شرایط ثبت نام برای بهیاری

شرایط ثبت نام برای بهیاری

دکتر میثم شکری ساز معتقد است که بهیاری، یکی از گرایش های مهم و کاربردی علوم پزشکی و پرستاری است و به نظر میرسد که  ترکیبی از وظایف پرستاری، اخلاق ، مهارت های پزشکی و انظباط باشد. با توجه به  تعریف، بهیار به صورت مستمر با تیم پزشکی همراهی بوده و  نگهداری و مراقبت از بیمار جز وظایف اصلی او محسوب میشود. علاوه بر این، برای بهیارها نیز  شرح وظایف مشخصی تعیین شده که باید آنها را در مکان هایی مانند اورژانس، مراکز بهداشتی، بیمارستان ها و درمانگاه انجام دهند و البته اولویت اول آنها باید کمک به بیماران و تسکین درد آنها باشد.  
علاوه بر این، غالبا سرپرستار های بیمارستان ها یا مراکز درمانی میتوانند در مورد شرایط کاری متغیر و ثابت بهیاران و اینکه در هر مکانی باید چه کارها و وظایفی را انجام دهند ، تصمیم بگیرند. البته، این وظایف از قبل توسط امور پرستاری وزرات بهداشت و درمان تعیین میشود تا ابهامی در آنها نباشد.  
قابل ذکر است که در صورتی فردی بخواهد به عنوان بهیار در مکان های دولتی و غیر دولتی مشغول به کار شود ، باید دیپلم یا گواهینامه بهیاری داشته باشد و البته کسب تجربه های مفید و عملی در این زمینه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه بر این، بهیارهای میتوانند با دریافت حقوق و مزایا بیشتر، در مکان هایی با امکانات پزشکی کمتر مانند اورژانس های جاده ای و روستاها نیز فعالیت کنند. 

سر فصل هایی که در این مقاله به تفضیل شرح میدهیم شامل بهیاری چیست، استخدام بهیار، تفاوت های عمده  بین پرستارها و بهیارها، آموزش بهیاری، دوره بهیاری ، مدرک بهیاری ، گواهینامه بهیاری ، رشته بهیاری، وظایف بهیار و شرایط ثبت نام بهیاری هستند.

بهیارها باید از شرایط روحی و فیزیکی خوبی برخوردار باشند.

استخدام بهیار

همانطور که گفته شد، دوره بهیاری بسیار کوتاه است و بهیاران می توانند ابتدا با تحصیل در رشته بهیاری، با اصول آن اشنا شده و سپس، دوره های کوتاه مدت کارآموزی را در بیمارستان و تحت نظارت پرستارها بگذرانند تا شرح وظایف شان را به درستی آموخته و در کار خود تبحر کافی کسب کرده و بتوانند خدمات مورد نظر بیماران را ارایه دهند.
علاوه بر این، شرایط استخدام بهیار، دشوار نبوده و بهیارها براحتی میتوانند در محیط های بیمارستانی مطلوب خود انجام وظیفه کرده و تجربیات ارزشمندی و مفیدی به دست آورند. علاوه بر این، در صورتی که متقاضیان از قبل  برای ازمون بهیاری آماده باشند، آن را با موفقیت پشت سر میگذارند. 

تفاوت های عمده بین پرستارها و بهیارها

تفاوت های عمده بین پرستارها و بهیارها این است که، پرستارها باید مدرک کارشناسی پرستاری و یا مدارک مشابه داشته و به طیف وسیعی از مهارت ها مسلط باشند تا بتوانند در این حیطه انجام وظیفه کنند. همچنین، وظایفی که پرستارها ملزم به انجام آنها هستند با بهیار ها کمی تفاوت داشته و کلی تر به نظر میرسد. به عنوان مثال، پرستارها باید در مواقع خاصی از روز وضعیت بیمار را به دقت تجزیه و تحلیل  کرده و نتیجه را به پزشکان مربوطه اطلاع دهند. 
علاوه بر این، سمت و جایگاه سازمانی پرستارها نسبت به بهیارها بالاتر بوده و به دلیل اینکه مسئولیت هایی مانند نظارت بر وضعیت بیماران، بررسی مشکلات بخش و شناسایی عوامل مشکل زا را باید انجام دهند بنابراین، کارشان ریسک بیشتری داشته و مسئولیت بیشتری نیز دارند و در صورت بروز حوادث جدی ، باید در برابر بیمارستان، مراکز درمانی و خانواده بیمارها پاسخگو باشند. 
علاوه بر این، پرستارها غالبا به صورت تمام وقت در انواع مراکز درمانی فعالیت داشته و هر کدام باید علاوه بر مهارت و دانش تخصصی ، توانایی درک بیماران را داشته و تحت هر شرایطی بتوانند فشارهای روانی وکاری را تحمل کرده و به بیمار آرامش دهند و بهیارها میتوانند در انجام این کارها به پرستارها یاری برسانند. با این حال، امکان دارد که شرح وظایف پرستارها با توجه به بخشی که در آن مشغول به کار هستند ، تفاوت زیاد و چشمگیری داشته باشد.  شرح وظایف پرستارها میتواند شامل موارد زیر باشد:
کنترل همه واحدها و برنامه ریزی کردن برای شیفت های کاری شب پرستاران و بهیارها
همکاری پیوسته و مداوم با دیگر بخش های بیمارستان برای پیشبرد اهداف واحدها 
کمک کردن به دیگر پزشکان برای درمان بیمارها
ارایه خدمات درمانی اولیه مانند تزریق و پانسمان 
متعادل کردن محیط از نظر فیزیکی و کمک برای تامین ارامش بیماران 

بهیارها باید بتوانند انواع خدمات را ارایه دهند.

آموزش بهیاری

افرادی که رشته بهیاری را به عنوان رشته دانشگاهی خود بر میگزینند باید بدانند که مسئولیت شان کمی خطیر بود و مستلزم داشتن روحیات خاص است و باید بتوانند خدمات ویژه ای را به بیماران ارایه کنند. علاوه بر این، دانشجویان این رشته باید بعد از گذراندن واحدهای تئوری ، عملی و بالینی و دوره مهارت های حرفه ای ، گواهینامه بهیاری دریافت کنند تا بتوانند به طور رسمی برای برعهده گرفتن این شغل مهم  و بزرگ آمادگی های لازم را کسب کنند. 
به منظور آموزش مباحث بهیاری و استفاده بهینه از اصول آن، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش بهیاری را برای دانش پذیران علاقمندان به این دوره  ارایه و معرفی کرده است. دوره بهیاری، کوتاه اما جامع بوده و تا حد زیادی به دانش پذیران کمک میکند تا  اطلاعات به روز در این زمینه را به دست آورده و برای کار در مراکز بیمارستانی آمادگی لازم را کسب کند. همچنین، این مرکز در پایان این دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک بهیاری اعطا میکند.

وظایف بهیار

بهیارها، دارای روحیه ای دلسوز و فداکار بوده و به واسطه شغل حساس و پر ریسک و مهمی که دارند و خدمات شبانه روزی ای که باید به بیماران ارایه دهند، بسیار پر کار و پرمشغله بوده و قطعا با مشخص کردن شرح وظایف شان می توان،  از تعداد و شدت مسئولیت شان کم کرده و فرصتی در اختیار آنعا گذاشت تا تجدید قوا کنند. شرح وظایف بهیار عبارتند از : 
تمیز کردن و استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی برای استفاده روزانه
آماده و مرتب کردن تخت بیمارهانی که مسئولیت شان را برعهده دارند.
انجام کارهای اولیه و مهم بیمار  مانند جمع آوری نمونه های آزمایشگاهی، رسیدگی به نظافت، کمک در غذا خوردن،  تغییر وضعیت بدن بیمار
کمک به بیمار برای استفاده از سرویس بهداشتی 

بهیارها باید در انجام برخی از کارها با پرستار مشورت کنند.

شرایط ثبت نام بهیاری

افرادی که قصد دارند در زمینه بهیاری فعالیت کنند، باید از شرایط ثبت نام بهیاری که شامل امتحانات کتبی و مصاحبه است، اطلاع داشته باشند. این متقاضی ها باید، منابع و مراجع بهیاری را بررسی و مطالعه کرده و در صورت پذیرفته شدن  در این آزمون، میتوانند وارد هنرستان و یا آموزشگاه های کاردانش مخصوص بهیاری شوند. 
قابل ذکر است که رشته بهیاری دارای مزیت ها و امتیازات خاص خود بوده و البته امکان دارد که گاهی محدودیت های آن، بهیارها را کمی خسته و ناامید کند بنابراین، صرفا افرادی برای  شغل بهیاری متناسب هستند که، روحیه خستگی ناپذیر داشته باشد و از کمک رساندن به بیماران لذت ببرند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس