شرایط شغل بهیاری

بهیاری، از گرایش های علوم پزشکی و پرستاری است و به نوعی ترکیبی از وظایف پرستاری و پزشکی است. دکتر میثم شکری ساز معتقد است که غالبا، بهیارها در مکان های پزشکی مانند اورژانس، مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و درمانگاه انجام وظیفه کرده و اصلی ترین وظایف شان، کمک به بیماران و تسکین درد آنها است. از ان رو، آنها باید دایما با تیم پزشکی همراه بوده و بتوانند در شرایط متغیر نیز کار کنند. 
قابل ذکر است که بهیارها باید، تحت سرپرستی سرپرستار های بیمارستان ها یا مراکز درمانی انجام وظیفه کرده و البته  شرایط کاری متغیر و ثابت شا ن نیز توسط امور پرستاری وزرات بهداشت و درمان تعیین میشود تا ابهامی در آنها پیش نیاید.   
علاوه براین،  در صورتی فردی بخواهد به عنوان بهیار در مکان های دولتی و غیر دولتی فعالیت کنند ، باید دیپلم یا گواهینامه بهیاری داشته باشد و البته کسب تجربه های مفید و عملی در این زمینه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه بر این، بهیارهای میتوانند در مکان هایی با امکانات پزشکی کمتر مانند اورژانس های جاده ای و روستاها نیز فعالیت کرده و برای اینکار حقوق و مزایای بیشتری دریافت کنند. 
سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل تعریف بهیاری، استخدام بهیار، رشته بهیاری، آموزش بهیاری، دوره بهیاری، مدرک بهیاری، گواهینامه بهیاری ، استخدام بهیار، عوامل موثر بر بهداشت روانی، شرح وظایف بهیار و شرایط شغل بهیاری و کنترل علایم حیاتی بیمار هستند.

بهیارها باید بتوانند خودشان را با شرایط کاری و محیطی تطبیق دهند.

شرح وظایف بهیار

شرح وظایف بهیار، توسط پرستارها و سرپرستارها تعیین شده و وظایف کلی شان با پرستارها تفاوت دارد. علاوه براین، کارها و وظایفی که بهیارها باید انجام دهند، ریسک کمتری داشته و مسولیت کمتری نیز متوجه آنهاست. اما در کل، وظایف بهیارها میتواند شامل موارد زیر باشد: 
آرامش دادن به بیمارهای
انجام کارها و دستورات بل و بعد از عمل جراجی 
گرفتن نمونه های خون از بیماران
چک کردن علایم زیستی و حیاتی بیمار
مرتب کردن تخت بیمارها
آماده کردن بیماران برای معاینه های روزانه
برقراری ارتباط موثر و خوب با آنها 
استرلیزه کردن ابزار جراحی
انجام کارهای اولیه و مهم بیمار  مانند جمع آوری نمونه های آزمایشگاهی، رسیدگی به نظافت، کمک در غذا خوردن،  تغییر وضعیت بدن بیمار
کمک به بیمار برای استفاده از سرویس بهداشتی 
انجام دان یک سری از کارهای شخصی بیماران

استخدام بهیار

با توجه به اینکه بهیارها دارای مدرک فوق دیپلم هستند بنابراین، دوره بهیاری بسیارکوتاه است و بهیاران باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در این مدت کوتاه، بیشترین مطالب را بیاموزند. آنها، بعد از دوران تحصیل باید دوره های کوتاه مدت کارآموزی را در بیمارستان و تحت نظارت پرستارها بگذرانند تا شرح وظایف شان را به درستی آموخته و در کار خود تبحر کافی کسب کرده و بتوانند خدمات مورد نظر بیماران را ارایه دهند.
درکل، شرایط استخدام بهیار، در مکان های پزشکی دشوار نبوده و در صورتی که بهیارها از نظر اکادمیک درسطح خاصی باشند، براحتی میتوانند در محیط های بیمارستانی مطلوب خود انجام وظیفه کرده و تجربیات ارزشمندی و مفیدی به دست آورند. علاوه بر این، در صورتی که متقاضیان با مطالعات گسترده، از قبل برای ازمون بهیاری آمادگی کسب کنند، میتوانند بیش از دیگران موفق باشند.  

بهیارها باید بتوانند پرونده بیماران را بررسی کرده و تغییرات را به پرستار اطلاع دهند.

آموزش بهیاری

افرادی که رشته بهیاری را به عنوان رشته دانشگاهی و تحصیلی خود انتخاب میکنند، در واقع، مسئولیت سنگینی را پذیرفته و بنابراین باید روحیات خاصی داشته باشند تا بتوانند خدمات ویژه ای را به بیماران ارایه کنند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان این رشته که بعد از گذراندن واحدهای تئوری ، عملی و بالینی و دوره مهارت های حرفه ای ، گواهینامه بهیاری دریافت کرده باشند، راحت تر استخدام شده و مسئولیت های بزرگتری به آنها واگذار میشود. 
به منظور آموزش بهینه بهیاری و استفاده از اصول آن، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش بهیاری را برای دانش پذیران علاقمندان به این دوره  ارایه و معرفی کرده است. دوره بهیاری، یک دوره کاملا عملی بوده و به دانش پذیران کمک میکند تا اطلاعات به روز و پزشکی و مدرن این حیطه را به دست آورده و برای ارایه خدمات به بیماران آماده شوند. همچنین، این مرکز در پایان این دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند ، مدرک بهیاری اعطا میکند.

شرایط شغل بهیاری

شرایط شغل بهیاری، برای افرادی که به طور جدی قصد فعالیت در زمینه بهیاری را دارند دشوار نبوده و علاوه بر امتحانات کتبی شامل مصاحبه حضوری هم میشود. این متقاضی ها باید، ابتدا منابع و مراجع علمی بهیاری را بررسی نموده و به دقت مطالعه کنند و سپس، بعد از پذیرفته شدن ، میتوانند وارد هنرستان و یا آموزشگاه های کاردانش معتبر مخصوص بهیاری شوند. 
البته، رشته بهیاری بسیار خاص بوده و میتواند مرارت های زیادی برای بهیار به همراه داشته باشد اما، مزیت ها و امتیازات خاص خود را نیز داشته و گاهی میتواند محدودیت هایی مانند خستگی و نا امیدی نیز ایجاد کند.  بنابراین، صرفا افرادی میتوانند برای شغل بهیاری متناسب باشند که روحیه خستگی ناپذیری داشته و از کمک رسانی به بیماران لذت ببرند. 

بهیارها باید با رفتار خود تاثیر روانی خوبی روی بیمار بگذارند.

کنترل علایم حیاتی بیمار

یکی از وظایف اصلی بهیارها، کنترل علایم حیاتی بیمار است. آنها باید بتواند به محض ورود بیمار به بخش، تمام علایم حیاتی آنها را را بررسی و چک کرده و گزارشی از آنها به پرستارها و سرپرستارها ارایه دهند تا آنها در مورد اقدامات لازم تصمیم گیری کرده و از شیوه های درمانی مناسب استفاده کنند. 
علاوه بر این، امکان دارد که این علایم حیاتی در ساعات مختلف شبانه روز متغیر باشد بنابراین، باید آنها را برای افرادی که حال عمومی شان بحرانی است به صورت ساعتی چک کرد. همچنین، امکان دارد که یک بیماری پنهان، به کاهش و یا افزایش علایم حیاتی کمک کند که در این موقعیت، پزشکان وظیفه دارند به سرعت آن را از طریق انجام انواع تست شناسایی کرده و عمل ایجاد اخلال را از بین ببرند. 

عوامل موثر بر بهداشت روانی

رعایت بهداشت روانی، یکی از مسایلی است که موجب سلامتی جسمی و عقلی شده و میتواند تاثیر شگفت انگیزی بر روحیه داشته باشد. از این نظر باید عوامل موثر بر بهداشت روانی را شناخته و در صدد برطرف کردن آنها برآییم تا از هجوم آنها در امان بمانیم. این عوامل عبارتند از : 
عوامل فرهنگی: عواملی که در این گروه قرار میگیرند شامل سواد سلامتی، ارتباط با خانواده  و اجتماع ، گوش دادن به صحبت های دیگران و مسئولیت پذیری است. 
عوامل سیاسی و حقوقی: شامل قوانین و چهار چوب هایی است که برای ارتقت بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است. 
عوامل فردی: این عومل میتوان شامل فاکتورهایی مانند جنسیت، یادگیری مهارت ها، اعتماد به نفس، اعتقادات، شادی، لذت بردن از  زندگی، ورزش و تغذیه باشد. در صورتی که هر کدام از این عوامل تامین نشده و یا در ایجاد آنها اخلالی ایجاد شود، فرد با مشکلات جدی مواجه شده و زمینه بیماری او فراهم میشود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس