فواید طب سنتی

فواید بیشمارطب سنتی 

تعریف طب سنتی 

طب سنتی، طبی است که پیش از ایجاد و اشاعه  شیوه های پزشکی مدرن مورد استفاده همه افراد بوده و در واقع، به آن دسته از تکنیک هایی گفته میشود که، پایه و اساس شان باورها و تجربیات و نظریات گذشتگان ما بوده است. این باورها، در همه زمینه ها شامل پیشگیری از بیماری های خاص، حفظ سلامتی، بهبود بیماری های روحی و جسمی و حتی ایجاد شیوه های جدید درمانی مشاهده شد است. 
طب سنتی، قدمت زیادی داشته و تاریخچه آن به سالهای دور یعنی زمان انسان های اولیه ای برمیگردد که برای درمان بیماری های خود، از شیوه های درمانی پیشنهادی دیگر افراد استفاده میکردند. علاوه براین، کشورهایی مانند چین به نوعی در این زمینه پیشگام بوده و شیوه های درمانی اثباتش شده خود را به دیگر ملل نیز پیشنهاد داده اند. البته، این درمان ها و طب سنتی نیز حساسیت خاص خود را داشته و در صورتی که در به کارگیری آن افراط و تفریط شود، میتواند تاثیرات منفی بلند مدتی برسلامتی داشته باشد.
سرفصل هایی که به تفضیل در این مقاله شرح میدهیم شامل  تعریف طب سنتی ، طب سنتی ایرانی، آموزش طب سنتی، دوره طب سنتی ، مدرک طب سنتی ، گواهینامه طب سنتی ، انواع طب سنتی ، طب سنتی اسلامی و فواید طب سنتی هستند. 

در طب سنتی از داروهای گیاهی استفاده میشود.

طب سنتی ایرانی

طب سنتی ایرانی، نوعی از طب جایگزین است که درآن به موضوعات متفاوتی پرداخته میشود. یکی از این موضوعات، شناسایی انواع مزاج است که به ما کمک میکند مزاج شخصی خود را شناخته و محتاطانه در مورد باید ها و نباید های خوردی ها تصمیم گیری کنیم. علاوه براین، در صورتی که پزشکان و طبیبان سنتی از مزاج بیماران اطلاع کافی داشته باشند، در انتخاب داروها دقت بیشتری کرده و میدانند که هر کدام چه تاثیری بر بدن او خواهند داشت.
علاوه براین، طب سنتی ایرانی برای معالجه انواع بیماران، از مواردی مانند گیاهان، مواد معدنی و حیوانی کمک گرفته و تناسب آنها را با توجه به نوع بیماری تغییر میدهد تا ابتدا مزاجش متعادل شده و سپس، علایم بیماری کمرنگ تر شوند. غالبا، درمانگرهای طب سنتی ایرانی در امر تشخیص انواع مزاج و بیماری ها موفق بوده و توانسته اند با استفاده از گیاه درمانی نشانه ها و عوامل بیماری را کشف کرده و برای رفع آن اقدامات اساسی انجام دهند. 

آموزش طب سنتی

طب سنتی در کشورهایی مانند ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده زیرا پزشک هایی که پیش از این و به طور  سنتی در ایران طبابت میکردند، مانند ابو علی سینا،  به این نوع از طب تسلط زیادی داشته و با استفاده از دانسته هایشان در این مورد، به بیماران رسیدگی میکردند. بنابراین، یادگیری  طب سنتی برای افراد علاقمند به این حوزه نوعی امتیاز محسوب شده و در صورتی که بتوانند گواهینامه طب سنتی را نیز دریافت کنند، به اعتبار خود افزوده و راحت تر میتوانند از میان مشاغل انتخاب کنند. 
به منظور آموزش اصول طب سنتی، مرکژ آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی دوره آموزش طب سنتی را برای علاقمندان معرفی و ارایه کرده است. دوره طب سنتی، به دانش پذیران امکان میدهد تا با استفاده از سرفصل های مفید و کاربردی، مطالب جامعی در این حیطه آموخته و تجارب عملی کسب کنند که برای آینده شغلی شا ن مفید است. علاوه براین، این مرکز مفتخر است که در پایاین دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کنند مدرک طب سنتی اعطا کند. 

طب سنتی به تشخیص مزاج افراد ارتباط دارد.

انواع طب سنتی 

طب سنتی ، یکی از شیوه های درمانی است که دارای انواع خاص و مشخص بوه و هرکدام دارای ویژگی های تعریف شده ای هستند. از میان انبوه طب سنتی، به توضیح انواع طب سنتی ای که در زیر آمده می پردازیم: 
زالو درمانی : یکی از شیوه های درمانی است که در آن از زالو استفاده میشود.  در بزاق این زالو، ماده ای وجود دارد که خون را رقیق کرده و عروق را باز میکند تا خونرسانی بهتر انجام شود. غالبا، از این روش درمانی برای بیماری هایی مانند آرتروز، تقویت سیستم ایمنی، عروق قلب، واریس، زیبایی پوست و.... استفاده میشود. 
ماساژ درمانی: ماساژ انواع مختلفی داشته و هر کدام برای نوع خاصی از عارضه ها و بیماری ها کاربرد داشته و تاثیرات آن هم بلند مدت و ماندگار است. ازجمله این ماساژ ها میتوان به ماساژ شیاتسو، تایلندی، سوئدی، سنگ داغ، آروماتیک، ورزشی و......اشاره کرد که البته میتوانند مزیت های مشابهی مانند رفع استرس، افزایش خونرسانی، رفع تنش عضلانی و.... داشته باشند.  
حجامت : حجامت نیز یکی از روش های خون گیری است که به دو روش تر و خشک انجام میشود. این روش برای درمان بیماری هایی مانند سردردهای میگرنی، اسم، اعتیاد، چربی خون و...... کارایی دارد و تاثیرش اثبات و تایید شده است. 

آب درمانی : یکی از شیوه های کارآمد طب سنتی است که درآن، از انواع اسانس ها و گیاهان استفاده شده و برای درمان و یا تسکین موضعی بیماری هایی مانند سیاتیک، درد مفاصل، گرفتگی عضلات  و حتی ایجاد شور و نشاط در بدن بسیار مفید است. 

طب سنتی اسلامی

طب سنتی اسلامی، شامل مجموعه ای از شیوه ها و دستورات طب سنتی است که توسط ائمه ما ارایه و توصیه شده اند. این دستورات عموما توسط پیامبر اسلام (ص) توصیه شده و قواعد و قوانین آن، بیشتر در زمینه بهداشت و حفظ سلامتی و البته پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها است. نکته قابل توجه در این طب این است که، علی رغم اینکه این طب تا حدودی کامل بوده و میتواند برای درمان بسیاری از بیمار یها موثر باشد ، اما بسیاری از افراد از این قواعد اطلاعی نداشته و برخی دیگر نیز آنها را باور ندارند. 
اما، در صورتی که به این انواع درمان های طب اسلامی توجه بیشتری شده و برنامه ای برای معرفی و توضیح آنها در نظر گرفته شود، عوام نیز از آنها اطلاع پیدا کرده و میتوانند برای درمان بیماریهای حاد یا مزمن شان از این شیوه ها بهره کافی ببرند. 

طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

فواید طب سنتی

برخلاف باور عموم که طب سنتی قادر به درمان تمام بیماری ها نیست، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد فواید طب سنتی ورای باور عموم بوده و نه تنها میتواند برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد بلکه میتوان از ایجاد و یا حتی پیشرفت بسیاری دیگر ممانعت کند. علاوه بر این، این طب شیوه های درمانی تازه و متنوعی را نیز برای درمان انواع بیمار یها ارایه میدهد. 
همچنین، از جمله دیگر فواید این طب این است که اثرات جانبی و مضرات داروهای آن در مقایسه با داروهای شیمیایی کمتر بوده اما باید در استفاده از آنها جانب احتیاط را رعایت کرد تا مشکلی پیش نیاید. علاوه براین، اخیرا آموزه های طب سنتی با طب مدرن ادغام شده و شیوه های جدید درمانی ابداع شده که میتواند موثرتر از قبل واقع شده و حتی به سلامتی و شادابی افراد نیز کمک کند. 
علی رغم وجود مزیت های استفاده از طب سنتی، این طب در برخی از مناطق دور و نزدیک هنوز ناشناخته بوده و بسیاری از افراد با کارایی و تاثیر و نحوه استفاده از شیوه های درمانی آن اشنایی نداشته و نمیدانند که میتوانند با استفاده از طب سنتی، بیماری فعلی شان را به نحو موثری درمان کنند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس