دوره آموزش تغذیه و رژیم درمانی

تعريف تغذيه و علم تغذيه 

تغذيه يکي از عوامل بسيار تاثيرگذار بر شرايط سلامت انسان ها است . تغذيه تعريف ساده اي دارد . تغذيه عبارت است از نوع و ميزان مواد غذايي مورد استفاده افراد در تمام طول دوران زندگي . تحقيقات و بررسي هاي اخير نشان دهنده تاثيرات مستقيم کميت و کيفيت غذاهاي مورد استفاده افراد بر ميزان سلامتي افراد است . از اين رو در سال هاي اخير مبحث تغذيه و رژيم درماني به صورت علمي و آکادميک  مورد بررسي قرار گرفته است . 
رشته تغذيه دانش مطالعه و بررسي مواد غذايي و تاثيرات آنها بر نحوه عملکرد بدن انسان و نحوه استفاده بدن از اين مواد  با توجه به جنسيت ، شرايط سني و شرايط جسمي افراد رژيم هاي غذايي مناسب در راستاي بهبود شرايط جسمي افراد مي پردازد .

کسب مدرک تغذیه و رژیم درمانی می تواند زمینه ورود افراد به بازار کار را افزایش دهد.

اهميت تغذيه در سلامت افراد 

با توجه به اين که بخش اعظم سلامت جسمي و روحي افراد در گرو برخورداري از رژيم غذايي سالم و مناسب و متناسب با شرايط سني ، جسمي و جنسي افراد است مبحث تغذيه يکي از مهم ترين مباحث در راستاي حفظ سلامتي افراد به شمار مي آيد و در سال هاي اخير متخصصان در بسياري از شاخه هاي  علم پزشکي تلاش مي کنند با اصلاح الگوهاي تغذيه و رژيم درماني به کاهش عوارض بيماري ها و درمان آن ها بپردازند . 
در ادامه براي تاکيد هر چه بيشتر بر اهميت مبحث تغذيه . رژيم درماني در سلامت افراد به آمار ارائه شده توسط سازمان جهاني بهداشت |  World Health Organization   اشاره خواهيم کرد .
بر اساس نتايج حاصل از تحقيقات انجام شده توسط سازمان جهاني بهداشت در سال 2012 ميلادي ، بيشترين دليل مرگ و ميرها ناشي از بيماري ها يي است که به صورت مستقيم با رژيم غذايي  افراد در ارتباط بوده اند  . درادامه به برخي از بيماري هايي که ارتباط تنگاتنگي با رژيم غذايي دارند و در نهايت  منجر به مرگ افراد شده ا ند اشاره خواهيم کرد . اين بيماري ها عبارتند از کليه حمله هاي قلبي ، انواع سکته هاي مغزي ، بسياري از بيماري هاي مزمن ريوي ، بيماري خطرناک ديابت و در نهايت فشارخون . 
همانطور که امروزه  تقريبا عموم مردم  در جريان هستند بسياري از بيماري ها نظير ديابت و فشار خون بالا به صورت مستقيم به دليل پيروي و مداومت در استفاده از رژيم هاي غذايي نادرست بوجود آمده اند و بسياري از همين بيماري ها در ابتدا منجر به کاهش کيفيت زندگي افراد و در نهايت منجر به مرگ افراد خواهد شد ، با اين حساب مي توان با قاطعيت ادعا کرد که عدم توجه کافي به تغذيه و رژيم غذايي مي تواند بر کيفيت و کميت زندگي افراد تاثيرات بسياري داشته باشد . 
با توجه به اين کاهش سلامتي و ميزان توانايي مي تواند منجر به بروز بسياري مشکلات در کليه ابعاد زندگي افراد شود ، از اين رو يکي از مهم ترين مباحث و مسايل مورد توجه در زندگي انسان ها پيروي از يک رژيم غذايي سالم و متعادل و متناسب با شرايط سني ، جنسي و جسمي افراد است  . 
با توجه به دلايلي که ذکر کرديم در سال ها ي اخير در حوزه پزشکي مبحث بسيار مهم ، قابل توجه و تاثيرگذاري با عنوان رژيم درماني معرفي شد . رشته تغذيه و رژيم درماني که شايد عليرغم پيشينه بسيار زياد آن به صورت آکادميک قدمت زيادي ندارد به درمان و مداواي انواع بيماري با استفاده از اصلاح رژِيم غذايي افراد  مي پردازد . در ادامه به نتايج به اثبات رسيده برخي تحقيات در حوزه تغذيه و رژيم درماني    و تاثيرات آن بر سلامت جسمي و روحي افراد اشاره خواهيم کرد که مطالعه آن  خالي از لطف نيست .
رژيم درماني مناسب براي غلبه بر بيماري بر افسردگي
اولين مورد درباره رژيم غذايي مناسب براي مقابله با افسردگي استفاده از مواد غذايي تازه و عدم استفاده از انواع منجمد ، دودي ، خشک شده و غيره مي باشد . 
تحقيقات حاکي از اين بوده اند که استفاده از بيست و دو گونه اسيد آمينه موجود در ياخته هاي زنده که پروتئين ها موجود هستند مي تواند تاثير به سزايي در مقابله با افسردگي داشته باشد . منابع غني پروتئين نيز عبارتند از گوشت ، ماهي ، تخم مرغ ، عدس و غيره که مي تواند تاثير زيادي در روند کاهش علائم افسردگي داشته باشد . 
استفاده از غلات سبوس دار و ميوه و سبزيجات تازه نيز در روند مقابله با افسردگي تاثير به سزايي دارند . 

رژيم درماني مناسب براي غلبه بر استخوان هاي شکننده
براي درمان بيماري هاي حوزه استخوان و مقابله با بروز بيماري هاي استخواني مي بايست از دوران کودکي و با برنامه رژيم غذايي غني از کلسيم اقدام کرد .
بر اساس آمارو ارقان موجود 50 در صد از خانم هاي بالاي 50 سال و 20 درصد از مردان بالاي 50 سال به بيماري پوکي استخوان هستند . با توجه به اين که بيماري هاي استخواني غالبا از عوارض رژيم هاي غذايي نامناسب در سنين رشد هستند جبران آن تنها با استفاده از برنامه هاي تغذيه و رژيم درماني بسيار تخصصي در دوران برزگ سالي ميسر مي شود .
رژيم هاي غذايي مورد استفاده براي  مقابله با بيماري هاي استخواني غالبا شامل استفاده از منابع غني کلسيم و و ويتامين دي است . لازم به ذکر است ويتامين دي که به ويتامين آفتاب مشهور است را مي توان با استفاده از آفتاب گرفتن نيز به ميزان زيادي تامين کرد .

آموزش تغذیه و رژیم درمانی می تواند به سلامت افراد کمک کند.

رژيم درماني مناسب  براي کاهش فشار خون بالا
 يکي از آشناترين و شناخته شده ترين عوامل افزايش فشار خون مصرف بي رويه و بيش از حد نمک است  بانابريان اولين توصيه غذايي براي کنترل و کاهش فشار خون بالا کنترل ميزان نمک  مصرفي است . از ساير روش هاي کنترل فشار خون بالا  مي توان به مصرف اسفناج ، موز ، غلات سبوسدار و غذاهاي حاوي آنتي اکسيدان است . 
رژيم درماني  مناسب براي کاهش و درمان علائم بيماري صرع
يکي از بيماري هايي که تاثيرات تغذيه و رژيم غذايي را به اثبات مي رساند بيماري صرع است . تحقيقات حوزه تغذيه و رژيم درماني به اثبات رسانيده است که مصرف چربي بيش از حد و در کنار کمبود کربوهيدرات مي تواند منجر به تشنج و صرع در دو سوم کودکان شود . 
البته در اين زمينه هنوز تحقيقات کافي انجام نشده و دستاوردها تا حدي همراه با حدس و گمان باقي مانده‌اند.
رژيم درماني مناسب براي غلبه بر بيماري سرطان
بنياد پژوهش و تحقيق جهاني سرطان به اثبات رسانده در حدود 12 نوع از انواع رايج سرطان در دنيا را با استفاده از تغذيه و رژيم درماني قابل پيشگيري قطعي است .

رژيم درماني مناسب براي غلبه بر کم‌انرژي‌بودن
کم انرژي بودن عليرغم اين که در زمره بيماري هاي حاد قرار نمي گيرد اما مي توان تاثيرات منفي زيادي برروند زندگي روزمره افراد داشته باشد . در همين راستا به برخي از رژيم هاي غذايي مناسب ، مقوي و پر انرژي براي مقابله با اين مشکل اشاره خواهيم کرد . 
يکي از مهم ترين وعده هاي غذايي براي مقابله با کمبود انرژي وعده صبحانه است . استفاده از مواد سرشار از فيبر و پروتئين  مي تواند انرژي مورد نياز براي فعاليت هاي روزانه شما را تامين نمايد . 

گواهینامه تغذیه و رژیم درمانی به منزله شرکت در دوره های آموزشی این حوزه است .

دوره هاي آموزشي تغذيه و رژيم غذايي

با توجه به اهميت مبحث تغذيه و رژيم غذايي در تمام دوران زندگي انسان و ارتباط مستقيم عادات غذايي و رژيم غذايي مورد استفاده اشخاص با کميت و کيفيت زندگي و سلامت جسمي و روحي افراد مراجعه به متخصصان تغذيه و مشاوران تغذيه و استفاده از برنامه اهي رژيم درماني مناسب و در موارد ضروري تر مراجعه به پزشک تغذيه و اصلاح عادات غذايي روزمره و پيروي از يک رژيم غذايي سالم و صحيح همراه با مداومت مي تواند تاثيرات مثبت به سزايي در روند سلامتي و زندگي افراد داشته باشد . 
با توجه به فرهنگ سازي ها و تبليغات انجام شده در سال هاي اخير و آمار و ارقام ارائه شده از نتايج تحقيقات و بررسي هاي انجام شده در سال هاي اخير مردم بيش از قبل به بهداشت غذايي خود توجه مي کنند و تمايل بيشتري براي مراجعه به کارشناسان و متخصصان علم تغذيه به منظور دريافت يک رژيم غذايي سالم دارند و همين امر منجر به رونق بيش از پيش بازار کار متخصصان و کارشناسان علم تغذيه شده است . 
به دليل اهميت علم تغذيه در زوند زندگي افراد و با توجه به روند رو به رشد بازار کار متخصصان تغذيه ، دوره هاي آموزشي تغذيه و رشته هاي دانشگاهي تغذيه بااستقبال بسيار چشمگير متقاضيان در سال هاي اخير مواجه شده اند . 
به همين منظور برخي از مراکز معتبر آموزشگاهي به منظور پاسخگويي به نياز جامعه با کسب مجوز هاي و تائيده هاي لازم از مراجع ذيصلاح اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي تغذيه و رژيم درماني کرده اند . مرکز آموزش مجازي پارس يکي از اين مراکز معتبر آموزشي است . 
فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي تغذيه و رژيم درماني مرکز آموزش مجازي  پارس علاوه بر کسب دانش و مهارت مورد نياز در اين عرصه موفق به اخذ مدرک تغذيه و رژيم درماني نيز خواهند شد . 
اخذ مدرک تغذيه و رژيم درماني مي تواند شانس ورد به بازار کار را براي علاقه مندان ورود به بازار کار به ميزان قابل توجهي افزايش دهد . از اين رو شرکت در اين دوره هاي آموزشي به کليه علاقه مندان به اين حوزه توصيه مي شود 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس