مدیریت مالی در شرکت ها

مدیریت مالی چیست ؟

مدیریت مالی کاربردهای اساسی و مفاهیمی اقتصادی برای تصمیم گیری و حل مسایل به کار برده می شود یا به ترتیبی دیگر مدیریت مالی می توان گفت اقتصاد کاربردی است زیرا بسیاری از مطالب در اقتصاد خرد و کلان در آن آموخته می شود. 

مدیریت مالی مدیر کسب و کار

در مطالعه های انجام گرفته طبق بررسی های شده در مدیریت مالی می توان آن را به سه بخش تقسیم نمود:

1- مدیریت مالی : در بعضی از مواقع مدیریت مالی را به نام انگلیسی (corporate finance) و (business finance) نامید. به صورتی که مدیریت مالی بنگاه های کسب و کار می باشد به تعریفی دیگر می توان گفت مجموعه ای از تصمیم گیری های مالی در داخل واحدهای تجاری می باشد. 
وظیفه مدیر مالی شامل حفظ نقد، بدهی از بانک، تحصیل دیگر شرکت ها و منتشر نمودن اوراق قرضه و سهام می باشد.
2- سرمایه گذاری : می توان اینگونه تعریف از سرمایه گذاری در ذهن نگه داشت که اوراق بهادار با سرمایه گذاری در بازار های مالی در تبادل هستند و باهم سروکار دارند. به عنوان نمونه ممکن است مسئولیت یک مدیر سرمایه گذاری، شامل ارزش گذاری سهام عادی، نوع اوراق بهادار برای یک صندوق بازنشستگی یا محاسبه کارایی مجموعه ای اوراق بهادار می باشد.
3- موسسات مالی : موسسات مالی به شرکت های مالی از جمله بانک ها مربوط می گردد. 

خصوصیت های مدیریت مالی :

1- تحلیلی است
2- پرپایه اصول اقتصادی است.
3- حسابداری را یک منبع ورودی تصمیم گیری معرفی می نمایند.
4- درباره چگونگی سرمایه گذاری و سودبری در پیشبرد پول است.
5- پیوسته در حال تغییر است.
6- برخوردار از چشم انداز جهانی می باشد.

مدیر مالی کیست ؟ 

مدیر مالی را می توان این گونه تعریف نمود که البته تعاریف زیادی دارد ولی مدیر مالی دربرگیرنده دانش و آماده و کاربرد اقسام برای رسیدن به هدف و یا دانش و علم اداره پول تعریف نمود.

مدیریت مالی مدیر کسب و کار

تاریخچه مدیریت مالی :

در گذشته یعنی در سال 1900 مدیریت مالی را بخشی از اقتصاد کاربردی می دانستند. طی دو دهه 1890 و 1900 چند شرکت بزرگ آمریکایی باهم یکپارچه شدند. 
به دنبال این یکپارچگی ها، 78 شرکت به وجود آمدند که بخشی از تمام تولیدات صنایع مربوط را در دست گرفتند. بعد از آن که در سال 1900 مدیریت مالی یک رشته علمی گردید. از آن روزها، تا به الان مسئولیت ها و وظایف مدیریت مالی همواره دچار تغییر و دگرگونی بوده و شکی نیست که در آتی تغییرات بیشتری خواهد بود. 
یکپارچگی های نام برده، لازمه سرمایه زیادی است که به ادامه آن، مدیریت ساختار سرمایه، یکی از وظایف مهم مدیران گردید و مدیریت مالی رشته منحصر به فردی از مدیریت بازرگانی تبدیل شد.

اهداف مدیر مالی :

1- به وجود آوردن بیشترین سود : تصورات بعضی ها از ساختن بیشترین سود این است که هدف مهم شرکت را تشکیل می دهد، در صورتی که هدف اصلی مدیر ، برنامه ریزی تصمیماتی است که سود و بازدهی شرکت را بیشتر افزایش می دهد. زیرا در شرکت های سهامی، سود اغلب با سود هر سهم که حاصل تقسیم سود خالص شرکت بر تعداد سهام است را مشخص می کند به همین دلیل مدیران سعی دارند سود هر سهم را بیشتر بسازند.
هر چند هدف به وجود آوردن سهم بیشتر ، خوشایند نشان داده شده است، باید توجه داشت که کافی نیست ؛ زیرا این هدف اغلب مختصر و کوتاه مدت است و می تواند در بلند مدت به ضرر شرکت باشد.
به عنوان مثال شرکت، کارهایی را انجام می دهد تا در کوتاه مدت سود زیادی نشان دهد، اما در همین رفتارهای کوتاه مدت می تواند اثر ناخوشایندی بر شرکت داشته باشد و در زمان های زیاد سودآوری آن را اندک سازد.
در تعریفی دیگر ، نیاز نیست این حداکثر سازی های سود، مزاید اشخاص مربوط با شرکت را در نظر نمی گیرد. زیرا افرادی که با شرکت یا موسسات در تماس هستند ، فقط سهامداران نیستند و تیم های دیگر که با شرکت در ارتباط می باشند اگر سودهایشان به حقیقت نپیوندد، شرکت به هدف خود نمی رسد. 

به عبارتی دیگر هدف ها در موسسه های غیر انتفاعی معنی خاصی ندارد. بنابراین هدف جمع آوری سود بیشتر هدف اساسی نیست.

3- بیشتر سازی ثروت سهامدارن : 
ثروت سهامداران در مقابل دو عامل قرار می گیرد. عامل ها عبارتند از : ریسک و بازده.
هرچقدر نتیجه بیشتر گردد دارایی سهامدارن افزایش پیدا می کند و هر چقدر ریسک کم شود، ثروت سهامدارن بالا می رود. در این صورت است که تمام برنامه ریزی های مالی تحت تاثیر دو عنصر ریسک و بازده قرار می گیرد.

بازار کار مدیریت مالی :

رشته مدیریت مالی با توجه به این که در زمینه های گوناگونی مانند سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی و تامین مالی و اعتباری و ... می باشد بازار کار خوبی در سازمان ها با توجه به پست از جمله معاونت مالی و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و .... به وجود آورده تا مشغول به کار شوند.

وظایف مدیر مالی :

مدیر مالی با توجه به کار در شرکت با وسعت کم یا کوچک کار متفاوتی دارد ولی بعضی از آن ها در تمام شرایط ، وظایف برابر است.
- ایجاد گزارشات و صورت های مالی- به دلیل ارایه به مرجع های قانونی و نظارتی مانند اداره امور مالیاتی، بیمه و حسابرسان و همچنین ارایه به مدیران برتر شرکت
- جوابدهی به سازمان های نظارتی در صورت نیاز از کارکرد قانونی شرکت
- بازرسی به مسایل مالی جزئی سازمان برای اطمینان از درست بودن آن ها.
- نظارت بر کارکنان مسئول گزارش دهی مالی و بودجه ریزی
- راهنمای مدیر ارشد شرکت در برنامه ریزی درست تصمیمات مالی

آینده شغلی مدیریت مالی :

علاقمندان بعد از گذراندن دوره آموزشی مدیریت مالی می توانند برتری خود را نسبت به بقیه ببینند زیرا آینده شغلی مناسبی برایشان فراهم است از جمله :
- حسابداری
- مدیریت مالی
- سایر پیش زمینه های دیگر از جمله بازرگانی، صنعتی و دولتی
- اقتصاد
به عبارتی دیگر تمامی شرکت ها به دلیل رشد خود به مدیریت مالی برای افزایش سود و افزایش دارایی های شرکت حود نیاز دارند.
در دیگر شرکت ها کم وسعت این وظایف بر عهده مدیر عامل و حسابدار شرکت است و در دیگر شرکت های بزرگ که بخش مالی دارند بر عهده مدیر مالی است.
مدیریت مالی با توجه به زمینه های مختلف مانند سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی ، تامین مالی و اعتباری و .... می تواند در جایگاه های مربوط به سازمانی به پست معاونت مالی و معاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار جایگاه خود را مشخص می نماید. این گونه جایگاه ها دارای شغل بسیار مناسبی است.

مدیریت مالی مدیر کسب و کار

نقش مدیریت مالی :

1- کنترل بر کارکردهای حسابداری نقش های درازمدت شرکت و نگه داری اسناد و مدارک مالی شرکت
2- نظارت بر اسناد و اوراق بهادار و حساب های بانکی شرکت و انتقال دادن آن ها در اسرع وقت به حساب
3- کنترل بر تدوین و سازماندهی بودجه و نظارت هزینه های جاری شرکت
4- فراهم سازی اعتبارات و سرمایه نیاز برای سرمایه گذاری شرکت در طرح های بلند مدت

دوره آموزش مدیریت مالی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان به  آشنایی با مدیریت مالی و اهداف و وظایف مدیران مالی ، تجزیه و تحلیل هزینه دوره آموزش مدیریت مالی را ارایه نموده است که علاوه بر آموزش، پارس به تمامی علاقمندان مدرک معتبر و گواهینامه مدیریت مالی اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس