کارایی مدیریت پروژه

کارایی مدیریت پروژه

مدیریت پروژه ، یک از حیطه های متمایز کاربردی و مدیریتی است که در آن مدیران، با بهره گیری از همه انواع منابع مالی و تخصص مهندسین و کارکنان، انجام یک یا چند پروژه را مدیریت و رهبری میکنند. بنابراین، مدیرانی که مسئولیت یک پروژه را بر عهده میگیرند، باید آموزش مدیریت پروژه را گذرانده و بتوانند با استفاده از تکنیک ها و ابزارهای خاص، یک پروژه را در مدت معینی به اتمام برسانند.  
مهمترین وظیفه این مدیران این است که، بعد از پایان یافتن پروژه، آن را به دقت تجزیه و تحلیل کنند که آیا این پروژه طبق طرحی که برای آن تعریف کرده بودند اجرا شده، به اقدامات اصلاحی بیشتر نیاز دارد و البته برای بهبود وضعیت آن باید میتوان چه کارهایی انجام داد. علاوه بر این، مدیران باید در حین انجام انواع پروژه ها ، اصول و مراحل خاصی را رعایت کرده و در مورد آنها با کارشناس ها نیز مشورت کند. 
سرفصل ها این مقاله شامل تعریف مدیریت پروژه، مدیریت هزینه پروژه، آموزش مدیریت پروژه، دوره مدیریت پروژه ، مدرک مدیریت پروژه ، گواهینامه مدیریت پروژه ،  مدیریت کیفیت پروژه، فرایندهای مدیریت پروژه، کارایی مدیریت و پروژه مديريت ريسک در پروژه هستند. 

مدیریت کیفیت پروژه

مدیریت کیفیت پروژه، یکی از وظایف اصلی مدیر پروژه بوده که درطی آن مدیر باید، بخش های مختلف پروژه شامل انواع فرایندها، تیم پروژه، اقلام تحویلی و زمان شروع و پایان پروژه را بررسی کرده و تصمیم بگیرد که هر کدام چه تاثیری بر کیفیت کلی پروژه خواهند داشت. بنابراین، یک مدیر باید بتواند خط مشی و ویژگی های کیفیت یک پروژه را تعیین کرده و به کارکنان در مورد کیفیت مورد نظرش توضیح دهد. 
علاوه بر این، مدیر باید رویه های استاندارد ، ملاک های کنترلی و سیستم های کیفی تاییده شده را دریک پروژه به کار گرفته و کارکنان و دیگر مهندسین را هم ترغیب کند تا آنها در در پروژه رعایت کرده و در مورد حیطه های بحرانی و حساس به مدیریت گزارش دهند. 

آموزش مدیریت پروژه

فرایندهای مدیریت پروژه

منظور از فرایند های مدیریت پروژه، مجموعه اقداماتی است که توسط کارکنان انجام شده و در نهایت به انجام شدن موفقیت آمیز پروژه می انجامد. درکل،  میتوان این فرایندها را به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد که البته این دو فرایند به نوعی تکمیل کننده یکدیگر بوده و نحوه انجامشان بر دیگری تاثیر مستقیم دارد. 
اولین گروه، فرایندهای محصول گرا هستند که مشخص کننده نتیجه پروژه بوده و گروه دوم، فرایندهای مدیریت پروژه است که با استفاده از آن میتوان نوع پروژه را تعیین نمود، جزئیات آن را به وضوح مشخص کرد ه و آن را به بهترین نحو سازماندهی کرد. 

مدیریت هزینه پروژه|project cost management

یکی از مراحل مهم و تعیین کننده انجام پروژه، مدیریت هزینه پروژه است که در آن، مدیر به برآورد میزان هزینه های احتمالی و بودجه لازم برای اجرا و کنترل یک پروژه می پردازد و غالبا، مدیران متخصصی که مسئولیت اینکار را بر عهده دارند، باید آموزش کنترل پروژه را گذارنده و به این حیطه تسلط کافی داشته باشند. 
هدف  مدیران از تخمین هزینه های پروژه این است که بتواند پروژه را طبق هزینه تصویب و پیش بینی شده به پایان برساند. بنابراین، یک مدیر پروژه باید قادر باشد، هزینه های احتمالی پروژه های مشابه را پیش بینی کرده و اطلاعات مورد نیاز را به طور دقیق جمع آوری کرده، انها را تجزیه و تحلیل نموده و با استفاده از شیوه های حسابداری، صحت و دقت  آنها را بررسی کند و سپس به مسئولین مالی پروژه ارایه دهد. 
علاوه بر این، مدیران باید به شیوه ای ماهرانه تجهیزات مورد نیاز را لیست کنند تا در میانه راه اجرای پروژه با کمبود بودجه و مشکلات مالی مواجه نشوند. در نهایت، مدیر باید با توجه به تدبیر و تجربیات خود از کارکنان و مسئولینی استفاده کند که بودجه تخصیص یافته را هدر نداده و به صورت بهینه از بودجه استفاده کنند. 

دوره مدیریت پروژه

آموزش مدیریت پروژه

انجام هر پروژه ای، به یک مدیر با تدبیر و توانمند نیاز دارد که از فاکتورها و قواعد و قوانین خاص آن حیطه اطلاع داشته و بتواند از تحصیلات آکادمیک خود برای حل بحران ها استفاده کند. در حیطه مدیریت پروژه، مدیران باید  علاوه بر این داشتن سابقه کاری و تجربه عملی، آموزش کنترل پروژه را گذرانده و گواهینامه مدیریت پروژه دریافت کرده باشند،  تا بتوانند بر پروژه های عمرانی و تولیدی کنترل و نظارت بهتری داشته و آنها را با موفقیت به پایان برسانند. 
مرکز آموزش مجازی پارس، برای مدیران علاقمند به یادگیری اصول مدیریت پروژه، استفاده از بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت پروژه را پیشنهاد میدهد. دوره مدیریت پروژه به همه دانش پذیران و مدیران علاقمند امکان میدهد تا با انواع تکنیک ها و فرایند و ریسک های حوزه مدیریت پروژه آشنا شده و دراین زمینه کسب تجربه کرده و برای موقعیت های عملی تجربه کافی به دست آورند. علاوه بر این، این مرکزدر پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، مدرک مدیریت پروژه اعطا میکند. 

کارایی مدیریت پروژه

به طور معمول، از حیطه مدیریت پروژه برای برنامه ریزی و کنترل و هدایت یک پروژه خاص استفاده شده و در اینکار باید حتما به عومالی مانند هزینه ها، زمان و کیفیت توجه زیادی داشت. علی رغم اینکه، گاهی به نظر میرسد که استفاده و به کارگیری اصول و فرایند های مدیریت پروژه کمی زمان بر و طولانی باشند اما، در حال اینکار تنها فرایندی است که به کنترل و پیشروی روند پروژه کمک خواهد کرد. 
علاوه بر این، کارایی مدیریت پروژه از این جهت است که میتوان از آن برای تعیین زمان لازم برای اجرای یک پروژه، نحوه اتمام موفقیت آمیز پروژه، تعیین وظایف همه کارکنان درگیر در پروژه، حفط انگیزه کارکنان برای ادامه کار، کنترل هزینه و بودجه های مالی، پیشروی پروژه طبق برنامه و انتخاب گروه کاری مناسب استفاده کرد. 

مدرک مدیریت پروژه

مديريت ريسک در پروژه

مدیریت ریسک در پروژه،  به این معنا است که یک مدیر توانایی مدیریت و حل و فصل کردن مشکلات پیش  بینی نشده و موقعیت های بحرانی را داشته و میتواند از ایجاد هر گونه اختلال در سازمان ممانعت کند. از طرف دیگر، اگر مدیران بتوانند مشکلات احتمالی را به موقع شناسایی کنند، در واقع به روند پیشرفت پروژه و در نهایت موفقیت آن کمک کرده اند.
البته، مدیریت ریسک در پروژه در بر گیرنده مراحلی مانند نظارت و گزارش انواع ریسک ها ، شناسایی خطرات و مشکلات احتمالی پروژه و ارایه راهکارهای مناسب، ارزیابی هزینه ها با توجه به استانداردهای موجود برای هر پروژه ، شناسایی ریسک ها و ثبت و تجریه و تحلیل و بررسی علت حادث شدن انها ، استفاده از روش های اجتناب از ریسک، کاهش ایجاد ریسک، پذیرش برخی از ریسک ها و واگذاری ریسک ها به افراد مختلف است.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس