پرورش مرغ بومی تخم گذار

پرورش مرغ بومی تخم گذار

تعریف مرغ بومی

مرغ بومی ، یک از انواع مرغ خانگی ست که از نظر ژنتیک و ویژگی ها ظاهری کمی با مرغ های دیگر تفاوت دارد. مرغ های خانگی در ابتدا اهلی نبوده و پرورش آنها کم دشوار به نظر میرسید اما ویتنامی آنها را اهلی کرده و سپس، به ایران وارد شدند. علاوه بر این، اجداد اولیه این مرغ ها، خروس های خاکستری و جنگلی قرمز بوده اند. 
از جمله دلایلی که مرغ بومی و انواع آن به عنوان منبع تغذیه انتخاب شده، این است که پرورش آن ساده است زیرا آنها همه چیز خوار بوده و میتوان با توجه به هدف ( مرغ گوشتی و یا تخم گذار) آن را پرورش داده و مورد استفاده قرار دارد. علاوه براین، متوسط عمر مرغ های بومی زیاد بوده و میتوان مدتهای طولانی از تخم آنها بهره برد. قابل ذکر است که افردی که دوره پرورش مرغ بومی را بگذارنند میتوانند، به سهولت در این حیطه فعالیت کنند. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف مرغ بومی، تغذیه مرغ بومی، آموزش پرورش مرغ بومی ، دوره پرورش مرغ بومی،  مدرک پرورش مرغ بومی ، گواهینامه پرورش مرغ بومی ، مجوز پرورش مرغ بومی، پرورش مرغ بومی تخم گذار و توجیه اقتصادی پرورش مرغ بومی هستند. 

آموزش پرورش مرغ بومی

تغذیه مرغ بومی

غالبا، تغذیه مرغ بومی با دیگر انواع مرغ ها تفاوت دارد زیرا آنها باید تخم گذار بگذارند بنابراین، باید خوراکی برای انها انتخاب شود که هم مقوی بوده و هم نیاز آنها را برطرف کند. گندم، یکی از خوراکی های مقوی برای تغذیه مرغ بومی است که معمولا 40 درصد از جیره غذایی مرغ بومی را تشکیل داده و کالری لازم را برای آن فراهم میکند. 
با این حال، امکان دارد که این گندم به دلیل برخی از ترکیباش، برای مرغ مشکل ساز شده و نتواند آن را به خوبی هضم کند. در این موارد، باید به جیره مرغ ها کمی آنزیم اضافه شود تا از چسبندگی روده ممانعت شده و گندم ها به راحتی هضم شوند و مرغ های غذای بیشتری خورده و به سرعت به وزن مطلوب برسند. علاوه براین، مجموعه ای از آنزیم ها را نیز باید به منظور هضم فسفر و بهبود استفاده از کلسیم و پروتئین به غذای مرغ ها اضافه کرد. 

آموزش پرورش مرغ بومی 

یکی از مشاغلی که اخیرا بسیار مورد توجه واقع شده و بسیاری از جوانان تحصیل کرده و بیکار به آن روی می آورند، پرورش مرغ بومی است. اگر چه کار کردن در این حیطه ساده به نظر میرسد اما داشتن اطلاعات و تجربه و گذراندن آموزش پرورش مرغ بومی لازم و ضروری بوده و به پرورش دهندگان کمک میکند تا در پایان کار، سود چشمگیری کسب کنند. علاوه براین ، در صورتی که افراد علاقمند گواهینامه پرورش مرغ بومی داشته و به طور جدی در این زمینه فعالیت کرده باشند، براحتی میتوانند کارگاه های بزرگ مرغداری را مدیریت کنند. 
به منظور اشنایی با پرورش انواع مرغ و ماکیان، مرکر آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش پرورش مرغ بومی را بری علاقمندان و دوستداران این شغل ارایه کرده است. دوره پرورش مرغ بومی دوره بسیار متنوع و جالبی بوده و اطلاعات و سرفصل های غنی و متفاوت آن به دانش پذیران امکان میدهد تا دانشی که برای شروع کار در این زمینه لازم دارند را به دست آورده و عملا با معضلات این حیطه آشنا شوند. علاوه براین، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حدنصاب کسب کرده باشند، مدرک پرورش مرغ بومی اعطا میشود. 

دوره پرورش مرغ بومی

مجوز پرورش مرغ بومی

غالبا، انواع مرغ ها با هدف پرورش مرغ گوشتی، تخم گذار و جوجه یکروزه پرورش داده میشوند بنابراین، آنها به مکان و کارگاه هایی ایمن و مجهز نیاز دارند. هر کدام از این کارگاه ها باید مجوز پرورش مرغ بومی داشته باشند تا بتوانند به صورت رسمی کار کرده و در آخر محصول خود را به فروش برسانند. 
علاوه براین، صدور این مجوز و یا پروانه تاسیس دارای ضوابطی است که باید به دقت رعایت شوند. همچنین، داشتن گواهینامه پرورش مرغ بومی میتواند دریافت انواع مجوز را تا حد زیادی تسهیل کند. از جمله این ضوابط دریافت مجوز، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همه ویژگی های واحدهای پرورش اعم از مکان، متراژ، روش های پرورش، تجهیرات سالن و کلیه قوانین بهداشتی رعایت شده باید ذکر شوند.
برای پرورش انواع مرغ ها  باید از شیوه های متفاوتی استفاده کرد. 
 در صورت بیمار شدن مرغ ها ، باید برای واکسیناسیون کلی اقدام کرد. 
ظرفیت واحدهای پرورش،  باید با توجه به نوع مرغ های پرورشی افزایش پیدا کند. 
با توجه به نوع مرغ پرورشی، باید تغذیه مرغ ها را تغییر داده و یا تعدیل نمود.   
فاصله واحدهای پرورش باید از هم مشخص باشد. 
پرورش مرغ در واحدهای کاملا اتوماتیک با واحدهای نیمه اتوماتیک تفاوت دارد. 

پرورش مرغ بومی تخم گذار

غالبا، برای پرورش مرغ بومی تخم گذار از دو روش کلی استفاده میشود. در روش اول که بیشتر برای مرغداری های کوچک و سنتی استفاده میشود، گله مرغ ها از ابتدا تا قبل از تخم گذاری آزاد بوده و خودشان برای غذا جستجو میکنند و بعد از آن برای تخم گذاری به قفس نتقل میشوند؛ البته این روش دیگر کمتر مورد استفاده قرار میگیرد زیرا کارایی آن نسبت به روش های دیگر قابل مقایسه نیست. 
در روش دوم، مرغ ها از ابتدا در قفس نگهداری شده و جیره غذایی شان از قبل مشخص است. این روش برای واحدهای صنعتی مرغداری بزرگ استفاده شده و نیازمند انواع تجهیزات مدرن است. غالبا، مرغداری هایی که امروزه فروش های عمده داشته و در این حیطه موفقیت های چشمگیر کسب کردند، از این روش بهره میبرند. 
قابل ذکر است که، پشت سر گذاشتن دوره پرورش مرغ بومی به افراد علاقمند کمک میکند تا نژاد و نوع مرغ مورد نظر خود را انتخاب کرده و در مورد شیوه پرورش آن تصمیم بگیرند. 

مدرک پرورش مرغ بومی

توجیه اقتصادی پرورش مرغ بومی

هنگامی یک طرح دارای توجیه اقتصادی است که سود و بهره آن، از سود و یا نرخ سود و بهره رایج در کشور بالاتر باشد. علاوه براین، در صورتی که شرایط و الزامات و تجهیزات مورد نظر برای اینکار را لیست کرده و باید ها و نباید ها را نیز در نظر گرفته باشید و اهمیت و کارآمدی آن طرح برای شما اثبات شده باشد ، توجیه اقتصادی پررورش مرغ بومی عملی تر است. همچنین، باید سرمایه ای که برای اینکار نیاز دارید نیز به سهولت تامین شده باشد. 
علاوه براین، افرادی که قصد راه اندازی انواع واحدهای مرغداری را دارند باید، به اصول و تکنیک های اینکار اشنایی داشته و اطلاعات کافی در مورد مرغ و ویژگی های انواع نژاد آن به دست اورده باشند تا بتوانند در صورت بیمار شدن آنها و یا بروز هر گونه مشکل پیش بینی نشده ای ، تصمیم درستی گرفته و از کشتار دسته جمعی مر غ ها و از بین رفتن یکباره سرمایه جلوگیری کنند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس