مدیریت انبارداری

مدیریت انبارداری | warehousing management

انبارداری چیست

انبارداری به معنای، نگهداری، حفظ و طبقه بندی انواع کالاهای بازرگانی، صنعتی و انواع محصولات تولیدی کارخانه ها با استفاده از شیوه های مشخص و معین و کارآمد است. غالبا، انبارها ساختمان های وسیعی هستند که از آنها برای توزیع کالا استفاده می شود. 
انبارها با توجه به نوع محصول انتخاب شده و میتوانند از انواع زیرزمینی، سرباز و یا سرپوشیده باشند. علاوه بر این، گاهی این انبارها به دلیل حساسیت و قیمت و ارزش کالا در داخل ساختمان ها احداث شده و یا به دلیل تعداد زیادی محصولات ساختمان جداگانه ای برای آنها در نظر گرفته می شود. 
قابل ذکر است که انواع انبارها مانند حلقه و زنجیره ارتباطی بین خریدار و فروشنده عمل کرده و نمیتوان انواع آنها را از هم تمایز داد. زیرا، گاهی این انبارها محل نگهدری مواد اولیه هستند و گاهی محل انبار کردن محصولات تولیدی و در صورتی که در هریک نقصانی پیش اید، نمیتوان آنرا به موقع جبران کرد.
 بنابراین، متصدیان این کار باید در هنگام ساخت و مدیریت این انبارها دقت کافی داشته باشند زیرا در صورت متناسب نبودن چیدمان و ساختمان یک انبار، تمام زحماتی که برای تولید یک محصول انجام می شود، از بین میرود.
سرفصل های این مقاله شامل انواع انبارداری، انبارداری چیست، وظایف انباردار، آموزش انبارداری، دوره انبارداری ، مدرک انبارداری ، گواهینامه انبارداری، مدیریت انبارداری، روش های انبارداری و انبارداری صنعتی هستند.

روش انبارداری محصولات مختلف، متفاوت است.

انواع انبارداری

هدف از انبارداری، نگهداری انواع کالا به گونه ای است که بتوان آن را هنگام نیاز به سهولت پیدا کرده و آنرا به افرادی که به آن نیاز دارند، تحویل داد. بنابراین، باید برای محصولات و تولیدات مختلف، از انواع انباداری استفاده کرد که شامل :
طبقه بندی و انبارداری کالاهای موجود در انبار موجود 
طبقه بندی کالاها بر حسب زمان مصرفشان
طبقه بندی کالاها بر اساس نظام طبقه بندی استاندارد
طبقه بندی و انبارداری کالاهای مورد نیاز سازمان 
طبقه بندی کالاها با توجه به سفارش های گرفته شده

وظایف انباردار

انباردار فردی است که از تعداد و نوع همه اقلام موجود در انبار اطلاع داشته و در برابر کم یا اضافه شدن هر یک از محصولات مسئول است.  این فرد باید به دانش انبارداری تسلط داشته و از شیوه های خاصی برای انبارداری بهره ببرد تا برای پیدا کردن و ارایه محصولات مشکلی نداشته باشد. از این جهت، وظایف انباردار بسیار سنگین بوده و عبارتند از : 

حفظ و نگهداری موجودی انبار و اضافه کردن آنها در صورت تمام شدن کالای مورد نظر
گرفتن برگ درخواست برای ارایه هر یک از اقلام موجودی 
رعایت اصول بهداشت و ایمنی در انبار
ارایه گزارش های روزانه ورودی ها و خروجی های کالا
استفاده از چیدمان ها و ترتیب هاب خاص برای هر کالا
دریافت دستور از مقامات ارشد
وارد کردن شماره کالا در دفتر و ثبت خروجی ها
بررسی برگ در خواست و اطمینان از صحت در خواست ها
ارایه نسخه های اقلام مربوط به هر بخش و اطلاع دادن در مورد موجود

محصولات تولیدی باید با نظم و ترتیب خاصی در انبار چیده شوند.

آموزش انبارداری صنعتی

انبارداری، حرفه و فعالیتی است که به اندازه تولید خود محصول اهمیت داشته و باید تمام نکات ایمنی و حرفه ای مرتبط با آن کاملا رعایت شود زیرا در صورت استفاده از شیوه های نادرست و نامناسب انبارداری، شرکت ها و کارخانجات متحمل ضررهای جبران ناپذیری می شوند. بنابراین، انباردارها باید در این زمینه دانش و تجربه عملی کافی داشته و بتوانند موقعیت های مشابه را مدیریت کنند. علاوه بر این، دریافت گواهینامه صنعتی میتواند تا حد زیادی به خلق ایده های جدید برای انبارداری و اشنایی با مفاهیم اصلی انبارداری کمک میکند. 
در راستای ارتقا دانش انبارداری، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش انبارداری را برای علاقمندان و انباردارها ارایه و معرفی کرده است. دوره انبارداری برای دانش پذیرانی که اطلاعات مختصری در مورد انبارداری دارند، بسیار موثر و کاربردی خواهد بود. علاوه براین، اعطای مدرک انبارداری صنعتی در پایان دوره نیز به موفقیت شغلی و کاری انها کمک چشمگیری خواهد کرد. همچنین، این مرکز دوره های  انبارداری و بسته بندی گیاهان دارویی و اصول انبارداری و روش های نوین عملیاتی در انبارداری نوین را نیز به دانش پذیران معرفی میکند. 

مدیریت انبارداری

با توجه به اهمیت زیاد انبارها که جز اصلی سرمایه کارخانجات هستند، این انبارها باید به دقت مدیریت شده و موجودی و ورودی و خروجی کالاها به دقت بررسی شوند. علاوه بر این، انباردار باید مسئولیت تمام فعالیت هایی که در انبار انجام می شود را پذیرفته و همه آنها را به طور رسمس ثبت کند.  برای مدیریت انبارداری ، اقدامات زیر باید انجام گیرند: 
بررسی و نظارت بر اسناد انتقالی بین انبارها
خروج مواد زاید از کارخانه
خارج کردن محصولات سفارش داده شده از انبار و کارخانه
کنترل ورود و خروج کالاها
ثبت رسیدها و حواله ها
بررسی روندهای ارسال و یا دریافت کردن کالا از /  به کارخانه
نگهداری کالای مرجوعی
تعمیرات و یا اصلاح کالاها
انبارگردانی و تعیین موجودی انبار

انباردار باید مشخصات محصولات انبار شده را یادداشت کند.

روش های انبارداری

یکی از مزیت ها و فاکتورهایی که موجب رقابت در بین انواع کاخانجات می شود، استفاده از روش های انبارداری در چرخه های تامین است. کارخانجاتی که قصد دارند در این زمینه نسبت به رقبایشان برتری کسب کنند باید ابتدا موقعیت را سنجیده و سپس، تجهیزات و فرایندهای خاصی را برای حصول این هدف در نظر بگیرند. 
علاوه بر این، آنها باید در کنار انتخاب این روش ها، به عامل ایمنی آنها نیز فکر کنند تا در آینده برای کارکنان و کارخانه مشکلی ایجاد نکند. از این جهت ، هنگام انتخاب این روش ها باید موارد زیر را نیز به طور جدی رعایت کنید تا به موفقیت برسید: 
استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود عملکرد انبارداری
استفاده از روندها و فرایندهای متفاوت و کارآمد
به کارگیری انواع فناوری برای کنترل و نظارت بر انبارها
تحلیل منابع مورد استفاده برای بهبود عملکرد انبارها
تصمیم گیری در مود انبارداری مواد مختلف و تاثیرش بر محیط زیست
تعیین و تشخیص نقش انبارها در زنجیره تامین
انتخاب ملاک ها و معیارهای استاندارد برای کارکرد انبارها

انبارداری صنعتی

به طور معمول، در انبارداری با توجه به نوع محصول و تعدد و تنوع آنها از انواع شیوه های انبارداری بهره گرفته میشود. حال، انبارداری صنعتی، شیوه ای است که با استفاده از روش های متفاوت صنعتی انجام می شود. 
در این روش، محصولات بر اساس استانداردهای خاص و با توجه به نوع محصول، طبقه بندی می شوند تا در صورت لزوم دسترسی به انها اسان و سریع باشد. این روش، بیشتر برای کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و میتواند عملکرد انباردار را بهبود دهد. 

ضرورت نگهداری موجودی انبارها

اصولا، نگه داشتن موجودی انبار در درجه اول برای خود انبار دار و سپس برای کارکنان آن کارخانه مزیت هایی به دنبال دارد. بنابراین، ضرورت نگهداری موجودی انبارها از این جهت است که:
از تعداد زیاد دفعات خرید مواد می کاهد.
میتوان با توجه به موجودی، به طور دقیق برنامه ریزی کرد. 
الگویی برای سفارش دهی محصولات ارایه میکند. 
از وارد شدن صدمه به کالا و سرقت آن جلوگیری کند. 
از نوسان قیمت ممانعت میکند.
میتوان هنگام خرید تعداد زیادی از ان محصول، از تامین کننده اصلی تخفیف گرفت.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس