قوانین و مقررات امور گمرکی

قوانین و مقررات امور گمرکی

مفهوم گمرک

واژه گمرک، از کلمه commercium به معنای بازرگانی و تبادل انواع کالا مشتق شده و به صورت دریافت حق برای کالای تجاری نیز تعریف شده است. گمرک در ایران، از زمان اشکانیان شروع شده و درآن زمان، تاجران باید برای وارد کردن کالا به کشور هزینه ای پرداخت می کردند. 
سپس، این کار در زمان صفوی وسعت پیدا کرده و عوارض دریافتی برای کالاها، "فرضه " نامیده شد و برای مدتی هم به دلیل عدم توانایی ایران در وضع قوانین گمرکی ، اینکار به بلژیکی ها سپرده شده ولی در نهایت ، ایران قوانین محکمی وضع کرده و اداره امور را به دست گرفت.

دوره آشنایی با امور گمرکی

گمرک، یکی از سازمان های دولتی است که وظیفه اش شامل بررسی کردن و اجرای قوانین و مقررات مرتبط با گمرک، دریافت عوارض صادرات و واردات و اجرا و انجام قوانین انتقال و صادر کردن کالاها به کشورهای دور و نزدیک می شود. علاوه بر این، گمرک میتواند وظایفی مانند بررسی نوع کالا و اطمینان از مجاز بودن آن و سابقه فرد وارد کننده و یا صادر کننده را نیز بررسی کند.
سرفصل های جالب و مفید این مقاله شامل مواردی مانند مفهوم گمرک، هزینه های گمرکی، قوانین و مقررات گمرکی، ترخیص کالا، آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، مدرک مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، پروانه ترخیص کالاو اظهار کالا به گمرک هستند. 

محموله های گمرکی در محل مشخصی انبار میشوند.

هزینه های گمرکی

هزینه های گمرکی، هزینه هایی هستند که صاحبان کالا ها باید برای اموری مانند بارگیری کالا، انبارکردن و کارشناسی و بررسی کالا پرداخت می کنند. احتمال دارد که این امور ، توسط سازمان های دولتی و غیر دولتی انجام شده و هزینه ها نیز کمی نوسان داشته باشند. 
جالب است که بدانید، این هزینه ها شامل حقوق و عوارض ورودی بوده و به نوعی درآمد عمومی دولت محسوب شده و دولت میتواند از آن برای انجام پروژ ه های دولتی و سازمانی استفاده کرده و حتی برای مصرف کردن آن در اینده برنامه ریزی کرده و یا حتی سرمایه گداری کند. همچنین، در آمدهای عموی دولت شامل درآمدهای حاصل از سود، موسسات دولتی و سود سهام شرکت ها می شود. 

قوانین و مقررات امور گمرکی

قوانین و مقررات امور گمرکی ، قوانینی هستند که توسط اتاق بازرگانی و برای انجام تمام امور گمرکی تعیین و وضع شده و محدودیت ها و حیطه عل آن نیز مشخص و معین است. در این قوانین، مواردی مانند اظهار کالا، اظهارنامه مالیاتی، اظهار کننده، ترخیص کالا و اماکن گمرکی و وظایف، تعهدات ، تضمین ها و تعریف هر کدام به تفضیل شرح داده است. 
این قوانین توضیح میدهند که در صورتی که یک فرد معمولی و یا تاجر قصد صادر و یا وارد کردن یک کالا یا محصول معمولی یا خاص را داشته باشد، باید از چه مراحلی گذشته و چه کارهایی را انجام دهد تا صادر یا واردکردن کالا قانونی بوده و عوارض و پیامد خاصی برایش نداشته باشد.
علاوه بر این، در این قوانین، در مورد شرایط و استثناهای خاص گمرک و اصطلاحات آن به تفضیل توضیح داده شده و وظایف هر کدام از صادر یا وارد کننده ها به طور خاص مشخص و تعیین می شود. 

محوله های گمرکی باید با نظم و به ترتیب چیده شوند.

ترخیص کالا

ترخیص کالا، یکی از فرایندهای گمرکی است که قوانین آن توسط نماینده های قانونی صادرات و واردات تعیین می شود. در این فرایند، ابتدا، اسناد و مدارک مربوط به صادرات و واردات به صورت الکترونیک و یا دستی تنظیم و تهیه شده و نوع کالاها برای تعیین هزینه ها بررسی می شوند. 
سپس، میزان و نوع هزینه ها، عوارض کمرگی و هزینه هایی که برای ارایه تسهیلات انجام شده را به اطلاع صادر کننده می رسانند تا بتوانند میزان هزینه کل را مشخص کنند. در مرحله بعد، کالاها در انبارها نگه داری شده و فروشنده باید اسناد کالاها را برای خریدار بفرستد تا آنها را از انبار ترخیص کرده و تحویل بگیرد. البته ، پیش حضور در گمرک ، باید اطاعات مربوط به کالا را در سایت گمرک وارد کرده باشید تا مراحل بعد به سرعت پیش روند .

آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا 

با توجه به اوضاع اقتصادی امروز، دانستن نوع کالای مورد نیاز افراد و صادر و وارد کردن به موقع آنها از اهمیت زیادی خوردار است. بنابراین، افرادی که در این زمینه فعالیت دارند باید اطاعات جدید و مفیدی داشته و ترجیحا گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا داشته باشند تا بتواند روند گمرک و ترخیص انواع کالا را به بهترین نحو ممکن انجام داده و سود لازم را عاید کشور کنند. 
در این راستا، مرکز آموزش مجازی پارس،  دوره آموزشی مدیریت گمرک و ترخیص کالا را برای افرادی که در این زمینه آگاهی کمی دارند ارایه و معرفی کرده است. دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا، زمینه یادگیری اصول و مفاهیم ترخیص کالا را برای دانش پذیران فراهم کرده و آنها را برای موقعیت های واقعی آماده می کند. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره ، به تمام دانش پذیرانی که در این دوره موفقیت کسب کنند، مدرک مدیریت گمرک و ترخیص کالا را اعطا کرده و دوره های مفید دیگری مانند آشنایی با امور گمرکی، ترخیص کار گمرک و مسئول صادرات و واردات را نیز به آنها معرفی می کند. 

پروانه ترخیص کالا

پروانه ترخیص کالا، سندی است که با استفاده از آن میتوان کالایی را که به هر دلیل در گمرک باقی مانده است را از گمرک آزاد و خارج کرد. این اسناد، برای ترخیص کالا ضروری بوده و باید از پیش در سایت گمرک ثبت شده و هیچ گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد. سند ترخیص کالا انواع مختلفی دارد که شامل:
پروانه گمرکی : برای کالاهای تجاری خاص و پرطرفدار  استفاده می شود. 
پته عبور: مخصوص کالاهایی است که با یک سری از تشریفات ترخیص شدند.

پته: برای هدایا و سوغات پستی گران بها استفاده می شود. 
سند گمرکی بین المللی: برای ترانزیت کالا از یک کشور به کشور مقصد مورد استفاده قرار می گیرد. 

در صورت صادر شدن پروانه ترخیص، میتوان محموله ها را جا به جا کرد.

اظهار کالا به گمرک

اظهار کالا به گمرک ، فرایندی است که در آن ، صادر کننده ها و صاحبان انواع کالا باید با استفاه از مدراک از قبل تعیین شده به گمرک مراجعه کرده و اظهارنامه ای را تنظیم کنند که شامل نام صادر کننده، نام کشور مبدا و مقصد و شماره اجاز ه صدور است.

گواهینامه آشنایی با امور گمرکی

این اظهارنامه، باید به همراه دیگر اسناد مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی کننده گمرک باید بتواند آن را به سرعت با  مشخصات محموله مطابقت داده و کالا را بر اساس قراردادی که از قبل با خریدار عقد کرده است، ارسال کند. علاوه بر این ، این ارزیاب باید مشخصات محموله مانند انبار و هزینه ها را نیز به دقت بررسی کند تا مشابهت ها او را به اشتباه نیندارد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس