نحوه ترخیص کالا از گمرک

نحوه ترخیص کالا از گمرک

تعریف ترخیص کالا

ترخیص کالا، یکی از فرایند هایی است که به صنعت تجارت مرتبط بوده و در طی آن، انواع کالاهایی که وارد کشور میشوند با به کارگیری شیوه های قانونی مختلف و در یک زمان مشخص و طی چند مرحله از گمرگ خارج شده و بعد از قیمت گذاری ، وارد بازارهای کشور میشوند. قابل ذکر است که احتمال دارد این روند کمی زمان بر باشد و انجام آم مستلزم پرداخت وجوه متفاوتی است. علاوه براین، این روند برای صادارات انواع محصولات نیز به گونه متفاوتی انجام میشود. 
همچنین، آزاد کردن و ترخیص انواع کالاها با توجه به نوع کالا و به شرط داشتن مجور ورود، مستلزم پرداخت سود های بازرگانی، انواع مالیات و هزینه های گمرکی است. به علاوه، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، ترخیص برخی از کالاها را منوط به دریافت مجموعه ای از استانداردها و مجوز ها از انواع سازمان های مرتبط میداند. قابل ذکر است که، مدیران گمرکی که در این زمینه فعالیت دارند، باید دوره های آموزش ترخیص کالا را گذارنده باشنن تا بر اصول اینکار تسلط پیدا کرده و بتوانند اقدامات مهمی را در این زمینه انجام دهند.  
 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف تر خیص کالا، بازرگانی و کارت بازرگانی، آموزش ترخیص کالا، دوره ترخیص کالا ، مدرک ترخیص کالا ، گواهینامه ترخیص کالا ، اهداف سازمان گمرک، پروانه ترخیص کالا و نحوه ترخیص کالا از گمرک هستند. 

ماموران گمرک باید بر ترخیص کالاها نظارت داشته باشند.

بازرگانی و کارت بازرگانی

آنچه در مبحث بازرگانی و کارت بازرگانی از اهمیت دوچندان برخوردار است، دریافت کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی در واقع، مجوزی است که به شخص حقیقی و حقوقی اعطا شده و فرد دریافت کننده به واسطه آن میتواند به تجارت در انواع بازار ها بپردازد. قابل ذکر است که غالبا این کارت برای یکسال اعتبار داشته و برای تمدید آن باید به اتاق بازرگانی مراجعه کنند. 
علاوه براین، هر کدام از اشخاص حقیقی و یا حقوقی دارنده این کارت باید الزاما هنگام تجارت قوانینی را رعایت کنند و البته اگر آنها آموزش ترخیص کالا را گذرانده باشند، به جزئیات آن بیشتر احاطه خواهند داشت. از جمله این قوانین میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 
هر فرد فقط میتوان یک کارت دریافت کند. 
در صورت داشتن بدهی، وجوه بعدی کسب شده در تجارت وصول نخواهد شد.  
در صورت انجام تجارت با این کارت، دارنده آن مشمول مالیات میشود. 
نرخ مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

آموزش ترخیص کالا

غالبا، کالاهای وارداتی برای صاحبان آنها سود زیادی در بر دارد بنابراین، مدیران باید با تمام قوانین و محدودیت های  ترخیص کالاها اشنایی داشته و بدانند که در موقعیت های حساس چگونه مسایل را رفع و رجوع کنند. علاوه براین، با توجه به اینکه فعالیت کردن در بخش صادارات و واردات به سرمایه گذاری های کلانی و مستمر نیاز دارد، بنابراین صرفا مدیرانی میتوانند در این زمینه فعالیت مستمر و موفقیت آمیز داشته باشند که در این زمینه تجربه کافی داشته و گواهینامه  ترخیص کالا دریافت کرده باشند.
با توجه به اهمیت مبحث گمرک و ترخیص کالا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش ترخیص کالا را برای دانش پذیران و علاقمندان به این حیطه گمرک ارایه کرده است. دوره ترخیص کالا فرصتی در اختیار دانش پذیران قرار میدهد تا به اصول و تکنیک های گمرک آشنایی پیدایی کرده و تمام مراحل قانونی ترخیص کالا را برای استفاده در موقعیت های واقعی بیاموزند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره حد نصاب نمره را به دست آورند مدرک ترخیص کالا اعطا میکند. 

ترخیص کارها باید بر روند اینکار مسلط باشند.

اهداف سازمان گمرک

سازمان گمرک در برابر تمام اتفاقاتی که در خود گمرک اتفاق می افتد مسئولیت داشته و باید به دقت بر کالا نظارت داشته باشد تا صاحبان آن برای ترخیص شان اقدام کنند. علاوه براین ، اهداف سازمان گمرک مشخص بوده و همین موضوع موجب میشود تا صاحبان کالا از ایمن بودن محل کالاهایشان اطمینان حاصل کنند. مدیرانی که آموزش ترخیص کالا را گذارانده باشند، با این اهداف  سازمان گمرک آشنایی بیشتری داشته و از این جهت برای ترخیص انواع کالاها مشکلی نخواهند داشت. این اهداف عبارتند از :
بررسی و تجریه و تحلیل آمار صادارت و واردات کشور
اجرای قوانین مرتبط با تخلفات قانونی قاچاق کالا
اعمال سیاست ها و قوانین ها موجود در سیستم گمرک برای انواع کالاها
آموزش کارکنان گمرک برای اعمال قوانین گمرکی 
رسیدگی به اختلافات موجود در زمینه واردات برخی از کالاها
امضای تفاهم نامه های گمرکی برای وارادات و صادارات به گمرک کشورهای دیگر
اعمال و انجام تمام قوانین گمرکی برا ی کالاهای وارداتی و صادراتی
انجام برخی از تشریفات قانونی برای برخی از محموله های خاص

پروانه ترخیص کالا

در روند ترخیص کالا، ابتدا باید مجموعه ای از مجوزات را تهیه کرده که به انها مجور و یا پروانه ترخیص کالا گفته میشود. در مرحله بعد، این مجوزها باید با مدارک شناسایی صاحبان کالا تطابق داده شوند تا سازمان گمرک از هویت شخص ارایه دهنده مدارک اطمینان حاصل کند بتواند به او کد شناسایی بدهد. 
در مراحل بعدی، کارت بازرگانی فرد ، بدهی های معوقه و امکان تحویل کالا به نماینده قانونی سازمان بررسی میشود تا در صورت عدم وجود مشکل، کالاهای وارداتی  به او تحویل شده و آنها در بین عاملان فروش توزیع شوند. البته ، امکان دارد که این چنین مراحلی برای انجام کارهای صادارات نیز انجام شده و البته کمی هم برای ترخیص کاران حرفه ای و با تجربه گمرک وقت گیر و کسل کننده باشند.

نحوه ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالاها از گمرک های واردات و صادارت کار برای همه افرادی که به طور جدی در این حیطه مشغول به کار هستند ، بسیار وقت گیر و پیچیده ای بوده و از این جهت، اینکار فقط باید به افراد متخصصی واگذار شود که به نحوه ترخیص کالا از گمرک  آشنایی داشته و بتوانند به ترخیص کار نیز در این زمینه کمک کند. همچنین، اینکار لزوما باید طی چند مرحله و با دقت کافی انجام شده تا کالاها به طور کامل از گمرک خارج شده و به موقع ، برای صاحب کالا سودآوری داشته باشد. 
علاوه بر این، فردی که مسئولیت ترخیص کالاها را بر عهده میگیرد باید به اصول و رفع و رجوع قوانین تجارت و ترخیص کالا مسلط باشد. ترخیص کالا غالب طی چند مرحله انجام میشود که عبارتند از: 
مراجعه ترخیص کار به گمرک و ارایه مدارکی که نشان بدهد او نماینده صاحب کالا است و همچنین پر کردن فرم ها و اظهارنامه های مرتبط با کالاها و دریافت آنها 
کنترل و بررسی فیزیکی کالاها و تطابق آنها با لیست موجودی کالاها و امضا کردن فرم اظهارنامه ها و تحویل به کارشناس گمرک
تحویل دادن اظهارنامه ها و فیش بانکی به صندوق و دریافت رسید پرداخت هزینه ها
مراجعه کردن ترخیص کار به درب خروجی گمرک ، بررسی مدراک و کالاها و گرفتن اجازه بارگیری بعد از دریافت و امضا برگ سبز گمرکی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس