شیوه های عکاسی

شیوه های عکاسی

تاریخچه عکاسی در ایران

تاریخچه عکاسی در ایران به سال 1218 یعنی زمانی که اولین عکس بر روی کاغذ چاپ شد، برمیگردد و البته این صنعت، چند سال قبل در کشور فرانسه شکل گرفته  وپیشرفت هایی نیز در آن حاصل شده بود. علاوه براین، آشنایی رسمی ایران و ایرانیان با هنر عکاسی هنگامی شروع شدکه چند عکس به عنوان هدیه برای پادشاه ایرانی فرستاده شد. 
علاوه براین، اولین دستگاه عکاسی توسط محمد شاه قاجار از کشور انگلیس و روسیه وارد ایران شده و اولین عکاسی در ایران توسط یک جوان روسی انجام شد. علاوه براین، شاهزاده ایرانی به نام "قاسم میرزا" جز اولین  افرادی بود که عکاسی را تجربه کرد. در کل، هنر عکاسی دارای ظرافت ها و پیچیدگی هایی است که پرداختن به آن جز با تجربه  و گذراندن آموزش عکاسی امکان پذیر نیست.
سرفصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح داده میشوند شامل تاریخچه عکاسی در ایران، نورپردازی پس زمینه، آموزش عکاسی، دوره عکاسی ، مدرک عکاسی، گواهینامه عکاسی، نحوه تعیین کادر، عکاسی در هوای مه آلود، مفهوم روتوش و شیوه های عکاسی هستند.

بعد از طی آموزش عکاسی می آموزید که چه تکنیک هایی در عکاسی به کار گیرید

نورپردازی پس زمینه

در واقع، هدف از نورپردازی زمینه این است که شی مورد نظر ما بهتر و جذابتر دیده شده و در کل تصویر متفاوتی داشته باشیم. میتوان نور پس زمینه را به نوعی انتخاب کرد که شی مورد نظر روشن تر و یا تیره تر به نظر برسد. به منظور تیره تر نشان دادن تصویر یک شی باید یک مقوای بزرگ سیاهی که از شی بزرگتر باشد را پشت شی  قرار داده و سپس عکس بگیرید.
از طرف دیگر برای روشن نشان دادن یک تصویر باید، دو مقوای سیاه پشت تصویر و یا شی قرار داده و بین آن دو کمی فاصله گذاشت تا پشت آن روشن شود. البته، در صورتی که مایل هستید که بالای تصویر یک کادر مشکی داشته باشید، بالای تصویر هم یک مقوای مشکی قرار دهید.

آموزش عکاسی

عکاسی، یکی از رشته های هیجان انگیزی است که هر فرد اهل هنر را به سود جلب و جذب کرده و او میتواند بدون داشتن دوربین حرفه ای ، انواع عکاسی را تجربه کرده و از این کار لذت ببرد. علاوه براین، افرادی که به این حوزه علاقمند هستند باید عکس هایی بگیرند که مطابق با استانداردهای عکاسی جهانی باشند. با این حال، گذراندن دوره  عکاسی میتواند به کسب تجربه و شناخت جزئیات عکاسی و گرفتن عکس های باکیفیت تر کمک کند. علاوه بر این، افرادی که گواهینامه عکاسی داشته باشند میتوانند عکاسی را به صورت حرفه ای و در قالب یک شغل پردرآمد ادامه دهند.  
در راستای آموزش این هنر و اشنایی با اصول و مقدمات آن، مرکز آموزش پارس اقدام به معرفی و ارایه بسته های انلاین آموزشی دوره آموزش عکاسی نموده است. دوره عکاسی، برای تمام دانش پذیران مبتدی و افراد حرفه ای علاقمند و مستعد این هنر کاربرد داشته و فرصتی در اختیار آنها میگذارد تا با انواع عکاسی، شیوه ها و تجهیزات عکاسی و دوره های مختلف روتوش و آماده سازی عکس آماده شوند. علاوه بر این، در پایان دوره، به تمام دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک عکاسی اعطا میشود. 

دوره عکاسی

نحوه تعیین کادر

در واقع، هر عکاس با کادر بندی فضای اطراف، عکس را محدود کرده و به بیننده کمک میکند تا با آن عکس ارتباط برقرار کرده و به هدف و منظور عکاس پی ببرد. علاوه براین، عکاس های حرفه ای تکنیک هایی را برای نحوه تعیین کادر ارایه کرده اند که به عکاس های مبتدی امکان میدهد تا دقیق تر عکاسی کرده و هدف و مقصود خود را در عکس بگنجانند. این تکنیک ها عبارتند از : 
جذابیت پیش زمینه : عکاس میتواند به منظور ایجاد حس و عمق، به پیش زمینه جذابیت اضافه کند.
خطوط هدایت گر: بخش هایی از تصویر هستند که توجه بیننده را به بخش های مهم عکس جلب میکنند.  
استفاده از بافت و الگو : الگوها و بافت ها بسیار خوشایند و چشم نواز بوده و به نوعی تناسب و هارمونی ایجاد میکنند. 
قانون یک سوم : به این معنی که عناصر مهم در عکس باید در امتداد خط هایی باشند که یکدیگر را قطع میکنند. 
قرار دادن کادر در کادر: عکاس میتواند در کادر عکس، انواع طاق ها و قوس ها را بگنجاند تا کادربندی عکس طبیعی شود. 
ترکیب بندی متقارن: یعنی عکس باید کاملا در مرکز در تصویر قرار گیرد. 

عکاسی در هوای مه آلود

پیشتر با وجود ابزارها و تجهیزات معمول عکاسی، عکاسی در هوای مه آلود کمی دشوار و کیفیت عکاس ها نیز انچنان که باید نبودند. بنابراین، عکاس ها باید برخی از نکات ظریف را به دقت رعایت کرده و دوربین را به نحوی تنظیم میکردند که این مشکل پیش نیاید. اما در حال حاضر، با وجود تجهیزات مدرن ، عکاسی کردن بسیار ساده و دل انگیز شده و امکان عکاسی در انواع محیط ها فراهم است. 
به منظور عکاسی در فضای بارانی و مه آلود باید زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کرده، عناصری مانند انسان ، درختان و طبیعت را به نسبت خاص با هم تلفیق نموده ، بخش کمی از عکس تصویر آسمان باشد، از یک پوشش محافظ برای دوربین استفاده کرده، بخار لنز را به منظور وضوح تصویر پاک کرده و اجاره ندهید قطرات آب وارد دوربین تان شود.  

مدرک عکاسی

مفهوم روتوش

روتوش به این معنا است که ، عکس هایی که از نظر کیفیت در حد اعلا و مطلوبی نیستند را انتخاب کرده و در میزان نور، رنگ و وضوح آن تغییراتی ایجاد کنیم. از این جهت، افرادی که به این کار تخصصی میپردازند باید حتما دوره عکاسی را پشت سر گذاشته و گواهینامه عکاسی دریافت کرده باشند تا بتوانند عکس ها را به صورت حرفه ای و با دقت تمام روتوش کنند. 
همچنین، شیوه هایی برای روتوش عکس وجود دارد که تست کردن آنها روی عکس های مختلف میتواند کیفیت و ظاهر یک عکس را به طور قابل توجهی تغییر دهد. این شیوه ها شامل :  
استفاده از ابزار مشابه برای مجموعه عکس های مشابه
مات نکردن برخی از رنگ ها و تصاویر
انجام مجموعه ای از اقدامات  پیش از عکاسی به منظور کوتاه شدن روند روتوش
دقت به اندازه و سایز بخش های مختلف تصویر 
حفظ طیف طبیعی رنگ ها در انواع تصاویر
روتوش عکس با استفاده از انواع لایه ها در فتوشاپ
تنظیم دوره ای رنگ ابزارها برای حفظ نوع و کیفیت رنگ 
حفظ طبیعی بودن رنگ عکس با استفاده از ابزاهای خاص

شیوه های عکاسی

علی رغم اینکه هر عکاس حرفه ای و یا مبتدی شیوه های عکاسی منحصر به خودش را دارد اما هر فردی میتواند در صورت تمایل از روش های جذاب تر و جدید برای ادامه کارش استفاده کند. این شیوه های خلاقانه و جدید میتواند شامل : 
عکاسی سیاه و سفید
عکاسی انعکاسی
عکاسی سه بعدی از محیط
عکاسی پرسپکتیو
عکاسی در شب با استفاده از نور و کنتراست آن 
عکاسی با سرعت بالا و گرفتن چندیت تصویر به صورت همزمان

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس