روانشناسی کودک و نوجوان در زندگی

تاریخچه روانشناسی در آلمان :

روانشناسی در کشور آلمان از سال 1879 موقعی که ویلهلم وونت اولین آزمایشگاه رسمی روانشناسی را در لایپزیک به وجود آورد؛ شروع کرد. شهرت همیشگی و منسوب وونت در روانشناسی به این علت نبود که نظام فکری با گمان های او که اغلب به خاطر بنیان گذاری روانشناسی علمی است. 
وونت از فلسفه و فیزیولوژی، علم جدید را که روانشناسی فیزیولوژیک نامیده شد به وجود آورد. بیشتر زمان وونت در زمینه آگاهی هشیاری گردید.
نقش وونت به عنوان یک روان شناس تجربی غیر قابل انکار می باشد و در اصل می توان بانی روان شناسی جدید خواند.

دوره روانشناسی کودک و نوجوان

تعریف روانشناسی :

روانشناسان به رفتارهای آدم های متفاوت می توانند پی ببرند . روانشناسی در اصل مطالعه علمی رفتاری و فرآیند ذهنی است. که در سه کلمه گنجانده شده است مانند علم، رفتار و فرآیندهای ذهنی . علم روانشناسی در قرن نوزدهم به وجود آمد. 
در علم روانشناسی توصیف و پیش بینی و پیدا کردن رفتار از راه حل هایی آگاهانه و نظام مندی است که استفاده می شود. روانشناسان اطلاعات خود را افزایش می دهند و خیلی ریز بینانه مطالعات خود را طراحی می نماید. در روانشناسی نتایج حاصل، رفتار اکثر آدم ها را تعریف می نماید.
هر کاری که انجام می گردد به صورت مستقیم قابل دید است، مانند گریه کردن 
البته در سال های اخیر رفتار را جور دیگری معیین می نمایند که رفتار را بازخورد هر گونه جواب به تغییر می دانند و این رفتار می تواند هم قابل مشاهده و هم غیر قابل مشاهده باشد.
فرآیندهای ذهنی : افکارهای ذهنی همان احساسات و انگیزه های هستند که انسان ها در درون خود دارند ولی قابل مشاهده نیستند. ولی اغلب افکار و احساساتی هستند که نمی توانیم آن ها را ببینیم ولی واقعیت دارند. (مانند خاطره های که در گذشته اتفاق افتاده است و در ذهن باقی مانده است.)

روان شناسی روانشناسی علم فرآیند ذهنی رفتار

روانشناسی رفتار چیست ؟

میان افکاراتی که بین ذهن و رفتار قرار دارد روانشناسی رفتار نیز می گویند. دانشمندان زیادی در که در حوزه روانشناسی فعالیت داشته اند در تلاش هستند تا بفهمند رفتارهای آدم ها چگونه است و الگوهای رفتاری و کارها را شناسایی نمایند. رفتارگراها معتقد هستند که واکنش های ما به انگیزه های محیطی، عملکردها را نقش می بندند. دانشمندان امیدوار هستند تا به وسیله رفتارگرایی به شناخت الگوهای رفتاری و در آخر به پیش بینی رفتار انسان و موجودات راهی پیدا نمایند. در این صورت است که انسان ها می توانند رفتارها و عادت های شخصی بهتری در خود نمایان سازند و از این روش جوامع انسانی نیز تبدیل به مکان بهتری برای زندگی شوند.
روانشناسی یکی از ویژگی های رفتارگرایی است که ایده آن بر نظریه های آموزشی می باشد و تمام رفتارها از راه شرطی شدن حاصل می شوند. شرطی شدن از روش تعامل با محیط اتفاق می افتد.
بر اساس سبک فکری، رفتار می تواند به روش منظم و قابل مشاهده و بدون توجه به حالت های روانی درونی بررسی گردد.
در شیوه فکری رفتارگرایی ، غالبا فقط رفتارهایی در دید هستند که پنهان باید در نظر گرفته شوند، به این علت که شناخت ها، احساسات و حالت های روانی بسیار ذهنی هستند.
رفتارگراهای سخت گیر بر این عنوان هستند که به طور حتم و بدون در نظر گرفتن حالت های ژنتیکی، ویژگی های شخصیتی و ثمرهای درونی اش بر این باور است که هر کاری در توانایی فیزیکی اش انجام شود و این موضوع به شرطی شدن درست لازم است.

رواشناسی شناختی چیست ؟

در رواشناسی شناختی این گونه می توان تعریف نمود که روش های و فرآیندهای ذهنی از جمله چگونگی تفکر، درک، یادآوری و یادگیری در اشخاص می پردازد.
روانشناسی شناختی به عنوان قسمتی از زمینه عریض تر علم شناخت، و به دیگر زمینه ها مانند علم اعصاب، فلسفه و زبان شناسی ارتباط دارد. تمرکز اصلی روان شناسی شناخت بر کشف چگونگی کسب، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات در انسان هاست.

موارد که در روان شناسی شناخت نقش اساسی دارند شامل :

- ادراک
- زبان
- توجه
- حافظه
- حل مسایل
- تصمیم گیری و قضاوت 

روان شناسی روانشناسی علم کودک و نوجوان

روانشناسی کودک و نوجوان :

از سال1384 روان شناسی کودک و نوجوان به کلیه رشته های روانشناسی ها اضافه گردید. رشته روان شناسی کودک و نوجوان رشته بالینی است به این صورت که روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، با درگیری های دوران کودکی و نوجوانی سروکار دارد.

اصول روانشناسی کودک :

در این مقاله سعی بر این داریم تا با روان شناسی ها و رواشناسی کودک آشنا گردید :
زمان و دوران کودکی، شروع پیدایش دنیای تازه برای کودک می باشد.
دانشمندان در تحقیقات انجام گرفته در روان شناسی کودک به این بحث رسیده اند که کودک از هر ابزاری برای یادگیری بیشتر استفاده می کند و با سرعت بسیار زیادی رشد فیزیکی خود را ادامه می دهد.
روان شناسی کودک در این دوره بر یادگیری و فرآیندهای پایدار است.  در این موقع که کودک یاد می گیرد چگونه از خطر ، خود را به والدین بسپارد و برای تامین غذا و دیگر نیازهای اساسی رشد به آن ها پناه ببرد.  

بعضی از نکات تربیتی ضروری در دوران کودکی شامل :

- رعایت ثبات در رفتار با کودک به این صورت که والدین به اصول تربیتی پایبند هستند و سبب ایجاد نوعی امنیت خاطر در کودک می شود.
-  والدین اصول های برابری داشته باشند تا فرزند شما در یادگیری اصول دچار اختلال نشوند.
- در حضور کودکان خود رفتار مناسبی داشته باشید و این خود عمل درستی برای کودک است.
- درباره خطاهای کودکان اعتدال پیشه نمایید و موفقیت های را زیاد کوچک نشان ندهید و خطاها هم زیاد بزرگ نکنید.

مدرک آموزشی روانشناسی کودک و نوجوان

کودکان پیش فعال :

خیلی ها در ذهن این سوال داریم که یک کودک پیش فعال کدام است و چه ویژگی هایی می تواند داشته باشد در این مقاله سعی بر توضیح تشخیص ویژگی کودکان پیش فعال را داریم تا با خصوصیت آن ها آشنا شوید.
شاید اول به ذهن هر خانواده ای خطور نماید که هر کودکی که زیاد جنب و جوش دارد دارای پیش فعالی است و این از نظر محققان روانشناسی کاملا اشتباه است. در بعضی از مواقع هم هست که خانواده فعالیت بیش از حد کودک خود را جدی نمی گیرد و آن را خصوصیتی از تیز هوشی و کنجکاوی کودک می داند.
بیش فعالی در کودکان با توجه به سن آن ها متفاوت است. به این روش که تشخیص بیش فعالی در نوزادان، خصوصیات بچه های بیش فعال، نشانه های بیش فعالی کودک یک ساله و به طور کلی نشانه های بیش فعالی کودکان زیر دوسال از بیشترین اهمیت برخوردار است، تا در صورت بروز کوچکترین نشانه ها قبل از هر اتفاق دیگری و برای پیشگیری از پیشرفت این اختلال در کودک او را به نزد متخصص کودک برده و برای درمان او اقدام کنند.
کتاب روانشناسی کودک و نوجوان به والدین کمک می نماید تا بتوانند روش های درست و صحیحی برای برخورد با مسایلی که در زمینه تربیت فرزندان به وجود می آید، پیدا نماید.

روان شناسی روانشناسی علم کودک و نوجوان

دوره آموزش روانشناسی کودک و نوجوان :

مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش روانشناسی کودک و نوجوان را به صورت پیشرفته برای تمام علاقمندان ارایه نموده است که آن ها را به شناخت تغییرات فیزیولوژیکی، فیزیکی و احساسی آشنا نماید و در پایان به یک مشاور و روانشناس تبدیل نماید در پایان آموزش  پارس، به تمام دانشپذیران مدرک معتبر و یا گواهینامه دوره آموزش روانشناسی کودک و نوجوان اعطا می نماید.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس