وضعیت فوریت های پزشکی در ایران چگونه است؟

وضعیت فوریت های پزشکی در ایران چگونه است ؟ 

گاهی امکان دارد که شرایط بدنی یک بیمار به دلایل بیرونی و یا دورنی ، درطی چند دقیقه وخیم تر شده و نیاز به خدمات پزشکی و درمانی سریع داشته باشد. به این خدمات درمانی که میتواند جان بیمار را نجات داده و از مرگ او جلوگیری کند، فوریت های پزشکی گفته میشود. در کشور ما ، اورژانس وظیفه ارایه خدمات و فوریت های پزشکی را بر عهده دارد. قابل ذکر است که افراد که در این زمینه فعالیت دارند، لزوما باید دوره تکنسین فوریت های پزشکی را گذراند و صاحب تجارب عملی ارزنده باشند. 
فوریت های پزشکی در ایران نیز به اندازه دیگر کشورها اهمیت دارد و با توجه به اینکه کشورمان اخیرا حوادث غیر مترقبه زیادی را تجربه کرده است بنابراین، نیروهای و پرسنل انتخابی برای این بخش ها باید همیشه آماده اند تا بتوانند به تمام هموطنان خدمات شبانه روزی ارایه کنند. علاوه بر این، پرسنل مرکز فوریت های پزشکی توانمندی ها و دانش خاصی داشته و میتوانند مشکل همه بیماران را در کمال آرامش به صورت اجمالی برطرف کرده و دیگر افرادی که وضعیت شان وخیم است را به بیمارستان ها منتقل کنند. 
سر فصل های که به تفضیل در این مقاله شرح میدهیم شامل فوریت های پزشکی ، رشته فوریت های پزشکی، آموزش تکنسین فوریت های پزشکی، دوره تکنسین فوریت های پزشکی ، مدرک تکنسین فوریت های پزشکی ، گواهینامه تکنسین فوریت های پزشکی ، بازار کار رشته فوریت های پزشکی و فوریت های پزشکی در ایران میشوند. 

 

هدف از انجام فوریت های پزشکی ، نجات جان بیماران است.

رشته فوریت های پزشکی

رشته فوریت های پزشکی، یکی از گرایش های رشته پزشکی است و اولین مقطع آن، کاردانی بوده  و فقط متقاضی مرد می پذیرید. علاوه بر این، این متقاضی ها از نظر ابتلا به انواع بیمار یهای مزمن و مانند آسم ، فشار خون و بیماری های قلبی، وضعین جسمانی ، قدرت بینایی، مهارت در انجام کار تیمی و قد بررسی و ارزیابی میشوند تا خود پرسنل هنگام انجام کار مشکلی نداشته باشند.  
همچنین، این فارغ التحصیلان باید بتوانند با بیمار به خوبی ارتباط برقرار کرده و فعالیت هایی مانند رانندگی آمبولانس، اطلاع رسانی، حمل و انتقال مصدوم و انجام اقدامات درمانی را  به خوبی و درستی انجام دهند. علاوه براین، این رشته صرفا در داشگاه های دولتی برگزار شده و  متقاضیان میتوانند آن را تا مقطع دکترا ادامه دهند. به طور معمول، افرادی که دوره تکنیسن فوریت های پزشکی را گذرانده باشند، میتوانند در بخش فوریت های پزشکی بیمارستان ها مشغول به کار شوند. 
تکنسین فوریت پزشکی، در امبولانس هایی که برای ارایه خدمات درمانی در نظر گرفته شدند حضور داشته و خدماتی مانند کمک های اولیه به مصدومان ارایه میدهند. قابل ذکر است که این تکنیسین ها آموزش تکنسین فوریت های پزشکی را گذرانده و کار و وظایف شان توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی تعیین شده و پزشکان اوژانس بر کار آنها نظارت مستقیم و مستمر دارند. 
یکی از دلایلی که موجب شده تا مرکز فوریت های پزشکی نیروهای مورد نیاز خود را از میان مردها انتخاب کنند این است که، زنان روحیه حساسی داشته و روحیه آنها با مشاهده حوادث دلخراش و صحنه های فجیع، تحت تاثیر قرار گفته و توانمندی های آنها برای انجام کارهای مفید می کاهد.  

کمک های اولیه جز خدمات فوریت های پزشکی هستند.

آموزش تکنسین فوریت های پزشکی
سالانه، تعداد زیادی از افراد به دلیل داشتن بیماری های زمینه ای به خدمات فوریت های پزشکی نیاز پیدا میکنند. با این اوصاف، صرفا افرادی که پرسنل مرکز خدمات فوریت های پزشکی بوده و آموزش تکنسین فوریت های پزشکی را گذرانده باشد میتواند به افراد نیازمند به خدمات درمانی کمک کنند و در غیر این صورت امکان دارد که جان آن فرد به خطر بیفتد. علاوه بر این، افراد دارای گواهینامه تکنسین فوریت های پزشکی برای استخدام در مرکز خدمات فوریت های پزشکی در اولویت هستند زیرا به تمام اصول مراقبت و نگهداری از بیماران آگاه هستند و میتوانند خدمات مناسبی را به آنها  ارایه دهند. 
با توجه به اهمیت خدمات فوریت هایزشکی در محیط ها و شرایط مختلف، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به معرفی و ارایه دوره آموزش تکنسین فوریت های پزشکی برای دانش پذیرانی کرده است که در این زمینه اطلاعات اندکی دارند.. دوره تکنسین فوریت های پزشکی برای این دانش پذیران بسیار کاربردی و مفید خواهد بود و میتواند به تمام سوالات آنها در مورد ارایه خدمات در شریط اضطراری پاسخ دهد و آنها را برای ارایه عملی این خدمات در مراکز وابسته آماده کند. در پایان این دوره، مرکز آموزش مجازی پارس با افتخار به تمام دانش پذیران توانمندی که در ازمون پایان دوره موفقیتی کسب کنند مدرک تکنسین فوریت های پزشکی اعطا میکند.  

بازار کار رشته فوریت های پزشکی

دانشجویان رشته فوریت های پزشکی، باید علاوه بر ازمون حضوری، در یک آزمون عملی هم شرکت داشته و صاحب انواع مهارت ها و توانمندی ها و ویژگی ها اخلاقی عالی مانند گذشت و ایثار و انظباط باشند تا بعد از  بررسی آنها و با توجه به مهارت ها و نمره کسب شده در ازمون ها، در یکی از مراکز فوریت های پزشکی مشغول به کار شوند.
با توجه به اینکه، گاهی اتفاقات پیش بینی نشده ای در کشور ما حادث شده و رسیدگی به تمام حادثه دیدگان و مصدومین کمی زمانبر است و وجود پرسنل بیشتر میتوانند گره گشا باشد، بنابراین بازار کار رشته فوریت های پزشکی خوب و پررونق بوده و افراد زیادی میتوانند در آنجا به طور رسمی فعالیت کنند. با این حال، امکان دارد که گاهی مسایل جزیی مانند مسایل مالی موجب نارضایتی این پرسنل شود که میتوان آنها را به موقع برطرف نموده و با جلب رضایت پرسنل، آنها را به کار بیشتر و مداوم تر تشویق کرد. 
قابل ذکر است که همه پرسنل فوریت های پزشکی باید تحصیلات آکادمیک داشته و یا گواهینامه تکنسین فوریت های پزشکی دریافت کرده باشند تا بتوانند در این مراکز انجام وظیفه کنند و یا در صورت لزوم باید دوره کارآموزی بگذرانند. 

تکنسین فوریت پزشکی باید مهارت های عملی داشته باشد.

فوریت های پزشکی در ایران 

مرکز فوریت های پزشکی ایران در سال 1354 با عنوان اورژانس 123و به دنبال وقوع حادثه در فرودگاه مهرآباد و بر جای گذاشتن صدها کشته و زخمی شکل گرفت. در آن زمان، هیچ مرکز مشخصی وجود نداشت که این وقایع را کنترل و نظارت کرده و به مصدومین رسیدگی کند. در سالهای بعد، این مراکز ارتقا پیدا کرده و خدمات متنوع و کامل تری را ارایه کردند. 
در سل 1380 با تصویب طرح فراگیر فوریت های پزشکی، رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه ارایه شده و دانشجویان زیادی متقاضی آن شدند. علاوه بر این، تحولاتی در فوریت های پزشکی در ایران ایجاد شد که از میان آنها میتوان به تغییر و ارتقا نوع و سطح آمبولانس ها و صرفا استفاده از متقاضی های مرد دارای گواهینامه تکنسین فوریت های پزشکی برای این رشته اشاره کرد. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس