چالش‌های یک مدیر بازاریابی در قرن 21

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله چالش‌های یک مدیر بازاریابی در قرن 21 را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.


چالش‌های یک مدیر بازاریابی در قرن 21
هر شخصی در شغل و حرفه خودش با مشکلات و چالش‌هایی روبرو است که این موضوع با معرفی انواع مختلف رسانه‌های ارتباطی و هزینه‌های مختلف تبلیغات در بازار برای مدیران بازاریابی از هر شغلی سخت‌تر و سخت‌تر است. به‌طورکلی یک مدیر بازاریابی در قرن 21 با چالش‌ها و مشکلات زیر مواجه است:
اختصاص بودجه یک چالش شغلی برای مدیران بازاریابی از روز اول شروع کار و فعالیت به‌حساب می‌آید
بودجه خود را در چه رابطه‌ای مورداستفاده قرار می‌دهید؟ آیا آن را برای شبکه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنید؟ یا شبکه‌های رادیویی؟ یا آنلاین یا اصلاً برای یک رسانه دیگر؟ امروزه رسانه‌های مختلفی وجود دارد که در هر یک شدت تبلیغات پخش‌شده کاملاً متفاوت است که موجب تبدیل‌شدن موضوع تبلیغات و مدیریت آن به یک چالش اساسی برای مدیران بازاریابی شده است. اگر پیام درست انتخاب کنید و رسانه مناسب برای پوشش آن را انتخاب نکنید، سپس احتمال گم‌شدن و دیده نشدن پیام شما بسیار زیاد می‌شود.


ایجاد تمایز
چالش دوم ایجاد تمایز است. یک مشتری اغلب در فاصله زمانی یک دقیقه 6 یا 7 مورد تبلیغ مختلف را مشاهده می‌کند. اگر طول مدت‌زمان این تبلیغات بیشتر باشد، بازهم می‌بایست در این فاصله زمانی 2 یا 3 تبلیغ را مشاهده کند. بنابراین شما به‌عنوان یک مدیر بازاریابی چگونه موجب ایجاد تمایز خودتان از دیگر برندهای تبلیغاتی می‌شوید؟ پیامی که یک چنین تبلیغی در چنین شرایطی باید به مخاطب انتقال دهد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ و البته توجه باشید که این تبلیغ باید آن‌قدر مؤثر باشد که از هیاهوی تبلیغاتی به‌ راحتی عبور کند و وارد ذهن شلوغ مشتری شود. بنابراین، ایجاد تمایز یکی دیگر از چالش‌های بسیار بزرگ برای مدیران بازاریابی به‌حساب می‌آید.

چالش‌های یک مدیر بازاریابی در قرن 21


یادآوری برند
فرض کنید شما پیام مناسب را انتخاب کرده‌اید. از طریق کانال‌های مناسب این پیام را تبلیغ کرده‌اید. اما حالا در رابطه با یادآوری و به خاطر سپاری برند توسط مشتری چه‌کاری انجام می‌دهید؟ برای یادآوری برند در ذهن مشتری چه میزان بودجه اختصاص می‌دهید؟ یک تاکتیک خوب و موفق در این زمینه استفاده از تاکتیک مورداستفاده توسط برند Vodafone است که همیشه یک تبلیغ 15 تا 20 ثانیه‌ای دارد که برای افزایش اثرگذاری و به یادآوری برند می‌تواند در هرزمانی از آن استفاده کند. همچنین در این رابطه برند اینتل هم از یک نوای به‌یادماندنی در تبلیغات خود استفاده می‌کند که موجب یادآوری این برند تنها در طی چند ثانیه می‌شود.

 

جایگاه سازی
یکی دیگر از هدف‌های یک مدیر بازاریابی به دست آوردن جایگاه مناسب برای برند است، البته، جایگاه سازی امروزه تبدیل به یک فعالیت مهم و جامع شده است. شرکت همانند سامسونگ یا اپل همواره باید توجه داشته و مطمئن شود که تمام بخش‌های و دپارتمان‌های آن (شامل فروش، خدمات و …) از آمادگی لازم برای به دست آوردن جایگاه مناسب در ذهن مشتری برخوردار است. بااین‌وجود سکان اصلی همیشه در دست این وظیفه مهم و البته آخری یک مدیر بازاریابی است و پیام تهیه‌شده و ارسال‌شده از طریق تبلیغات برای مشتری، عموماً یک تأثیرگذاری کلی برای مشتری را ایجاد می‌کند. برند همواره باید برند شماره یک در ذهن مشتریان باشد یا حداقل اینکه جایگاه دوم یا سوم را کسب نماید. اگر رتبه‌ای پایین‌تر از این موضوع را به دست آورد، به‌طور مستقیم بر میزان فروش محصول موردنظر تأثیرگذاری خواهد بود. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که جایگاه‌یابی به‌هیچ‌وجه نباید چالشی کوچک یا ساده‌ای در نظر گرفته شود.
چالش‌هایی که در بالا به‌عنوان وظایف خطیر یک مدیر بازاریابی به آن‌ها اشاره شد، به‌گونه‌ای هستند که هر یک خودشان شامل 100 تصمیم و رد یا قبول کردن 100 گزینه مختلف می‌شوند و البته در این موقعیت است که بازهم در پس ذهن فرد همیشه شک و شبهه‌ای باقی می‌ماند که مثلاً اگر آن گزینه را انتخاب کرده بودم چه نتیجه‌ای کسب می‌کردم؟ اگر پیام بازاریابی دیگری را انتقال می‌دادم، چه اتفاقی می‌افتاد؟ این خود دلیل اصلی از بین رفتن و از هم پاشیدن بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی در دوره فعلی است. چراکه هر یک از شرکت‌ها تا جای ممکن نیاز به ذهن‌های باز و روشن برای کار و فعالیت بر روی موضوعات مختلف رادارند و این تعداد افراد خود بستگی به بودجه و توان شرکت‌ها و برندها دارد.
بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که شغل مدیران بازاریابی با چالش‌های بسیار متنوعی درگیر است و 4 مورداشاره شده در بخش بالا مهم‌ترین این موارد را تشکیل می‌دهند.
مقاله چالش‌های یک مدیر بازاریابی در قرن 21   توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.
منبع : مقالات منتخب بازاریابی

ثبت نام در دوره مدیریت بازاریابی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس