نقاشی و برجسته کاری روی مس چیست؟

نقاشي و برجسته کاري روي مس چيست ؟ 

هنر نقاشي و برجسته کاري روي مس که با نام هنر قلمزني روي مس نيز شتاخته مي شود در بر گيرنده ايجاد نقش و نقوش زيباي بر سطح ظروف ساخته شده از فلز مس مي باشد . در خلق هنر قلمزني مس و يا همان نقاشي و برجسته کاري روي مس هنرمندان قلمزن با استفاده از ابزارهاي خاص قلمزني که عمدتا عبارتند از قلم هايي با سايز هاي مختلف و چکش با ايجاد خطوط برجسته و فرو رفته براي ايجاد نقش بر روي سطح مس اقدام مي کنند آنچه در نهايت حاصل مي شود ظروف مسي با طرح و نقش هاي بسيار زيبا و ارزشمند خواهد بود . هنر قلمزني يا همان نقاشي و طراحي روي مس هنري است که از دير باز در ميان مردم ايران رواج داشته است . مردم ايران از دير باز در عرصه هنر از پيشتازان جهان به شمار مي آيند و اين هنر نيز از هنرهاي اصيل ، با ارزش و ماندگار کشور ايران به شمار مي رود . 
هنر قلمزني را مي توان بر روي انواع مختلف فلزها از قبيل طلا ، نقره ، برنج و غيره اعمال کرد اما در اين ميان فلز مس به دليل خاصيت چکش خواري بسيار قابل توجهي که در مقايسه با ساير فلزات دارد از پرکاربردترين فلزات در در صنعت قلمزني |هنر قلمزني به شمار مي رود . همچنين آثار و اسناد به جاي مانده از دوران باستان مبين اين حقيقت است که فلز مس اولين فلزي بوده که براي خلق آثار ارزنده قلمزني  توسط هنرمندان باستان مورد استفاده قرار گرفته است

ثبت نام دوره آموزشی نقاشی و برجسته کاری روی مس

 

هنر قلمزنی مس هنری با ارزش است .

معرفي فلز مس و ويژگي هاي آن 

فلز مس به دليل قابليت شکل گيري در عين سختي يکي از نخستين فلزاتي بود که بشر به منظور ساخت ابزار ها و تجهيزات اوليه زندگي خود مورد استفاده قرار داد . فلز مس به دليل ويژگي هيا خاص خود پس از فلز آهن يکي از پر کاربردترين فلزه اي در صنايع فلزي به شمار مي رود . فلز مس از دماي ذوب و جوش، گرماي نهان تبخير، چگالي، سختي و انرژي بسيار بالايي برخوردار است . همچنين اين فلز به دلي خاصيت رسانايي بسيار بلاي خود به صورت بسيار گسترده در صنعت برق مرود استفاده قرار مي گيرد . 

برجسته کاری و نقاشی روی مس از هنرهای دستی با ارزش است.

روش کار در هنر قلمزني 

در اين بخش با مراحل برجسته کاري روي مس آشنا خواهيم شد . در هنر قلمزني اولين مرحله انتخاب صفحه مسي يا ظرف مسي مورد نظر است . پس از انتخاب صفحه يا ظرف مسي مورد نظر اين ظرف را با قير مذاب پر مي کنند تا علاوه بر اين که از سوراخ شدن ظرف به واسطه شدت ضربات  جلوگيري مي کند از ميزان صداي ايجاد شده نيز بکاهد . 
در مرحله بعد طرح مورد نظر را با استفاده از کاغذ پوستي به سطح مس انتقال مي دهند و سپس استاد قلمزن با انتخاب قلم سايز مناسب و چکش براي ايجاد خط و خطوط طرح مورد نظر روي سطح مس اقدام مي کنند . در پايان کار به وسيله حرارت دادن قير را مذاب کرده و از سطح مس جدا مي کنند . در مرحله پاياني کار خطوط ايجاد شده را بوسيله گرد زغال سياه رنگ مي کنند و در نهايت بوسيله روغن جلا کل بدنه ظرف را جلا مي دهند . 

ويژگي هاي محصولات قلمزني با کيفيت 

محصولات قلمزني که در زمره صنايع دستي ارزشمند و قيمتي به شمار مي روند در زمره سوغاتي هاي ارزشمند و پر آوازه شهر اصفهان قرار دارند . بازار داغ متقاضيان و علاقه مندان به صنايع دستي و هنرهاي دستي  منجر به سو استفاده برخي افراد سود جو و ارائه ظروف بي کيفيت و تقلبي با قيمت ظروف دستي و باکيفيت در راستاي کسب منافع شخصي شده است از اين رو در اين بخش به برخي از مهم ترين ويژه گي هاي ظروف قلمزني مس با کيفيت بالا اشاره خواهيم کرد . 
اولين نکته در خريد ظروف مسي توجه به دست ساز بودن و يا پرسي بودن ظروف مي باشد . از عمده ترني تفاوت هاي ظروف مسي دست ساز و پرسي مي توان به اختلاف وزن آن ها اشاره کرد . ظروف مسي دست ساز عمدتا نسبت به اندازه و سايز خود از وزن بالاتري در مقايسه با ظروف پرسي برخوردارند زيرا ظروف فلزي ماشيني به دليل عدم قابليت ايجاد طرح بر روي سطوح قطور عمدتا روي ظروف سبک و با ضخامت کم کار شده اند در صورتي که ظروف مس قلمزني شده دست ساز غالبا بر روي ظروف وزين و با ضخامت بيشتر اجرا مي شوند . 
دومين نکته در تشخيص ظروف مسي دست ساز از ظروف مسي وجود خطوط کاملا صاف ، يک دست و با عمق دقيقا يکسان است ، در روند قلمزني مس توسط اساتيد قلمزن حتي متبحر تريت اساتيد نيز به واسطه عدم قدرت برابري دقت دست و چشم انسان با ماشين قادر به ايجاد اشکال کاملا يکسان با عمق برابر نخواهند بود و همچنين همچنين در ظروف مشبک نيز ماهر ترين اساتيد قلمزن نيز قادر به ايجاد حفره ها و شبکه هاي کاملا هم اندازه روي ظروف نخواهند بود و در نتيجه در صورت مشاهده طرح هاي کاملا يکسان ، خطوط کاملا صاف و بدون هر گونه لغزش ، حفره ها و شبکه هاي کاملا يکسان به دست ساز بودن محصول مورد نظر بيشتر توجه نمائيد . 
پس از حصول اطمينان از از دست ساز بودن  محصولات قلمزني فلزي نوبت به بررسي کيفيت قلمزني محصول مي رسد . در اين مرحله نيز توجه به چند نکنه الزامي است که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد . 
در يک محصول قلمزني مس مرغوب لبه هاي کار و قسمت هاي برش خورده مي بايست حتما لب برگرداني شده باشند . يکي ديگر از ويژگي هاي محصول قلمزني مرغوب عدم وجود گود رفتگي نا موزن و يا احيانا وجود سوراخ در سطح فلز است . از ديگر مواردي که در زمان خريد محصولات قلمزني دست ساز مي بايست مورد توجه قرار گيرد پرداخت دقيق ظرف و زدودن کامل قير از سطح ظرف پس از اتمام کار است . صاف و متعادل بودن کف ظرف نيز از معيار هاي تشخيص محصول مرغوب است . 

مس یکی از فلزات به نسبت با ارزش است

ثبت نام دوره آموزشی نقاشی و برجسته کاری روی مس

دوره ها آموزش طرح روي مس | قلمزني مس

با توجه به اين  مساله که در سال هاي اخير بسياري از هنرهاي اصيل و قديم به واسطه رشد همه جانبه صنعت گردشگري بيش از پيش مورد استقبال قرار گرفته اند و از بازار پر رونق وروبه رشديي نيز برخوردار شده اند بسياري از اين هنر ها از جمله هنر طرح روي مس | قلمزني مس نيز جاني دورباره گرفته اند . 
اين هنر که طي ساليان سال به صورت کاملا تجربي و از نسلي به نسل  ديگر انتقال پيدا کرده است امروزه در قالب هنري بسيار اصيل و به صورت آکادميک نيز به علاقه مندان تدريس مي شود . با توجه به بازارپر رونق و رو به رشد هنر قلمزني مس و استقبال علاقه مندان از اين هنر برخي مراکز آموزشي معتبر در راستاي پلاسخگويي به نياز متقاضيان و با اخذ کليه مجوزه هاي مورد نياز  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش نقاشي و برجسته کاري رو ي مس | دوره آموزش قلمزني روي مس  و ارائه گواهينامه نقاشي و برجسته کاري روي مس | قلمزني مس کرده اند . 
يکي از مرازک معتبر آموزشي که با همکاري اساتيد برجسته ، متبحر و به نام اين حوزه اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش قلمزني مس ، آموزش نقاشي و برجسته کاري روي مس کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموزش مجازي پارس با ارائه دوره هاي آموزش قلمزني مس به صورت کاملا غير حضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي شرايط شرکت کردن در اين دوره را براي کليه علاقه مندان با هر شرايط و هر ميزان مشغله کاري فراهم آورده است ، از اين رو متقاضيان با هر شرايطي مي توانند در اين دوره هاي  آموزشي شرکت کرده و از مزاياي آن بهره مند شوند . فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي آموزش نقاشي و برجسته کاري روي مس | قلمزني مس مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، توانايي ، مهارت و تخصص مورد نياز موفق به کسب مدرک نقاشي و برجسته کاري روي مس | مدرک قلمزني مس نيز خواهند شد . 
با توجه به بازار کار بسيار پر رونق ورو به رشد هنرهاي اصيل ايراني وشرايط بسيار ايده آل دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس شرکت در دوره هاي آموزشي قلم زني مس به کليه علاقه مندان توصيه مي شود . همچنین می توانید با راه اندازی کسب و کار شخصی در این زمینه دست به کارآفرینی بزنید و باعث شاغل شدن تعدادی جویای کار نیز بشوید. البته توجه کنید که برای کارآفرینی نیاز به استفاده از تجربیات افراد کارآفرین دارید. یکی از این افراد ماکان آریا پارسا است. اگر می خواهید در مورد ماکان آریا پارسا بیشتر بدانید به لینک زیر مراجعه کنید:

ماکان آریا پارسا
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس