فرآیندهای مدیریت منابع انسانی

فرآیندهای مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی شامل به کارگیری و شناسایی و همچنین انتخاب برتر است و حتی در شرکت ها برای آموزش نیروی انسانی به کار می رود این موارد را برای اهداف سازمانی شناسایی کرده اند.
اشخاصی که در یک حیطه سازمان مشغول به فعالیت هستند برای رسیدن به یک هدف مشخص شده از قبل برنامه ریزی شده در حال تلاش هستند. به این منظور منابع مدیریت در اصل به عنوان یک بخش برای جذب نیرو و مصاحبه و انجام تست های در مواقع استخدام نیرو نیز به کار گرفته شده است.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

استراتژیک در منابع انسانی چیست ؟

استراتژی یا مدیریت استراتژیک زمانی به وجود آمد که مدیریت در سازمان ها به چند شکل برپا شد. 
از نمونه پارامترهای از مدیریت استراتژیک به عنوانی همانند استراتژی سازمان ، برنامه ریزی استراتژیک و همچنین استراتژی بازاریابی و انتخاب استراتژیک و منابع استراتژیک نیز اشاره می شود.
اگر یک مدیر در سازمان تعریف شده باشد  باید درباره استراتژی های سازمان خود صحبت به میان باشد. از این رو پیشنهاد ما بر این است که در مورد برنامه ریزی های استراتژیک از حق خود پیروی نماید.
به کار بستن استراتژی به این روش نیست که فقط عملکردها و تصمیم ها استراتژیک هستند.
برای آن که بیشتر درمورد استراتژی اطلاعات بدست آورید تعریف های متعددی نیز درباره استراتژی از مدیران مختلف داریم .
جک ولش مدیر برتر در این باره گفت که استراتژی به این معنا است که تصمیم های روشن و دقیق درمورد نحوه چگونگی رقابت با دیگران بگیریم.
تعریف دیگر از پورتر مدیر دیگر در این باره گفت : استراتژی به این معناست که کاری که بقیه انجام می دهند را با در دست داشتن منابع کمی انجام می دهند و کارهایی که انجام شود که هیچ کسی آن را انجام نداده است.

وظایف مدیریت شامل : 

- برنامه ریزی : هر مدیری باید برای سازمان خود برنامه ریزی هایی از قبل داشته باشد و تمام راه های به احتمال قابل رخ دادن را پیش بینی و تجسم نماید و برای رسیدن به آن ها نیز تلاش می کند که جزیی از برنامه ریزی محسوب می گردد.
-    سازماندهی : به روش های تقسیم کار ، تنظیم روابط و مشخص کردن سمت های سازمانی و نیروی انسانی نیز گفته می شود.
-    هدایت : مدیران برای برقراری ارتباط مناسب با کارکنان و تاثیر بر آن ها زمینه های های نفوذ و تاثیر گذاری را فراهم می آورد و برای رسیدن به نتایج عالی هدف قدم ورمی دارند.
-    کنترل : روش های نظارت بر انجام برنامه ها ، رسیدن به نتیجه های اقدام شده در رابطه با برنامه ها، مشخص سازی گمراهی ها و انجام دادن کارهای درست گفته می شود.

مدیریت استراژیک : 

در یک تعریف کامل تر اینگونه گفته می شود مدیریت استراتژیک در اصل تصمیم های استراتژیک است. تصمیم هایی که به مدیریت استراتژیک ختم می شود شامل :
تحلیل استراتژیک ، اقدامات استراتژیک ، تصمیم استراتژیک 
وجود استراتژی در رسیدن سازمان به اهداف هایش : 
برای بهتر متوجه شدن درباره استراتژیک به این سوال جواب می دهیم که استراتژی چیست . اهداف سازمان از قبل باید مشخص شده باشد و همه در جریان آن اهداف قرار گیرند و مرحله بعد این است که برای رسیدن به اهداف چه راهی را پیش بگیرند.
هدف از مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان ها به کارکنان نیز کمک می کند تا در مسیر رسیدن به اهداف موفق عمل کنند. مدیریت منابع انسانی | Human resource management شامل تجارت های مربوط به کارکنان مرتبط است. این بخش شامل آموزش، استخدام، اخراج، و دیگر مسایل سازمانی گردد. همچنین واحدهای منابع انسانی به موارد دیگر شامل مرخصی ها، و دیگر وظایف کارکنان نیز رسیدگی می کنند.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی :

مدیریت منابع انسانی شامل بخش مهم در هر سازمان نیز محسوب می گردد. داشتن بخش منابع انسانی به بهبود اخلاق سازمانی و روش های موثر تجاری شرکت در جامعه امتیاز بالایی را دارا است.
نکته : یکی از روش های مهم مدیریت استراتژیک منابع انسانی به سازمان کمک می کند تا به پیروزی برساند، این نوع برنامه ریزی است که برای رساندن سازمان به اهدافش در نظر می گیرد.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل بخش هایی همانند :

- استراتژی برای مدیران سازمانی
- استراتژی برای پیشرفت استعداد
- برنامه ریزی هایی برای پیشرفت به اشخاصی که کارایی مثبتی دارند
- برنامه ریزی استراتژی ها
نحوه مدیریت استراتژیک منابع انسانی :
- برنامه ریزی منابع نسانی 
- توسعه کارکنان 
- آموزش کارکنان
- پیشرفت در کارایی کارمندان

وظایف مدیریت منابع انسانی : 

نیروی انسانی شامل قسمت مهم هر سازمان است زیرا باعث ارتقای سرمایه و دارایی می شود. از این رو سعی می شود برای توسعه شرکت و رسیدن به اهدافش ، از این بخش مهم مدیریت شود.
حال به تعریف هر یک از وظایف مهم مدیران منابع انسانی می پردازیم :
استخدام :
یکی از وظایفی که بخش مدیریت منابع انسانی بر عهده دارد استخدام است که با برنامه هایی که طراحی می شود جایگاه شغل مناسب نیز انتخاب می شود. این وظایف باید با شرایط های قراردادی نیز مطابقت داشته باشد.
آموزش منابع : 
تنها با استخدام افراد مناسب کار منابع انسانی به پایان نمی رسد وظایف دیگری که بر عهده دارند آموزش نیروهای جدید است . با انتخاب فرد مناسب برای هر کاری در سازمان باید آموزش های لازم درمورد وظایف کاری نیز داده شود تا با شرکت بیشتر آشنا شوند. بخش مهم منابع انسانی باید در این برنامه آموزشی شرکت نمایند تا هر پرسنلی را بر اساس موقعیت کاری که در نظر دارد آموزش دهد. این روش باعث می گردد تا انگیزه و تشویق در کارکنان حفظ شود.
یکی از کارهای مهم، آموزش کارمندان جدید این می تواند باشد که می توان اینگونه 
آموزش ها را هم در حین کار به آن ها داد. بعد از پایان آموزش ، بخش منابع انسانی نقش پر رنگی نیز در بررسی و ارزیابی کارکنان بر عهده دارد.
مدیریت
ضروری ترین مسئولیت مدیر منابع انسانی ، مدیریت است. همین را می توان گفت که فرق میان مدیریت خوب و بد را شناسایی می نماید که شامل مدیریت کارکنان و کارفرماها و تمام بخش سازمان منابع انسانی است. 

آشنایی با بحران در سازمان :

بحران تعریف های مختلفی دارد . بحران در اصل یک ریسکی است که اگر از آن بی اطلاع باشیم نتیجه ناگواری برای عملیات سازمان بر عهده خواهد داشت .
بحران اغلب موارد زیر را در نظر دارد : 
- امنیت را مورد تهدید قرار می دهد.
- زیان مالی زیادی به همراه دارد.
- موجب می گردد تا سازمان نیز اعتبار خود را از دست دهد.
بعضی از بحران ها در سازمان موجب می گردد تا افراد در سازمان موجب آسیب شوند. بعضی دیگر از بحران ها در موجب می شود تا کاهش درآمد در سازمان به وجود آید که شاید نتوان آن را جبران نمود.

مدرک گواهینامه آموزش دوره

دوره آموزش طراحی استراتژی منابع انسانی :

مرکز آموزش مجازی پارس برای علاقمندان و مدیران سازمان کمک می نماید تا با کامل کردن دانش و اطلاعات خود در زمینه مدیریت موفقیت خود را در سازمان ارتقا دهند از این رو پارس دوره آموزش طراحی استراتژی را ارایه نموده است که علاوه بر آموزش پارس به همه دانشپذیران نیز مدرک طراحی استراتژی مدیریت منابع انسانی و گواهینامه مدیریت منابع انسانی نیز اعطا می فرماید.

برچسب ها : انتشار دهنده:

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس