نکات مهمی که در مورد کار تیمی باید بدانید

یکی از توصیه‌های بسیار مهمی که در دنیای امروز می‌توان به مدیران کسب‌وکارها کرد، کار تیمی است. در واقع باید در نظر داشته باشید که یک کار تیمی موفق می‌تواند بازده بسیار بیشتری نسبت به کار فردی در یک سازمان داشته باشد. عاملی مهم برای رشد سازمان به شمار می‌رود و در نهایت باعث می‌شود که مدیران بتوانند سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند. تمامی این عوامل بیان شده می‌تواند برای هر مدیر جذاب باشد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چطور می‌توانیم کار موفق داشته باشیم؟ این سؤالی است که در ادامه این مقاله نسبت به بررسی آن خواهیم پرداخت و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. نکات بیان شده در این مقاله از دیدگاه دکتر میثم شکری ساز است.

 

نکات مهمی که در مورد کار تیمی باید بدانید

 

چطور کار تیمی را در سازمان رونق بخشیم؟

مدیران همواره باید مشوق پرسنل خود در زمینه استفاده از کار تیمی باشند. در واقع این کار باید به نحوی جزئی از فرهنگ سازمانی در یک بیزنس یا کسب و کار به شمار رود. اما چطور می‌توانیم در این مسیر قدم برداریم؟ این سؤالی است که در ادامه نسبت به بررسی آن اقدام خواهیم کرد.

 

از افراد مناسب استفاده کنید

در ابتدا لازم است پرسنلی را انتخاب کنید که توانایی انجام کار تیمی را داشته باشند. در واقع در صورتی که این مهارت در تیم‌های یک سازمان وجود نداشته باشد، کل تیم با اختلال همراه خواهند بود. در نظر داشته باشید که هر شخصیت که برای کار تیمی در سازمان انتخاب می‌شود باید بتواند به صورت جداگانه کار حرفه‌ای انجام دهد. در تیم نیز باید بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. پس باید به این نکته توجه داشت که افراد مناسب برای کار تیمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشند.

 

 شناخت مناسب از اعضای هر تیم داشته باشید

شما به عنوان یک مدیر تیم یا مدیر سازمان باید بتوانید به شناخت خوبی از اعضای یک سازمان دست پیدا کنید. در واقع باید بدانید که افراد به صورت شخصی باید مورد ارزیابی قرار گیرند. اهدافی که تیم دنبال می‌کند نباید مغایر با نیازها و یا تفکراتی باشد که اشخاص حاضر در تیم به صورت شخصی به آن پایبند هستند. به آن‌ها احترام بگذارید و در نهایت این کارها باعث می‌شود تا کار تیمی شما با عملکرد بسیار مناسبی همراه باشد.

 

هر فرد مهارتی دارد که باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد

در یک تیم باید در نظر داشته باشید که ارتباط خوب با تمامی اعضای تیم همان‌طور که بیان شد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما باید مهارت‌هایی که هر فرد دارد را مد نظر قرار دهید. بر این اساس می‌توانید نقش وی را در تیم مشخص کرده و از وی بخواهید که در راستای موفقیت تیم اهدافی را در نظر داشته باشد. این کار باعث می‌شود که تیم شما کارآمد باشد و بتوانید عملکرد بهتری را از اعضای آن انتظار داشته باشید.

 

نکات مهم در مورد کار تیمی

 

 هر تیم باید اصول و قوانین خاص خود را داشته باشد

در تمامی کارهای تیمی نباید از یاد برد که رعایت اصول و قوانین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع شما باید شخصی را معرفی کنید که به عنوان مدیر تیم شناخته می‌شود. خودتان هم می‌توانید این نقش را بر عهده بگیرید. همچنین باید مشخص کنید که چه کسی مشخص می‌کند تیم باید در چه مسیری حرکت کند. چه کسی حرف آخر را می زند. این کار باعث می‌شود که تیم و کار تیمی شما دچار حاشیه نشده و عملکرد بسیار کاملی را از خود نشان دهد.

 

مأموریت تیم چیست؟ با اعضا باید به توافق برسید

زمانی که تیم تشکیل می‌شود، در ابتدا مشخص می‌شود که تیم باید به چه نتیجه نهایی دست پیدا کند. این نتیجه توسط کارفرما یا مدیر در یک سازمان مشخص می‌شود. حال باید خود تیم با یکدیگر مذاکره داشته باشند. رسیدن به هدف را مرحله بندی کنند و در نهایت هر فرد باید وظایف خود را برای رسیدن به هدف نهایی بداند.

 

کار تیمی بدون امکان اظهار نظر بی فایده است

باید به عنوان یک مدیر، به نظرات، انتقادات و پیشنهادهایی که از سوی اعضای تیم بیان می‌شود ارزش بدهیم. نباید این نظرات را تمسخر کنیم و در نهایت همین امر باعث می‌شود که اشخاص یک تیم ترغیب شوند که نظرات خود را در مورد انجام بهتر کارها بیان کنند. این کار باعث می‌شود که اشخاص انگیزه لازم برای ادامه همکاری را داشته باشند.

 

جریان گفتگو باید هدایت شود

همان‌طور که بیان شد، شما باید بتوانید از نظرات دیگران استفاده کنید. به عنوان یک مدیر نیاز دارید که در این مسیر طوفان فکری ایجاد کنید. دیگران را مجبور کنید که به چالش‌ها فکر کرده و در نهایت نظرات خود را بیان کنند. این کار باعث می‌شود تا بتوانید عملکرد بسیار خوبی را در مسیر رسیدن به اهداف داشته باشید.

 

نگاه میثم شکری ساز به کار تیمی

 

جدول زمانی داشته باشید

از دیگر مسائل مهمی که در خصوص کار تیمی دارای اهمیت بسیار زیادی است را می‌توان داشتن جدول زمانی دانست. در واقع جدول زمانی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید در نهایت بر اساس زمان بندی، برنامه ریزی داشته باشید. دکتر میثم شکری ساز برای به نتیجه رسیدن کار تیمی، تاکید بسیار ویژه‌ای به این مسئله دارند.

 

اهمیت ارزیابی عملکرد

از دیگر مواردی که باید به آن اهمیت بسیار زیادی داده شود را می‌توان ارزیابی عملکرد دانست. این کار باید توسط اعضای تیم و مدیر تیم به صورت جداگانه انجام شود. لازم است کارکنان این اطمینان را داشته باشند که عدم رسیدن به اهداف باعث می‌شود تا دیگر اعضای تیم نیز نتوانند به موفقیت دست پیدا کنند.

 

ارتباطات شفاف و منصفانه با یکدیگر داشته باشید

اعضای یک تیم باید به صورت برابر کار کنند. کار هیچ کس مقدم نیست. هیچ کس کار بی ارزشی در تیم انجام نمی‌دهد. این عمل باعث می‌شود تا هر شخص بهترین عملکرد را در یک تیم داشته باشد. در صورتی که ارتباطات شما شفاف باشد و همچنین به عنوان یک مدیر بتوانید عملکردی منصفانه در ارتباط با اعضای تیم داشته باشید، این امر باعث می‌شود تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

 

دوست دارید با یک کارآفرین جوان ایرانی آشنا شده و درس‌های زندگی‌اش را بخوانید؟ روی لینک زیر کلیک کنید:

میثم شکری ساز

 

نتیجه گیری

کار تیمی موفق را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزار مدیریت برای رسیدن به اهداف در یک کسب و کار بیان کرد. در نظر داشته باشید که دکتر میثم شکری ساز در مورد کار تیمی موفق تاکید بسیار زیادی دارند و همچنین توصیه می‌کنند که حتماً اعضای تیم در این مسیر گام بردارند. در صورتی شما می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید که کار تیمی موفقی داشته باشید. ما در این مقاله نکاتی را در خصوص چگونگی رسیدن به کار تیمی موفق بیان کردیم.

 

سوالات متداول

آیا کار تیمی موفق برای رشد یک سازمان لازم است؟

در واقع با توجه به ساختار کلی کسب‌وکارهای کشور، عدم استفاده از تیم و کار تیمی موفق باعث می‌شود که سازمان محکوم به شکست باشد.

چطور می‌توانیم کار تیمی موفقی داشته باشیم؟

در این خصوص دکتر میثم شکری ساز بیشتر از 10 مورد را بیان کرده‌اند که به عنوان نکات مهم در همین راستا شناخته می‌شود و لازم است که تمامی اعضای تیم به این مسئله پایبندی خود را اعلام کنند.

برچسب ها : انتشار دهنده:

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس