دوره آموزش تکنسین داروخانه

تکنسين داروخانه 

داروخانه ها که در زمره مراکز ارائه خدمات درماين قرار مي گيرند  مراکزي  هستند که با اخذ کليه  مجوزهاي مورد نياز از وزارت درمان و بهداشت و ساير مراجع ذيصلاح موفق  به دريافت انواع دارو از شرکت ها و کارخانه هاي توليد کننده داخلي و خارجي بر اساس قوانين و مقرارت  و فروش آن به مشتريان خواهند شد .  
داروخانه ها با توجه به نوع مجوز دريافتي  خود مي توانند است شبانه روزي باشند که در اين صورت ملزم به ارائه خدمات دارويي در کليه ساعات شبانه روز هستند و در غير اينصورت تنها در ساعات معمول روز به ارائه خدمات  به مشتريان مي پردازند .  

دوره تکنسین داروخانه دوره ای کاملا حرفه ای است .

معرفي تکنسين داروخانه 

تکنسين داروخانه يا تکنسين اموردارويي به صورت مختصر در برگيرنده وظايفي از قبيل تحويل ، نسخه خواني ، نسخه پيچي ، محسبه فاکتور ، تحويل نسخه و ارائه توضيحات مورد نياز به مشتريان با نظارت پزشک داروساز با سمت وسئول فني داروخانه مي باشد . در ادامه هر يک از اين وظايف را به صورت مفصل تر توضيح خواهيم داد . 
با توجه به اهميت و حساسيت بسيار بالاي مقوله دارو و درمان پزشکان داروساز که به عنوان مسئول فني داروخانه ها در اين مراکز حضور دارند  ملزم به نظارت بسيار دقيق و موشکافانه بر روند ارائه خدمات و نحوه کار تکنسين هاي داروخانه مي باشند ، مضاف بر اين که تکنسين هاي داروخانه نيز الزاما مي بايست  دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه و نسخه خواني  را با موفقيت پشت سر گذاشته باشند و موفق به  کسب مدرک معتبر تکنسين داروخانه شده باشند وبه کار بردن نهايت دقت و حوصله در روند کاري خود خدماتي درمطابق با استانداردهاي حرفه اي اين شغل ادامه دهند .  

مدرک تکنسین داروخانه به افراد ی اعطا می شود مه در دوره های آموزشی موفق به کسب نمره بالا شده اند .

شرح وظايف تکنسين داروخانه | تکنسين امور دارويي

شرح وظايف تکنسين داروخانه بر حسب نوع داروخانه و قوانين و مقررات مصوب و جاري و همچنين با توجه به کشور مورد نظر مي تواند تا حدودي متغير باشد اما در اين مقاله تن ها به بخش هايي از فعاليت هايي روزانه و روتين تکنسين هاي داروخانه که در بيشتر کشورهاي دنيا مرسوم  است اشاره خواهيم کرد . 
تکنسين هاي داروخانه به صورت معمول و روزانه ي وظيفه تحويل گرفتن نسخه هاي مراجعان را بر عهده دارد . تحويل نسخه مي تواند  شامل تحويل گرفتن نسخه از بيمار و يا تحويل گرفتن نسخه به صورت مستقيم از پزشک معالج باشد  . تکنسين داروخانه در اوليم مرحله موظف به  چک کردن نسخه  و اطلاعات مندرج در آن مي باشد که در برگيرنده اطلاعاتي از قبيل تاريخ نسخه ، مهر و امضاي نسخه و در برخي موارد هماهنگي تخصص پزشک مربوطه و داروهاي تجويز شده و  تشخيص اعتبار آن است . درمرحله دوم به منظور آماده کردن اقلام و رديف هاي دارويي مندرج در نسخه به بررسي دقيق نام علمي ، برند مورد نظر و مقدار تجويز شده مي پردازد  ، روند  چک کردن دقيق اسامي دارو هاي ، چک کردن تعداد قرص ها و غيره يکي از مهمترين مراحل خواندن نسخه به شمار مي رود. در مرحله بعد تکنسين دارويي با دقت و حساسيت به ميزان، روش و زمان مصرف داروهاي تجويز شده را بررسي مي کند  و سپس کليه موارد لازم را روي برچسب هاي مخصوص نوشته و با دقت هر چه تمام ترروي داروهاي مورد نظر مي چسباند . در کليه مراحل خواندن نسخه ، پيچيدن و ارائه دستورالعمل استفاده از دارو در صورت مواجه شدن با هر گونه ابهام مي بايد با مراجعه به مسئول فني داروخانه که اصولا مي بايست  داراي مدرک دکتراي داروسازي باشد مراجعه کرده و تا از مطابقت داروها و دستورالعمل هاي مورد نظر با نسخه اطمينان حاصل کند و از ارائه هرگونه دارو و دستورالعمل اشتباه به بيماران جلوگيري به عمل آورد لازم به ذکر است در صورت بروز هر گونه مشکل بواسطه هر گونه عدم تطابق ميان اقلام دارويي مورد تجويز و موجود در نسخه و دستورالعمل هاي ارائه شده به بيمار کليه مسئوليت ها و عواقب آن متوجه تکنسين دارويي و مسئول فني داروخانه خواهد شد . 
   در اين بخش برخي از وظايف جانبي و به اصطلاح پشت صحنه اي تکنسين هاي داروخانه اشاره خواهيم کرد . وارد کردن سوابق دارويي بيماران در سايت که در سال اخير به يک رويه الزامي تبديل شده است ، مرتب سازي قفسه هاي داروخانه که مي بايست با توجه به شرايط خاص نگهداري هر دارو انجام شود  ، چک کردن تاريخ توليد و انقضاي کليه اقلام دارويي موجود در داروخانه ، تهيه ليست داروهاي مورد نيازو به روزرساني آن به صورت دوره اي  و غيره از وظايف جانبي حرفه تکنسين داروخانه محسوب مي شود  . 

گواهینامه تکنسین داروخانه به منزله تبحر در این حوزه است .

ويژگي هاي تکنسين داروخانه 

به منظور اشاره به ويژگي هاي شخصي مورد نياز براي حرفه تکنسين داروخانه ابتدا مي بايست به شرايط کاري و محيط کاري اين حرفه و شرايط و ويژگي هاي خاص آن اشاره کنيم . دراوخانه ها عمدتا مکان هايي سربسته هستند که با توجه به مساحت آن ها به دو قسمت انبار و قسمت پاسخگويي به مشتريان تقسيم بندي مي شود . مراجعه کننده گان داروخانه ها را عمدتا بيماران و يا همراهان نگران و مضطرب آن ها تشکيل مي دهند که از نظر شرايط روحي در وضعيت نامساعدي به سر مي برند مضاف بر اين که بسياري از اين مراجعه کننده گان به دليل مشکلات مالي نسبت به سايري در شرايط کاري بسيار نامناسب تري قرار دارند که مشخصا در نحوه برخورد و ميزان صبر وبردباري آنها نيز تاثير خواهد گذاشت . 
تکنسين هاي دارويي  بواسطه شرايط شغلي خود مي بايست  توانايي ايستادن براي ساعت هاي متوالي طول روزرا داشته باشند . همچنين توانايي و شرايط کار در شيفت هاي مختلف و به خصوص شيفت شب نيز يکي ديگر از ويژگي هاي مورد نياز براي ورود به اين حرفه مي باشد . از ديگر ويژگي هاي بارز  حرفه تکنسين داروخانه ارتباط مستقم با مراجعه کننده گاني است که غالبا بيمار يا همراه بيمار هستند و به همين دليل از شرايط روحي مطلوب و مناسبي برخوردار نيستند بنابريان روحيه بالا ، تحمل ناملايمات ،صبر و شکيبايي زياد از الزامات اجتناب ناپذير ورود به حرفه تکنسين دارويي است . يکي ديگر از ويژگي هاي  بسيار حائز اهميت و ضروري مورد نياز اين حرفه که قبلا نيز به آن اشاره کرديم دقت بسيار بالا در پروسه آماده کردن نسخ است . 

مشخصات نسخه 

نسخه مجموعه اي  دستورات دارويي به صورت کتبي که توسط پزشک به منظور درمان دارويي  بيماران تجويز مي شود . بر طبق قانون و مقررات بين المللي تمامي نسخ هاي تجويز شده توسط پزشکان مي بايست به زبان بين المللي  انگليسي باشد . 
 نسخه کامل و اصولي  داراي مشخصات و ويژگي هايي است که در تمام دنيا ثابت و يکسان است که بر اساس قوانين بين المللي  تنظيم شده اند . ادامه به برخي از مهم ترين اين موارد اشاره خواهيم .  
يک نسخه کامل و اصولي  مي بايست در بردارنده کليه  اطلاعات زير باشد : 
نسخه ها به طور معمول در سايز A5 تجويز مي شوند . 
  يکي از مملزومات مهم  هر نسخه مشخصات پزشك تجويز نسخه است اين مشخصات مواردي از قبيل   نام و نام خانوادگي کامل پزشك تجويز کننده نسخه  ، شماره نظام پزشكي ، مرتبه پزشكي (عمومي يا متخصص)، آدرس کامل  و شماره تلفن  مطب پزشک است . 
يکي ديگر از فاکتورهاي بسيار ضروري و اجتاب ناپذير در نسخه  تارخ تجويز نسخه است . درج تاريخ نسخه هم ازلحاظ  قانوني و هم ازلحاظ درماني بسيار حائز اهميت و گاها حياتي است  . از آن جا كه نسخه يك سند قانوني با ارزش و با قابليت اجرايي محسوب مي شود ، نوشتن تاريخ به صورت شفاف و واضح و بدون هر گونه خط خوردگي الزامي  است و در صورت وجود هر گونه خط خوردگي و ابهام با ارائه توضيحات به همراه مهر و امضاي پزشک در پشت نسخه ، نسخه از طرف داروخانه مورد قبول است .
يکي ديگر از مهم ترين فاکتورهاي مورد نيازدرنسخه مشخصات بيمار است .اين مشخصات در برگيرنده اطلاعاتي از قبيل  نام و نام خانوادگي، سن و آدرس بيمارمي باشد .
يکي ديگر از فاکتورهاي مورد نياز و اساسي در هرنسخه  متن  نسخه است . 
متن نسخه که قسمت اصلي نسخه به شمار مي رود در برگيرنده محتواي تجويز شده توسط پزشک معالج مي باشد . متن نسخه براي هريک از رديف هاي دارويي تجويز شده مي بايست شامل اطلاعاتي از قبيل نام دارو ، شکل دارو ( قرص، کپسول، شربت و غيره ) ، واحد دارو ، طريقه مصرف ، فاصله زماني مصرف دارو  و زمان مصرف دارومي باشد. 
 و آخرين فاکتور مورد نياز در نسخه که به نسخه اعتبار مي بخشد و باعث به رسميت شناخته شدن هر چه بيشتر نسخ در سامانه دارو مي شود مهر و امضاي پزشک معالج است . 
بررسي صحت و سلامت کليه موارد اشاره شده توسط تکنسين داروخانه الزامي مي باشد و در صورت مشاهده هرگونه قصور و کوتاهي در پروسه چک کردن يک نسخه هرگونه عواقب احتمالي به صورت مستقيم به عهده فرد خاطي مي باشد . 

دوره آموزشي تکنسين داروخانه

باتوجه به حساسيت حرفه تکنسين داروخانه عمتقاضيان و علاقه مندان ورود به اين حرفه ملزم به شرکت در دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه در مزاکز معتبر آموزشي که موفق به اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز از سازمان هاي ذيصلاح شده اند  و کسب مدرک معتبر تکنسين دارو خانه مي باشند .
در سال هاي اخير با توجه به نياز به افراد دوره ديده در حوزه کار داروخانه ها و ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب در اين حوزه و استقبال متقاضيان از دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه ، برخي مراکز آموزشي در راستاي پاسخگويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه براي متقاضيان و علاقه مندان کرده اند . يکي از اين مراکز معتبر آموزشي ، مرکز آموزش مجازي پارس است. مرکزآموزش مجازي پارس  با ارائه دوره آموزشي تکنسين داروخانه به صورت غير حضوري و در قالب بسته هاي آموزشي و ارائه آموزش هاي آنلاين  فراگيران را  در مسير رسيدن به اهدافشان همراهي و ياري مي کند و علاوه بر آن فراگيران با صرف کمترين انرژي، زمان و هزينه موفق به اتمام دوره هاي آموزشي تکنسين دارخانه خواهند شد . 
فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه علاوه بر کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک تکنسين داروخانه نيز مي شوند . کسب اين مدرک مي تواند شانس اين افراد براي ورود به بازار کار را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد . 
از اين رو شرکت در دوره هاي آموزشي تکنسين داروخانه و کسب مدرک تکنسين داروخانه  به کليه علاقه مندان اين حرفه و متقاضيان ورود به بازار کار توصيه مي شود .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس