نرم افزار فتوشاپ

معرفي نرم افزار فتوشاپ

فتوشاپ | Photoshop  يک کلمه دوبخشي در زبان انگليسي است . اين کلمه از دوبخش Photo  به معناي عکس و Shop  به معناي کارگاه تشکيل شده است که در مجموع به مفهوم کارگاه عکس و  فضايي براي اجراي ترفندهاي مختلف  بر روي عکس ها مختلف است. 
عمده ترين کاربردهاي نرم افزار فتوشاپ شامل ويرايش کردن عکس ها ، ترکيب کردن عکساي مختلف و توليد يک عکس جديد است . شرکت طراح و توليد کننده نرم افزار فتوشاپ شرکت ادوبي Adobe است که يکي از بزرگترين شرکت هاي توليد کننده نرم افزار و به خصوص نرم افزارهاي گرافيکي در جهان است . 

 نرم افزار فتوشاپ یکی از پر کاربرد ترین نر م افزارهای در عکاسی است .

تاريخچه فتوشاپ 

نسخه اوليه برنامه فتوشاپ براي اولين بار در سال 1987 ميلادي توسط فردي به نام توماس نول (Thomas Knoll )و با همکاري برادرس جان نول ( John Knoll ) به دنيا معرفي شد . پدر آنها به عکاسي علاقه بسيار داشت به حدي که در براي چاپ کردن عکس هاي خود در خانه خود يک تاريک خانه کوچک درست کرده بود . توماس نيز مانند پدر به هنر عکاسي علاقه داشته و در اوقات فراغت خود به عکاسي و چاپ عکس مي پرداخت و برادرش جان علاقه شديدي به برنامه نويسي داشت  . تبحرتوماس  به عکاسي و علاقه جان در برنامه نويسي پکيجي بود به طراحي و توليد اولين نسخه نرم افزار فتوشاپ منتهي شد . 
به اين صورت که توماس د رجريان آماده سازي فايل پايان نامه دانشگاه خود نياز به ويرايش تعدادي عکس داشت که به دليل محدوديت هاي زياد برنامه هاي قديمي مانند مکينتاش امکان اعمال ويرايش هاي مورد نظروجود نداشت . نتيجه همکاري توماس و جان در راستاي نوشتن برنامه ايي که قابليت اعمال تغييرات مورد نظ را داشته باشد پس از گذشت چندين ماه درگيري ، تلاش ، آزمون و خطا طراحي نرم افزار بسيار قدرتمندي به نام فتوشاپ بود .  

مدرک نرم افزار فتوشاپ به منزلهی کسب تبحر افراد در این زمینه است .

قابليت ها برنامه فتوشاپ 

نرم افزار  فتوشاپ طراحي و توليد شده توسط برادران نول در گذر زمان تکميل و تکميل تر شد و نرم افزار فتوشاپ امروزي داراي قابليت هاي بسيار زيادي است که اين نرم افزا را در مقايسه با ساير نرم افزار هاي گرافيکي مشابه به يکه تاز اين عرصه تبديل کرده است . 
در ادامه به برخي از مهمترين قابليت هاي نرم افزارگرافيکي فتوشاپ اشاره خواهيم کرد . 
قابليت ويرايش تصاوير مختلف اصلي ترين  و مهمترين  قابليت نرم افزار گرافيکي فتوشاپ است 
اعمال جلوه هاي ويژه بر روي تصاوير مختلف يکي ديگر از قابليت هاي جذاب و منحصر به فرد نرم افزار گرافيکي فتوشاپ است . 
از ديگر قابليت هاي خاص و ويژه نرم افزار گرافيکي فتوشاپ اصلاح کردن و بهبود بخشيدن کيفيت رنگ هاي تصاوير است . 
ترکيب کردن تصاوير مختلف و خلق يک اثر هنري ترکيبي نيز ار ويژگي هاي برنامه گرافيکي فتوشاپ به شمار مي رود . 

دوره نرم افزار فتوشاپ یکی از پر مخاطب ترین دور ه های آموزشی است .

کاربردهاي برنامه  فتوشاپ 

برنامه فتوشاپ در زمينه انجام پروژه هاي گرافيک يکاربردهاي بسيار زيادي دارد که در ادامه به برخي از اين کاربردها اشاره خواهيم کرد :  
يکي از اولين کاربردهاي نرم افزار فتوشاپ که جرقه براي طراحي چنين نرم افزاري نيز بود ويرايش عکس است و امروزه عليرغم ورود نرم افزار هاي گرافيکي جديد نرم افزار فتوشاپ همچنان در صدر جدول پر کاربردترين برنامه هاي گرافيکي مورد استفاده براي ويرايش عکس قرار دارد . 
طراحي وب نيز يکي ديگر از کاربرد هاي مهم  نرم افزار فتوشاپ به شمار مي رود . 
طراحي سايت نيز يکي ديگر از کاربردهاي مهم نرم افزار فتوشاپ است . 
طراحي انواع انيميشن هاي دو بعدي و سه بعدي يکي ديگر از کاربرد هاي برنامه فتوشاپ  است .
يکي ديگر از عمده ترين کاربردهاي نرم افزار هاي در حوزه  صنعت چاپ است . 
عمده ترين کاربران نرم افزار گرافيکي فتوشاپ را گرافيست ها ، عکاسان ، طراحان ساين ، طراحان وب و شاغلان عرصه چاپ تشکيل مي دهند . 

بازار کار فتوشاپ کاران حرفه اي 

با توجه به اين که نرم افزار گرافيگي فتوشاپ داراي قابليتهاي گرافيکي بسيار زياد است و با توجه به اين که اين نرم افزار در حوزه هاي مختلفي مورد استفاده کاربران قرار مي گيرد ، فتوشاپ کاران حرفه اي يا همان فتوشاپيست ها مي توانند در هر يک از اين حوزه ها مشغول به کار و فعاليت شوند . اين تنوع حوزه هاي کاري که به مفهوم موقعيت هاي زياد شغلي نيز مي باشد به نوعي به مفهوم وجود فرصت هاي شغلي متنوع براي فتوشاپ کاران حرفه اي است . 
علاوه بر اين که فتوشاپ کاران حرفه اي مي توانند با توجه علايق و سايق خود در شاخه اي متنوع و مختلف بازار کار به فعاليت بپردازند مي توانند با توجه به ميزان تخصص و تبحر خود و ساعات کاري خود از سطح درآمد مطلوبي نيز بهره مند شوند . 
از ديگر مزاياي کسب تبحر و تخصص در کار با نرم افزار گرافيکي فتوشاپ امکان انجام کارها به صورت  پروژه اي است .
در ادامه به برخي از موقعيتهاي شغلي موجود براي فتوشاپ کاران حرفه اي اشاره خواهيم کرد . اما با توجه به اهميت و رشد روز افزون صنعت  تبليغات و تاثيرات بسيار چشمگير آن بر روند موفقيت سازمان ها و کاربرد وسيع نرم افزار فتوشاپ در اين حوزه ، فرصتهاي شغلي مناسب در حوزه تبليغات براي فتوشاپ کاران حرفه اي و خلاق وجود دارد . از سوي ديگر با توجه به روند رو به رشد  عرصه تصويرسازي و طراحي جلد مجلات ،  صفحه آرايي مجلات و روزنامه ها ، کتاب ها و غيره  پيش بيني مي شود بازارکار مناسبي در سال هاي آينده پيش روي فتوشاپ کاران متخصص و خبره در اين عرصه  باشد. با توجه به رقابت زيادي که در اين حوزه وجود دارد  تنها راهکار کسب موقعيت شغلي مطلوب افزايش سطح دانش و ميزان توانايي است .

دوره هاي آموزشي فتوشاپ

با توجه به کاربرد وسيع فتوشاپ بسياري از افراد نيازمند گذراندن دوره هاي آموزشي فتوشاپ حرفه اي هستند ، در حاليکه آموزش هاي اوليه فتوشاپ براي افراد معمولي نيز مورد نياز است . براي مثال تصور کنيد براي ثبت نام در يک سايت ويژه لازم است عکس خود را با مشخصات خاصي وارد نمائيد . در صورت عدم آشنايي مقدماتي با برنامه فتوشاپ براي اين کار نياز به کمک گرفتن از سايرين هستيد . از آنجا که برنامه فتوشاپ علاوه بر پر کاربرد بودن داراي جذابيت هاي ويژه اي است در سال هاي اخير به عنوان يکي از محبوب ترين برنامه هاي گرافيکي شناخته شده است و به همين دليل دوره هاي آموزشي فتوشاپ به يکي از پرطرفدارترين دوره هاي اموزشي تبديل شده اند . در همين راستا مراکز معتبر آموزشي زياي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي فتوشاپ نموده اند . از جمله اين مراکز آموزشي مي توان به مرکز آموزش مجازي پارس اشاره کرد که با ارائه بسته هاي آموزشي فتوشاپ مقدماتي و همچنين ارائه بسته هاي آموزشي فتوشاپ حرفه اي علاقه مندان را از اولين مراحل آموزش تا آخرين مراحل همراهي خواهد کرد .

ويژگي هاي شخصيتي مناسب براي فتوشاپ کاران 

با توجه به حوزه کاري فتوشاپ کارها ، اين افراد بايد داراي خصوصيات فردي خاصي باشند که در ادامه به برخي از اين خصوصيات اشاره خواهيم کرد :
قوه تخيل و خلاقيت جز ارکان مهم  ايده پردازي و انجام کارهاي هنري است.
داشتن ذوق هنري و مهارت در طراحي
داشتن اطلاعات کافي از حيطه ها و تخصص هاي مرتبط مانند آشنايي با رنگ ها روش هاي چاپ و عکاسي و غيره 
توانايي اجراي طرح با توجه به زمان و بودجه

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس