روتوش عکس در عکاسی

روتوش عکس در عکاسی | photography

تاریخچه عکاسی در جهان

عکاسی یکی از هنرهای مطرح در جهان بوده و و جنبه های هنری و صنعتی دارد . علاوه بر این، نتیجه تلاش های هنرمندان و علاقمندان به این حیطه بوده و تاریخچه آن به سال 1220 شمسی در فرانسه برمیگردد. در آن زمان، فردی به نام "ژوزف نیسه" توانست عکس های دایمی از طبیعت گرفته و با انجام آزمایش هایی بر ترکیبات نقره ، روش داگرئوتایپ را اختراع کرد. بعد از آن، "جیمز کلرک" تئوری عکس سه رنگ را پیشنهاد داده و روی آن کار کرد. 
سپس، در سال 1260 شمسی، نوعی عکاسی توسط "جورج ایستمن" ابداع شد که در آن، فیلم ساخته شده از جنس پلاستیک را با ژلاتین آغشته کرده و عکاسی میکردند. اما، دراین میان ظهور دوربین آنالوگی که "ادوین لند" ارایه کرد ، موجب شد تا افراد بتوانند بلافاصله بعد از عکاسی، عکس شان را پرینت بگیرند. به گذشت زمان، دوربین های پیشرفته تری وارد بازارشدند که هر کدام کارایی و قابلیت های متفاوتی داشتند. 
سرفصل های این مقاله عبارتند از : تاریخچه عکاسی در جهان، دوربین‌های دیجیتال، آموزش عکاسی، دوره عکاسی  ، مدرک عکاسی ، گواهینامه عکاسی ، تنظیم نوردهی محیط، روتوش عکس در عکاسی و کنترل نور و نورسنجی در عکاسی.

میتوان برای عکاسی از انواع دوربین های دیجیتال و آنالوگ استفاده کرد.

دوربین‌های دیجیتال

دوربین‌های دیجیتال، انواع پیشرفته و حرفه ای دوربین هستند که برای انواع مختلف عکاسی به کار میروند. این دوربین ها با توجه به نوع، برند و کارایی شان دارای گزینه های متفاوتی بود و عکاس ها باید بر اساس نیاز و موارد استفاده از میان آنها کنند و البته شیوه کار کرن با این گزینه ها را نیز بداند. در هنگام تهیه و خرید انواع دوربین ها دیجیتال باید به موارد زیر توجه داشت:  
با کنترل میزان نور میتواند، لنز و طبعا سرعت عبور نور را تنظیم میکنیم 
با استفاده از گزینه فوکوس باید ، تمرکز روی یک شی را کم و یا زیاد کرد.
برای گرفتن و ذخیره تعداد عکس های بیشتر باید ، ظرفیت و یا رم دوربین را افزایش داد. 
پیکسل دوربین را باید با توجه به دقت کاری که قرار است انجام شود انتخاب کرد. 
باید دوربین هایی را انتخاب کنیر، که باتری شان قابل شاژ باشد.
باید پیش از خرید، گزینه های دوربین را بررسی کرده و کار با آنها را یاد گرفت.
باید در مورد قابل تعویض بودن برخی از امکانات دوربین، اطمینان حاصل کرد. 

آموزش عکاسی

عکاسی، یکی از رشته های جالبی است که حتی افرادی که دوربین حرفه ای و معمولی ندارند، آنرا تجربه کرده و سعی میکنند عکس هایی بگیرند که طابق استانداردهای جهانی باشد. با این حال، گذراندن دوره  عکاسی میتوان به علاقمندی و گرفتن عکس های باکیفیت تر کمک کند. علاوه بر این، افرادی که گواهینامه عکاسی داشته باشند میتوانند عکاسی را به صورت حرفه ای تر و در قالب یک شغل پردرآمد ادامه دهند.  
در راستای آموزش این هنر و سبک نشان دادن دیدگاه، مرکز آموزش پارس اقدام به معرفی و ارایه بسته های انلاین آموزشی دوره آموزش عکاسی نموده است. دوره عکاسی، برای تمام دانش پذیران مبتدی و افراد حرفه ای مفید بوده و به آنها فرصتی میدهد تا با انواع عکاسی، شیوه ها و تجهیزات عکاسی و دوره های مختلف روتوش و آماده سازی عکس آماده شوند .علاوه بر این، در پایان دوره، به تمام دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک عکاسی اعطا میکند. 

همه عکاس های حرفه ای لزوما  با دوربین های حرفه ای و کارایی شان آشنا هستند.

تنظیم نوردهی محیط

یکی از ویژگی های یک عکس با کیفیت این است که نور آن به درستی و به خوبی تنظیم شده و زمینه و یا خود عکس تیره و تار نباشد و بتوان همه اجزا عکس را به وضوح تشخیص داد. بنابراین، عکاس باید بتواند بین نور فلاش و محیط تعادلی ایجاد کرده و نوردهی را به نوعی تنظیم کند که در نهایت، عکس قابل قبولی به دست بیاید. 
از جمله عواملی که میتوانند بر نور و کیفیت آن در یک عکس تاثیر گذاشته و به رتبه بندی آن کمک کند، تنظیم سرعت شات رو کنترل فاصله بین یک سوژه با فلاش است. همچنین، در صورتی که فاصله یک شی با نور فلاش، بیش از اندازه استاندارد باشد عکس حاصل، کمی تار شده و زمینه  آن نیز مشخص نخواهد بود.  

روتوش عکس در عکاسی

گاهی اوقات، عکس هایی مانند پرتره ، کیفیت لازم را نداشته و باید کمی روتوش شده و تغییراتی در نور، کیفیت تصویر و رنگ های آن داده شود تا بتوان آنرا برای محل های خاص استفاده کرد. از این جهت، اخیرا انجام روتوش به نوعی تخصص تبدیل شده و گاهی جدای از علم عکاسی در نظر گرفته میشود. 
همچنین، برای روتوش عکس در عکاسی راهکارهایی وجود دارد که استفاده و امتحان کردن آنها میتواند کیفیت و ظاهر یک عکس را به طور قابل توجهی تغییر دهد. این راهکارها عبارتنداز : 
بیش از اندازه از ابزار های خاص روتوش استفاه نکنید زیرا احتمال دارد که عکس تصنعی به نظر برسد. 
نباید هنگام روتوش کردن، سفیدی چشم ها را بیش از اندازه سفید کنید اما در عوض، میتوان رنگ چشم را کمی پررنگ تر کرد. 
در صورتی که مجوعه ای از عکس ها را ویرایش میکنید ، دقت داشته باشید که از ابزار مشابهی برای آنها به استفاده کنید.
باید در هنگام روتوش، سایز اندام را حفظ کرده و آنها را به دلخواه تغییر ندهید.
مات نکردن پوست: این شیوه بیشتر در مانیتور قابل تشخیص بوده و البته آنچنان نمیتوان بر کیفیت عکس تاثیر بگذارد. 
بهتر است یک سری از کارها را قبل از عکاسی انجام دهید تا نیازی به ویرایش دوباره عکس نداشته باشید
باید مانتیورها را در فواصل زمانی مشخص، تنظیم کرد زیرا بعد از مدتی رنگ های آنها تغییر کرده و ممکن است نتوانند رنگ های مورد نظر ما را نشان دهند. 
میتوان ویرایش و یا روتوش عکس را در فتوشاپ، در لایه های مختلف انجام داد.

عکاس میتوان با توجه به هدفش از عکاسی، در مورد شیوه عکاسی تصمیم بگیرد.

کنترل نور و نورسنجی در عکاسی

نور، از اصلی ترین و مهمترین فاکتورهای عکاسی بوده که میتواند بر نتیجه نهایی عکاسی تاثیر چشمگیری داشته باشد. بنابراین، باید ابتدا مفهوم نور، نورسنجی و کنترل نور و نورسنجی در عکاسی را شناخت و سپس، را حل های موثری را برای خلق عکس های بی عیب و نقص در پیش گرفت.
منظور ما از نور در اینجا، همان منابع نوری موجود برای عکاسی هستند که میتوان بر سطوح مختلف تاثیر متفاوتی داشته باشد. علاوه بر این، نورسنجی نیز به تجهیزات مورد استفاده برای تاباندن نور به شی مورد نظر، استفاده از نورهای مناسب محیط و شیوه های نوردهی اشاره دارند. 
حال ، در این میان عکاسی حرفه ای است که بتواند، بهترین و مناسب ترین منابع نوری را شناسایی کرده و با استفاده از روش های علمی بهترین را اتنخاب نموده و آنرا برای محط و سوژه مورد نظر خود به کار گیرد. البته، گاهی عوامل ناخواسته ای میتواند بر نوردهی تاثیر بگذارد و عکاس باید بتواند آنها را نیز کنترل کند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس