فوریت های پزشکی و کمک رسانی

فوریت های پزشکی و کمک رسانی

تعریف فوریت های پزشکی

فوریت های پزشکی، مجموعه ای از اقدامات هستند که به منظورنجات دادن زندگی و جان افراد بیمارانجام شده و البته افرادی که در این حیطه و برای اورژانس کار میکنند ، باید در حوزه پزشکی تخصص داشته و بتوانند شرایط حاد را از غیر حاد تشخیص داده و در کوتاه ترین زمان ممکن، در مورد اقدام مناسب برای بیمار تصمیم بگیرد. علاوه براین، شدت و مدت زمان درمان با توجه به نوع بیماری متفاوت خواهد بود. 
البته، گاهی امکان دارد که این بیماران به فوریت های پزشکی پاسخ نداده و این درمان برایشان کافی نباشد، که در این صورت باید به بیمارستان ارجاع داده شوند. علاوه براین، زمان استفاده از فوریت های پزشکی نیز در درمان و زنده ماندن بیماران تاثیر زیادی دارد و برای برخی از بیمارها مانند افراد مبتلا به بیماری قلبی، این زمان باید کوتاه باشد تا بیمار زنده بماند.  
سر فصل های این مقاله شامل تعریف فوریت های پزشکی، رشته فوریت های پزشکی، اهداف امداد و اورژانس، آموزش فوریت های پزشکی، دوره فوریت های پزشکی ، مدرک فوریت های پزشکی ، گواهینامه فوریت های پزشکی ، وظایف امدادگراورژانس، فوریت های پزشکی در مسمومیت ها و پانسمان در فوریت های پزشکی هستند.

هدف از انجام فوریت های پزشکی نجات جان بیماران است.

رشته فوریت های پزشکی

رشته فوریت های پزشکی، یکی از گرایش های رشته پزشکی است که دارای علاوه برآزمون کتبی، آزمون عملی نیز دارد. با توجه به اینکه موقعیت و فضای بیمارستان ها و اورژانس تا حدودی متفاوت است، دانشجویان این رشته باید ویژگی های شخصیتب خاصی داشته باشند تا از عهده انجام وظایفی که به آنها واگذار میشود برآیند. این دانشجویان باید بعد در طول تحصیل خود دروس عمومی و تخصصی را گذرانده و از نظر روحی و جسمی آماده انجام انواع وظایف باشند.
قابل ذکر است که، این افراد باید دارای روحیه ایثار و گذشت ، انظباط پذیری و اعتماد به نفس بوده و در نهایت جسمی باشند تا بتوانند خدمات اورژانس را به بهترین نحو به بیماران ارایه دهند. نکته قابل تامل این است که، این افراد باید در انجام وظایف شان سرعت عمل زیادی داشته و بتوانند در کوتاه ترین زمان، ه بیماری افراد پی برده و راهکاری برای بهبود آنها ارایه داده و اجرا کند. 

اهداف امداد و اورژانس

سازمان امداد و اوژانس از جمله سازمان هایی است که هدفش، امداد و ارایه خدمات به همه شهروندان است. از این جهت، در صورتی که حتی افراد معمولی هم، شماره آن را شماره گیری کرده و درخواست کمک کنند، مسئولین امداد و نجات به آدرس مورد نظر مراجعه کرده و اقدامات پزشکی لازم را برای  بیمار انجام میدهند. 
بنابراین، اهداف امداد و اورژانس، برای خودشان و دیگر افراد تعریف شده و مشخص است و البته میتوان حیطه آن را در شرایط خاص بسط داده و از مسئولین اورژانس خواست کرد که اقدامات و خدمات بیشتری را به بیماران خاص ارایه داده و به نوعی به حیات مجدد آنها کمک کنند. در این مسیر، استفاده از افرادی که آموزش فوریت های پزشکی را پشت سر گذارندند میتواند کمک کننده باشد. 

در فوریت های پزشکی، انواع خدمات به بیماران ارایه میشود.

آموزش فوریت های پزشکی

افرادی که در زمینه اورژانس و فوریت های پزشکی فعالیت مستمر دارند باید، آموزش فوریت های پزشکی را گذارنده و در این زمینه انواع تجربیات را کسب کرده باشند تا بتوانند هنگام برخورد با انواع بیمارها، به حیات آنها کمک کنند. علاوه براین، افرادی که دارای گواهینامه فوریت های پزشکی هستند در اولویت بوده و به واسطه تجربیاتشان میتوانند مفید تر واقع شوند. 
در راستای آموزش جامع به امدادگران اورژانس، مرکز آموزش مجازی فن پردازان، بسته های آموزشی دوره آموزش فوریت های پزشکی را معرفی و ارایه کرده است. دوره فوریت های پزشکی، به دانش پذیران امکان میدهد تا با اصول برخورد با بیماران در موقعیت های حساس آشنایی پیدا کرده و در این زمینه تجربیاتی نیز کسب کنند.
علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک فوریت های پزشکی اعطا میکند. قابل ذکر است که این مدرک مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. 

وظایف امدادگر اورژانس

امدادگر اورژانس، یکی از افراد اصلی تیم اورژانس بوده که میتواند با مهارت ها و توانایی های خود ، موقعیت و حادثه را کنترل نموده و به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. درکل ، وظایف امدادگر اورژانس میتواند شامل : 

کنترل وضعیت امبولانس
بررسی تجهیزات موجود در آمبولانس
آمادگی رفتن به ماموریت در ساعات مختلف شبانه روز
انتقال بیماران به بیمارستان 
توانایی تشخیص مشکلات بیماران
اشنایی با انجام تعمیرات جزیی
انجام تعمیرات به موقع برای آمبولانس
ارایه خدمات جزیی و کامل به بیماران

امدادگران باید با توجه به بیمار ،انواع خدمات پزشکی را به آنها ارایه دهند.

فوریت های پزشکی در مسمومیت ها

مسمومیت ها از جمله بیماری هایی هستند که، علت آنها میتواند مواردی مانند مصرف داروی اشتباه، مصرف غذای فاسد و زیاد از حد دارو خوردن باشد. علاوه بر این، با توجه به حساسیت های گوارش کودکان، آنها بیشتر در معرض انواع مسمومیت ها قرار داشته و گاهی تحمل درد برایشان امکان ناپذیر میشود بنابراین باید از فوریت های پزشکی در مسمومیت ها برایشان استفاده کرد.  با اینحال، در صورت مسموم شدن آنها، باید به علایم شان شامل خواب آلودگی، اختلال و ضعف تنفس و گردش خون ، استفراغ و دردهای شکمی توجه داشته باشید، تا بتوانید از داروی مناسب استفاده کنید. 
در اینجا به چند مورد دیگر از انواع مسمومیت ها اشاره میکنیم : 
ترزیقی : زمانی روی میدهد که سم از طریق پارگی در پوست وارد شده و بوسیله گردش خون در بدن انتشار یابد.
مسمومیتهای ترزیقی: به واسطه مارگزیدگی، نیش حشرات و یا ترزیق به وجود می اید. 
تنفسی : در این مسمومیت، انواع سم از طریق دهان یا بینی وارد مخاط دستگاه تنفسی میشود.
گوارشی : یعنی، سم از طریق دهان وارد سیستم گوارش شده و بوسیله آن نیز جذب شده و مشکل ساز میشود.
تماسی : در این روش، پوست به سم واکنش نشان داده و در دستگاه گردش خون انتشار منتشر مشود .

پانسمان در فوریت های پزشکی

پانسمان کردن به معنای، تمیز و پاک کردن زخم و قرار دادن پد یا پارچه های ضدعفونی کننده روی آن است که البته جنس این پدها متفاوت بوده و احتمال دارد که برای انواع زخم ها، از جنس هاس متفاوتی هم استفاده شود. این پانسمان میتواند، از آلودگی بیستر جلوگیری کرده، درد مزمن و یا حاد را کاهش داده، خونریزی را تا حد زیادی کنترل کرده و از زخم، تا بهبودی کامل مراقبت و محفاظت کند. 
علاوه براین، پانسمان در فوریت های پزشکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتواند در دراز مدت برای زخم مفید باشد. این ویژگی ها شامل داشتن سوراخ های فراوان برای عبور هوا، داشتن قدرت جذب کافی ، داشتن ضخامت کافی، وسعت و اندازه کافی، تمیز و بدون آلودگی بودن و داشتن جنس سبک و نچسب هستند. 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس