نقاشی روی بوم ساده

نقاشی روی بوم ساده

تعریف نقاشی روی بوم

نقاشی یا نگارگری، یکی از رشته های هنرهای تجسمی محسوب شده و به معنای استفاده از انواع رنگ بر روی انواع سطوح برای ایجاد یک اثر هنری خلاقانه و متفاوت است. غالبا، افرادی که در این زمینه هنر آفرینی میکنند، نقاش حرفه ای و یا آماتور بوده و میتوانند به توجه به تخصص شان، در سبک های مختلف نقاشی کنند و حتی آنها را در معرض دید قرار داده و یا بفروشند.  
نقاشی روی بوم، یکی از انواع نقاشی است که تاریخچه آن به 600 سال قبل در فرانسه برمیگردد و البته طرفداران زیادی هم دارد. بومی که برای این نقاشی استفاده میشود، نوعی پارچه است که قاب گرفته شده و روی آن با رونگ و روغن نقاشی میکنند. علاوه بر این، در این نوع از نقاشی، از ابزاها و شیوه های خاص و مختلف استفاده میشود.
سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل تعریف نقاشی روی بوم، ترکیب بندی در نقاشی، آموزش نقاشی روی بوم، دوره نقاشی روی بوم ، مدرک نقاشی روی بوم ، گواهینامه نقاشی روی بوم ، کنتراست رنگ ها، انواع بوم نقاشی و نقاشی روی بوم با آکریلیک هستند.

میتوان از رنگها و شیوه های مختلفی برای نقاشی استفاده کرد.

ترکیب بندی در نقاشی

ترکیب بندی در نقاشی، به معنای قرار دادن مولفه های رنگ و اشیا در کنار هم و ساخت و ایجاد یک طرح جدید است. غالبا، در این ترکیب بندی باید اشیا مشابه انتخاب شده، فاصله اشیا و مولفه ها برابر بوده و نقاشی به نوعی متقارن باشد. برای ایجاد یک ترکیب بندی خوب میتوانید از کادرهای مربع و یا مستطیل استفاده کنید. 
از جمله ویژگی های کادر مربع این است که غالبا ، برای ایجاد شاهکار های هنری مناسب نیست زیرا نمیتوان عناصر یک نقاشی را به صورت متعادل در آن پخش کرد. بنابراین، کار تا حد زیادی آماتور و خشن به نظر میرسد و بیشتر هنرمندان برای کشیدن صحنه های دورنما از آن بهره میبرند. از طرف دیگر، کادر مستطیل انعطاف پذیری و تعادل بیشتری داشته و هر کدام از حالات  افقی و یا عمودی آن ، برای نوع خاصی از نقاشی مورد استفاده قرار میگیرد. 

آموزش نقاشی روی بوم

نقاشی روی بوم نیز مانند دیگر انواع نقاشی، دارای اصول و تکنیک های مخصوص به خود بوده و افرادی میتوانند در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کرده و به دیگران نیز بیاموزند که دوره آموزش نقاشی روی بوم را پشت سر گذاشته و گواهینامه نقاشی روی بوم دریافت کرده باشد. علاوه براین، نقاش هایی که در این حوزه تخصص و تجربه عملی کافی دارند باید بتوانند از انواع تکنیک ها و ابزارها برای ایجاد آثار هنری خلاقانه استفاده کنند. 
در راستای آموزش نقاشی به دانش پذیران علاقمند، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش نقاشی روی بوم برای علاقمندان و دانش پذیران هنرمند ارایه کرده است. دوره نقاشی روی بوم، به آنها امکان میدهد تا در مدتی کوتاه با تمام تکنیک ها و شیوه های ایجاد آثار هنری آشنایی پیدا کرده وو هنگام نقاشی روی بوم عملا آنها را به کار بگیرند. علاوه براین، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین این دوره نمره حد نصاب کسب کرده باشند، مدرک نقاشی روی بوم اعطا میشود. 

ترکیب بندی انواع نقاشی با هم تفاوت دارد.

کنتراست رنگ ها

همه ما میدانیم که هر کدام از رنگها، دارای تاثیر و خواص خاصی بوده و میتوانند از نظر روانشناسی و بصری ما اثر بگذارند. بنابراین، رنگ هایی که برای تابلوها و نقاشی ها استفاده میشود باید با دقت انتخاب و در کنار هم قرار داده شوند تا تاثیر لازم را در بیننده ایجاد کنند و البته فقط یک سری از انسان ها میتوانند کیفیت و زیبایی تصویررا در ک کنند. 
نکته جالبی که در کنتراست رنگ ها میتوان گفت این است که، هر کدام از دسته رنگ ها باید خودشان تنظیم شده و در کنار هم تناسب داشته باشند. برای انواع رنگ ها، هفت نوع کنتراست وجود دارد که عبارتند از :
  1.کنتراست تیره و روشن: هنگامی استفاده میشود که بخواهیم رنگ سیاه و یا سفید را با رنگ های اولیه و یا ثانویه ترکیب کنیم.
2.کنتراست اشباع: به کنتراستی که حاصل ترکیب انواع رنگ های خالص با کم رنگ و رقیق باشد، کنتراست اشباع میگویند.
3.کنتراست وسعت : زمانی از این اصطلاح استفاه میشود که رنگ های مختلفی در یک سطح به کار رفته و توازن وتعادلش نیز همزمان رعایت شده باشد. 
4.کنتراست رنگ فام : این نوع کنتراست مخصوص رنگ های مکمل بوده و خالصی است که تاثیر استفاده از آنها نسبت به دیگر رنگ ها بیشتر است.  
5.کنتراست رنگ های مکمل : هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که، رنگ های مکمل با هم ترکیب شده و نتیجه آن، رنگ مات و یا خاکستری باشد. 
6.کنتراست همزمان : به حالتی گفته میشود که در آن، استفاده از انواع رنگ ها روی زمینه تیره، از درخشندگی رنگ کم کند. 
7. کنتراست گرم و سرد: در این روش، رنگ هایی که القا کننده حس افتاب، تحرک و سنگینی هستند با رنگ هایی که مفهوم سبکی و سردی دارند، ترکیب میشوند.  

انواع بوم نقاشی

بوم نقاشی، نوعی از پارچه است که روی یک قاب از جنس چوب کشیده شده و از آن برای کشیدن نقاشی استفاده میشود. غالبا، این بوم ها میتواند از جنس های مختلفی ساخته و تهیه شود. در اینجا، با انواع بوم نقاشی آشنا شده و ویژگی ها و کیفیت نقاشی شان را نیز توضیح میدهیم: 
بوم با الیاف مصنوعی : این بوم نیز مانند دیگر انواع مزیت هایی دارد و غالبا، نقاش های غیر سنتی طرفدار آنها هستند. علاوه براین، این بوم ها سخت و محکم بوده و برای نقاشی کیفیت خوبی دارند. 
بوم کتان : سطح این بوم صاف و یکدست و فشرده بوده و به سهولت خراب نمیشود و البته در مقایسه با بوم کرباس ، بهتر به نظر میرسد.   
بوم کرباس : بافت این بوم راه راه و ضخیم بوده و در عین حال ارزان ترین نوع بوم محسوب میشود که انعطاف پذیری زیادی هم داشته و از این جهت، هنگام کار کردن با آن، باید نهایت دقت را داشت. علاوه براین، میتوان برای نرم و لطیف کردن این بوم،  روی سطح آن از چسب چوب استفاده کرد.

افراد با توجه به روحیه شان به انواع نقاشی روی میآورند.

نقاشی روی بوم با آکریلیک

نقاشی روی بوم با آکریلیک، به ابزار و تجهیزات خاص خود نیاز داشته و مستلزم استفاده از تکنیک های حرفه ای است. ابزا هایی که برای این نوع نقاشی نیاز داریم شامل رنگ اکریلیک و قلم مو و کاغذ هستند که میتوان از انها به شیوه های متفاوتی استفاده کرده و نقاشی هایی به سبک و شیوه های مختلف کشید. 
علاوه براین، میتوان برای بهبود کیفیت این نقاشی  و ایجاد بافت های متفاوت از تکنیک های متفاوتی استفاده کرد. به عنوان مثال میتوان، رنگ را به اندازه دلخواه رقیق کرده و به این روش، بافت های جدید در سطح به وجود آورد. علاوه براین ، این رنگ ناهمواری های سطح را پوشانده و سطح یکدستی ایجاد میکند. همچنین، این رنگ در مقایسه با دیگر انواع رنگ ها، ثبات بیشتری داشته و به راحتی از بین نرفته و پاک نمشود.  

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس