نقاشی گواش برای کودکان

نقاشی با گواش برای کودکان

تعریف رنگ گواش

رنگ گواش، یکی از رنگ های قابل حل درآب است که به نوعی با دیگر انواع رنگ ها تفاوت داشته و معمولا، نقاشی هایی که با استفاده از آن کشیده میشوند، به صورت مات بوده و این موضوع خود ظرافت خاصی به انواع نقاشی و سبک آن می بخشد. علاوه بر این، این نوع رنگ اخیرا بسیار مورد توجه هنرمندان واقع شده است زیرا قدرت پوشانندگی سطح آن خوب بوده، به سرعت خشک شده ، میتوان به راحتی از ان روی بوم استفاده کرده و تغییری در کیفیت آن هم ایجاد نمیشود. 
از این جهت، نقاشی هایی که با استفاده از این نوع از رنگ ها کشیده میشوند با عنوان ، نقاشی گواش نامگذاری شدند.  همچنین، میتوان هنگام نقاشی با این رنگ ها، چندین لایه از رنگ را برای ایجاد بافت روی هم قرار داد اما تعدا لایه ها نباید از حد خاصی افزایش پیدا کند زیرا احتمال ترک خوردگی وجود دارد. البته، کیفیت این رنگ در مقایسه با انواع مشابه بهتر بوده و میتوان از آن در کنار دیگر تکنیک های نقاشی بهره برد. 
سرفصل های این مقاله شامل موارد تعریف رنگ گواش، انواع رنگ گواش، انواع سبک نقاشی، نقاشی با گواش برای کودکان، آموزش نقاشی گواش ، دوره نقاشی گواش ، مدرک نقاشی گواش ، گواهینامه نقاشی گواش ، ساخت رنگ گواش با غلظت مناسب و تکنیک سایه روشن است. 

انواع رنگ گواش

غالبا، تولید کنندگان رنگ گواش، از مواد مختلفی برای ساخت آن استفاده میکنند تا هم انواع رنگ گواش را با موفقیت تولید کرده و هم نظر نقاشان را جلب کنند. این تولید کنندگان، گاهی در ترکیب این رنگ ها از صمغ عربی، باریوم سولفات، برخی رنگ دانه های خاص و یا گچ بهره برده و به صورت عمدی یا غیر عمدی کیفیت رنگ را بالاتر و یا پایین تر می آورند که این موضوع در میزان فروش و سودآوری شان به طور مستقیم نقش دارد.
علاوه بر این،  امکان دارد که به منظور حفظ رطوبت رنگ به آن مقدار کمی گلیسیرین و یا ماده مرطوب کننده و یا حتی مواد پلاستیک کننده اضافه کنند. اما درکل، این رنگ ها باید در انتها، ویژگی های مشترکی ایجاد کنند تا مورد قبول همه نقاشان واقع شوند. البته ، این رنگ ها فقط روی سطح بوم این ویژ گی ها را نشان داده و سطوح کارتنی، چوبی، کاغذها و بردهای طراحی برای اینکار مناسب به نظر نمیرسند. 

نقاشی هایی که با رنگ گواش کشیده میشوند، کمی مات هستند.

انواع سبک نقاشی

به طور معمول ،هر نقاش از سبک نقاشی خاصی برای به تصویر کشیدن ذهنیات خود استفاده کرده و امکان دارد که در یک دوره، این سبک را تغییر داده و یا حتی آن را تعدیل کند. علاوه براین، آنها با انواع سبک نقاشی آشنایی داشته و میتوانند تفاوت آنها را تشخیص بدهند و حتی در مورد نقاشی دیگران نیز پیشنهاد داده و یا اظهار نظر کنند.
 انواع نقاشی میتواند شامل  سبک رئالیسم (واقع گرایی)، امپرسیونیسم (برداشت گرایی)، کوبیسم (حجم گرایی)، فوتوریسم ، مینی مالیسم، سورئالیسم، گرافیتی، فتورئالیسم، تونالیسم، آبستره (انتزاعی)، مدرنیسم (فرانوین)، فوویسم، دادائیسم، منریسم، کلاسیییسیم، استاکیسم، ورتیسیسم، فوتوریسم، پرسیژنیم و... باشند. البته هر کدام از این سبک ها دارای تعریف و ویژگی های خاصی بوده ودر برهه ای از زمان طرفدارانی داشته و حتی برخی از آنها با گذشت زمان، به دست فراموشی سپرده شده اند. 

نقاشی با گواش برای کودکان

با توجه به اینکه، رنگ گواش در آب براحتی حل شود، بنابراین کودکان برای نقاشی کردن با آن علاقه نشان داده  حتی احتمال دارد که برای اینکار، خوشان دست به کار شوند. البته، در مقوله  نقاشی با گواش برای کودکان، باید به سن آنها توجه زیادی داشت زیرا برخی از آنها تمایل زیادی به چشیدن رنگ ها داشته و این موضوع احتمال مسمومیت آنها را افزایش میدهد بنابراین، والدین و مربی ها باید با دقت بیشتری کودکان را به نقاشی کردن دعوت کنند. 
از طرف دیگر، رعایت نکات ایمنی در نقاشی کودکان میتواند توجه آنها را بیش از قبل به نقاشی جلب کرده و کم کم آنها را به مقوله نقاشی علاقمند نموده و زمینه روی آوردن به شغل نقاشی و آشنایی با انواع رنگ و سبک نقاشی را فراهم کند.  

همه گروه های سنی میتوانند با گواش نقاشی کنند.

آموزش نقاشی گواش

انواع نقاشی و مخصوصا نقاشی گواش، طرفداران زیادی داشته و قطعا افرادی میتوانند به طور حرفه ای در این زمینه فعالیت کنند که دوره های آموزش نقاشی گواش را گذرانده و به آن تسلط کافی داشته باشند. علاوه براین، نقاش هایی که گواهینامه نقاشی گواش، داشته باشند میتوانند به افرادی که مایل به یادگیری این هنر هستند نیز، آموزش داده و آنها را با تکنیک جدید و مدرن این هنر اشنا کنند. 
در راستای آموزش نقاشی گواش به علاقمندان و دانش پذیران، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش نقاشی گواش را معرفی و ارایه کرده است. دوره نقاشی گواش، فرصت بینظیری را در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با اصول، تکنیک ها و شیوه های این نوع از شیوه نقاشی آشنا شده و برای کشیدن تابلوهای حرفه ای تجارب ارزنده و مفیدی  به دست آورند. علاوه براین، در پایان این دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرد باشند، مدرک نقاشی گواش اعطا میشود. 

ساخت رنگ گواش با غلظت مناسب

رنگ گواش نیز مانند دیگر رنگ ها ویژگی های خاصی داشته و باید دارای غلظت و کیفیت خاصی باشد تا بتوان از آن روی انواع بوم استفاده کرد. یکی از مواردی را که باید هنگام استفاده از ان برای کشیدن نقاشی روی بوم در نظر داشت، ساخت رنگ گواش با غلظت مناسب است زیرا اگر ضخامت آن بیش از اندازه باشد، به سهوات ترک برداشته و میشکند. 
علاوه بر این، نقاش ها باید به این نکته نیز توجه کنند که این رنگ ها براحتی در آب حل شده و در صورتی که تابلوهای نقاشی گواش در کنار یک منبع آبی قرار گیرند، میتوانند آب را جذب کنند. یک نکته جالب دیگر اینکه،  میتوان نقاشی های گواش را اسکن کرده و در کامپیوتر نشان داد ه و یا حتی با برنامه های خاص، آنرا اصلاح و یا ویرایش کنند.  

 

رنگ گواش باید غلضت خاصی داشته باشد.

تکنیک سایه روشن

تاریخچه تکنیک سایه روشن به دوره رنسانس برمیگردد؛ در این دوره ، نقاش هایی مانند "داوینچی" برای خلق آثار هنری متفاوت رنگ و روغن از این تکنیک بهره گرفتند. علاوه براین، از این شیوه برای تبدیل کردن طرح های ذهنی به نقاشی واقعی استفاده شده و هنرمند بزرگ "رامبراند" نیز استادانه از این تکنیک استفاده میکرده است. 
سایه روشن در نقاشی گواش و دیگر سبک های نقاشی به این معنا است که، نقاش رنگ های متضاد را به گونه ای در کنار هم استفاده کند که ترکیب بندی نقاشی را تحت تاثیر قرار داده و از نظر بینده، متفاوت به نظر برسد. البته، این تکنیک سایه روشن برای حجم دادن به اشیا مورد استفاده قرار گرفته و در عکاسی و سینما نیز کارایی مشابهی دارد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس