مهارت حل اختلاف

مهارت حل اختلاف

تعریف روانشناسی ازدواج

در کل، علم روانشناسی به بررسی رفتارها و فعالیت انواع انسان ها در شرایط خاص پرداخته و درمان ها و راهکارهایی را برای بهبود روند عملکرد انسان ها ارایه میدهد. علاوه بر این، روانشناسی ازدواج به تعریف دو جنس، نیازها و عواطف و شیوه تامین نیازها ،شناخت کامل طرفین و برطرف کردن اختلاف ها درقبل و بعد از ازدواج می پردازد. همچنین، این نوع از روانشناسی، شناخت شخصیت ها و تناسب آنها را نیز مورد بررسی قرار میدهد. 
پیش از این ، روانشناس ازدواج چندان پیشرفته نبود و نمی توانستیم برای پیش بینی موفقیت ازدواج به آن تکیع کنیم. اما امروزه با پیشرفت نظریه های روانشناسی و اشنایی با انواع شخصیت های انسانی، این امر ساده تر شده و به سهولت میتوان با انجام انواع تست های شخصیت ، موفقیت و یا شکست یک ازدواج را پیش بینی کرد. البته، اینکار کاملا تخصصی بود و صرفا روانشناس هایی که دوره روانشناسی ازدواج را گذرانده باشند میتوانند در این حیطه موفق باشند. 
سر فصل های این مقاله شامل تعریف روانشناسی ازدواج، روانشناسی ایران در دهه های اخیر ،تعریف  خانواده درمانی، آموزش روانشناسی ازدواج ، دوره روانشناسی ازدواج ، مدرک روانشناسی ازدواج ، گواهینامه روانشناسی ازدواج ، تقسیم استرس بر اساس کیفیت و مهارت حل اختلاف هستند. 

آموزش روانشناسی ازدواج
روانشناسی ایران در دهه های اخیر 

روانشناسی، یکی از علوم انسانی است که بر اساس باورها و تفکر و رفتارهای انسای بوده  و سالهای زیادی از تعاریف معانی و مفاهیم آن نگذشته و همچنان نیاز به غنی سازی و تکامل دارد . از این جهت، در ابتدا، اشتباهات زیادی در این زمینه پیش آمد و بسیاری از افراد را به بیراهه کشاند و نتوانست نظر و نیاز آنها را تامین کند و در کل، برای جامعه ایران ما چندان موثر و کارآمد نبود.
اما، با وجود انواع پیشرفت ها و رشدها در زمینه علوم انسانی، علم روانشناسی نیز از قافله عقب نمانده و توانست با استفاده از نظریه هایی که در این زمینه وجود دارد ، مشکلات و معضل ها را بررسی کرده و راهکارهای مفیدی را ارایه دهد. بنابراین، روانشناسی ایران در دهه های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده و توانسته در همه گرایش های روانشناسی اغم از ازدواج، کودک، تربیتی، رشد و.... از دیگر کشورها سبقت بگیرد. 
علاوه براین، روانشناس های ما با کمک و همکاری با روانشناس هایی که در این زمینه تجربیات ذی قیتی داشته و توانستند تحولات را در جوامع ایجاد کنند، زمینه رشد و ارتقای جامعه را برای جامعه فراهم کرده اند. همچنین، استقبال افراد جامعه از روانشناسی و مراجعه به روانشناس ها در صورت وجود مشکل، موجب شده تا روانشناس ها نیز جدی تر به انها و مشکلاتشان نگریسته و در صدد ارایه راهکارهای عملی و مفید به آنها باشند. 

تعریف خانواده درمانی

خانواده درمانی که به ازدواج درمانی، درمان سیستم خانواده و مشاوره خانواده اشاره دارد، شاخه ای از علم روانشناسی است که به روابط تا تغییر اصل و ذات و توسعه خانواده و زوج می پردازد. در واقع، خانواده درمانی، به بررسی تغییرات از دیدگاه ارتباط متقابل بین اعضای خانواده می پردازد. علاوه بر این، بر رابطه افراد به عنوان یک فاکتور مهم در سلامتی روانی تاکید دارد. افرادی که دوره روانشناسی ازدواج را گذرانده باشند، بیشتر با این مقوله آشنایی دارند و میتوانند این اطلاعات را در اختیار دیگران نیز قرار دهند. 
علاوه براین، خانواد مفهوم وسیعی داشت و روانشناسان سعی میکنند در خانواده درمانی نقش حمایت کننده  خانواده و رابطه بین اعضای خانواده را به دقت بررسی کرده و تاثیر آنها را در ازداج های موفق در نظر بگیرند. همچنین، در خانواده درمانی رفتارهای انسانی و سازماندهی شده و نقش آنها در روند رشد مهارت های ارتباطی مد نظر قرار داده میشود.

مدرک روانشناسی ازدواج
آموزش روانشناسی ازدواج

ازدواج، یکی از مهمترین تصمیمات هر فرد بوده و از این جهت، افراد باید طی دوره روانشناسی ازدواج به شناخت خود و جنس مخالف پرداخته و با کشف شباهت ها و تفاوت ها و کمک گرفتن از روانشناس ها بهترین انتخاب را برای خود رقم بزنند. علاوه براین، بمحث روانشناسی ازدواج دارای ظرافت ها و نکات بسیاری بوده و افرادی که به مطالعه و تحلیل در این زمینه علاقمند هستند باید ، ابتدا باید دانش لازم این حیطه را طی تحصیلات آکادمیک به دست آورده و سپس با کسب گواهینامه روانشناسی ازدواج اعتبار لازم برای فعالیت رسمی در این زمینه را کسب کنند. 
به منظور ارایه و در دسترس قرار دادن اطلاعات لازم حوزه روانشناسی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش روانشناسی ازدواج* را برای دانش پذییان علاقم ارایه کرده است. دوره روانشناسی ازدواج فرصتی را در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با اصول و مباحث این حیطه آشنایی پیدا کرده و بتوانند در موقعیت های واقعی، راهکارهایی را به دیگران ارایه دهند. علاوه بر این، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک روانشناسی ازدواج اعطا میشود. 

تقسیم استرس بر اساس کیفیت

گاهی، استرس میتواند تاثیرات مثبت و منفی به همراه داشته و زندگی افراد را مختل کرده و یا حتی تغییرات مطلوبی را به وجود آورد. بنابراین، تقسیم استرس بر اساس کیفیت میتواند به صورت زیر باشد که: 
استرس با توجه به چیستی و ماهیت فاکتورهای استرس زا شامل استرس روانی ( به دلیل وجود افراد بد اخلاق) و استرس فیزیکی (به خاطر شرایطی ) است.   
 استرس با توجه به موضوعی که استرس ایجاد کرده است میتواند شامل استرس سخنرانی، ازدواج، کنکور، طلاق و... باشد. 
با این حال، میتوان استرس را در سه دسته کلی جای داد که شامل استرس حاصل از فاکتورهای استرس زای مزمن،استرس زای موردی و کوتاه مدت و عوامل استرس زا با با اثر کوتاه مدت میشوند. 

گواهینامه روانشناسی ازدواج
مهارت حل اختلاف

یکی از مهارت هایی که هر یک از زوجین باید به آن تسلط داشته باشند، مهارت حل اختلاف است. زوجین باید هنگام حل اختلافی که ناخواسته و یا به دلایل مشخص به وجود آمده اند، اقدامات خاصی را انجام داده و به شان و شخصیت طرف مقابل نیز توجه داشته باشند. این اقدامات عبارتند از : 
در شروع صحبت، تندی نکرده و با آرامش صحبت کنید. 
هر دو وقت مناسبی را برای حل اختلاف در نظر بگیرید. 
از بیان سخنان منفی پرهیز کرده و به حل مساله پش آمده امیدار باشید. 
طرفین نظر خود را آزادانه بیان کنند. 
طرف مقابل را شرمنده نکرده و احساس گناه در او به وجو نیاورید.
ماهرانه و با مشورت با یکدیگر تصمیم بگیرید. 
در صورت نیاز، از یکدیگر عذرخواهی کنید.  
تصمیم جدی برای حل اختلاف داشته باشید. 
در صورتی که افراد علاقمند دوره روانشناسی ازدواج را گذرانده و گواهینامه روانشناسی ازدواج دریافت کرده باشند، به انواع مهارت های حل اختلاف در ازدواج آشنایی پیدا میکنند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس