شاخه های رشته عکاسی

شاخه هاي رشته عکاسي
معرفي رشته عکاسي

عکاسي هنر ثبت و ضبط کردن تصاوير مختلف با استفاده از ابزاري به نام دوربين است . رشته عکاسي يکي ازپرطرفدارترين و کاربردي ترين زير مجموعه هاي هنر به شمار شمار مي رود و با توجه به اين که امروزه هنر عکاسي  به صورت بسيار گسترده  و کاربردي در بسياري از صنايع ديگر از قبيل صنعت تبليغات ، طراحي صنعتي  ، مدلينگ  و غيره و غيره مورد استفاد ه قرار گرفته است  در سالهاي اخير فرصت هاي شغلي عکاسان در مقايسه با سال هاي گذشته به صورت قابل توجهي افزايش پيدا کرده است و عکاساني که توانايي و قابليت هاي مورد نياز براي استفاده از دوربين به عنوان اصلي ترين ابزار اين هنر را کسب کرده باشند مي توانند براي فعاليت و اشتغال در اين فرصت هاي شغلي متعدد و متنوع اقدام نمايند .

مدرک عکاسی یکی ازمدارک پر کاربرد حوزه تبلیغات است.

تاريخچه عکاسي 

در دنبال کردن تاريخچه عکاسي در واقع مي بايست تاريخچه ساخت دوربين را دنبال کرد . تاريخچه ساخت دوربين نيز به دليل روند مرحله به مرحله تکميل اين اختراع روندي بسيار طولاني دارد .اين صنعت حاصل سال هاي سال آزمون و خطا و تلاش و تجربه است . در روند انتقال اين دست آوردها و تجربه ها هر بار نکته اي جديد به اين اختراع اضافه شد و در نهايت امروزه آنچه ما به عنوان دوربين عکاسي با قابليت هاي بسيار مي شناسيم به وجود آمد .  
اولين تلاش هايي که در نهايت منجر به پيدايش دوربين شد به منظور رد کردن ذهنيت اشتباه مردم مبني بر تابش نور از چشم به اشيا صورت گرفت . اساس کار دوربين هاي عکاسي اوليه در تلاش براي اثبات تابيدن نور از اشيا و اجسام به چشم انسان کشف شد و پس از آن در مراحل مختلف تکميل شده و در نهايت به شکل و شمايل امروزي درآمد . 
اقليدوس و ارسطو با استفاده از نظريه سوراخ سوزني که اساس اوليه کار دوربين هاي ساده ابتدايي بود در راستاي رد کردن نظريه اشتباه يوناني ها تلاش بسيار کردند . تئوري سوراخ سوزني اولين جرقه براي ساخت دوربين عکاسي بود .

آموزش عکاسی می تواند زمینه ساز ورود افراد به بازار کار شود .

شاخه های مختلف رشته عکاسی

با توسعه وگسترش هنر عکاسي و کاربردهاي متفاوت اين هنر در شاخه هاي مختلف صنعت در گذر زمان هنر عکاسي به شاخه هاي متفاوتي تقسيم بندي شد و فراگيران اين هنر پس از شرکت در دوره هاي مقدماتي آموزش عکاسي که خود به دو بخش تئوري و عملي تقسيم مي شود  و کسب مدرک عکاسي مقدماتي مي توانند با توجه به علايق ، سلايق ، استعداد ها و زمينه کاري خود در يکي از گرايش هاي هنر عکاسي به ادامه تحصيل بپردازند . 
در ادامه به شاخه هاي مختلف هنر عکاسي اشاره خواهيم و به اختصار در مورد هر يک از اين شاخه ها توضيح خواهيم داد . 
عکاسي چهره : عکاسي چهره يکي از آشنا ترين و کاربردي ترين گرايش هاي هنر عکاسي به شمار مي رود . تمامي عکس هايي که از چهره افراد گرفته مي شود که شامل عکس هاي پرسنلي ساده در ابعاد 3*4 و6*4 گرفته مي شوند  ، عکس ها و پوسترهاي هنرمندان و سلبريتي ها در ابعاد بزرگ  ،عکس هاي  تبليغاتي سياسيتمداران براي چاپ پوسترهاي انتخاباتي وغيره  مي شود .  درگرايش عکاسي چهره فراگيران با  تکنيک هاي کاربردي براي ارائه عکس هايي تاثيرگذار در راستاي اهداف مورد نظر آشنا خواهند شد . 
عکاسي مستند : گرايش عکاسي مستند يکي از گرايش هاي پر کاربرد هنر عکاسي به شمار مي رود که خود شامل زير شاخه هاي ديگري است . زير شاخه هاي گرايش عکاسي مستند عبارتند از مستند هاي اجتماعي ، مستندهاي حيات وحش ، مستندهاي خبري و غيره است . وجه اشتراک اين زير شاخه ها حضور عکاسان در زمان مورد نظر در مکان مورد نظر است ، به اين معنا که ثبت موضوعات مورد نظرمي بايست  در لحظه و به صورت کاملا حرفه اي انجام شود.
در هريک از شاخه هاي گرايش مستند  عکاسان با حضوربه موقع در صحنه هاي مورد نظر عکس هايي ارائه مي کنند که با استناد  به اين عکس ها مي توان خبري را تکذيب  و يا تائيد کرد . 
وظيفه عکاسان مستند ساز اجتماعي به تصوير کشيدن معضلات اجتماعي که مردم با آن دست به گريبان هستند  مي باشد .
وظيفه عکاسان مستند ساز حيات وحش به تصوير کشيدن لحظات ديدني در طبيعت و شکار لحظه هاي کمياب در پهنه طبيعت مي باشد . لازم به ذکر است  فعاليت کردن در گرايش مستند حيات وحش نيازمند برخورداري از صبر و بردباري و همچنين علاقه بسيار زياد مي باشد .
عکس هاي مستند خبري مي توانند در حوزه ورزش ، علم ، صنعت و غيره و غيره باشند و عکاسان مستند خبري با حضور در مکان هاي لازم به عکسبرداري از يان لحظات مي پردازند . 
عکاسي معماري: در عکاسي با گرايش معماري موضوع مد نظر عکس ها بناهاي تاريخي و هنري هستند . يک عکاس  فعال در گرايش معماري تلاش مي کند از دريچه لنز دوربين عکاسي خود عظمت ، هنر ، صنعت و دانش به کار رفته درطراحي و ساخت يک بنا را براي مخاطبن به تصوير بکشد .
عکاسي تبليغات : عکاسي با گرايش تبليغاتي که اين روزه اي بازار بسيار پر رونقي دارد يکي از پر طرفدارترين و در عين حال پول ساز ترين شاخه هاي هنر عکاسي محسوب مي شود . عکاسان فعال درحوزه  تبليغات مي بايست از دانش فني بسيار بالايي برخوردار باشند و به طور موازي  با تکنيک هاي برندينگ نيز آشنايي داشته باشند . هنر و تخصص عکاسان تبليغاتي مي تواند تاثير به سزايي در روند کسب موفقيت و رشد اقتصادي يک برند داشته باشد . همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم شاخه عکاسي تبليغاتي يکي از پر درآمدترين شاخه هاي هنرعکاسي محسوب مي شود . 

عکاسي سينما و تئاتر : گرايش عکاسي سينما و تئاتر همانطور که نام آن نيز مشخص است به ثبت کردن  تصاويري از عوامل فيلم و تئاتر در پشت صحنه مي پردازد .اين گرايش از هنر عکاسي نيز يکي از گرايش هاي به نسبت پردرآمد محسوب مي شود و به واسطه همراهي با تيم هنرمندان جذابيت هاي و دشواري هاي خود را دارا مي باشد .  
عکاسي نجوم :  گرايش عکاسي نجوم شاخه اي از هنرعکاسي است که به ثبت و ضبط وقايع آسماني مي پردازد  .اين شاخه نيز از جذابيت ها ي خاص خود برخوردار است و در مقايسه با ساير گرايش هاي نياز به تجهيزات پيشرفته تري دارد . 

عکاسي علمي : عکاسي علمي گرايشي از هنرعکاسي است که به ثبت و ضبط وقايع علمي و روند آزمايش هاي علمي مي پردازد و مي توان با استناد با آن ها برخي نظريه هاي و تئوري ها را به اثبات رسانيد و يا رد کرد .  
عکاسي هنري : هنر جز آميخته به کليه شاخه هاي هنر عکاسي است اما در اين بين برخي از عکاسان از هنر عکاسي تنها به منظور به تصوير کشيدن هنر به عکاسي مي پردازند . 

حرفه عکاسی امروزه در زمره مشاغل پر درآمد است .

دوره هاي آموزشي عکاسی

در دوره هاي آموزش عکاسي مقدماتي فراگيران با مباحثي از قبيل تاريخچه ساخت دوربين ،  آشنايي با انواع دوربين ، آشنايي با ساختمان و طرز کار دوربين ، آشنايي با انواع لنز ، آشنايي با مباحث نور ، کادر ، کادربندي ، نقاط طلايي ، کار با شاتر ، ديافراگم ، تکنيک هاي عکاسي وغيره آشناي خواهند شد  در نهايت با  انجام تمرينات عملي مهارت و قابليت مورد نظر را کسب مي کنند . 
در ادامه فراگيران مي توانند با انتخاب يکي از شاخه هاي  هنر عکاسي که با روحيات ، سلايق و زمينه هکاري آن ها مرتبط است به گذراندن دوره هاي تخصصي پرداخته و مهارت ها و قابليت هاي لازم به منظور ورود به بازار کار آن عرصه را کسب نمايند . 
با توجه به استقبال  قابل توجه متقاضيان از رشته عکاسي در سال هاي اخير برخي از مراکز معتبر آموزشي از جمله مرکز آموزش مجازي پارس اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش عکاسي در گرايش هاي مختلف و ارائه گواهينامه عکاسي به فراگيران  کرده اند . با توجه به اين که علاقه مندان با شرکت در دوره هاي مرکز آموزش مجازي پارس علاوه بر کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورد به اين عرصه موفق به اخذ مدرک عکاسي معتبر نيزخواهند شد مي توانند شانس خود   براي ورود به بازار کار را به ميزان قابل توجهي افزايش دهند . لازم به ذکر است با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس به صورت غير حضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي به فراگيران ارائه مي شود ، علاقه مندان مي توانند با صرف کمترين زمان ، انرژي و هزينه در اين دوره هاي آموزشي شرکت کرده و از مزاياي آن بهره مند شوند ، از اين روشرکت در دوره هاي آموزشي عکاسي اين مرکز به کليه علاقه مندان به اين هنر توصيه مي شود.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس