شرح وظایف تکنسین داروخانه

شرح وظایف تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه | pharmacy technician کیست

افرادی که به شغل تکنسین داروخانه ، اشتغال داشته و در این حوزه فعالیت دارند باید بدانند که کارشان تحت نظارت مستقیم داروساز مجاز بوده و باید دستورات او را اجرا کنند. در اکثر موارد، این افراد از  آموزش های آکادمیک بهره برده و تحصیل کرده هستند  و البته کارفرمایان نیز غالبا تمایل دارند افرادی را استخدام می کنند که دوره های آموزشی خاص را در بیمارستان ها و مراکز آموزش گذرانده و تجربه کافی و تخصصی به دست آورده باشند. 
برنامه ها و دوره های آکادمیک مخصوص تکنسین های داروخانه ، بین شش ماه تا 2 سال طول می کشد و برای آن گواهینامه تکنسین دارو خانه دریافت میکنند. در حالی که مدت زمان آموزش های  محل کار تکنسین ها باید کوتاه بوده و از سه ماه تا یک سال تجاوز نکند. قابل ذکر است که هر کدام از این تکنسین ها باید علاوه بر دانش  و تجربه مرتبط با کارشان، دارای یک سری مهارت های فردی باشند تا بتوانند از عهده این مسئولیت ها برایند.  
سرفصل های این مقاله شامل تکنسین داروخانه کیست، وظایف تکنسین داروخانه، بازار کار تکنسین داروخانه ، آموزش تکنسین داروخانه، دوره تکنسین داروخانه ، مدرک  تکنسین داروخانه ، گواهینامه تکنسین داروخانه ، دوره نسخه خوانی، استخدم تکنسین داروخانه و نرم افزارهای مدیریت داروخانه هستند. 

تکنسین داروخانه باید انواع داروها را از هم تشخیص دهد.

وظایف تکنسین داروخانه

با اینکه تکنسین داروخانه برای انجام کارها  و وظایف خاصی آموزش دیده است، با این حال میتواند در زمان های اضطراری، شلوغی داروخانه و کمبود نیرو، کارهای متفرقه و مهم دیگری نیز انجام دهد. اما در کل، وظایف تکنسین داروخانه میتواند شامل موارد زیر باشد: 
کمک کردن  و همکاری با داروساز برای آماده کردن و تهیه داروهای ساختنی
نظارت بر پرداخت ها هزینه های داروها
نوشتن اطلاعات تجویز دارو بر روی برچسب های دارو برای همه بیماران
در نظر گرفتن بیمه برای پرداخت هزینه برخی از داروها و اعلام لیست داروهایی که پوشش بیمه ندارند
حفظ و نگهداری لیست داروها و یادگیری موارد مصرف عام و خاص آنها
رسیدگی به شکایات و پیشنهادات مشتری ها در مورد ارایه و زمان تحویل داروها

بازار کار تکنسین داروخانه 

کار کردن در زمینه دارو و داشتن اطلاعات ارزشمند در مورد نحوه مصرف داروها میتواند برای همه و خصوصا دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تکنسین داروخانه بسیار مفید بوده و بر اشتغال بلند مدت آنها در داروخانه ها تاثیر بگذارد. علاوه بر این، در صورتی که این افراد در این زمینه تجربه کافی نیز کسب کرده و اطلاعات جامعی داشته باشند، در کار خود موفقیت بیشتری کسب میکنند. 
در کل، بازار کار تکنسین داروخانه تا حدودی به خود تکنسین وابسته بوده و کمی هم به شرایط کل و استقبال کارفرما و نحوه فراهم کرده زمینه رشد تکنسین ارتباط دارد. از این جهت، تکنسین ها باید بتوانند در دوران کارآموزی خود  آنچه برای کار در داروخانه لازم است را به طور کامل آموخته و تاثیر آنها را در کار نشان دهند تا ورد توجه کارفرما قرار بگیرند.

تکنسین ها باید بتوانند از نرم افزارهای مدیریت داروخانه استفاده کنند.

آموزش تکنسین داروخانه

اهمیت شغل تکنسین داروخانه نیز مانند داروسازی مشخص بوده و هر گونه اشتباه و یا قصور می تواند پیامدی های جبران ناپذیری را برای بیماران و داروخانه ها به همراه داشته باشد. از این جهت، این تکنسین ها باید تحصیلات آکادمیک داشته و گواهینامه تکنسین داروخانه معتبر دریافت کرده باشند تا به اندازه کافی مهارت داشته و بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. 
یکی دیگر از روش های یادگیری و کسب مهارت در این حوزه ، استفاده از بسته های آموزشی دوره آموزش تکنسین داروخانه است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس تهیه و تدوین می شود. این دوره تکنسین داروخانه ، به دانش پذیران و افراد علاقمند به حوزه دارو مکان میدهد تا تجارب عملی  و مفیدی را در این زمینه کسب کرده و در آینده برای وظایفی که به آنها واگذار میشود، مشکلی نداشته باشند. علاوه بر این، این مرکز به افرادی که در آزمون آنلاین دوره موفق شوند، مدرک تکنسین داروخانه اعطا می نماید.

دوره نسخه خوانی

غالبا، افرادی که در داروخانه مشغول به کار هستند، دوره های آموزشی مرتبط را گذرانده و گواهینامه تکنسین داروخانه دریافت کرده اند. با این حال ، امکان دارد که آنها در زمینه نسخه خوانی اطلاعات کافی نداشته و یا از مخفف اسامی داروها و دستوراتشان آگاه نبوده و دچار اشتباه شوند. بنابراین، آنها باید در یک دوره نسخه خوانی کوتاه مدت شرکت کنند تا مهارت ها ی ضروری برای انجام و ارایه این خدمات را به دست آورند زیرا این شغل مستقیما با سلامتی افراد و مشتری ها ارتباط دارد. 
علاوه بر این، در صورتی که این دوره آموزشی نسخه خوانی مواردی مانند اشنایی با محدوده قوانین، کاربرد تجهیزات درمانی، شناخت گروه و دسته های داروهای درمانی، شناخت انواع دارو های گیاهی، انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و نحوه ارتباط با مشتری های متفاوت را نیز شامل شود، برای شرکت کنندگان مفید تر خواهد بود. 

استخدام تکنسین داروخانه وابسته به میزان دانش و تجربه اوست.

استخدم تکنسین داروخانه

با توجه به  اینکه ، تکنسین های داروخانه باید در کار خود دقت زیادی داشته باشند بنابراین، در هنگام استخدامشان نیز باید نکات زیادی را در نظر بگیرند تا  تا همه ملزم به رعایت آنها بشوند. در زمان استخدام تکنسین داروخانه باید به دو مورد زیر توجه کرد: 
مهارت های فردی
 تکنسین داروخانه ، باید به مهارت های فردی زیر را در حد عالی داشته باشد:
فعالانه گوش دادن: این مهارت به تکنسین ها کمک می کند تا درخواست های مشتریان و دستورالعل های خاص پزشکی را درک کنند.

درست صحبت کردن و انتخاب صحیح کلمات : این مهارت، برای انتقال اطلاعات دارویی و ارتباط با مشتری ها و پزشکان ضروری است. 
دقت و توجه بالا: این مهارت در هنگام نوشتن برچسب های دارویی، کارایی داشته وخود را نشان میدهد.  
صحیح خواندن: تکنسین باید این توانایی را داشته باشند که اصطلاحات دارویی را شناخته و نسخه ها را به درستی بخواند. 
مهارت های نرم افزاری
تکنسین های داروخانه،  باید بر زبان انگلیسی و  مجموعه نرم افزارهای آفیس تسلط کافی داشته باشند. همچنین، این تکنسین ها باید گواهینامه های معتبر و سابقه و تجربه کاری مفیدی نیز داشته باشند و از عهده انجام محاسباتی مانند تعیین دوز های دارویی برآیند تا بتوانند در داروخانه ها مشغول به کار شوند.  

نرم افزار های مدیریت داروخانه

نرم افزارهای مدیریت داروخانه، یکی از نرم افزا های مدیریت است که به منظور ذخیره اطلاعات، مرتب سازی و جستجو برای اطلاعات خاص و مهم، یافتن قیمت دارو ها، کنترل موجودی انواع دارو  و تعیین سهم داروخانه و بیمار مورد استفاده قرار میگیرد. این نرم افزار مخصوصا برای داروخانه های بزرگ بسیار کارایی داشته و میتواند سرعت عملکردشان را افزایش دهد.  
علاوه بر این، این نرم افزار این امکان را دارد که  برای چک کردن تاریخ تولید و انقضای داروها، نوشتن و ثبت داروهای ترکیبی ساخته شده ، تعیین کد داروها، قیمت توزیعی داروها، اعلام محدودیت پرداخت بیمه ای برای یک دارو ، ثبت داروها و لوازم آرایش مورد استفاده قرار گرفته و همچنین، میتوان این نرم افزر را در یک بازه زمانی آپدیت کرد.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس