عوارض و آثار زخم

عوارض و آثار زخم

پیشینه زخم

قدمت و پیشینه زخم ، انواع و نحوه درمان آنها به دوران بشر اولیه برمیگردد. یکی از مواردی تایید کننده این قدمت ، وجود مو میایی های بسیار قدیمی است که دارای انواع زخم بوده و زخم شان با استفاده از پوست های مخصوص حیوانات پوشانده شده است. البته به نظر میرسد که استفاده از این روش ها تا حد زیادی موثر و موجب الیتام زخم ها شده باشد.
علاوه بر این، نوشته های به جای مانده از زمان های قدیم حاکی از این هستند که در گذشته نیز، بیماری هایی مانند قانقاریا وجود داشته و زخم هایی را روی پوست ایجاد میکرده و بعضا کشنده هم بوده است. همچنین، در گذشته به دلایلی مانند عدم رعایت بهداشت و نبود امکانات کافی، میزان شیوه بیماری و ایجاد زخم نیز بیشتر و در واقع ترکیبی از عوامل خارجی و داخلی بوده است . 
سرفصل های این مقاله شامل پیشینه زخم، تقسیم بندی زخم ها، کمکهای اولیه در زخم های بسته، فاکتورهای موثر بر عفونت زخم، عوارض و آثارزخم، پانسمان و زخم بندی، آموزش آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه، دوره آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه، مدرک آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه، گواهینامه آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه، اصول تئوری تزریقات و اصول بخیه در تزریقات و پانسمان هستند. 

پیش از درمان هر زخم، نوع آن باید مشخص شود.

تقسیم بندی زخم ها

غالبا زخم ها با توجه به  علت ایجاد و مدت زمان بهبودی به چند دسته تقسیم می شوند که شامل :
1.زخم های عمیقی که به عضلات رسیده و گاهی استخوان نیز بیرون میزند.
2.زخم های جزیی که به دلیل فشار بر پوست ایجاد شده و کلا جدی نیستند. 
3.زخم هایی که به بافت چربی بدن نفوذ کرده و باعث سستی بدن میشوند. 
4.زخم هایی که به صورت یک حفره و یا سوراخ کوچک بوده و عمق آن مشخص نیست.
5.زخم هایی که به همه لایه های پوستی رسیده  اما بافت چربی سالم است.
البته تقسیم بندی های متنوع دیگری نیز برای انواع زخم ارایه شده است که عبارتند از :
 پاره شدگی : میزان خونریزی در این زخم ها بسیار شدید بوده و بافت های زیرین پوست دچار آسیب می شوند. 
ساییدگی: که فقط لایه فوقانی پوست به طور جزیی اسیب میبیند و با توجه با اینکه اعصاب در سطح پوست قرار دارند، زخم کمی دردناک به نظر میرسد.
سوراخ شدگی: این نوع زخم به دلیل  وارد شدن اشیا نوک تیر و یا چیزی مانند میخ یا گلوله ایجاد می شود. 
بریدگی: این نوع زخم، میتواند عمقی و یا سطحی باشد و غالبا به واسطه تماس اشیا تیز و برنده با پوست ایجاد می شود. قابل ذکر است که وخامت این نوع زخم با توجه به شی مورد استفاده و عمق زخم متفاوت است.
البته، درمان و التیام این زخم ها با توجه به محل و وضعیت زخم، زمان ایجاد زخم، سن بیمار، علت ایجاد زخم  و سابقه بیماری ها متفاوت خواهد بود.

کمکهای اولیه در زخم های بسته

زخم، آسیبی است که به بدن وارد شده و میتواند جزیی و یا مشکل ساز باشد. گاهی اوقات برخی از زخم ها چنان جدی میشوند که کمک های اولیه چندان برا ی آنها موثر نخواهد بود و کمک افراد متخصص لازم می شود. از طرف دیگر، برخی دیگر از زخم بسیار سطحی بوده و براحتی و در کمترین زمان قابل درمان هستند اما در کل ، همه این موارد به وضعیت بیمار وابسته است. 
علاوه بر این، کمکهای اولیه در زخم های بسته با انواعی که برای زخم های باز مورد استفاده قرار میگیرند، متفاوت بوده و باید از افراد متخصص و تجهیزات خاصی برای هر دو بهره برد. با این حال، این کمک های اولیه میتواند شامل مراحل زیر باشد:  
بستن یا پانسمان کردن|wound dressing زخم با استفاده از پارچه های پنبه ای تمیز 
استراحت دادن به بیمار برای مدت کوتاه و بالا نگه داشتن زخم ها
فشار دادن زخم (بسته شدن رگ های خونی ) و در نتیجه کم شدن خونریزی

شیوه درمان هر کدام از زخم ها با دیگری متفاوت است.

فاکتورهای موثر بر عفونت زخم

هنگامی که زخمی عفونت کرده باشد، بسیار دردناک و حساس شده و میتواند این عفونت را به بخش های دیگر بدن نیز منتقل کند. بنابراین باید فاکتورهای موثر بر عفونت زخم که از بر پیشرفت و پیشروی بیشتر عفونت می افزایند را شناسایی کنیم.  این عوامل میتوانند مواردی مانند وجود اجسام خارجی در زخم، وجود آلودگی، سوتغذیه، سن بیمار و وجود بیمار یهای مزمن و حاد را در بگیرد. 
حال میتوان برای جلوگیری از پیشرفت عفونت زخم اقدامات زیر را انجام داد:
تزریق آنتی بوتیک های خاص و مشخص در پوست
چک و بررسی دمای بدن در حین کار
تخلیه عوامل عفونی 
البته درمان کردن این عفونت ها به این مساله وابسته است که عفونت در چه بافتی اتفاق افتاده و بافت به چه اندازه تخریب شده است. به این معنی که اگر، یک بافت حساس مانند قلب دچار عفونت شده و عفونت به لایه های زیرین نیز رسیده باشد، درمان آن بسیار زمان بر خواهد بود.

عوارض و آثار  زخم

غالبا، افراد با توجه به پیش زمینه و وضعیت بیماری شان مستعد زخم های فراوانی هستند و احتمال دارد که عوارض و آثار  زخم تا مدتها ماندگار بوده و گاهی موجب نارضایتی فرد شود. بنابراین، بهتر است که این افراد از انواع زخم و جای و آثاری که بر جای میگذارند مطلع باشند تا بتوانند اقدامات موثر در این زمینه انجام دهند. انواع جای زخم ها میتواند شامل:
جمع شدگی: این جای زخم، بعد از سوختگی ایجاد شده و میتواند میزان و نوع حرکت فرد را تا حد زیادی محدود کند. 
هیپرتوفی: از انواع جای زخمی است که حالت برآمده داشته و با گذشت زمان گسترش پیدا نمیکند. 
آکنه: به طور معمول، جای زخم های آکنه میتواند عمیق یا سطحی بوده و به اشکال متفاوتی دیده شوند. 
جای زخم کلوئیدی: این نوع از جای زخم، نتیجه تکرار بازسازی پوست بوده و غالبا، بعد از مدتی  نسبت به زخم اولیه بزرگتر می شود. 

بعد از درمان زخم، نباید آثاری از آن برجای بماند.

آموزش آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه

پوست، یکی از بخش های بسیار حساس بدن است که وجود هر گونه نقص در آن، به شخصیت فرد نیز لطمه میزند. بنابراین، در صورت ایجاد انواع زخم در صورت باید به متخصص رجوع کرده و از او برای درمان خود و محل زخم راهنمایی گرفت. البته، باید دقت کنید که فرد متخصص حتما گواهینامه آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه داشته باشد تا از مهارت و تجربه او اطمینان حاصل کنید. 
مرکز آموزش مجازی پارس بسته های آموزشی آموزش آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه را به منظور ارتقا دانش پزشکی و اشنایی با انواع زخم و شیوه درمان شان ارایه و معرفی کرده است. دوره آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه به دانش پذیران امکان میدهد تا دانش تجربی و عملی شان را اتقا داده و مطالب جدیدی در این زمینه بیاموزند. علاوه بر این، این مرکز ، در پایان دوره به دانش پذیرانی که درآزمون آنلاین موفق شوند،  مدرک آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان و بخیه اعطا میکند.

پانسمان و زخم بندی

پانسمان و زخم بندی، به معنای استفاده از تجهیزات پزشکی به منظور جلوگیری از خونریزی و آسیب بیشتر به اعضای بدن است. پانسمان به زخم نزدیک بوده و گاهی به زخم می چسبد در حالی که باند دور پانسمان را نگه میدارد. یکی از تجهیزاتی که در پانسمان کارایی زیادی دارد، باند است که مانند محافظ دور زخم عمل کرده و انواع لوله ای و مثلثی دارد: 
باند زخم بندی لوله ای: این باند، شبیه یک دایره به هم بافته است که برای حفظ و ثابت نگه داشتن اعضای بدن شکسته شده و یا توقف خونریزی مورد استفاده قرار میگیرد. 
باند زخم بندی مثلثی یا کرواتی: یک پارچه سه گوشه زاویه دار است که به وسیله گیره محکم می شود.

اصول تئوری تزریقات

تزریقات و پانسمان در التیام و بهبود انواع زخم تاثیر چشمگیری داشته و میتواند دوره نقاهت را کوتاه تر یا بلند ترکند. علاوه بر این، برخی از پانسمان ها، خودشان به زخم چسبیده و با توجه به جایگاه و وخامت زخم ، از خونریزی آن ممانعت میکنند. 
تزریقات به معنای اضافه کردن مواد مغذی و آرام بخش به خون از طریق سرنگ و یا سوزن است که معمولا به صورت عضلانی، وریدی و جلدی انجام می شود. مزیت استفاده از تزریقات به جای قرص این است که تزریقات به بهبودی سریعتر بیمار کمک می کند. همچنین،  افرادی که به اصول تئوری ترزیقات تسلط داشته باشند، میتوانند دیگران را نیز از عوارض جانبی برخی از تزریقات مطلع کنند.  

اصول بخیه در تزریقات و پانسمان

بخیه از جمله کارهای ترمیمی است که برای بستن زخم ها مورد استفاده قرار میگیرد و عدم دقت کافی در آن میتواند به عفونت های وسیع منتهی شود. علاوه بر این، در بخیه زدن از نوعی نخ قابل جذب طبیعی استفاده می شود که از روده حیوانات به دست می اید. 
با توجه به اهمیت بخیه زدن، اصول بخیه در تزریقات و پانسمان باید جدی گرفته شده و نخی برای اینکار انتخاب شود که با نوع زخم و محل بخیه زدن سازگاری داشته باشد. غالبا نخ هایی که برای اینکار مورد استفاده قرار میگیرند از انواعی هستند که عفونت و التهاب کمتری ایجاد می کنند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس