مفاهیم اولیه کامپیوتر که همه باید بدانند

کامپیوتر چیست

واژه کامپیوتر، در سال 1025 شمسی در زبان انگلیسی تعریف شده و به در ابتدا به معنی فردی بود که محاسبات انجام میدهد. بعد از آن ، در سال 1277 شمسی، از این عبارت برای دستگاه های محاسبه مکانیکی استفاده شد. نکته جالب اینجاست که در ان زمان، برای زنانی که مسیرهای شلیک توپ های جنگی را بررسی و تجزیه و تحلیل میکردند نیز از این واژه کامپیوتراستفاده می شد. این واژه در سال 1340 در ایران شناخته شده  به ادبیات آن وارد شد. 
کامپیوتر یا رایانه دستگاهی است که قابلیت های متعددی داشته و  با استفاده از دستورات ریاضی، برنامه ریزی ها و عملکرد های خاصی را انجام میدهد. یک کامپیوتر، از یک واحدهای پردازشگر و حافظه تشکیل شده که این واحد، یک سری از عملیات های اصلی محاسبه ای را انجام میدهد. علاوه بر این، این کامپیوتر دارای دستگاه های جانبی مانند صفحه لمسی، صفحه کلید و نمایشگر است. 
سر فصل های جالب این مقاله شامل موارد کامپیوتر چیست، مفاهیم اولیه اینترنت، اصول جستجو در اینترنت، وبلاگ چیست، آموزش مبانی کامپیوتر، دوره مبانی کامپیوتر ، مدرک مبانی کامپیوتر ، گواهینامه مبانی کامپیوتر ، تنظیمات منوی استارت ، ایجاد فایل و فولدر، كپی و تغییر مكان فایل ها و ساخت نام كاربری هستند. 


مبانی کامپیوتر، پیش نیاز یادگیری دیگر دوره های تخصصی کامپیوتر است.

مفاهیم اولیه اینترنت

اینترنت یکی از ابزارها و مفاهیمی است که ابتدا باید درک شده و سپس کارایی آن بررسی شود. امروزه، بسیاری از فعالیت ها با استفاده از اینترنت انجام شده و این ابزار تا حد زیادی سرعت انجام کار را افزایش میدهد. علاوه بر این، با استفاده از اینترنت میتوان به طیف وسیعی از اطلاعات دست پیدا کرد . مفاهیم اولیه اینترنت عبارتند از :
Chat: به معنای آنلاین دو كاربر از طریق كامپیوتر است. 
Dial up: به متصل شدن كامپیوتر با استفاده از Modem و خط تلفن اطلاق می شود. 
Chat room: محل و جایگاه مجازی است کاربران در آن با هم گفتگو میکنند. 
Transmission Control Protocol: پروتكل اصلی و پایه در اینترنت. محسوب می شود.
Homepage: صفحه ای که با باز کردن browser باز می شود. 
Browser: برنامه است که با استفاده از ان میتوان، در شبک ههای اجتماعی و جهانی جستجو کرد.
Internet Service Provider: شرکتی است که برای کاربرهای مختلف ، حساب‌های اینترنتی درست کرده و زمینه اتصال به اینترنت را فراهم میکند. 

اصول جستجو در اینترنت

غالبا، حجم مطالب مرتبط و غیر مرتبطی که برای یک موضوع جستجو میکنیم بسیار زیاد بوده و گاهی اینکار برای افرادی که با کمبود وقت مواجه هستند، زمان بر خواهد بود. بنابراین، باید از اصول جستجو در اینترنت به منظور تسهیل امر جستجو استفاده کرد. در اینجا، به تعدادی از این اصول اشاره میکنیم که شامل: 
جستجو با استفاده از مترادف‌ها
جستجو با استفاده از مترادف‌ها کمک میکند تا در صورت وجود نتایج احتمالی مشابه، اینترنت آن را پیشنهاد و توضیح دهد. 
استفاده از نشانه "*" در جستجو
این روش برای زمان کارایی دارد که کلمه کلیدی را فراوش کرده اید و حتی متوانید، ابتدا و انتهای جمله را در نوار جستجو نوشته تا جمله کامل نشام داده شود. 
جستجو در درون وب‌سایت‌ها
هنگامی که وب سایتی را باز میکنید که به تحقیق شما مرتبط است، میتوانید در بالای صفحه کلمات کلیدی را جستجو کرده و از مناسب بودن مقاله و متن اطمینان حاصل کنید.
استفاده از نشانه “|” یا عبارت “or”
در صورتی که در مورد واژه انتخابی مطمئن نباشید یا بخواهید همزمان در مورد چند موضوع تحقیق کنید بهتر است که بین کلمات  نشانه “|”یا عبارت “or”بگذارید. 

با یادگیری مبانی پایه کامپیوتر میتوان در اینترنت جستجو کرد.

وبلاگ چیست

وبلاگ، صفحه اینترنتی است که از آن برای نوشتن مطالب روزانه و مطالب مختلف استفاده می شود. این صفحات میتواند شخصی و یا گروهی بوده و در آن انواع مطالب علمی، شعر و یا خاطر قرار داده می شود. با توجه به نوع مطالب وبلاگ، میتوان آن را نشریه اینترنتی هم محسوب کرد. 
قابل ذکر است که وبلاگ و وبلاگ نویسی ، یکی از محصولات و نتایج دنیای مدرن بوده و میتوان از آن برای تبلیغ و توسعه کسب و کار و حتی اطلاع رسانی نیز استفاده کرد؛ زیرا در واقع مطالب وبلاگ، نشان دهنده تفکر نویسنده و بلاگ نویس بوده و میتواند او و تفکرش را به جهانیان معرفی کند.  

آموزش مبانی کامپیوتر

امروزه، تسلط به مبانی کامپیوتر جز مهارت های پایه محسوب شده و افرادی که گواهینامه مبانی کامپیوتر داشته باشند، میتوانند موقعیت های شغلی مناسب تری پیدا کنند. علاوه بر این، آگاهی از اصول کامپیوتر به همه افراد کمک میکند تا دیگر نرم افزارها را نیز به سهولت و به سرعت بیاموزند. 
در این راستا، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش مبانی کامپیوتر را برای علاقمندان و دانش پذیران ارایه کرده است. دوره مبانی کامپیوتر به دانش پذیرانی که اطلاعات زمینه ای کافی ندارند کمک میکند تا اطاعاتشان را تکمیل کرده و برای موقعیت های بهتر آماده شوند. علاوه بر این ، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در ازمون آنلاین ومفق شوند، مدرک مبانی کامپیوتر اعطا شده و دوره ICDL  نیز به آنها معرفی می شود. 

تنظیمات منوی استارت (start)

غالبا، منوی استارت برای روشن و خاموش کردن کامپیوتر مورد استفاده قرار گرفته و تنظیمات منوی استارت تا حدوی مشابه ، تنظیمات ویندوز است. به منظور باز کردن منوی استارت باید ، روی آن کلیلک راست کرده و گزینه properties را انتخاب نمود. در مرحله بعد، پنجرهtaskbar and start menu properties  باز می شود. 
قابل ذکر است که این پنجره، از سه شاخه تنظیمات (منوی شروع) taskbar  , start menu (نوار وظیفه) و (نوار ابزار)tool bar تشکیل شده که هر کدام دارای زیر شاخه هایی است و باید به صورت دستی و دلخواه تنظیم شوند تا بتوان به راحتی از کامپیوتر و وسایل جانبی ان استفاده کرد. 

هر فرد میتوان کامپیوتر خود را براساس سلیقه شخصی تنظیم کند.

ایجاد فایل و فولدر

گاهی اوقات ، تعداد فایل هایی که ایجاد، دانلود و یاکپی میشود زیاد بوده و دسکتاپ کمی شلوغ و بینظم می شود. در این مرحله میتوان از گزینه ایجاد فایل و فولدر برای دسته بندی و نگه داری فایل ها استفاده کرد. علاوه بر این، اینکار کمک میکند تا با جستجوی نام فایل، فایل مورد نظر را به سهولت پیدا کند. 
برای ساخت فولدر جدید، باید روی دسکتاپ، کلیک راست کرده و از منویی که در صفحه ظاهر می شود، گزینه new  و سپس folder  را انتخاب کنید. سپس، فولدر ساخته شده را نامگذاری کرده و فایل های مورد نظر را در آن منتقل کرده و فولدر را در یکی از فولدر های اصلی ذخیره کنید. 
علاوه بر این، میتوانید با استفاده از گزینه كپی و تغییر مكان فایل ها، برخی از فایل ها را در همان سیستم و یا روی موبایل کپی کرده و یا حتی مکان ذخیره کردن فایل ها را تغییر داده و فایل های هم نام و یا فایل های دارای محتوای مشابه را در یکجا قرار داد. 

ساخت نام كاربری

ابتدا باید به بخش user account در کامپیوتر بروید و روی گزینه create new account کلیک کنید. در این قسمت، یک نام جدید وارد کرده و گزینه next را انتخاب کنید. سپس، با کلیک مجدد روی create account ، نام کاربری ساخته می شود. 
 برای حذف این نام کاربری میتوانید، روی گزینه user account کلیک کرده و گزینه delete the account را انتخاب کنید تا این نم حدف شود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس