مراحل مدیریت پروژه

مراحل مدیریت پروژه

تعریف مدیریت پروژه | project management

 مدیرت پروژه، یک حوزه تخصصی است که شامل تشخیص منابع و راهکارهای مناسب برای به اتمام رساندن یک پروژه در یک بازه زمانی مشخص می شود. این نوع از مدیریت مستلزم استفاده از دانش ، تکنیک و شیوه های مدیریتی بوده و در چندین مرحله انجام می شود.

دوره آموزشی مدیریت پروژه

در مدیریت پروژه، فردی که مسئولیت پروژه را بر عهده میگیرد باید بتواند به طور کامل بر نحوه انجام مراحل پروژه نظارت داشته و اقتصادی ترین و سریع ترین روش ها و ابزارها را برای رسیدن به تعادل اقتصادی در پیش بگیرد. علاوه بر این، مدیر یک پروژه باید بتواند وضعیت پروژه را در موقعیت های مختلف بررسی کرده ، آن را با برنامه تعیین شده مقایسه نموده ودر صورت نیاز اصلاحاتی در آن انجام دهد.
موضوعاتی که در این مقاله توضیح میدهیم شامل تعریف مدیریت پروژه، مراحل مدیریت پروژه، نرم افزارهای مدیریت پروژه، آموزش مدیریت پروژه،  دوره مدیریت پروژه ، مدرک مدیریت پروژه ، گواهینامه مدیریت پروژه ، فرایند مدیریت پروژه، برنامه ریزی سازمانی، سازماندهی پروژه، مدیریت هزینه پروژه و مدیریت منابع انسانی هستند.

مدیر پروژه برای تکمیل پروژه باید با چند نهاد همکاری داشته باشد.

مراحل مدیریت پروژه

در کل، واژه پروژه به معی مسئولیت و ریسک است بنابراین مدیر یک پروژه باید بتواند در صورت نیاز برای انجام و اتمام یک پروژه خاص ریسک کرده و میسئولیتش را نیز به عهده بگیرد. مراحل مدیریت پروژه عبارتند از :
درک چیستی پروژه : مدیران باید ابتدا ماهیت پروژه و سودآوری آن را در نظر گرفته و سپس، شروع به کار کنند.
ارایه تعریف واضح از پروژه : در این مرحله، حوزه کاری پروژه، اولویت ها و هزینه های آن بررسی شده و مدیران باید در مورد منابع مورد نیاز پروژه تصمیم بگیرند. 
اجرای پروژه: در این بخش ، مدیران مسئول تقسیم وظیفه و ارایه اطلاعات لازم برای اجرایی کردن پروژه هستند. 
نظارت و کنترل دقیق پروژه: در این مرحله، مدیران باید مجموعه ای از برنامه ها تهیه و تنظیم کرده و پیش نیاز های آن را شناسایی کنند و سپس، میزان پیشرفت پروژه را مورد ارزیابی قرار دهند. 
اتمام پروژه: غالبا، در مرحله پایانی، پروژه باید تسط مدیران و صاحبان کار بررسی و تایید شده و در صورت موفقیت آمیز بودن، به عنوان یک پروژه موفق ثبت می شود . 

نرم افزارهای مدیریت پروژه | project management software

نرم افزارهای مدیریت پروژه، نرم افزارهای تخصصی هستند که صرفا برای زمان بندی ، تخمین پیشرفت پروژه، مدیرت بودجه و هر آنچه به یک پروزه مرتبط است، مورد استفاه قرار می گیرد. این نرم افزارها، باید با سیستم پروژه مطابقت داشته و بتوان از آنها برای انواع پروژه ها استفاه کرد. 
علاوه بر این، در صورتی که این  نرم افزارها بتوانند اطلاعات لازم را در اختیار مدیران گذاشته و اجرایی بودن پروژه را بررسی کنند، در سطح وسیع و برای انواع پروژ ها قابل استفاده هستند. با این حال، نرم افزارهای متعددی برای مدیریت پروژه معرفی شدند که هر کدام برخی متغیر ها را ارزیابی می کنند. 

مدیر پروژه باید در مورد مراحل کار با دیگران مشورت کند.

آموزش مدیریت پروژه

بسیاری از پیشرفت ها و رشدهایی که در جامعه اتفاق می افند ، مدیون مدیریت صحیح انواع پروژه ها است. علاوه براین، یکی از دلایل موفقیت این مدیران تدبیر و کفایت و دانش کافی است که نتیجه تحصیلات آکادمیک و داشتن گواهینامه مدیریت پروژه است. 
در راستای هدایت و آموزش مدیران و رشد و ارتقا دانش مدیریت پروژه، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی برای دوره آموزش مدیریت پروژه ارایه کرده است. دوره مدیریت پروژه، کوتاه اما جامع بوده و میتواند برای داش پذیرانی که با کمبود وقت مواجه هستند مفید تر باشد. همچنین، در پایان دوره، به همه دانش پذیرانی که در آزمون انلاین موفقیتی کسب کنند، مدرک مدیریت پروژه اعطا شده و دوره هایی مانند برنامه ریزی و کنترل پروژه، مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات و مدیریت پروژه (PMP) نیز به آنها معرفی می شود تا در صورت تمایل از بین آنها انتخاب کنند. 

فرایند مدیریت پروژه

فرایند مدیریت پروژه، شامل فرایندهای مرتبطی است که میتوانند در نتیجه نهایی پروژه تاثیر بگذارند. این فرایندها برای مدیران از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به دو گروه عمده تقسیم بندی می شوند که مختصرا آنها را توضیح میدهیم: 
فرایندهای مدیریت محصول نهایی: این فرایندها ، به نوعی جز فرایندهای حیاتی و ضروری پروژه هستند و مراحلی مانند نحوه تولید و ارایه محصول را در بر میگیرد.  
فرایندهای مدیریت پروژه: این فرایندها، به سازماندهی و ترتیب بندی دقیق و صحیح امور پروژه ارتباط داشته و میتوان آنها را در موقعیت های مختلفی انجام داد.
نکته مهم و قابل توجه در این فرایندها این است که این دو باید به طور پیوسته با هم در ارتباط بوده و کمبودهای هر کدام برطرف شود تا محصول نهایی بدون نقص باشد. 

برنامه ریزی سازمانی

برنامه ریزی سازمانی، فرایندی است که در طی آن، راهکارها و راهبردهایی برای سازمان تعریف شده و در مورد چگونگی به کارگیری انها در موقعیت های مختلف و رسیدن به اهداف تعیین شده تصمیم گیری می شود. این قیبل برنامه ریزی ها به تحقق منظم طرح ها و برنامه های سازمانی، پیش بینی وضعیت فعلی و رشد و پیشرفت آن و میزان پایداری سازمان کمک می کند. 
علاوه بر این، مدیران در برنامه ریزی سازمانی به اموری مانند حذف کردن رقبا، برنامه های احتمالی آینده، انجام کارها با حداکثر کارایی و تاثیر بلند مدت برنامه های به کار گرفته شده می پردازند. 

مدیر یک پروژه باید در مورد تحویل به موقع پروژه تضمین بدهد.

سازماندهی پروژه

به طور معمول ، فرایندها و مراحل و دیگر فاکتورها تاثیر گذار باید به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی شوند که مدیر برای سازماندهی پروژه مشکلی نداشته و از عهده تدارک برای عملیاتی کردن پروژه برآید. علاوه بر این، میتوان برای سازماندهی انواع پروژه از یک گروه تحقیقاتی و فنی استفاده کرده و نظر آنها را در همه مراحل اعمال کرد.
البته، باید حدود اختیاراتی که به این گروه داده می شود باید با توجه به نوع پروژه، فعالیت ها و حساسیت آن مشخص شده و ملاحظات خاصی نیز در نظر گرفته شود تا برنامه ریزی برای پروژه با موفقیت پیش برود. علاوه بر این، تعیین محدوده زمانی برای این نوع از سازماندهی ها اهمیت خاصی داشته و موجب اتمام به موقع پروژه می شود. 

مدیریت هزینه پروژه | project cost management

مدیریت هزینه پروژه، به معنای برنامه ریزی کردن برای استفاده از انواع منابع مالی و کنترل هزینه های احتمالی پروژه است. در این فرایند، مدیر موظف است که کل هزینه ها را از قبل پیش بینی و برآوردکرده و در مورد آنها، برنامه ریزی های جدی انجام دهد تا پروژه با موفقیت به اتمام برسد.  
قابل ذکر است که مدیریت هزینه پروژه باید طبق چند مرحله شامل برنامه ریزی قبلی و از پیش تعیین شده، تخمین هزینه های جاری و احتمالی، تعیین دقیق و صحیح بودجه و نظارت دقیق بر بودجه انجام شود تا تاثیر گذار باشد. 

گواهینامه مدیریت پروژه

مدیریت منابع انسانی | human resource management

مدیریت منابع انسانی در پروژه به معنی، ارتباط موثر با افراد درگیر در یک پروژه و کشف و درک استعدادهای آنها برای پیشبرد پروژه است. یک مدیر باید بتواند در صورت نیاز و با تغییر پروژه ، منابع انسانی را به یادگیری مهارت های جدید و ایجاد ارتباط های تازه و بلند مدت تشویق و ترغیب کند. 
علاوه بر این، منابع انسانی هر سازمان، باید تابع مدیریت همان سازمان بوده و اوامر و دستورات مدیران را به نحو احسن انجام داده و با رعایت انواع قوانین سازمانی و تسلط و تمرکز بر سیاست های سازمان ، به مدیران در دستیایی به اهداف اصلی کمک برسانند. از طرف دیگر، مدیران نیز باید قدران تلاش این منابع انسانی بوده و در برخی از موقعیت ها از نظرات سازنده آنها بهره ببرند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس