وظایف مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی :

یکی از بخش های اصلی مدیریت شرکت های تجاری که بین خریداران و مشتریان ارتباط قوی برقرار می نماید تا یک مدیر بازرگان موفقی شود را مدیریت بازرگانی نیز می گویند.

زمانی که شخصی کار اقتصادی را بر عهده می گیرد تا در گرفتن مشتری و ارایه کالا و محصولات در تلاش است تا به بازار عرضه نماید شغل مدیریت بازرگانی را بر عهده دارد و به طور کلی مدیر بازرگانی شخصی می باشد که نقش اصلی در سود و زیان شرکت ها دارد. 
دوره آموزشی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های پرطرفدار در تمام قشر جامعه است و هدف از ارایه این دوره آموزش نیروی افراد متخصص مورد نیاز سازمان ها، اداره ها، و شرکت های دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی است که وظایف و هدف های متفاوتی را در پیش رو دارد.

مدیریت بازرگانی از طرف مدیر عامل انتخاب می گردد

اهداف رشته مدیریت بازرگانی : 

هدف از رشته مدیریت بازرگانی آگاهی از وظایف سازمانی بازرگانی، مهارت در توانایی دانشجویان در شناسایی بحث های مسایل مربوط به مدیریت، جمع آوری و ارزیابی و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از مسایل و تجزیه فرآیندهای درباره مساله و تصمیم گیری و پیاده سازی تصمیمات دیگر.
علاقمندان بعد از آگاهی از این رشته و شناخت مسایل سازمانی و بحث های مدیریت و سازماندهی و دیگر روش های مختلف تصمیم گیری و برنامه ریزی توانایی حل مسایل و مشکلات را پیدا کنند و علاوه بر آموزش با کاربردهای رشته مدیریت بازرگانی آشنا می شوند.

بازار کار مدیریت بازرگانی :

افراد بعد از گذراندن دوره مدیریت بازرگانی به دنبال شغل مرتبط با رشته خود هستند از این رو به معرفی رشته می پردازیم که شامل موسسات بازرگانی و دفاتری مانند : تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی می توانند مشغول به کار شوند.
به عبارتی دیگر می توان گفت بعد از تسلط کافی بر مفاهیم مدیریت بازرگانی می تواند در بخش های سازمانی بازرگانی ، صنعتی و دولتی وارد بازارکار شوند و یا در بخش راهنمای مدیریت شغلی داشته باشند، پس انتظار می رود بتوانند در موقعیت کاری خود بعد از دریافت مدرک بتوانند عهده دار زیادتری نسبت به کار داشته باشند و در سمت های بالاتری از سازمان قرار بگیرند .
و به عبارتی دیگر در مشاغل پژوهشی و تحقیقاتی در شرکت های تجاری که اهمیت بالایی دارد جایگاه خود را مشخص نمایند.

گرایش های رشته مدیریت بازرگانی :

رشته مدیریت بازرگانی دارای گرایش های مختلفی می باشد که در این مقاله نام می بریم شامل :
بازاریابی، سیاستگذاری (استراتژیک) بازاریابی بین الملل، تحول سازمانی، مالی، بیمه، بازرگانی بین المللی و ....
افراد بعد از گذراندن دوره آموزش می توانند بعد از آموزش کامل و تسلط کافی به مباحث استراتژی های سازمانی، آشنایی مشتریان و چگونگی برقراری ارتباط با آن ها، شناخت فرآیندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان راه لازم جهت ورود به بازار کار در واحدهای بازرگانی شرکت ها را داشته و نسبت به دیگر گرایش های مدیریت نسبت به رشته ای دیگر از بازار کار مناسب است.
علاوه بر اینکه می توانند شناخت کافی برقرار نمایند از چگونگی کسب و کار در رابطه با ایجاد تجارت موفق شانس زیادی برای موفقیت در حوزه کارآفرینی و ساخت یک کار جدید داشته باشند.

توانایی و مهارت افراد در رشته مدیریت بازرگانی :

- در دست داشتن بخش های اجرایی سازمان های تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران سازمان های خود برای اداره قوی تر سازمان
- هدایت و رهبری با کارایی بیشتر یک سازمان یا یک بخش تخصصی مانند بخش های تولید ، تحقیق و پیشرفت، مالی، کارمندی و اطلاعات
- ساخت دگرگونی در قسمت خصوصی سازمان با بررسی تدوین ها، رویه ها و راه های اداری آن بخش
- کارآفرینی در یک بخش از سازمان برای شروع فعالیت های تازه یا ایجاد و اداره سازمان های تازه به تاسیس رسیده
- طراحی و دگرگونی تغییرات در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تغییرات بعد از بدست آوردن تجربیات مدیریتی

وظایف مدیر بازرگانی برنامه ریزی و ارتباط با مشتریان است

نقش های مدیریت :

مدیریت شامل نقش هایی در فرد و در سازمان می شود که هر یک وظایفی را بر عهده دارند که هر یک دارای زیر مجموعه هایی هستند از جمله :
 - نقش های مشخص شده بین فرد و بین شخصی
- شکل های اطلاعاتی
- نقش های تصمیم گیری
در مورد نقش های بین فردی و بین شخصی : نقش ها دارای مدیر تجملات رهبری و ارتباط می باشند.
که منظور از نقش همان انتظاراتی می باشد که از یک فرد داریم. به عنوان مثال از یک حسابدار وظیفه حسابداری را داریم.
مدیر تجملات : به انجام وظایف تجملاتی پرداخته می شود مثل سخنرانی، بخشش امتیاز و خدمات رسانی به جامعه پرداخته می شود.
رهبر : هدایت کننده ، یک رهبر باید انگیزه به کارمندانش بدهد و باید دارای الگوهای خوبی برای بقیه باشد زیرا یک همه با مدیر هماهنگ می شوند و از مدیر الگو می گیرند.
ارتباط : مدیران باید در کار خود همیشه موفق باشند زیرا با دیگر مدیران سایر سازمان در ارتباط است. مدیر با ارتباط برقرار کردن می تواند با سازمان های دیگر در ارتباط باشد.
نقش های اطلاعاتی : شامل نشان دهنده، در میان گذاشتن اطلاعات،سخنگو
نشان دهنده به این منظور به مدیر گفته می شود که بتواند وضعیت سازمان را نشان دهد یعنی با دیگر مدیر سازمان که در رابطه با وضعیت سازمان در ارتباط هستند توجه  و تمرکزشان را روی عملیات سازمان بدهند.
درمیان گذاشتن اطلاعات : یک مدیر باید بتواند در سازمان خود توانایی این را داشته باشد تا اطلاعات لازم را به مدیران خود بدهد.
سخنگو : یکی دیگر از وظایفی که یک مدیر سازمان باید به آن تسلط داشته باشد سخنگویی است به این صورت که بتواند از طرف سازمان حرف بزند.

چهار نقش های تصمیم گیری عبارتند از : 

1- کارآفرینی
2- مذاکره کننده
3- تخصیص منابع 
کارآفرینی : به معنای تغییرات اولیه، هدف گذاری، فرموله کردن طرح ها، بکارگیری قدرت و اختیارات می باشد.
مذاکره کننده : مدیر با مشتریان و عرضه کنندگان و دیگر نمایندگی ها بیرون از سازمان تا موفقیت نیز مذاکره می نمایند.
تخصیص منابع : 
مولفه های در الویت و مزایا را خود شخص مدیر مشخص می نماید و از روش های بودجه ریزی استفاده می کند و راندمان کاری را روز به روز دریافت می نماید.

تعریف بازار :

بازار به یک مکان فیزیکی گفته می شود که خریداران و مشتریان و فروشندگان برای مبادله کالا و خدمات در آن حضور پیدا می کنند و گرد هم می آیند.
در بازار فعالیت داد و ستد کالا یا خدمات خاصی صورت می گیرد. در اصل بازار یک دستگاه است این امکان را به خریداران و فروشندگان می دهد تا به معامله دارایی خود دست پیدا نمایند.

انواع بازار :

بازار خود به چند دسته تقسیم می شوند :
- بازار دارایی های فیزیکی : که در آن خریدارن و فروشندگان به معامله دارایی هایی که وجود فیزیکی اصلی دارند به مبادله می پردازند. اتومبیل ، املاک 
نوع دوم از بازار ، بازارهای دارایی های مالی : اینگونه افراد در این نوع بازار اعم از حقیقی و حقوقی به معامله اوراق ضمانت مالی، کالا و دیگر دارایی ها با هزینه پایین می پردازند.

مدیریت بازرگانی کلیه کارهای بازرگانی را انجام می دهد

دوره آموزش مدیریت بازرگانی  :

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمام علاقمندان به بازرگانی و آشنایی با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسایل سازمانی دوره آموزش مدیریت بازرگانی را ارایه نموده است که پارس در پایان دوره آموزش به تمام علاقمندان شرکت در آموزش مدرک معتبر و گواهینامه اعطا می نماید که با در دسترس داشتن مدرک می توانند به بازار کار خود وارد شوند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس