پیانو و نواختن موسیقی سنتی

پیانو و نواختن موسیقی سنتی

تاریخچه پیانو

 پیانو ، یک از ساز های رشته ای است که در سال 1150 شمسی توسط موسیقدانی به نام "بارتلومو کریستوفری" اخترع شد. از جمله ویژگی های منحصر به فرد  این ساز این است که، دارای دو ردیف صفحه کلید کوچک و بزرگ سیه و سفید تشکیل شده که با فشار متناوب و متفاوت انگشتان دست نواخته میشود. قابل ذکر است که این آلت موسیقی در سال 1200 شمسی از موسیقی دوران رومانتیک تاثیر گرفته و در بخش هایی از ان تغییراتی ایجاد شد که در نهایت، به قوی تر و متناسب تر شدن صدای پیانو منتهی شد. 
علاوه بر این، در سال 1300 شمسی نیز، افرادی که مایل به شنیدن جدید ترین موسیقی های روز بودند ، از اعضای خانواده خود که به نواختن پیانو مسلط بودند در خواست میکردند تا آنها را با پیانو خانوادگی بنوازند. علاوه بر این، آنها از پیانو به همراه دیگر سازهای، برای نواختن موسیقی جاز، کلاسیک و حتی سنتی استفاده میکردند. 
سر فصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تاریخچه پیانو، تعریف نوازندگی پیانو، نوازنده پیانو کیست، اموزش آشنایی با نوازندگی پیانو، دوره آشنایی با نوازندگی پیانو ، مدرک آشنایی با نوازندگی پیانو ، گواهینامه آشنایی با نوازندگی پیانو ، سبک موسیقی کلاسیک و پیانو و نواختن موسیقی سنتی هستند. 

همه افرادی که اشنایی کمی با پیانو داشته باشند، میتوانند پیانو بنوازند.

تعریف نوازندگی پیانو

پیانو، یکی از آلات موسیقی خاص و جالب بوده و افراد که در نوازندگی پیانو تبحر و مهارت کافی دارند، یا دوره های آموزش نوازندگی پیانو را پشت سر گذاشته اند و یا خود به تنهایی به یادگیری و آشنایی با کلیدها و آکوردها بپرازد. علاوه بر این، هنرمندانی که نواختن پیانو را یاد میگیرند باید پیوسته تمرین کرده و سعی کنند از قطعات ساده اما معروف را بنوازند تا به نقاط ضعف خود پی ببرند. 
علاوه براین، نوازندگان مبتدی پیانو میتوانند قطعاتی را انتخاب کنند که با سطح دانش و مهارت شان در این زمینه همخوانی داشته و از عهده نواختن آن بر آیند. به این منظور، نوازندگان باید هدف خود را از نواختن مشخص کرده و بدانند که قرار است، مسیر کدامیک از نوازندگان معروف را دنبال کنند. همچنین، این نوازندگان میتوانند در مورد چالش هایی که هنرمندان این حیطه داشتند مطالعه کرده و برای نواختن ، شیوه های مشابه و یا جدیدی را به کار گیرند. 

نوازنده پیانو کیست

نوازنده پیانو، فردی است که به انواع نت ها و سبک های موسیقی تسلط داشته و میتواند ، با توجه به دانش و توانایی هایش یکی از سبک های موسیقی شامل جاز، کلاسیک ، راک و..... را با استفاده از پیانو بنوازد. نکته جالب این است که، نوازنده پیانو میتواند دیگر سازهای صفح کلید دار مانند سینت سایزر، هارپسیکورد و ... را بنوازد. 
همچنین، نوازندگان پیانویی که آموزش نوازندگی پیانو را پشت سر گذشته باشند، میتوانند از مهارت و دانش خود در جهت تعلیم و آموزش دیگر افراد علاقمند به این حیطه استفاده کرده و حتی نوآوری هایی نیز در این زمینه داشته باشند. علاوه بر این، نوارندگانی که مدرک نوازندگی پیانو دریافت کرده باشند، میتوانند در ارکسترهای معروف و بزرگ نقش مهمی را بر عده بگیرند. 

نوازندگان پیانو باید به سبک ها موسیقی مسلط باشند.

اموزش اشنایی با نوازندگی پیانو

پیانو، یکی از ابزارهای موسیقی پرطرفدار بوده که یادگیری آن مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی بوده و از این جهت، امکان داردکه عملا فقط افراد خاصی برای یادگیری آن اقدام کنند. بنابراین، افرادی که مایل به یادگیری این هنر هستند باید تمام این فاکتورها را در نظر داشته و از متخصص ها و هنرمندانی کمک بگیرند که ، در این زمینه آگاهی و دانش و مهارت کافی داشته و از موسسات معتبر گواهینامه اشنایی با نوازندگی پیانو دریافت کرده باشند. 
به منظور آموزش جامع و کامل پیانو در بازه زمانی کوتاه و صرفه جویی در هزینه ها، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش اشنایی با نوازندگی پیانو را برای دانش پذیران علاقمند ارایه کرده است. دوره اشنایی با نوازندگی پیانو، به این دانش پذیران فرصتی میدهد تا ابتدا با خود پیانو آشنایی پیدا کرده و سپس، نحوه استفاده از کلیدها را آموخته و با نت ها و ملزومات نواختن موسیقی آشنا شوند. در پایان دوره، این مرکز با کمال افتخار به دانش پذیرانی که در آزمون عملی دوره نمره حد نصاب کسب کنند ، مدرک اشنایی با نوازندگی پیانو اعطا می نماید. 

سبک موسیقی کلاسیک

سبک موسیقی کلاسیک، یک نوع از سبک موسیقی در اروپا است که از سال های بسیار دور آغاز شده و در هفت باز زمانی جداگانه نمود و ویژگی های متفاوتی داشته است. این هفت دوره عبارتند از: 
قرون وسطی: آغاز و پایان این دوره، از امپراطوری رم تا دوره رنسانس بوده و تحولات عظیمی در طی آن ایجاد شده است. 
دوره رنسانس: در این دوره، قطعات موسیقی معروفی که امروز بسیار مورد علاقه هنرمندان است، شکل گرفته و ساخته شد. 
دوره باروک: ویژگی بارز این دوره این است که موسیقی به صورت استادانه تر شکل گرفته و نوعی اشرافیت در آن مشاهده میشد. علاوه بر این، موسیقی برای نیایش کلیسا نیز مورد استفاده قرار گرفت. موسیقیدان هایی مانند "ویوالدی" و "باخ" زاییده این دوره هستند. 
دوره کلاسیک: آنچه موجب شهرت این دوره بود، روشنفکری هنرمندان و در نظر گرفتن موجودیت و هویت برای موسیقی بود. نوع موسیقی که در این دوره رواج پیدا کرد، "هوموفونیک" تا "پلی فونیک" بود. 
دوره رمانتیک: در این دوره ، از موسیقی صرفا برای بیان احساسات استفاده شد. مهمترین موسیقیدان های این دوره "شوپن " و "مندلسون" بودند.
دوره مدرن: با قرن بیستم مصادف شده و هنرمندان آن تمام سعی خود را به کار گرفتند تا آثارشان با دوره های قبلی تفاوت داشته باشد.
دوره معاصر: این دوره از موسیقی، حدود 50 سال قبل آغاز شده و هنرمندان آن بیشتر به انواع موسیقی های "آوانگارد " و "مینیمال" علاقمند شده و به آن روی آوردند. 

با استفاده از پیانو میتوان انواع موسیقی ها را نواخت.

پیانو و نواختن موسیقی سنتی

علی رغم اینکه، ساختار و تعداد نت های پیانو برای نواختن موسیقی سنتی متناسب به نظر نمیرسید اما هنرمندان این حوزه، تئوری پیانو و نواختن موسیقی سنتی را مطرح کردند تا میزان تطابق توانایی خود با شرایط موجود را سنجیده و امکان پذیری اینکار را بررسی کنند. در کل ، آنها به این نتیجه رسیدند که نواختن موسیقی های سنتی با پیانو امکان پذیر اما کمی دشوار است. 
از جمله دلایلی که آنها برای اینکار اعلام کردند این بود که، پیاند دوازده صوت (اکتاو) دارد در حالی که تعداد صوت های لازم برای نواختن موسیقی سنتی هفده صوت است. دلیل دیگر این است که، فاصله صوت ها در پیانو  و اصوات سنتی یکدیگر تفات داشته و نمیتواند همان صوای مشابه را برای ایجاد و تداعی کند. گذشته از همه فاکتورهای احتمالی، نوازنده پیانو نیز  باید در نواختن موسیقی های سنتی به اندازه کافی تبحر داشته باشد تا بتواند نظر شنوندگان و متخصص های این عرصه را جلب کند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس