شغل دستیار دندانپزشک

معرفی شغل دستیار دندانپزشک 

دستیار دندانپزشک یکی از حرفه هایی است که علیرغم ظاهر ساده و کم اهمیت آن به تخصص و دانش کافی نیاز دارد . دستیار دندانپزشک فردی است که در تمام مدت اعمال تکنیک های درمانی توسط دندانپزشک در کنار دندانپزشک و بیمار حاضر است و به ارائه خدمات مورد نیاز می پردازد و در صورت بروز حوادث ناگهانی نیز برای ارائه کمک های مورد نیازاقدام خواهد کرد.

دوره دستیار دندانپزشک یک دوره آموزشی تخصصی است.

شرح وظایف دستیار دندانپزشک  

دستیاران دندانپزشک وظایف بسیاری بر عهده دارند که برخی از آن ها را قبل از حضور بیماران و مراجعه کنندگان انجام می دهند و برخی از آن ها در حین ارائه خدمات درمانی به مشتریان و در زمان حضور آن ها . در ادامه به برخ از عمده ترین وظایف دستیاران دندانپزشک اشاره خواهیم کرد .  
اولین و ساده ترین بخش از وظایف دستیاران دندانپزشک پاسخ گویی به مراجعات و تنظیم نوبت ها برای مراجعه کنندگان است. این بخش به حضور ذهن بالا و هماهمگی با دندانپزشک و مراجعه کننده گان می باشد . ثبت دقیق نوبت ها نیز یکی از نکات بسیار مهم در این پروسه به شمار می رود .
محاسبه هزینه های خدمات درمانی انجام شده با توجه انواع بیمه ها و انجام امور مالی مربوط به تصویه حساب مراجعه کننده گان نیز بخشی از وظایف دستیار دندانپزشک به شمار می رود . 
تشکیل پرونده درمانی ، به روز رسانی آن ، بایگانی و حفظ و حراست از آنها نیز به عهده دستیاران دندانپزشک است . 
یکی دیگر از وظایف دستیاران دندانپزشک استریل کردن کلیه تجهیزات مورد استفاده در مراحل انجام درمان و ترمیم است . 
از آنجا که هر گونه بی توجهی و کوتاهی در مبحث استریل کردن تجهیزات می تواند منجر به بروز خسارات و لطمات بسیار جبران ناپذیری برای مراجعه کننده گان و تبع آن پرسنل مرکز درمانی مورد نظر شود این مبحث از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است . به همین دلیل دستیاران دندانپزشک می بایست به صورت اصولی با نحوه استریل کردن کلیه تجهیزات دندانپزشکی آشنا باشد . این اطلاعات و آموزش ها را با گذراندن دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک می توان کسب کرد . 
بخش دیگری از وظایف دستیار دندانپزشک آماده کردن بیمارن برای انجام خدمات در مانی مورد نیاز است به اسن صورت که مراجعه کنندگان را به تخت صندلی مورد نظر راهنمایی کرده . تنظیمات لازم برای صندلی را انجام داده ، پیش بند بیمار را بسته  و در نهایت بیمار را برای مراحل ترمیم و درمان آماده می کند . 
آماده کردن تجهیزات مورد نیاز دندانپزشک و در دسترس قرارداد ن این تجهیزات بر روی میز کار مخصوص نیز از وظایف دستیاران دندانپزشک است . 
یکی دیگر از وظایف دستیاران دندانپزشک گرفتن عکس رادیولوژی از دندان بیماران است ، این بخش نیز بواسطه اهمیت و حساسیت بالای کار نیاز به آموزش و تسلط بر روند کار با دستگاه رادیولوژی دارد که در حین گذراندن دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک فرا خواهند گرفت . 
ارائه خدمات درمانی مکمل از قبیل فلوراید تراپی و غیره نیز بخشی از وظایف دستاران دندانپزشک را تشکیل می دهد . 
دستیاران دندانپزشک با توجه به دوره های آموزشی پشت سر گذاشته و میزان اعتبارمدرک دستیار دندانپزشک اخذ کرده گاها مجاز به انجام اموری از قبیل تزریق آمپول بی حسی و انجام خدمات جرم گیری نیز خواهند بود . 
حوزه وظایف دستیاران دندانپزشک با توجه به دوره های پشت سر گذاشته و آموزش هایی که دیده اند متغییر است در برخی از کشورها با توجه به این که دستیاران دندانپزشک ملزم به گذراندن دوره های دانشگاهی و کسب مدرک دانشگاهی هستند در نهایت مجاز به ارائه خدماتی از قبیل تزریق داروی بی حسی و جرم گیری دندان نیز می باشند اما در برخی از کشور ها که حرفه دستیاری دندانپزشکی نیاز به گذراندن دوره های آموزشی دانشگاهی و کسب مدرک دانشگاهی  ندارد انجام خدمات تخصصی از قبیل تزریق و جرم گیری برای آن ها مجاز نمی باشد . 

گواهینامه دستیار دندانپزشک به افرادی اعطا می شود که در دوره های آموزشی این حرفه شرکت کرده اند .

دوره آموزشی دستیار دندانپزشک 

با توجه به این که حرفه دستیاری دندانپزشک از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است بدون در نظر گرفتن قوانین جاری کشورها اعم از این که اشتغال در این حرفه نیاز به گذراندن دوره های دانشگاهی و اخذ مدرک دانشگاهی دارد و ندارد ، اشتغال در این حرفه نیاز اجتناب ناپذیری به آموزش و شرکت در دوره های آموزشی دستیاری درندانپزشک دارد و کلیه مراکز خدمات دندانپزشکی و مطب های خصوصی دندانپزشکی در پروسه استخدام نیروی دستیار دندانپزشک به مساله گذراندن دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک بسیار توجه می کنند و اولویت اول و آخر استخدام نیروی دستیار دندانپزشک به خصوص در سال های اخیر گذراندن دوره های تخصصی دسیار دندانپزشک و اخذ مدرک دستیار دندانپزشک است . 
با توجه به این که بازار کار دستیاری دندانپزشک بسیار پر رونق و رو به رشد است و شرکت در دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک از ملزومات ورود به این عرصه است در سال های اخیر دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک با استقبال بسیار قابل توجه مخاطبان مواجه شده است .
با توجه به استقبال چشمگیر مخاطبان از دوره های آموزشی دستیاری دندانپزشک در سال های اخیر برخی از مراکز معتبر آموزشی در راستای رفع نیازهای متقاضیان  با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح اقدام به برگزاری دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک کرده اند . 

 

دوره های آموزش دستیار دندانپزشک در زمره پر مخاطب ترین دوره های آمزوش قرار دارند .

یکی ازاین رماکز معتبر آموزشی مرکز آموزش مجازی پارس است . مرکز آموزش مجازی پاس در راستای کاهش زمان ، انرژِی و هزینه های مورد نیاز برای گذراندن دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک اقدام به برگزاری دوره های مجازی و بسته های آموزشی دستیار دندانپزشک برای علاقه مندان و متقاضیان کرده است . ازاین رو متقاضیان شرکد در دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک می توانند با صرف کمترین زمان ، انرژی و هزینه اقدام به شرکت در دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک نمایند . 
از مزایای شرکت در دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک مرکز آموزشی مجازی پارس این است که فراگیران علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانیی و قابلیت های مورد نیاز ورود به حرفه دستیار دندانپزشک در پایان دوره موفق به اخذ مدرک دستیار دندانپزشک معتبر از این مرکز نیز خواهند شد . در ادامه به برخی از مهمترین سرفصل ها و عناوین آموزشی دوره دستیار دندانپزشک اشاره خواهیم کرد . 
آشنایی با  آناتومی دهان و دندان
آشنایی با مباحثی از قبیل حفره دهان ، زبان ، آناتومی دندان و غیره 
آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی اعم از یونیت دندانپزشکی ، صندلی و غیره 
آشنایی با دستگاه كاویترون (دستگاه جرم گیری دندان)
آشنایی با انواع تجهیزات دندانپزشكی پرتابل (قابل حمل)
آشنایی با اینسترومنت های چرخشی
آشنایی با ‌یونیت های رادیوگرافی دندان
آشنایی با سیستم های دیجیتال تصویربرداری از دندان و عملکرد آن ها 
آشنایی با آمالگام موتور
آشنایی با جزئیات استاندارد ها و ریزفضا های دندان پزشکی
آشنایی با انواع  بیماری های دهان و دندان از قبیل آبسه ، آفت ، جرم دندان ، پوسیدگی دندان ، بوی بد دهان ، بیماری های لثه و غیره 
آشنایی با انواع پر کننده ها | ترمیم کتنده های دندانی 
انواع پرکننده ها –مواد ترمیمی دندان
اشنایی با مواد قالبگیری دندانپزشکی
آشنایی با اصول  رادیولوژی دهان ودندان
اشنایی با يونيت های راديوگرافی دندان
آشنایی با ‌دوربين های داخل دهانی‌
آشنایی با روش های کاهش خطرات رادیوگرافی
آشنایی با اصول استریلیزاسیون
آشنایی با روش های کنترل عفونت در دندان پزشکی
آشنایی با روش های انتقال بیماری در درندانپزشکی و راههای مقابله با آن 
آشنایی با تجهیزات حفاظت شخصی
آشنایی با اصول و مبانی ضد عفونی سطوح محیطی و تجهیزات
با توجه به اهمیت دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک انتخاب یک مرکز آموزشی معتبر برای گذراندن دوره های آموزشی دستیار دندانپزشک از اهمیت ویژ ه ای برخوردار است .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس