فواید کلی ماساژ

فواید کلی ماساژ

تعریف ماساژ 

واژه ماساژ، از کلمه لاتین massein به معنای " مالش " گرفته شده و به معنی لمس کردن بخش های مختلف  بدن و استفاده از حرکات و تکنیک های منظم برای ایجاد آرامش در فرد دریافت کننده ماساژ است. انجام ماساژ تاریخچه طولانی داشته و اهمیت و تاثیر آن به مرور زمان برای همه مشخص شده است. 
امروزه، ماساژ به شیوه های مختلفی انجام شده و هر کدام دارای مزیت ها ی خاص خود است و هر فرد با توجه به نیازش ، یکی از آنها را انتخاب می کند. علاوه براین، ماساژ ها میتوانند با تاثیر بر سیستم ها ی کلی بدن، به درمان بیمار یهای جدی کمک کرده و وضعیت بیمار را بهبود دهند. 
سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم عبارتند از :  فواید کلی ماساژ، انواع ماساژ ، هدف از ماساژ، آموزش ماساژ درمانی ، دوره ماساژ درمانی ، مدرک ماساژ درمانی ، گواهینامه ماساژ درمانی ، فواید ماساژ لاغری و فواید ماساژ صورت. 

در ماساژ، باید از حرکات آرام و ملایم استفاده کرد.

فواید کلی ماساژ

فواید ماساژ به این موضوع وابسته است که دریافت کننده ماساژ، بیماری و یا ناراحتی خاصی دارد یا نه و چه بخش از بدن او و با چه کیفیتی ماساژ داده می شود. اما، در صورتی که فرد مشکل یا ناراحتی قابل توجهی نداشته باشد، فواید کلی ماساژ که میتواند از آنها بهره ببرد شامل موارد زیر هستند: 
عضلات را تقویت کرد و موجب انعطاف و استحکام بیشتر آنها می شود. 
جریان لنف را تحریک نموده و مواد سمی و زاید را از بدن خارج میکند. 
موجب رفع بی حوصلگی و خواب آلودگی می شود.  
میزان گردش خون را در استخوان ها افزوده و موجب رشد بیشتر آنها می شود. 
با تحریک کردن غدد چربی،  پوست را صاف تر، شفاف تر و انعطاف پذیر تر می کند. 
با بیشتر کردن جریان خون، به سلامت قلب کمک می کند. 
با تقویت سیستم اسکلتی بدن، بر چابکی و ایستایی بدن اضافه می کند. 
موجب میشود که تنفس عمیقتر و  آرام تر انجام شود. 

انواع ماساژ 

ماساژ انواع مختلفی دارد که هر کدام برای درمان و تسکین یک سری از بیمار ی ها کارایی دارند. انواع ماساژ شامل : 
در ماساژ بافت های عمیق| Deep Tissue Massage، لایه های عمیق تر عضلات ماساژ داده می شوند.  افرادی از این ماساژ استفاده می کنند که به خاطر عضلات دردناک و گرفته، مشکلات حرکتی عمده دارند.  
این ماساژ سوئدی| Swedish massage ،یکی از رایج ترین انواع ماساژ در ایالات متحده محسوب می شود و برای افراد مضطرب و پر استرس،  بسیار ملایم و آرام بخش است. 
 در ماساژ عطر درمانی| aroma therapy massage، از روغن های گیاهی معطر خاصی برای ماساژ استفاده می شود.  این ماساژ،  میتواند استرس را تا حد زیادی کاسته و انرژی  بدنی را افزایش دهد. 
در  ماساژ تایلندی|،  Thai massage از ماساژ و کشش توامان استفاده شده و مشابه یوگا عمل میکند. این ماساژ،  به کاهش استرس و انعطاف پذیری بدن کمک می کند.
 ماساژ سنگ گرم|massage hot stone، برای گرفتگی عضلات استفاده می شود و در طی آن، برای نرم تر شدن عضلات گرفته، سنگ های خاصی را روی نقاط خاصی از بدن می گذارند. 
 ماساژ ورزشی| Sports Massage، به نرم کردن عضلات، ایجاد تمرکز و آرامش و افزایش انعطاف پذیری بدن کمک کرده و صرفا برای ورزشکارها مورد استفاده قرار میگیرد. 
 در ماساژ شیاتسو| Shiatsu، با فشار بر قسمت های خاصی از بدن ، جریان انرژی آزاد میشود. این فشار، باید  کوتاه مدت باشد تا تعادل بدن مجددا به دست آید. 
ماساژ رفلکسولوژی| Reflexology، برای افرادی که مدتهای  طولانی می ایستند کارایی داشته و در طی آن، به نقاط خاصی از روی پا فشار وارد می کنند. 

ماساژ، به تجهیزات خاصی نیاز دارد.

آموزش ماساژ درمانی

ماساژ ، یکی از خدمات نسبتا جدیدی است که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است و  افراد گاهی بدون توجه به اعتبار مرکز یا تخصص ارایه دهنده ماساژ، انواع ماساژ را تجربه می کنند. در حالی که ، اینکار فعالیتی حرفه ای و تخصصی بوده و مستلزم داشتن گواهینامه ماساژدرمانی است. 
در راستای آموزش و اشنایی با انواع ماساژ، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی آموزش ماساژ درمانی را برای علاقمندان به یادگیری این حرفه ارایه کرده است. دوره آموزش ماساژ، دارای سرفصل های جامع و کاملی است که به دانش پذیران در کسب تجارب عملی و علمی کمک کرده و زمینه اشنایی با انواع مفاهیم آنرا فراهم میکند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در ازمون آنلاین موفق شوند، مدرک ماساژدرمانی ارایه شده و دوره هایی مانند ماساژ عمومی، ماساژ  ایرانی و ماساژ شمع نیز معرفی می شوند تا در صورت تمایل در آنها شرکت کنند. 

هدف از ماساژ

ماساژ، یکی از شیوه هایی است که به سلامتی بدن و بخش های بدن کمک می کند و حتی میتواند یک سری از مشکلات احتمالی را نیز حل کند. بنابراین ، هدف از انجام  ماساژ میتواند موارد زیر باشد:
موجب کاهش انواع استرس و تسکین دردها می شود. 
بر قدرت عضلات تاثیر گذاشته و نیروی جسمی را افزایش می دهد. 
با بهبود و افزایش گردش خون، رنگ پوست را روشن تر میکند. 
میزان اکسیژن بافت ها را افزوده و باعث نشاط می شود. 
علی رغم مفید بودن ماساژ برای همه بخش های بدن، اما دریافت ماساژ در برخی از موارد میتواند زیان آور باشد. به عنوان مثال میتوان به موقعیت های زیر اشاره کرد:  
ابتلا به بیماری های پوستی 
رنج بردن از آسم و مشکلات حاد قلبی
بارداری
ابتلا به عفونت و انواع سرطان 

در ماساژ، از انواع روغن و مواد خوشبو استفاده میشود.

فواید ماساژ لاغری

یکی از انواع ماساژ، ماساژ لاغری است که میتواند لاغر شدن را تا حد زیادی تسریع کند. البته اینگونه از ماساژ ها باید در کنار حرکات ورزشی منظم انجام شود تا تاثیر درازمدتی داشته باشد. از فواید ماساژ لاغری این است که، فشار خون و  جریان خون لنفاوی را بهبود بخشیده و موجب می شود تا متابولیسم در بدن به درستی انجام شود.  

حال اگر این ماساژ بلافاصله بعد از ورزش و توسط متخصص انجام شود، عضلات ترمیم شده و مواد زاید از بدن خارج می شوند. علاوه براین، ماساژ میتواند از طریق کمک کردن حجم توده چربی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر کاهش وزن و لاغر شدن تاثیر بگذارد. 
فواید ماساژ صورت 
اولین، تصویری که از هر فردی مشاهده می شود، چهره اوست بنابراین، باید تا جایی که میتوان آنرا با طروات و شاداب نگه داشت. ماساژ صورت، یکی از شیوه هایی است که به این هدف کمک کرده و در نهایت چهره ای سرزنده و بدون چروک باقی میگذارد. فواید ماساژ صورت میتواند به شرح زیر باشد: 
کاهش و تسکین دروهای موضعی صورت و عضلات آن
کم کردن استرس ها و جلوگیری از بیماری های مربوط به اعضای صورت
لطیف شدن و روشن تر شدن پوست صورت
کم شدن چروک ها مخصوصا در محل دور چشم
افزایش جریان خون در صورت
 این ماساژ مخصوصا برای پوست های حساس،  مفید و موثر تر بوده و با استفاده از شست ، کف دست، انگشت اشاره ، انـگشت میانی و نوک انگشتان انجام می شود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس