رشته متمایز مکانیک خودرو

رشته متمایز مکانیک خودرو

مکانیک خودرو کیست

مکانیک خودرو، فردی است که با قطعات انواع خودرو آشنایی داشته و میتواند در صورت خراب شدن یا فرسوه شدن، آنها را به سهولت جایگزین کند. این فرد معمولا، بر سرویس خودروها تسلط داشته و تمام بخش های الکتریکی و مکانیکی تا سیستم امنتی خودرو را میشناسد و قادر است عیوب خودرو با سرعت شناسایی کند. 
علاوه بر این، مکانیک خودرو باید بتواند وظایفی مانند تست خودرو، انجام انواع تعمیرات، تخمین و ارزیابی زمان تعمیر خودرو، عیب یابی خودرو، جایگزین کردن قطعات فرسوده و توضیح در مورد عیب خودرو را به درستی انجام دهد. با توجه به اینکه، مکانیک های افراد پرمشغله ای هستند اما در عین حال باید مهارت ها و توانایی ها و هوش وافری داشته باشند تا بتوانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند. علاوه بر این، افرادی میتوانند برای این شغل مناسب باشند که دارای اطلاعات و مهارت های فنی باشند و به خوبی بتوانند با تجهیزات فنی کار کنند. 
سرفصل های این مقاله شامل مکانیک خودرو کیست ، رشته مکانیک خودرو، آموزش مکانیک خودرو، دوره مکانیک خودرو ،  مدرک مکانیک خودرو ، گواهینامه مکانیک خودرو،  سیستم برق خودرو، مبدل برق خودرو، اینده شغلی مکانیک خودرو، خطرات شغل مکانیک خودروو سیستم سوخت رسانی انژکتوری هستند.

رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خوردو، جز رشته های عملی گروه مکانیک و فنی و حرفه ای است که هدف آن تعلیم و پرورش مکانیک هایی است که به راحتی بتوانند عیوب انواع خودرو راشناسایی کرده و آنها را رفع کنند. این افراد میتوانند تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داده و در دانشگاه های داخلی و خارجی تحصیل کنند. فارغ التحصیلان این رشته باید انواع دستگا های مرتبط با مکانیکی مانند دستگاه های مونتاژ آشنایی داشته و بتواند از آنها برای برطرف کردن نقص و عیب اشین های دیزیلی و بنزینی استفاده کند. 
علاوه بر این، مکانیک میتوانند در حیطه تنظیم موتور، تعمیرات بدنه اتومبیل، تعمیرات دیفرانسیل، تعمیرات دستگاه های الکتریکی و بدنه اتومبیل فعالیت کند. قابل ذکر است که مکانیک ها باید استعداد فنی و خلاقیت خوبی داشته و در زمینه محاسبات نیز مهارت کافی داشته باشد. 

مکانیک خودرو باید با انواع قطعات اشنایی داشته باشد.
آموزش مکانیک خودرو

اصولا، وظایف مکانیک خودرو بسیار سنگین و خطیر است زیرا حجم زیادی از فعالیت های انسان توسط خودرو  انجام شده و فردی که در شناخت عیوب این سیستم تجربه و مهارت کافی نداشته باشد، میتواند جان رانندگان را به خطر بیندارد. بنابراین، مکانیکی که دارای گواهینامه مکانیک خورو معتبر باشد، از نظر اجتماعی و شغلی نیز جایگاه بهتری داشته و میتواند در کارش حرفه ای تر و موفق تر عمل کند. 
با توجه به اینکه مکانیک های خودرو نقش تعیین کننده ای در سالم مادن خودرو ها دارند، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی دوره آموزش مکانیک خودرو را برای علاقمندان به این فن و دانش پذیران معرفی و ارایه کرده است. دوره مکانیک خودرو، فرصتی در اختیار دانش پذیران میگذارد تا با علم مکانیک خودرو آشنا شده و در بخش شناسایی قطعات و رفع سریع عیوب آن تخصص پیدا کنند. علاوه بر این، این مرکز، در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، مدرک مکانیک خودرو اعطا میکند. 

آینده شغلی مکانیک خودرو

 خوردو ها، دارای بخش های مختلفی هستند و در صورتی که مکانیک با تمام این بخش ها آشنایی داشته و بتواند خدمات متنوع تری را به بهترین کیفیت ارایه دهد، آینده شغلی رشته مکانیک خودرو خوب و پررونق خواهد بود. علاوه براین، داشتن مدارج علمی در این حیطه نیز به رشد و پیشرفت مکانیک ها کمک شایانی خواهد کرد. 
همچنین، اگر این مکانیک ها دارای مهارت ها و توانایی هایی مانند تعمیر باطری خودرو، تنظیم دستگاه های سوخت رسانی، تعمیر موتور انواع خودرو، تعمیر چرخ ها و سیستم ترمز ها باشند، در مدت کم میتوانند تا حد زیادی ارتقا پیدا کند. علاوه براین، مکانیک هایی که دوره مکانیک خودرو را گذرانده باشند میتوانند محکم تر قدمم برداشته و موفق تر باشند. 

مکانیک خودرو میتواند تمام عیوب خودرو را به راحتی شناسایی کند.
خطرات شغل مکانیک خودرو

شغل مکانیک خودرو نیز مانند دیگر مشاغل، معایبی دارد که ممکن است به مکانیک آسیب های جدی رسانده و در دراز مدت برای او مساله ساز شود بنابراین ، این مشکلات باید به موقع شناسایی شده و راه حلی برای آنها در نظر گرفته شود. خطرات شغل مکانیک خودرو میتواند شامل : 
وارد شدن آسیب جدی به تمام اعضای بدن هنگام تعمیر بخش های تیز و برنده خودرو
از دست دادن بینایی به علت کار کردن با انواع اسید و مواد محرک
اسیب به کمر به دلیل وارد آوردن فشار بیش ار حد به کمر
ایجاد مشکلات جدی تنفسی به دلیل کار کردن در محیط کثیف و آلوده
آسیب وارد شدن به کمر به دلیل ایستادن های طولانی مدت

سیستم سوخت رسانی انژکتوری

یکی از روش‌های سوخت رسانی که در انواع خودروها استفاده میشود، سیستم سوخت رسانی انژکتوری است، در این فرایند، ابتدا سوخت از طریق یک پمپ مخصوص وارد لوله های سوخت رسانی شده وسپس به واسطه، انژکتور و به صورت پودر، وارد سیلندر می شود تا در نهایت، انرژی لازم برای احتراق تامین شود.  
جالب است که بدانید، که این سیستم سوخت رسانی، در اوایل دهه1350 شمسی شناخته و معرفی شد و  اولین کارخانه هایی که از آن استفاده کردند،  شورولت و پونتیاک بودند و بعدا به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.علت اینکه این سیستم موجب رشد صنعت خودرو این است که، کارایی زیادی داشته و مزیت های بالقوه ای دارد.  

مکانیک باید از تناسب یک سیستم برای خودرو اطمینان حاصل کند.
سیستم برق خودرو| car electricity

در کل عملکرد سیستم برق خودرو ، به این صورت است که،  با برق استارت خورده و روشن می شود. این برق، میتواند به اشتعال موفق سوخت در موتور کمک کرده و خودرو به حرکت درآورد. بنابراین ، میتوان به طور قطعی گفت که، بخش های اصلی خودرو به واسطه همین برق باطری کار کرده و در صورتی که اسیبی به این سیستم وارد شود، خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.  
قابل ذکر است که، عملکرد قسمت های برقی خودرو با یکدیگر تفاوت داشته و در واقع، به نوعی با هم ارتباط دارند. بنابراین ، اگر مشکلی برای هر یک از قطعات خودرو پیش آمد، میتوان با مکانیکی که در این زمینه تخصص کافی دارد مشورت نموده و تعمیر خورو را به او سپرد. 

مبدل برق خودرو

یکی از مباحث مهم خودرو که به رفع سریع عیوب آن کمک میکند،  تشخیص تفاوت میان ولتاژ AC  با DC  در خودرو است. AC ، نوعی جریان متناوب انرژی است که در منزل و خارج از منزل و در حالت عادی با آن کارمی کنیم در حالی که DC، انرژی مستقیمی است که توسط باتری ها تولید می شود. 
دلیل استفاده از مبدل برق خودرو این است که ، ولتاژ مخصوص خودرو DC  است و اگر به هر دلیلی بخواهیم،  از دستگاه های AC در خودرو یا مکان های دیگر استفاه کنیم، باید مبدلی وجود داشته باشد تا با استفاده از آن که برق DC  را به AC  کنیم. البته هنگام استفاده از مبدل باید به ظرفیت باطری اتومبیل ، میزان خروجی دینام و توان خروجی مبدل توجه داشت. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس