نقش مشاوره تحصیلی در موفقیت تحصیلی


نقش مشاوره تحصيلي در موفقيت تحصيلي
معرفي حرفه مشاوره 

حرفه مشاوره اي است که در راستاي کمک کردن و ياري رساني  به افراد در شرايط مختلف  بحراني ايجاد شده است .هدف ارائه خدمات مشاوره اي کمک کردن به تصميم گيري هر چه بهتر و انتخاب کردن بهترين گزينه هاي ممکن در شرايط نامساعد و تحت انواع فشارهاي روحي و رواني است . بسيار اتفاق مي افتد که  افراد در يک شرايط نامساعد و بحراني مجبور به اخذ تصميم هايي مي شوند که اثرات و نتايج آن ها تا پايان زندگي با آن ها همراه خواهد بود . افراد در اين گونه شرايط  به منظور انتخاب بهترين گزينه هاي موجود و اخذ بهترين تصميم هاي ممکن ، صحيح  و اصولي حتما به کمک و راهنمايي شخصي نياز دارند که بواسطه برخورداري از دانش ، تخصص ، تبحر وتوانايي هاي مورد نياز در راستاي مقابله با بحران و اتخاذ بهترين تصميمات افراد را همراهي نمايد .

ثبت نام دوره آموزشی مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی می تواند به صورت تلفنی نیز انجام شود.

معرفي حرفه مشاوره تحصيلي

برنامه ريزي تحصيلي و انتخاب رشته يکي از حائز اهميت ترين شرايطي که افراد  مي بايست عليرغم عدم آشنايي کافي  و اشراف بر ابعاد مختلف اين مقوله براي آينده خود تصميم گيري نمايند .انتخاب رشته تحصيلي در تمام مراحل زندگي شرايط کار افراد را تحت تاثير قرار خواهد داد. تعداد بسيار زيادي از دانش آموزشان به واسطه شرايط پر استرس محيط هاي آموزشي به ويژه  در سال هاي آخر تحصيلات در دوران مدرسه و در آستانه شرکت کردن در آزمون ورود ي مراکز دانشگاهي و همچنين به دليل عدم آشنايي  کافي با مشاغل مختلف  مزايا و معايب آن ها  و بازار کار و موقعيت هاي شغلي موجود و همچني عدم اشراف بر مباحثي از قبيل آينده شغلي و غيره قادر به تصميم گيري صحيح و اصولي با در نظر گرفتن کليه جوانب امر اعم از توانايي هاي تحصيل ، توانايي ها و مهارت هاي شخصي ، علايق شخصي ، بازار کار و آينده شغلي نخواهند بود و با توجه به اين که همه مي دانند تصميم گيري درباره رشته تحصيلي که در اغلب موارد منجر به تعيين آينده شغلي و حرفه اي افراد خواهد شد يکي از بزرگترين ، مهم ترين و حساس ترين تصميم گيري هاي در زندگي هر فرد است استفاده ازراهنمايي ها و رهنمود هاي کارشناسانه مشاوران تحصيلي مي تواند راهي  امن و مطمئن به منظور انتخابي درست باشد . 

مشاوره تحصیلی نقش به سزایی در موفقیت تحصیلی افراد دارد.


اغلب مشاوران تحصيلي با تحصيل در رشته مشاوره عمومي با کليه مباحث و مهارت هاي مورد نياز براي  ورود به اين حرفه مشاوره آشنا خواهند شد و پس از پشت سر گذاشتن  دوره هاي تخصصي مشاوره  مانند ساير مشاوراني که به صورت تخصصي در حوزه هاي مختلف به ارائه خدمات مشاوره مي پردازند به ارائه خدمات مشاوره تخصصي در حوزه برنامه ريزي تحصيلي و انتختاب رشته مشغول مي شوند . 
در حرفه مشاوره با توجه به اهميت کلي اين حرفه مشاوران مي بايست در حوزه کاري خود به صورت تخصصي داراي اطلاعات و دانش مورد نياز باشند و به همين منظور اغلب مشاوران پس از پشت سر گذاشتن گذاشتن دوره هاي آموزشي مشاوره عمومي با توجه به سلايق و علايق کاري خود به تحصيل در شاخه هاي تخصصي تر در اين حوزه مشغول خواهند شد. برخي از شاخه هاي تخصصي حرفه  مشاوره عبارتند از مشاوره خانواده ، مشاور اجتماعي ، مشاور ترک اعتياد ، مشاور حقوقي و غيره و غيره . شاغلان درکليه شاخه هاي مشاوره عمدتا  پس از پشت سر گذاشتن دوره هاي آموزشي مشاوره عمومي و کسب مدرک مشاوره عمومي  از طريق شرکت کردن در دوره هاي آموزشي تخصصي  مشاوره براي فعاليت در حوزه هاي مشاوره تخصصي تر آماده خواهد شد مشاوران تحصيلي نيز از اين قاعده مستثني نبوده  . مشاوران تحصيلي نيز مانند کارشناسان کليه شاخه هاي تخصصي مشاوره ا بتدا بواسطه شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره عمومي به کسب دانش و مهارت هاي کلي و عمومي مورد نياز براي اين حرفه پرداخته اند و پس از دريافت گواهينامه مشاوره عمومي با شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي و اخذ گواهينامه مشاور تحصيلي به صورت تخصصي در اين حوزه فعاليت مي کنند . 
از عمده ترين مطالب تخصصي مورد نياز مشاوران تحصيلي مي توان به کسب اطلاعات جامع و کامل در مورد انواع رشته هاي تحصيلي ، شرايط تحصيل و ادامه تحصيل تا مقاطع بالاي  در رشته هاي مختلف تحصيلي ، ظرفيت مراکز دانشگاهي ، موقعيت هاي شغلي ، شرايط کار ، ميزان در آمد اشاره کرد . از ديگر مهارت هايمورد نياز براي ورود به حرفه مشاوره در حوزه برنامه ريزي تحصيلي و انتخاب رشته آشنايي با روش هاي بررسي ابعاد مختلف شخصيت دانش آموزان و ارزيابي علاقه مندي هاي آن ها با استفاده از تکنيک هاي روانشناسي مي باشد . 

امروزه مشاوره تحصیلی نقش بسیار مهمی در روند پیشرفت تحصیلی افراد دارد.

ويژگي هاي شخصيتي مورد نياز حرفه مشاورتحصيلي

مشاوران تحصيلي مي بايست داراي توانايي هاي لازم به منظور ايجاد اعتماد و احساس راحتي در دانش آموزان به منظور کسب اطلاعات مورد نظر باشند تا بتوانند با ارائه راهکارها و  راهنمايي هاي دقيق ، موثر و تخصصي نقش مثبتي در روند برنامه ريزي تحصيلي و انتخاب رشته دانش آموزان ايفا نمايند . 
برخورداري از مهارت هاي ارتباطي قوي از قبيل گوش دادن و صحبت کردن به صورت آرام و هدفمند از ويژگي هاي بسيار حائز اهميت براي کسب موفقيت در حرفه مشاوره و مشاوره تحصيلي به شمار مي رود . 
توانايي کشف استعدادهاي ذاتي و بالقوه دانش آموزان از طريق جلسات مشاوره حضوري و در برخي موارد با استفاده از تست هاي سنجش علاقه مندي و توانايي هاي شخصي نيز از ديگر ملزومات موفقيت در حوزه مشاوره تحصيلي به شمار مي رود . 
از ديگر ويژگي هاي شخصيتي و توانايي هاي مورد نياز در حرفه مشاوره تحصيلي مي توان به مهارت ارزيابي توانايي ها و قابليت هاي تحصيلي دانش آموزان اشاره کرد.
توانايي بررسي ، ارزيابي و پيش بيني بازار کاردر آينده براي رشته هاي مختلف نيز از مهارت هاي مورد نياز براي ورود به حرفه مشاوره تحصيلي به شمار مي رود . 
ارائه اطلاعات مورد نياز دانش آموزان براي انتخاب و تصميم گيري بهتر، توانايي برنامه ريزي آموزشي و ارائه راهکارها و تکنيک هاي مورد نياز دانش آموزشان نيز از ويژگي هاي شخصي مورد نياز براي حرفه مشاوره تحصيلي مي باشد . 

بازار کار وآ ينده شغلي مشاوران تحصيلي 

در سال هاي اخير با توجه به افزايش تب و تاب هاي موجود در محيط هاي آموزشي و افزايش ميزان استرس در ميان دانش آموزان  بازار کار مشاوران تحصيلي در مقايسه با سال هاي قبل  بسيار پر رونق شده است . در سال هاي اخير علاوه بر مدارس که به منظورهدايت و بهبود سطح آموزشي و کيفيت آموزشي دانش آموزشان اقدام به همکاري با کارشناسان مشاور تحصيلي کرده اند برخي مراکز آموزشي نيز در راستاي کمک به روند پيشرفت تحصيلي دانش آموزان اقدام به ارائه خدمات مشاوره تحصيلي کرده اند . 
مشاوران تحصيلي مي توانند در مدارس در مقاطع مختلف و همچنين در مراکز آموزشي معتبرمشغول به کار شوند . مشاوران تحصيلي مي توانند با توجه به شرايط خود به صورت نيمه وقت و تمام وقت مشغول به کار شوند و با توجه ميزان فعاليت و ساعات کاري خود از سطح درآمد به نسبت قابل قبولي برخوردار هستند . 

ثبت نام دوره آموزشی مشاوره تحصیلی 

 

تفاوت راهنمايي و مشاوره

برخي از کارشناسان تفاوت هاي خاصي ميان راهنمايي و مشاوره قائل نيستند اما بسياري از کارشناسان بر اين باورند که تفاوت هاي اساسي و بنيادي بسيار زيادي ميان مشاوره و راهنمايي وجود دارد که درادامه به برخي ازبارزترين هاي آن ها اشاره خواهيم کرد .
راهنمايي به منزله ارائه يک راه براي حل مشکلات و تصميمي گيري هاي پيش روي افراد است ، در راهنمايي افراد با توجه به دانش وتوانايي هاي خود به ارائه راهکار مي پردازند اما در مشاوره مشاوران تلاش مي کنند تا بوسيله به تصوير کشيدن شرايط و ايجاد تصويري از آينده انتخاب ها و تصميم گيري هاي آنها به آن ها کمک کنند تا بهترين تصميم را بر اساس موقعيت و تجارب خود اتخاذ نمايند . در واقع در پروسه راهنمايي کردن فرد راهنما راه را به افراد نشان خواهد داد در صورتي که در پروسه مشاوره مشاور تلاش مي کند بر تمامي جوانب امر را در نظر افراد پديدار کند و آن ها ر از عواقب تصميمات خود آگاه نمايد اما در نهايت تصميم گيري بر عهده خود فرد است . 

دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي

دوره هاي آموزش مشاوره تحصيلي دوره هايي است که متقاضيان و علاقه مندان را به منظور احراز پست مشاوره تحصيلي در مقاطع مختلف آموزشي آماده مي کنند و کليه مباحث و توانايي هاي مورد نياز آن ها را در قالب پکيج هاي آموزشي به آن ها ارئه مي کند.
با توجه به استقبال چشمگير متقاضيان و علاقه مندان از دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي برخي از مراکز معتبر آموزشي در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان و علاقه مندان با کسب کليه مجوزهاي لازم از مراکز وسازمان ها ذيصلاح اقدام به برگزراي دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي کرده اند . يکي از معتبرترين مراکز آموزشي که در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي نموده است مرکز آموزش مجازي پارس است . 
اين مرکز به بهره گيره از اساتيد برجسته حوزه مشاوره تحصيلي به ارائه دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي به صورت کاملا غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و آموزش هاي آنلاين نموده است . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي مشاوره تحصيلي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، تخصص ف مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حوزه در پايان دوره نيز موفق به اخذ مدرک مشاور تحصيلي معتبر از سوي اين مرکز خواهند شد . کسب گواهينامه مشاور تحصيلي مي تواند زمينه ورود افراد به بازار پر رونق و رو به رشد اين حرفه را براي متقاضيان فراهم آورد .
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس