مشاوره انتخاب رشته

مشاوره انتخاب رشته 

تعریف مشاوره تحصیلی

منظور از مشاوره تحصیلی، ارتباط موثر و مستمر با دانش آموزان به منظور بحث و بررسی واحدهای درسی و آموزش در یک بازه زمانی مشخص است. غالبا، مشاوره ها به صورت حضوری انجام میشوند و در آنها توانایی و عملکرد دانش آموزان و اهداف آینده شان موررد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم پیشنهاداتی برای تغییر رویه درسی به آنها داده میشود.
علاوه بر این، هدف از این مشاوره ها حمایت از دانش آموزان و کمک به موفقیت آنها است و در صورتی که دانش آموزان این مشاوره را مفید بیابند، آن را ادامه داده و ارتباط شان را با مشاوره حفظ میکنند. حال، اگر مشاورهای با تجربه ای که در این حیطه کار میکنند، دوره مشاوره تحصیلی را گذرانده باشند، میتوانند موفق تر عمل کرده و تجربیات خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
سر فصل هایی که در این مقاله به آنها می پردازیم شامل تعریف مشاور تحصیلی، تعریف برنامه ریزی درسی، برنامه ریزی برای کنکور ، مشاور تحصیلی کیست، آموزش مشاوره تحصیلی ، اهداف مشاوره تحصیلی، دوره مشاوره تحصیلی ، مدرک مشاوره تحصیلی ، گواهینامه مشاوره تحصیلی، مشاوره انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی تلفنی  هستند.

ثبت نام دوره های آموزش مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی به منظور شناسایی مشکلات درسی دانش آموزان انجام میشود.

تعریف برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی، به معنای سازماندهی مجموعه ای از فعالیت ها آموزشی و درسی به منظور کسب نتایج مطلوب در آن واحدها و ارزیابی آنها است. غالبا، در این فرایند، برای مطالعه و تحقیق در مورد موضوعات مختلف ساعت و زمان مشخصی تعیین شده و بازده آن مورد ارزیابی قرار میگیرد. 
علاوه براین، در این برنامه ریزی، فاکتورهایی که میتواند این امر را تسهیل و یا دشوار کند نیز در نظر گرفته شده و امکان دارد که برخی از آنها حذف شوند. همچنین، تاثیر روانشناسی این فاکتورها بر روی فردی که برایش برنامه ریزی میشود نیز مورد بررسی قرار میگیرد. 
از جمله ویژگی های این برنامه ریزی این است که باید هدفمند بوده، به نظم و ترتیب انجام شود، برنامه های دیگر بر آن تاثیر نگذاشته و مطابق با برنامه پیش رود. برنامه ریزی برای کنکور هم ار این مقوله جدا نبوده و نیاز به برنامه ریزی قبلی و صحیح دارد زیرا اینده شغلی و کاری دانش آموزان را رقم میزند. مشاورهایی که گواهینامه مشاوره تحصیلی دریافت کرده باشند، میتوانند به سهولت برای کنکور دانش آموزان برنامه ریزی کنند. 

مشاور تحصیلی کیست

مشاور تحصیلی، فردی تحصیل کرده ای است که در زمینه تحصیلی و آموزشی به دانش آموزان مشاوره داده و به آنها کمک میکند تا هدف خود را بیابند. برای مشاوران تحصیلی وظایف متعددی تعریف شده که هر کدام از آنها در موفقیت دانش آموزان نقش مهم و حیاتی دارند. علاوه بر این، مشاورها باید بتوانند توجه و اعتماد دانش آموزان را جلب کرده و سپس به آنها مشاوره بدهند. وظایف مشاور تحصیلی عبارتند از: 
تلاش برای اجرای دستورالعمل های آموزشی
بررسی مسایل تربیتی و اخلاقی با مسایل آموزشی
تهیه گزارش در مورد پیشرفت های دانش آموزان و ارزیابی آنها
کمک و ارجاع دانش آموزان برای استفاده از دیگر خدمات مشاوره ای 
برنامه ریزی برای ارایه خدمات متناسب با وضعیت تحصیلی دانش آموز 
جویا شدن نظر مشاوران در مورد یک مساله مشترک بین دانش آموزان

مشاور باید بتواند راهکارهای خوبی را برای ارتقا سطح درسی دانش آموزان ارایه دهد.
آموزش مشاوره تحصیلی

شغل مشاوره تحصیلی، دارای ظرایف و حساسیت های بیشماری است و افرادی که منحصرا در این حیطه تحصیل کرده باشند، علاوه بر دانش آکادمیک به کسب انواع تجارب عملی نیز نیاز دارند. همچنین، گذراندن آموزش مشاوره تحصیلی و طی کردن دوره مشاوره تحصیلی نیز به آنها در درک مسایل و مشکلات این حیطه کمک میکند. قابل ذکر است که مشاورهایی که گواهینامه مشاوره تحصیلی دریافت کرده باشند، برای امر مشاوره گزینه بهتری هستند. 
در راستای تاکید بر اهمیت دوره مشاوره، مرکز آموزش مجازی پارس ، دوره آموزش مشاوره تحصیلی را برای علاقمندان به مشاوره ارایه کرده است. دوره مشاوره تحصیلی برای مشاورانی که با کمبود وقت مواجه هستند مفید بوده و به آنها در درک و شناسایی مشکلات آموزشی و درسی و یافتن راهکار کمک میکند. علاوه براین، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک مشاوره تحصیلی اعطا میشود. 

اهداف مشاوره تحصیلی

دانش آموزان اینده سازهای کشور بوده و در صورتی که از وضعیت تحصیلی خود به طور دقیق مطلع باشند، میتوانند انتخاب هاب خوبی داشته و به نوعی آینده خود را تضمین کنند. البته، وظیفه مشاوران در این میان، در نظر رفتن  محدودیت ها و توانایی های دانش آموزان و سپس، ارایه مشاوره است. مشاورانی که دوره مشاوره تحصیلی را گذرانده باشند، در این زمینه موفق تر عمل میکنند.   
بنابراین، اهداف مشاوره تحصیلی باید در جهت موفقیت دانش آموزان ، ارایه اطلاعات درست و دقیقی از وضعیت تحصیلی و راهکارهای سازنده و مفید برای آنها باشد و آنها را به ادامه راه و تحصیل و کسب موفقیت در زمینه دلخواه تشویق و ترغیب نمایند. علاوه براین، مشاوران باید با توجه به استعدادها و رفتارهای دانش آموزان از شیوه های متفاوتی برای ارایه مشاوره استفاده کرده و در صورت لزوم نتایج شان را تعمیم دهند. 

مشاوره میتواند به روش حضوری و یا دیگر روش ها انجام شود

ثبت نام دوره های آموزش مشاوره تحصیلی

مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته، یکی از موضوعات حساس و مهم زندگی هر دانش آموز بوده و در صورتی که درست مدیریت نشود میتواند آینده شغلی آنها را به خطر انداخته و یا آنها را از درس دلسرد کند. افرادی که در انواع کنکورها شرکت کرده باشند، میتوانند انتخاب رشته کرده و از میان رشته های موجود چند رشته را انتخاب نموده و بعد از قبولی، رشته مورد نظر را ادامه دهند و بر اساس توانمدی هایی که در طول تحصیل به دست می آورند، شغلی متناسب پیدا کنند. 
نقش مشاوره انتخاب رشته در این میان حساس است زیرا باید موقعیت دانش آموز را درک کرده و متوجه علت انتخاب یک رشته خاص توسط او باشد. از این نظر ، باید تا جایی که امکان دارد با او همراه باشد و آنچه به موقعیت او کمک میکند را دریغ نکرده و هدفش فقط موفقیت دانش آموز باشد. 
البته، نباید نقش خانواده را در انتخاب رشته نادیده گرفت. هدف خانواده نیز باید موفقیت دانش آموز بوده و نباید با تصمیمات و اجبارهای نا به جا، او را وادار به انتخاب رشته ای کند که نه از عهده او ساخته است و نه با آن آشنایی دارد. علاوه براین، در مسیر انتخاب رشته، اولویت با خواست و علایق دانش اموز است. 

مشاوره تحصیلی تلفنی

گاهی، استفاده از مشاوره حضوری کارآمد نبوده و توصیه میشود که دانش آموزان از مشاوره تحصیلی تلفنی کمک بگیرند تا کارشان سریعتر انجام شود. علاوه بر این، استفاده از این نوع مشاوره مزیت هایی نیز به همراه دارد که شامل : 
غالبا، مشاوره تلفنی شبانه روزی بوده و دسترسی به مشاوران راحت تر به نظر میرسد. 
هزینه ای که برای مشاوره تلفنی دریافت میشود، نسبت به مشاوره حضوری کمتر است. 
دانش آموزان میتوانند در انرژی و وقت خود صرفه جویی کرده و در وقت باقی مانده کارهای مفید تری انجام دهند. 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس