی را بر بازاریابی سفر و گردشگری مورد بررسی قرار دادند . آنان چهارچوبی را برای شناسایی عواملی  که تجارب گردشگران و رفتار آنان را تحت تاثیر قرار می داد ، ارائه نمودند. آنان این کار را با بررسی کاربردی بودن مدل پذیرش فناوری و تئوری لذت گرایی (احساس لذت) انجام دادند . از یک نقطه نظر تئوریک این مطالعه چهارچوبی تحقیقی را تدوین می کند تا ماهیت سرگرم کنندگی دنیاهای مجازی را تسخیر نموده و مفهومی را منعکس می کند که مشتریان این دنیاها کاربران فناوری ومشتریان بالقوه هستند . همچنین آنان از مدل پذیرش فناوری برای ترکیب مولفه های لذت باوری ؛ تفریح ، درگیری عاطفی و عواطف مثبت و جریان تجربی برای درک بکارگیری دنیای مجازی  3 بعدی در زمینه گردشگری استفاده نمودند . پژوهش آنان می تواند به مدیران حوزه مقصد سازی در زمینه طراحی سایت های 3 بعدی فعال و محرک برای گردشگری کمک نموده و باعث افزایش تمایل مردم برای بازدید از امکان گردشگری گردد. گاتناگ  (2010) کاربردهای واقعیت مجازی را برای گردشگری بررسی نمود . وی کاربرد واقعیت مجازی را در گردشگری بررسی نموده و امکان استفاده از آنرا برای ایجاد تجارب گردشگری جایگزین فراهم نموده و برخی از سوالات و و چالش های مهم در این زمینه را بررسی کرده و ایده های متعددی را برای پژوهش های آتی مرتبط بیان داشته است.  الیورت و همکارانش  (2013 )، کیفیت خدمات ارائه شده در یک جامعه گردشگری مجازی را مورد بررسی قرار دادند. آنان مدلی را برای جامعه گردشگری مجازی ارائه نمودندکه اعتقادات، نگرش ها و رفتارهای باهم ترکیب می نمود. روابط ارتباطی سنتی و مدرن با مشتری را درنظر می گرفت و درک بهتری را از تاثیر این روابط بر قصد تبادل و استفاده از اطلاعات در این جامعه ارائه می نمود. نتایج آنان نشان داد که کیفیت خدمات ارائه شده در این حوزه بر رضایت و اعتماد کاربران تاثیرگذار می باشد. کانز و سشادری  (2015) بررسی نمودند که آیا ارتباطات مجازی گردشگری می تواند به ارتباطات آنلاین گردشگران منجر شود یا نه. واینکه آیا این ارتباطات آنلاین خواهد توانست بر نگرش مشتریان نسبت به برند مقصد تاثیرگذار باشد یا نه. آنان پژوهش خود را روی 293 گردشگر مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که اعتبار سازمان، ارتباطات آنلاین و تشابه مشاهده شده و درک شده بین گردشگران نقش مهمی را در این زمینه بازی می کند. اعتماد و همدلی بین اعضای جامعه مجازی گردشگری نقش واسطه ای ایفا می کند. در آخر بر استفاده از رسانه های اجتماعی بخصوص اینترنت در توسعه گردشگری تائید نمودند. هیان و اوکیف  (2012) نقش حضور اینترنتی را بر تصویر مقصد مجازی بررسی نمودند . آنان در پژوهش خود سایر مدلهای بنیادین شک گیری تصویر مقصد را تائید نمودند. همچنین آنان پیشنهاد نمودند که در حالیکه اطلاعات سفر بصورت مستقیم و بدون واسطه ای اطلاعات تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد ، حضور اینترنتی می تواند بعنوان واسطه ای در محیط های آنلاین عمل کند. پژوهش آنان نشان داد که وجود اطلاعات واسطه  مدار شبکه ای می تواند تاثیر مستقیمی را بر حضور اینترنتی و تاثیر غیرمستقیمی را بر مقصد سازی مجازی مثبت داشته باشد . این پژوهش با کمک صنعت گردشگری تاسمانی و بر روری 328 پاسخگو انجام گرفت و مدل شکل گیری تصویر مجازی مقصد را تائید نمود و راهکارهایی را برای توسعه سایت های گردشگری مقصد ارائه نمود. ویلیامز و هابسون  (1995) رابطه بین واقعیت مجازی وگردشگری رابررسی نمودند .آنان درپژوهش خودکاربردهای مفیدواقعیت مجازی رادرگردشگری بررسی نموده ونواقص تکنولوژی مجازی رانیزبیان کردند.بعلاوه ،توصیه هایی رابرای پیشرفت آتی دراین زمینه ارائه نمودند.

3.    روش شناسی پژوهش
1.3. مدل مفهومی
2.3. روش پژوهش
جامعه آماری آن را کلیه هتلهای شهر تبریز تشکیل می دهند و نمونه آماری اش کلیه مشتریان هتلها می باشند که در تابستان سال 1394 از خدمات آنها استفاده نموده اند. تعداد مشتریان به علت نامحدود بودن با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بدست آمد. اطلاعات با کمک پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تائید گردید، گردآوری شده  و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. در ادامه فرضیات با استفاده از تحلیل رگرسیون  تحلیل شدند.

4.    تجزیه و تحلیل داده ها
ابتدا نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف–اسمیرنوف مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این آزمون نشان داد که سطح معناداری تعدادی از متغیرهای تحقیق بیشتر از 0.05 است و همچنین باید خاطر نشان کردکه  نرم افزار SPSS طبق قضیه حد مرکزی نتایج پرسشنامه را نرمال تشخیص داده ، لذا فرضیه صفر یعنی نرمال بودن متغیرها مورد تایید قرار می گیرد. در ادامه فرضیات با استفاده از تحلیل رگرسیون به شرح زیر آزمون شدند ؛

5.    بحث و نتیجه گیری
صنعت گردشگری یک صنعت اطلاعات مدار می باشد و بیشتر گردشگران شدیدا به اینترنت به عنوان تنها منبع اطلاعاتی جهت اخذ تصمیمات خود نگاه می کنند. جهان مجازی می تواند هم برای گردشگران و هم برای ارائه دهندگان خدمات در این حوزه بعنوان عامل مهم اطلاعاتی تلقی گردد. مطالعات بسیاری بیان نموده اند که جهان مجازی می تواند نقش مهمی را در مدیریت ارتباط با مشتری و استراتژی تجارت الکترونیک ایفا کند.
مقاله نقش جهان مجازی بر بازاریابی گردشگری توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
منبع : پارسی بلاگ

ثبت نام در دوره مدیریت بازاریابی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس