هدف گیری در بازار الکترونیک

هدف گيري در بازار الکترونیک 

تعریف بازار الکترونیک

بازارهای الکترونیک، از جمله بازارهایی هستند که میتوانند روند خرید را ساده تر کرده و به سرعت آن بیفزاید. علاوه بر این، در این بازارها ، براحتی یتوان کالا و خدمات را با پولی پرداختی تطبیق داده و خرید و فرش را به صورا کارآمدتری انجام داد.  قابل ذکر است که استفاده از تجارت الکترونیکی به صورت قابل توجهی افزایش یافته و در کل، رشد اقتصادی را تکان داده است. 
علاوه بر این، این بازارهای الکترونیک فوایدی را برای خریداران و صاحبان کالا به ارمغا آورده است که از جمله آنها به موارد زیر اشاره میکنیم: 
نادیده گرفتن فاصله و اختلاف جغرافیایی و بسط تولید و فروش کالاها
کاهش فاصله زمانی بین سفارش کالا و دریافت آن 
متعادل شدن میزان اطلاعات خریدار و فروشنده
سهولت یافتن کالای مورد نیاز با مشخصات مورد نظر

سرفصل های این مقاله شامل تعریف بازار الکترونیک، انواع بازارهای الکترونیک، هدف گيري در بازار، آموزش مدیریت الکترونیکی، دوره مدیریت الکترونیکی ، مدرک مدیریت الکترونیکی ، گواهینامه مدیریت الکترونیکی، عوامل موثر بر رفتار مشتری، فرایندهای پرداخت الکترونیکی و مشکلات خرده فروشی الکترونیکی هستند. 

یکی از شیوه های خرید، خرید الکترونیک است.

انواع بازارهای الکترونیک

بازار، مکانی است که از واحدهای فروش بیشماری تشکیل شده و هر کدام با توجه به مشتری خاص خود، اهداف مشخصی را دنبال میکنند. اما، بازار الکترونیک کمی متفاوت بوده و امکان دارد که امکانات و وظایفش سبت به بازارهای معمولی کمی متنوع تر باشد زیرا معنا و کارایی این بازارها تفاوت دارد. اما، در کل  انواع بازارهای الکترونیک به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم بندی میشود:
بازارهای الکترونیکی خصوصی
این نوع بازار، بازاری است که صاحب آن یک فرد حقیقی یا حقوقی بوده و میتواند محصولات تولیدی استانداردش را  به شرکت های سفارش دهنده و واجد شرایط بفروشند. قابل ذکر است که فقط یک سری افراد خاص میتوانند از این بازارها خرید کنند. 

 بازارهای الکترونیکی عمومی

این بازارها حالت ائتلافی داشته و معمولا حاصل مشارکت و همکاری گروهی چند نفر است. این نوع از بازار، حالت سهامی داشته و گاهی مالکیت آن به دولت سپرده میشود اما عموم میتوانند از آن استفاده کنند. 

 هدف گيري در بازار

هدف گیری در بازار به این معنی است که کارشناس های فروش بتوانند بخش های پرفروش و جذاب بازار را شناسایی نموده و برای ورود به آنها راهکارهای موثری را به افراد علاقمند و جویای کار در بازار ارایه دهند. علاوه بر این، این کارشناس میتواند در مرحله بعد، جایگاه رقابتی کالا را مشخص نموده و با استفاده از آن، برای کالا قیمت و یا کاربرد خاص مشخص کند. 
قابل ذکر است که ما برای یافتن جایگاه انواع کالا در بازار باید در مورد مسایل مرتبط به آن و مشکلات و موانعی که بر سر را ه فروش آن وجود دارد،  مواردی مانند نیاز انواع مشتری به کالا، کارایی کالا در جامعه و مشکلات موجود برای بازاریابی کالا، تحقیقات لازم را به عمل آورده و سپس، برای حل آنها راه حل های قابل اجرایی را در نظر بگیریم. همچنین، میتوان با بررسی و ارزیابی متغیر هایی مانند  تجزیه و تحلیل سهم بازار و تجزیه و تحلیل میزان فروش، میزان اهمیت و فروش احتمالی کالا را در بازار ها هدف پیش بینی کرد. 

میتوان از انواع بازارهای الکترونیک عمومی و تخصصی برای خرید استفاده کرد.

آموزش مدیریت (MBA)  الکترونیکی

با توجه به رشد انواع تکنولوژی در کشور، بسیاری از امور به صورت الکترونیک انجام شده و همین امر موجب شده تا سرعت انجام کارها افزیش پیدا کند. از این جهت، افرادی باید مسولیت این قبیل کارها را عهده دار شوند که تحصیلات و تجربیات و آکادمیک داشته و یا از موسسات معتبر گواهینامه مدیریت الکترونیکی دریافت کرده باشند؛ زیرا این افراد با جزیئات کار آشنایی کافی د اشته و میتوانند به رشد و توسعه این نوع از مدیریت کمک کنند. 
در ای راستا، مرکز آموزش مجازی پارس نیز دوره آموزش مجازی مدیریت الکترونیکی را برای همه دانش پذیران علاقمند به حوزه مدیریت ارایه کرده است. دوره مدیریت الکترونیکی به دانش پذیران فرصت میدهد تا بتوانند با مفهوم و کارایی انواع خرید و معامله و رفتار مشتریان آشنا شده و در کمترین زمان، در این زمینه تجربیات مفیدی برای ورود به بازار کار واقعی به دست آورند. همچنین، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک مدیریت الکترونیکی اعطا میشود. 

عوامل موثر بر رفتار مشتری

هدف از انواع بازازیابی این است که تولید گنندگان بر مشتری تاثیر گذاشته و آنها را ترغیب به استفاده و خرید محصولات کنند. همانطور که میدانید، مهمترین عامل در روند فروش محصولات، مشتری و انتخاب اوست بنابراین، کارشناس های این امر باید ابتدا عوامل موثر بر رفتار مشتری را بررسی و تجریه و تحلیل کند تا بتوانند میزان و روند خرید را به درستی پیش بینی کنند. 
قابل ذکر است که خرید کردن مشتری به موقعیت، نیاز، شخصیت فرد و هدف او بستگی دارد و امکان دارد که خرید مشتری به دلایل پیش بینی نشده و یا چیزی غیر از خرید صرف باشد. معمولا، تولید کنندگان از این موضوع استفاده کرده و زمینه ای را فراهم میکنند که کالاهای خاصی که بیشتر با اهداف مشتریان هماهنگ است، را بیشتر تبلیغ کرده و در معرض دید آنها قرار دهند. 
جالب اینجاست که گاهی برخی از تولید کنندگان از تفاوت های شخصیتی و میزان نیاز افراد برای شناخت محصول برای ارایه موفق محصولات مختلف استفاده میکنند؛ به این صورت که، توضیحات و معادل هایی روی محصول مینویسند که ممکن است فقط برای قشر خاصی کاربرد داشته و آنها را به خرید زیاد تشویق کند.  

رعایت نکات ایمنی هنگام خرید و یا پرداخت الکترونیک الزامی است.

فرایندهای پرداخت الکترونیکی

فرایندهای پرداخت الکترونیکی، فرایندهایی هستند که در آنها، کالا و یا خدمات از طریق اینترنت و درگاه های الکترونیکی پرداخت میشود و به این ترتیب، الزام حضور فیزیکی در بانک ها از بین میرود. از جمله مزیت های این فرایندها این است که، در صورتی که ایمن و با دقت انجام شود، واریز پول به سرعت انجام شده و به همان میزان نیز، به سرعت وارد حساب فرد میشود. 
البته، رعایت ایمنی در پرداخت الکترونیکی از اهمیت خاصی برخوردار است و افرادی که مایل به استفاده از پرداخت ها هستند باید ابتدا طرز کار با دستگاه های خودپرداز را فرا گرفته و نکات ایمنی آن را رعایت کنند تا واریزول مخصوصا مبالغ بالا با موفقیت انجام شود. 

مشکلات خرده فروشی الکترونیکی

خرده فروشی، جز تکنیک های است که احتمالا اکثر شرکت های تولیدی قبلا آنرا امتحان کرده اند. علاوه براین، این تکنیک میتواند برای برخی شرکت ها سودآور و برای شرکت های دیگر شکست به همراه داشته باشد بنابراین، هنگام به کار گیری آن باید به مشکلات خرده فروشی الکترونیکی نیز توجه داشته باشید که اینکار: 
احتمال انواع رسیک ها افزایش پیدا میکند: این ریسک ها برای انواع شرکت های تولیدی متفاوت بوده و احتمال دارد که آنها را به چالش بکشاند؛ به عنوان مثال، شرکت های تولیدی کوچک مجبور هستند به دلیل کوچک و محدود بودن محیط با افرادی بحث و گفتگو کنند که از نظر فرهنگی با دیگران متفاوت هستند و از طرف دیگر، شرکت های بزرگ مشکلاتی در حیطه پرداخت های ناموفق خواهند داشت. 
سود را تا حد زیادی کاهش پیدا میدهد: با توجه با اینکه، فروش به صورت جزیی است بنابراین، سود حاصله نیز چندان چشمگیر نبوده و گاهی امکان دارد که این سود جبران هزینه ها را نیز نکند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس