روش های مدیریت پروژه

مدیریت پروژه  چیست :

دوره آموزش مدیریت پروژه شامل یک سری عملیاتی است که به هم وابسته هستند این عملیات شامل : شروع پروژه ، برنامه ریزی و انتخاب اعضا، نظارت، پیاده سازی و رسیدن به هدف پروژه می باشد. 
در هر پروژه ای هدفی که برای تولید  یک محصول یا ارایه خدمات به کار می رود با نتیجه ای مطلوب همراه می باشد. مدیریت پروژه لازمه پیشرفت مهارت های فنی و تکنیک های مدیریتی برتر است و در اصل موضوعی مهم در مسیر اداری پروژه برای رسیدن به همه هدف های مورد نظر با وجود مدیریت کمبود زمان، کیفیت و بودجه است.

ثبت نام دوره مدیریت پروژه

مدیریت پروژه یک پست سازمانی بسیار مهم است .

معرفی مدیریت پروژه :

مدیر پروژه شخصی است که وظیفه تمام تصمیم گیری ها چه سخت و چه آسان را بر دوش دارد. یک مدیر پروژه کار اصلی همانند تدوین، برنامه ریزی، طراحی، اجرا، نظارت، کنترل و اتمام کار پروژه را انجام می دهد. تعداد از حرفه های کاری مثل : ساخت و ساز ساختمانی، معماری، پتروشیمی همچنین فناوری اطلاعات و دیگر صنایع که خدماتی را تولید و ارایه می دهند به جرات می توان گفت به مدیریت پروژه احتیاج دارند.
مدیر پروژه باید شامل مواردی از توانایی و تشخیص بینی و پیش بینی بالا باشد تا بتواند راه و فرایندهای متناسب با موقعیت و مهارت مدیریت عمومی را داشته باشد. ولی اصلی ترین وظیفه که مدیر پروژه در مسئولیت های خود قرار می دهد " مدیریت خطر " است.
 روندها و اتفاقاتی که امکان دارد در مسیر پروژه مشکل ایجاد نماید باید آن ها را از بین برد و اصلاح کرد. میزان ریسک باید در تمام طول اجرای پروژه در نظر گرفته شود و برنامه ریزی هایی در قبال کارها گرفته شود تا سبب سودهی گردد.
علاوه بر وظایف فوق وظایف دیگر نیز مدیر پروژه دارد که می توان این گونه نام برد : توضیح هدف ، برنامه ریزی فعالیت ها ، برنامه ریزی منابع ، در نظر گرفتن زمان و در نظر گرفتن هزینه ، توسعه بودجه ، تهیه مستندات ، طراحی نمودارها و برنامه ها، تحلیل ریسک ، مدیریت خطرات، نظارت و گزارش پیشرفت ، رهبری تیم، همکاری تجاری، ارتباط با فروشندگان ، اندازه گیری معیارها، کنترل کیفیت و ... می باشد.

مدرک مدیریت پروژه مدرکی بسیار کاربردی است .

مراحل تکمیلی یک پروژه :

یک پروژه شامل موارد زیر می باشد که تا به سرانجام برسد و به ترتیب زیر انجام می گیرد :
- شروع کار 
- برنامه ریزی
- تولید و اجرا 
- کنترل بر نحوه اجرای کار
- کامل شدن پروژه و تمام شدن آن 
در این بحث به هر یک پرداخته می شود :
شروع کار :
در مرحله اول باید هدف از کار پروژه را درک کرد تا به درستی متوجه شوید که چه نتیجه ای از پروژه را قرار است دریافت نمایید.  در این مرحله مواردی در نظر گرفته می شود که شامل :
- بررسی و ارزیابی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت در زمان کار
- مشخص کردن عملیات مورد نیاز، وظایف و برنامه ها 
- تجزیه و بررسی موارد همانند شرایط مالی ، هزینه ها و بودجه اصلی
- ارزیابی و دقت در تمام شرایط سهامداران ، اعضا و کارمندان
- دسته بندی نقاط قدرتمند، ضعیف ، فرصت ها و تهدیدها
برنامه ریزی : 
بعد از مرحله شروع ، پروژه به یک قسمت مناسب از جزئیات برنامه ریزی شده می رسد که در این بخش باید هدف اصلی درباره هزینه، زمان، منابع و مدیریت و برنامه ریزی دقیق تر مشخص گردد . برنامه ریزی پروژه موارد ذیل را در بر می گیرد :
- تعیین سازی اعضای پروژه 
- دسته بندی کردن فعالیت های مورد نیاز برای به اتمام رساندن نتایج
- ارزیابی منابع مورد نیاز برای کارها
- فراهم سازی زمان و هزینه فعالیت ها 
- برنامه ریزی برای مدیریت ریسک
- مشخص کردن تضمین کیفیت
- دریافت مجوزهای مورد نیاز برای شروع کار
تولید و اجرا :
موقعی که برنامه ریزی به صورت دقیق مشخص شود ، می توان با تکیه بر آن برنامه و هماهنگی منابع انسانی و پرسنل ها، نحوه انجام پروژه را به بهترین شکل انجام داد. بازخود از این نحوه شامل نتایج پروژه است.
- کنترل بر نحوه اجرای کار :
کنترل شامل کارهایی است که در جهت اجرای پروژه شکل می گیرد تا خطرات را شناسایی و در برطرف سازی آن اقداماتی را انجام دهند. مزیت اصلی نظارت در این است که مشاهده و اندازه گیری دقیق، بازخورد درستی را طبق برنامه در اختیار می گذارد. 

مراحل کنترل پروژه شامل :

- نظارت بر کارهای که در همان موقع انجام می گیرد
- بررسی بر متغییرهای پروژه که شامل هزینه و تلاش است
- ارزیابی اهداف در هر بخش
- پیش بینی و تصمیمات به موقع برای کارهای اولیه
- تشخیص عوامل مانع ترقی در کار
در بعضی از پروژه ها چند مرحله لازم است که میان هر بخش از فعالیت ها، کارهای اولیه درست برای پیشگیری از شروع کار برای فاز بعد انجام گیرد :
- حمایت از کاربر
- اصلاح خطاهای دیرینه 
- به روز کردن محصولات در موقعیت های اندک
اتمام کار : 
در این بخش از پایان کار به صورت رسمی شامل آرشیو کردن مدارک و اسناد می باشد. علاوه بر آن لازم است بعد از تمام کردن کار پروژه به تجزیه و تحلیل نحوه کار پرداخته و از تجربیات جدید به دست آورده شده استفاده کرد که شامل :
- ارزیابی و بررسی اتفاقات افتاده
- ارزیابی و بررسی میزان ارزش سود
- نظر سنجی از متخصصان
- جمع آوری اطلاعات درباره هزینه های کلی
- مقایسه اهداف اولیه و نتایج بدست آمده نهایی

دوره های آموزش مدیریت پروژه در زمره پر مخاطب ترین دوره های آموزش قرار دارند.

انواع روش ها و ابزارهای مدیریت پروژه :

سازمان های مخصوص مدیریت پروژه :
در هز زمان و موقعیت،  شرکت ها و سازمان هایی که با نیروهای انسانی آموزش دیده مسئولیت مدیریت های پروژه را بر عهده می گیرند هر روزه اضافه می شود. 

نرم افزار مدیریت پروژه :

مدیران برای کارهای پروژه ای خود از نرم افزارهای مدیریتی برای ساماندهی مسئولیت های پرسنل خود استفاده می نمایند. این نرم افزار به مدیران دسترسی داده تا گزارش ها را در یک موقعیت زمانی مشخص شده انجام دهند و مواردی را همانند برنامه ریزی ، سازماندهی ، استخراج اطلاعات برای انجام پروژه را امکان پذیر می سازد.
علاوه هر چقدر نرم افزار پیچیده باشد امکانات همانند : کنترل ، هزینه، بودجه ، استخراج منابع، ارتباطات ، تصمیم گیری ، گردش کار، درنظر داشتن خطر، کیفیت سنجی ، نگهداری اطلاعات و ... خواهد داشت.
دوره آموزش مدیریت پروژه به صورت مجازی برگزار می شود تا افراد بتوانند در هر جا از موقعیت با دسترسی به اینترنت در آموزش شرکت کنند.

مدیریت استراتژیک پروژه :

مراحل مدیریت استراتژیک ، هدف های هر بخش از سازمان را تعیین و راه های رسیدن به هر یک از آن ها مشخص می کند. اما مدیریت پروژه با انتخاب یکی از این هدف ها تلاش گردیده تا با کنترل دقیق بودجه ، زمان ، منابع سازمان به آن ها برسند.
در اصل مدیریت استراتژیک و مدیریت پروژه  در هر بخش باید به روش هماهنگ با هم عمل نمایند. اما در عین هماهنگ بودن با هم ، فرق های خاص خودشان  را با هم دارند.

ثبت نام دوره مدیریت پروژه

دوره آموزش مدیریت پروژه |  MS Project : 

مرکز آموزش مجازی پارس در نظر دارد برای کسانی که علاقه خاصی به کار با نرم افزار مدیریت پروژه دارند دوره آموزش مدیریت پروژه را ارایه نماید تا راحت تر در هر جا از اطلاعات این دوره بهرمند شوند از طرفی دیگر مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر آموزش به همه افراد بعد از آزمون و به حد نصاب رسیدن نمره قبولی مدرک مدیریت پروژه و گواهینامه مدیریت پروژه نیز اعطا می فرماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس