اطلاعاتی در خصوص ضرورت اشتغال زایی

فهرست مطالب

آیا اشتغال زایی حلال مشکلات اقتصادی جوانان است؟ مسئله اشتغال و درآمد جوانان در تمام دولت‌ها امری حائز اهمیت است. این مسئله به حدی مهم است که به دغدغه اصلی خانواده‌ها، مدیران و دولت‌ها مبدل شده است. برآورده شدن نیازهای اقتصادی و اجتماعی انسان در گرو فعالیت سودمند و کسب درآمد است.

درواقع افراد بدون شغل مناسب و درآمد کافی، در معرض آسیب‌های متعدد مالی، اجتماعی، روحی و خانوادگی قرار دارند. ازاین‌رو مردم و دولتمردان با آگاهی به میزان ضرورت اشتغال زایی در بهبود وضعیت جامعه راهکارهای مختلف ارائه می‌دهند. کارآفرینان نیز به‌عنوان عضو مؤثر جامعه در ایجاد مشاغل نقش بسزایی دارند. به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین برتر، ایجاد مشاغل متنوع در جامعه ارتباط ویژه‌ای با کاهش معضلات اجتماعی دارد.

 

ضرورت اشتغال زایی

 

هدف از اشتغال زایی چیست؟

اشتغال زایی در دولت‌ها و شرایط مختلف با اهداف گوناگون صورت می‌گیرد. ایجاد مشاغل جدید و توسعه‌ی مشاغل موجود درواقع علاوه بر رفع مشکلات جامعه، برای دولت‌ها نیز فوایدی به همراه دارد. هدف ایجاد مشاغل جدید از نظر کارآفرینان و دولتمردان متفاوت است. بسیاری از کارآفرینان در راستای اجرای ایده‌ها و رسیدن به آرمان‌های، خویش مشاغل جدید ایجاد می‌کنند. به‌طور مثال دکتر ماکان آریا پارسا به اهمیت ایجاد اشتغال در راستای برآورده شدن رویای آموزش مجازی توجه ویژه داشتند. ایشان با فراهم نمودن بستری مناسب برای آموزش مجازی، زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم کردند.

دولت‌مردان نیز با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود مناسب، اشتغال زایی می‌کنند. ایجاد مشاغل سالانه با هدف کاهش اعتیاد، افزایش ازدواج، کاهش سن ازدواج، افزایش تحصیلات و افزایش کیفیت زندگی در دستور کار دولت قرار دارند؛ به‌عبارت‌دیگر، هدف از ایجاد مشاغل منافع مشترک برای افراد جویای کار و صاحبان کسب‌وکار است.

 

جادوی اشتغال زایی در رفع معضلات اجتماعی از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

با توجه به اینکه اغلب مسائل و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری گسترده است، بحث اشتغال زایی بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. ایجاد اشتغال علاوه بر تأثیر در وضعیت اقتصادی، نقش بسزایی در وضعیت جامعه دارد. منشاء مشاغل کاذب، رفتارهای ناهنجار، اعتیاد و سستی بنیان خانواده‌ها به گونه‌ای به بیکاری و فقر جوانان مرتبط است.

طبق نظر کارآفرین برتر دکتر ماکان آریا پارسا اشتغال زایی بسیاری از مسائل اجتماعی موجود را حل‌وفصل می‌کند. در جامعه‌ای که افراد شغل مناسب و جایگاه اجتماعی مطلوب دارند، اعتیاد به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد؛ دعوا و معضلات خانوادگی بر سر مسائل اقتصادی کاهش می‌یابد و بنیان خانواده‌ها تقویت می‌شود. در جامعه‌ای که افراد بیشتر وقت را مشغول کار هستند، زمانی برای رفتارهای ناهنجار باقی نمی‌ماند. درواقع ایجاد اشتغال به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از مسائل اجتماعی را رفع می‌کند.

 

دکتر ماکان اریا پارسا

 

نقش اشتغال زایی در آمار ازدواج و طلاق

نقش غیرقابل‌انکار مسائل اقتصادی در افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق، دلیل محکمی بر ضرورت اشتغال زایی است. میل به ازدواج و تشکیل خانواده در جوانانی که دغدغه‌ی مالی ندارند، با میزان علاقه جوانان بیکار قابل مقایسه نیست.

با توجه به نقش سازنده سنت حسنه ازدواج در حفظ ارزش‌های جامعه ایجاد اشتغال برای جوانان صورت می‌یابد. افراد شاغل علاوه بر درآمد کافی از جایگاه اجتماعی قابل قبولی برخوردارند و مسئله ازدواج برایشان آسان‌تر می‌شود. آمار طلاق نیز ارتباط مستقیمی با نرخ اشتغال افراد و اشتغال زایی جامعه دارد.

خانواده‌هایی که از مسائل اقتصادی در رنج و زحمت هستند، بیشتر در معرض طلاق و جدایی قرار دارند. زوج‌هایی که بدون شغل مفید ساعات زیادی از شبانه‌روز را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند، دعوا و جروبحث بیشتری خواهند داشت؛ بنابراین ایجاد مشاغل مناسب با درآمد مقبول برای حفظ زندگی مشترک و افزایش آمار ازدواج الزامی است.

 

کاهش مهاجرت به شهرها با اشتغال زایی صحیح

مهاجرت گسترده روستائیان به شهرها از معضلات جدیدی است که دولت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از آثار مثبت اشتغال زایی در روستاها، کاهش مهاجرت به شهرها و کمرنگ شدن معضل حاشیه‌نشینی شهرها است. اغلب جوانان روستاهای امروزی، افرادی تحصیل کرده و باسواد هستند که توانایی کار کشاورزی را ندارند. کارآفرینی، ارائه تسهیلات و اجرای طرح‌های مختلف با هدف ایجاد مشاغل در روستاها برای حفظ رونق روستانشینی اهمیت دارند.

اشتغال زایی در روستاها با اجرای طرح‌هایی چون احداث مرغداری، پرورش قارچ، پرورش زنبورعسل و گاوداری میسر می‌گردد. با توجه به هزینه‌های پایین زندگی در روستا، اهالی روستا در صورت اشتغال به کارهای مناسب از مهاجرت به شهرها خودداری خواهند کرد.

 

اشتغال زایی و چرخش چرخ اقتصاد کشور

اشتغال زایی در حوزه‌های مختلف تولید، کشاورزی و صادرات نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت. ایجاد مشاغل جدید و تولید محصولات با کیفیت سبب رونق اقتصاد داخلی و خارجی می‌شود. اجرای طرح‌های کشاورزی با تولید محصولات با کیفیت و صادراتی، علاوه بر ایجاد اشتغال سبب ارزآوری می‌شود. بسته‌بندی و فروش محصولات پرطرفداری چون زعفران، چای، برنج، آجیل و...، از مشاغل سودآور برای اقتصاد کشور می‌باشند.

فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای کارآفرینی و ایجاد چنین مشاغلی، بسیار حائز اهمیت است. دولتمردان با ارائه مجوزها و تسهیلات لازم در زمینه ایجاد مشاغل بومی، کمک شایانی به اقتصاد می‌کنند.

 

ضرورت اشتغال زایی

 

امید به زندگی، نمود باطنی اشتغال زایی

با استناد به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، وضعیت اشتغال افراد فارغ از جنسیت با میزان امید به زندگی ارتباط مستقیم دارد. امید به زندگی مقوله‌ای مهم در رشد و شکوفایی فرد، داشتن جامعه شاد و بهبود شرایط اجتماعی است.
درواقع افراد شاغل به دلیل دریافت دستمزد در ازای کار مفید و دستیابی به جایگاه اجتماعی، وضعیت روحی نرمالی دارند. در اشتغال‌زایی به منظور افزایش امید به زندگی افراد باید برای زنان و مردان به‌طور ویژه برنامه ریزی شود.

 

اشتغال زایی و فرزند آوری

اهمیت فرزند آوری و جمعیت جوان در رشد و پیشرفت کشورها بر کسی پوشیده نیست. وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در میزان فرزند آوری و علاقه به زاد و ولد نقش مستقیم دارد؛ بنابراین اشتغال زایی به‌عنوان مؤلفه مؤثر در افزایش زاد و ولد و رشد جمعیت نقشی آشکار دارد. خانواده‌های دارای وضعیت مالی مطلوب با تدارکات کافی برای تربیت فرزندان، نسل بهتری تربیت خواهند کرد.

سخن پایانی

اهمیت مسائل اقتصادی در وضعیت زندگی فردی و اجتماعی افراد بر کسی پوشیده نیست. اوضاع مالی افراد نیز تحت تأثیر مستقیم وضعیت اشتغال آنان قرار دارد. ازاین‌رو مسئله اشتغال افراد هر جامعه برای دولتمردان و کارآفرینان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به امید روزی که جوانان از دغدغه اشتغال به دور باشند.

سؤالات متداول

1. کارآفرینی همان اشتغال زایی است؟
کارآفرینی و اشتغال زایی علیرغم تناسب‌هایی که با یکدیگر دارند، تعریف متفاوتی دارند. کارآفرینی درواقع فرآیندی است که امکان اجرا شدن ایده‌های خلاقانه را فراهم می‌کند. در حالی که اشتغال زایی به فراهم نمودن زیرساخت‌ها و بستر مناسب برای فعالیت افراد گفته می‌شود. اغلب کارآفرینان، زمینه اشتغال افراد را نیز فراهم می‌کنند.


2. اشتغال زایی وظیفه کیست؟
ایجاد اشتغال وظیفه‌ای همگانی است. دولت، مردم، مسئولین و کارآفرینان متناسب با توانایی خویش به ایجاد مشاغل جدید می‌پردازند.


3. دکتر ماکان آریا پارسا چگونه شغل ایجاد کردند؟
ایشان با راه‌اندازی مجموعه‌های آموزشی زمینه اشتغال مدرسین و افراد بسیاری را فراهم کرده‌اند.


4. سطح تحصیلات در ایجاد اشتغال تأثیری دارد؟
البته که سطح تحصیلات بالا سبب افزایش آگاهی افراد می‌شود؛ اما ایجاد مشاغل جدید ارتباط چندانی به سطح سواد فرد ندارد، بلکه به دانش و مهارت افراد بستگی دارد.

برچسب ها : انتشار دهنده:

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس