سیستم پایپینگ

سیستم پایپینگ

تعریف پایپینگ

پایپینگ یا لوله گذاری، مجوعه ای از لوله ها با جنس های مختلف هستند که برای انتقال دادن انواع سیالات از یک محل به محل دیگر مورد استفاده قرار میگیرند. غالبا، اندازه و جنس این لوله ها با توجه به ماده ای که در آنها جریان پیدا میکند و البته عمل و یا وظیفه ای که قرار است انجام دهند از پلاستیک، چوب، فایبرگلاس، فولاد ،آلومینیوم و مس است.
علاوه براین، مهندسین پایپینگ با توجه به مسیر لوله گذاری از تجهیزاتی مانند سوپاپ ها،  اتصالات، فشار سنج و ... نیز استفاده کرده و با رعایت اصول ایمنی و در صورت نیاز، مسیر و یا خود آنها را اصلاح و تعمیر کرد.  همچنین، همه انواع پایپینگ به نقشه خاص نیاز دارد که با استفاده از نرم افزار هایی مانند CAD رسم و آماده میشوند. 
سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تعریف پایپینگ، بازرسی جوش، ماده پایپینگ، آموزش طراحی پایپینگ، دوره طراحی پایپینگ ، مدرک طراحی پایپینگ ، گواهینامه طراحی پایپینگ ، سیستم پایپینگ، نقشه خوانی پایپینگ ، اصطلاحات پایپینگ و پایپینگ صنعتی هستند. 

دوره آموزش پایپینگ

در پایپنگ از لوله هایی با قطر متفاوت استفاده میشود.

بازرسی جوش

بازرسی جوش فرایند نظارتی است که در مراحل قبل از جوش دادن قطعات فلزی، حین ساخت و بعد از ساخت انجام شده و در طی آن کیفیت جوشکاری و بی خطر بودن آن بررسی میشود. هر کدام از این سه مرحله جداگانه بازرسی جوش مزیت هایی داشته و در کل به ساخت پایپ ها و قطعاتی بدون عیب و قابل استفاده در لوله کشی های حساس می انجامد. مهندسینی که آموزش طراحی پایپینگ را گذرانده و گواهینامه طراحی پایپینگ دریافت کرده باشند، میتوانند براین جوشکاری ها نظارت داشته باشند. 
یکی از نکات مهم در بازرسی جوش این است که بازرس ها باید در هر مرحله برای اطمینان از کیفیت جوش آزمایش هایی انجام داده و آنها را گزارش دهند. علاوه بر این، بازرسی ها باید به صورت جداگانه انجام شده و نتایج قابل مقایسه و ارزیابی باشند تا به اعتبار بازرس جوش لطمه ای وارد نشود. بازرس های جوش به پنج دسته بازرس ازمایش های غیر مخرب، بازرس کد، بازرس خریدار، بازرس کارخانه، بازرس نماینده دولت و  بازرس آزمایش های مخرب تقسیم میشوند.  

ماده| متریال  پایپینگ

یکی از بحث های مهم در پایپینگ، انتخاب ماده پایپینگ است. این موضوع بیسار حائز اهمیت بوده و چنانچه مهندسین سبت به نوع ماده و سیالی که قرار است انتقال داده شود و البته جنس پایپ و خواص و اندازه آن اطلاعاتی نداشته باشند، احتمال بروز خطر و ایجاد صدمات جبران ناپذیر زیاد است بنابراین، این مهندسین ابتدا باید دوره طراحی پایپینگ را گذرانده و تجربیات کافی به دست آورده و سپس، اقدام به لوله گذاری کنند. 
علاوه براین، این مهندسین میتوانند پیش از انجام هر پروژه، نوع مواد انتقالی و جنس و متریال پاپینگ و تناسب و بی خطر بودن آنها را بررسی کرده و بعد از اطمینان از عدم وجود هر گونه ریسک، پایپینگ را آغاز کنند. همچنین، مهندسین پایپینگی که گواهینامه طراحی پایپینگ دریافت کرده باشند، با این متریال و خصوصیات آنها بیشتر آشنایی داشته و سیستم پایپینگ ایمنی را ایجاد میکنند. 

از انواع پایپ برای انتقال سیالات استفاده میشود.

آموزش طراحی پایپینگ

بحث پایپینگ، در انتقال انواع نفت و گاز بسیار حائز اهمیت بوده و از این نظر،  افرادی میتوانند در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت کنند که یا در این زمینه تحصیلات آکادمیک داشته و یا دوره آموزش طراحی پایپینگ را پشت سر گذاشته باشند. علاوه براین، افراد دارای گواهینامه طراحی پایپینگ  ، میتوانند با به کارگیری شیوه های صحیح و مناسب پایپینگ به حفظ سرمایه های مالی کشور کمک کنند.  
در راستای آشنایی با مفاهیم پایپینگ، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش طراحی پایپینگ را برای مهندسینی که با این حیطه آشنایی دارند، ارایه کرده است. دوره طراحی پایپینگ  ، یک دوره کوتاه مدت اما جامع است و به دانش پذیران امکان میدهد تا اطلاعات خود را در مورد پایپینگ و انواع و اصول و کارایی آن تکمیل کرده و برای مشاغل موجود در این زمینه آماده شوند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین موفق به کسب حد نصاب نمره شوند ، مدرک طراحی پایپینگ  اعطا میشود.

سیستم پایپینگ

سیستم پایپینگ شامل، یک سری از لوله ها ، اتصالات و دریچه ها است که از آنها برای منتقل کردن انواع مایعات بی خطر مانند اب ، روغن، هوا، شیر، بخار و... و شاید خطر ناک اسید، مواد شیمیایی و قلیایی استفاده میشود. بخش های مختلف یک سیستم پایپینگ شامل پایپ، اتصالات و سوپاپ ها است : 
پایپ : لوله هایی به شکل سیلندر هستند که برای انتقال مایعات مورد استفاده قرار میگیرند. 
 اتصالات : برای متصل کردن انواع لوله ها به کار رفته و غالبا، هر کدام از انواع آن، کارایی مخصوص به خود دارد. 
سوپاپ: برای کنترل، هدایت و یا تغییر مسیر مایعات انتقالی به کار رفته و باید بر اساس برناه و عملکرد مورد نظر یکی را انتخاب کرد. 
علاوه براین ، امکان دارد که در شرایط بحرانی از تجهیزاتی مانند حلقه های انبساطی و انواع شیرها نیز استفاده شود. 


 مهندسین پایپینگ باید با انواع پایپ و کارایی آنها اشنایی داشته باشند .

نقشه خوانی پایپینگ

یکی از موضوعات مهم در بحث پایپینگ این است که، چینش پایپ ها باید بر اساس نقشه خاص از قبل تعیین شده باشد و مهندسین باید به دقت به موضوع توجه داشته باشند زیرا هر گونه اشتباه میتواند مسیر پایپ ها را تغییر داده و در انتقال مسیالات اختلال ایجاد کند. 
به طور معمول، نقشه های پایپینگ ایزومتریک هستند به این معنی که، سه بعد یک طرح را میتوان در دو بعد و روی کاغذ رسم کرد. از این نظر، مهندسین پایپینگ باید به نقشه خوانی پایپینگ مسلط بوده و بتوانند در صورت لزوم در آنها تغییرات اساسی بدهند یا به طور جزیی اصلاح کنند. مهندسینی که آموزش طراحی پایپینگ را گذرانده و گواهینامه طراحی پایپینگ دریافت کرده باشند، به سهولت از عهده انجام اینکار بر می آیند. 

اصطلاحات پایپینگ

غالبا، مهندسین حیطه پایپینگ، در حین لوله گذاری  از اصطلاحات خاص و منحصر به فردی استفاده میکنند که در بین جوشکارهای پایپی که دوره طراحی پایپینگ را گذرانده اند، رسوم است و به انها کمک میکند تا منظور یکدیگر را بهتر متوجه شوند. در اینجا، به تعدادی از اصطلاحات پایپینگ اشاره میکنیم: 
Delete joint : به معنای کاهش تعداد سر جوش ها است.
Back weld: به معنی تعمیر پاس یک سر جوش از داخل پایپ است. 
Reweld: به معنی بریدن سر جوش و اتصال مجدد فیت آپ و جوش است. 
Add joint: یعنی افزودن تعداد سرجوش ها که با علامت- نشان داده میشود.

دوره آموزش پایپینگ

پایپینگ صنعتی

پایپینگ صنعتی، نوعی از لوله گذاری است که برای زمینه و کارهای صنعتی مانند انواع لوله کشی صنعتی و ساختمانی، جمع آوری پسماندهای صنعتی و دریایی به کار میرود. از این نوع ایپینگ، برای انتقال سیالات بین واحدهای ذخیره و فرایندی استفاده میشود.  
از جمله ویژگی های این نوع لوله کشی این است که در ان، از لوله هایی با قطر زیاد استفاده شده و حتما استاندارد های آن با بالاترین کیفیت رعایت شوند. در این نوع از پایپینگ ، داشتن تخصص و گذراندن دوره طراحی پایپینگ الزامی است. 


 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس