آموزش امنیت شبکه

دوره آموزش امنيت شبکه 
تعريف شبکه 

در دنياي مدرن و پيشرفته  امروز که تکنولوژي با سرعت بسيار زياد همه ابعاد زندگي انسان ها را تحت تاثير قرار داده است شبکه را مي توان به عنوان ساده ترين و درعين حال مهمترين ، پر کاربردترين و اصلي ترين مقوله در عرصه علوم اينترنتي و ارتباطات به شمار آورد .شبکه حاصل برقراري ارتباط ميان تعدادي کامپيوتر است به صورتي که اين ارتباط قابليت به اشتراک گذاري منابع را براي کاربران اين کامپيوتر ها فراهم سازد . 
بنابر تعريف ارائه شده ويژگي هاي مهم و بارز شبکه عبارتند از قابليت برقراري ارتباط | connection  و به اشتراک گذاري مطالب | Sharing Resources 
بنابرتعريف ارائه شده براي شبکه دو اصل بسيار مهم که از ويژگي هاي اصلي شبکه به شمار مي روند ، عبارتند از برقراري ارتباط Connection|   و به اشتراک گذاري منابع | Sharing Resources و د رصورتي که اين دو ويژگي وجود نداشته نمي توان ادعا کرد شبکه اي ايجاد شده . 

دوره آموزش امنیت شبکه بواسطه اهمیت مبحث امنیت از دور های بسیار پر مخاطب است .

چگونگي ايجاد شبکه  

پس از آشنايي با مفهوم شبکه و ويژگي ها و خصوصيات  شبکه نوبت به توضيح در مورد چگونگي ايجاد شبکه ميان کامپيوترهار مختلف  خواهد رسيد . 
در حوزه کامپيوتر ابزارهاي انتقال اطلاعات با عنوان مديا شناخته مي شوند . وظيفه اين ابزارها يا همان مديا انتقال دادن بيت هاي اطلاعاتي از يک دستگاه کامپيوتر به يک دستگاه کامپيوتر ديگر است . اين مديا يا ابزارهاي مورد استفاده براي انتقال اطلاعات مي تواند شامل کابل هاي مسي ، امواج بي سيم RF و يا فيبر نوري باشند . 
آنچه در اين حوزه از اهميت زيادي برخوردار است ، برقراري ارتباطي است که امکان انتقال اطلاعات و به اشتراک گذاري منابع را فراهم آورد . 

تاريخچه شبکه هاي کامپيوتري

اولين جرقه هاي فکري که منجر به تلاش براي توليد يک شبکه وبرقراري ارتباط ميان کامپيوتر ها شد رقابت سياسي موجود بين دو کشور قدرتمند دنيا يعني آمريکا و شوروي بود . 
سپس با تلاش بسيار زياد دانشمندان براي اولين بار در سال 1960   يک شبکه کامپيوتري ارتباط ميان چند سيستم کامپيوتري را برقرار کرد . شبکه تشکيل شده شامل ارتباط برقرار شده ميان سه دستگاه کامپيوتر بود . اين سيستم ها يکي در دانشگاه MIT  ، ديگري در دانشگاه استنفورد و يکي در دانشگاه مشهور کاليفورنيا قرار داشت .

کارشناس امنیت شبکه یک پست بسیار حائز اهیمت در سازمان ها است .

انواع شبکه 

شبکه ها با توجه به نوع ارتباطات برقرار شده و با توجه به اين که چه تعداد کامپيوتر را د در چه فاصله مکاني تحت پوشش قرار داده اند  به انواع مختلف تقسيم بندي مي شوند ، که در ادامه به صورت مختصر هر يک را توضيح خواهيم داد . 
شبکه هاي LAN
اولين نوع شبکه هاي اينترنتي شبکه هاي LAN  هستند . LAN مخفف عبارت Local Area Network و به مفهوم شبکه هاي محلي است. شبکه هاي LAN شامل ارتباط برقرار شده ميان کامپيوترهاي موجود در يک فضاي محدود مانند يک ساختمان است.
شبکه هاي WAN 
نوع دوم شبکه هاي اينترنتي که محدوده وسيع تري را تحت پوشش قرار مي دهند شبکه هاي WANهستند . WAN مخفف عبارت Wide Area Network است. شبکه هاي WAN محدوديت هاي جغرافيايي شبکه هاي LAN  را نداشته و به عبارت ديگر مي توان ادعا کرد که يک شبکه WAN حاصل اجتماع چندين شبکه LAN  است . 
شبکه هاي MAN 
آخرين نوع از شبکه ها در اين دسته بندي شبکه هاي MAN است . اصطلاح MAN مخفف عبارتMetropolitan Area Network است که به معناي شبکه هاي نواحي شهري است. شبکه هاي MAN  از نظر وسعت جغرافيايي  قابليت  پوشش دادن محدوده شهرها را دارند .  

مدرک کارشناس امنیت شبکه به منزله کیب تبحر افرا در این حوزه است .

اجزاي تشکيل دهنده شبکه 

اجزاي تشکيل دهنده شبکه ها به طور کلي عبارتند از: بخش سرور|Server   ، بخش گيرنده | Client   ، بخش مديا| Media و در نهايت بخش بخش ايستگاه کاري | Work Station   که در ادامه به صورت مختصر عملکرد هر يک از اين بخش ها را به صورت مختصر توضيح خواهيم داد . 
بخش اول يا همان بخش سرور شامل يک کامپيوتر متصل به شبکه است که به ساير کامپيوتر هاي متصل به شبکه سرويس دهي مي کند . 
بخش دوم يا همان بخش گيرنده است که دربرگيرنده تمام کامپيوترهايي است که بواسطه شبکه سرويس دهي مي شوند . 
بخش سوم يا همان مديا که وظيفه برقراري ارتباط ميان کامپيوتر ها را بر عهده داشته و شامل تجهيزاتي از قبيل کابل و غيره مي باشد . 
چهارمين و آخرين بخش مشترک شبکه هاي کامپيوتري بخش گيرنده يا همن کامپيوترهايي است که به شبکه متصل شده اند . 
يکي از معتبر ترين و مشهور ترين شرکت هاي توليد و تامين تجهيزات ايجاد شبکه هاي اينترنتي در سطح دنيا شرکت آمريکايي سيسکو است . 

کاربردهاي شبکه 

انتقال اطلاعات بدون توجه به بعد مکان و زمان از اولين ويژگي هاي مهم و کاربردي شبکه هاي اينترنتي است . 
کاهش چشمگير هزينه هاي مورد نياز به منظور انتقال اطلاعات به صورت سنتي يکي ديگر از دلايل مهم و کاربردي شبکه هاي اينترنتي است . 
يکي ديگر از قابليت هاي بسيار مهم شکه هاب اينترنتي که در کنار مبحث امنيت شبکه شکل مي گيرد ضريب اطمينان بالاي موجود در زمينه حفظ و حراست اطلاعات مهم و محرمانه است . 
قابليت تهيه نسخه هاي پشتيبان نيز يکي ديگر از قابليت هاي اين شبکه ها به شمار مي رود که مانع از بين رفتن اطلاعات خواهد شد . 
عدم محدوديت در برقراري ارتباط با کليه اعضاي شبکه نيز يکي ديگر مزاياي شبکه به شمار مي رود به اين منظور که پس از تشکيل يک شبکه امکان برقراري ارتباط ميان کليه اعضا وجود دارد . 
به روز رساني برنامه ها و کليه منابع اطلاعاتي نيز يکي ديگر از مزايا بسيار پر کاربرد شبکه ها به شمار مي رود . 

امنيت شبکه 

امنيت شبکه يکي از مهمترين و پيچيده ترين مباحث در حوزه شبکه به شمار مي رود . شبکه هاي اينترنتي همواره در معرض بروز خطراتي از قبيل ويروس هاي مختلف ، کرم هاي اينترنتي ، اسب هاي تروجان ، انواع نرم افزار هاي جاسوسي ، هکرها ، حمله هاي رد سرويس سايت ها ، رهگيري داداه ها و اطلاعات محرمانه و سرقت اين اطلاعات ، سرقت هاي هويتي ، انواع بد افزار و نرم افزارهاي تبليغاتي مزاحم و مخرب هستند . 
از آنجا که برخورد و مواجه شدن با هر يک از موارد ذکر شده مي تواند منجر به بروز مشکلات و خسارات بسيار زياد و بعضا جبران نا پذيري براي شرکت ها و سازمان ها شود مي بايست با آنها مقابه و در برابر آن ها مسلح شد . 
با توجه به اين که اطلاعات و سايت و شبکه هاي سازمان ها و شرکت حاوي اطلاعات بسيار با ارزش و بعضا حياتي براي سازمان ها و شرکت ها هستند از اين رو امنيت شبکه يکي از حساس ترين و مهمترين مباحث در حوزه شبکه هاي اينترنتي به شمار مي رود . 
امنيت شبکه در برگيرنه تمامي فعاليت ها و برنامه ريزي هايي است که به منظور حفاظت ، حراست ، مقابله و پيشگيرياز هجوم کليه عوامل ذکر شده انجام مي گيرد و کارشناس امنيت شبکه نيز فردي است که پس از گذراندن دوره هاي آموزشي و تخصصي امنيت شبکه به منظور مقابله با چنين پديده هايي فعاليت مي کند . 
بازار کار کارشناس امنيت شبکه 
از آنجا که امنيت شبکه به اندازه راه اندازي و ايجاد شبکه حائز اهميت است کليه سازمان ها ، ارگان ها ادارات دولتي و خصوصي ، کليه کسب و کارهاي بزرگ و کوچک اينترنتي و حتي کاربران شبکه هاي کوچک نيز به منظور دسترسي به ضريب امنيتي بالا و حفاظت هر چه بيشتر شبکه هاي مورد استفاده خود اقدام به همکاري با متخصصان امنيت شبکه مي کنند و به همين دليل عمدتا هر جا شبکه اي وجود دارد موقعيت هاي شغلي خوبي نيز برا ي کارشناسان شبکه وجود دارد . 
باتوجه به رشد روز افزرون و بسيار پر سرعت شبکه هاي اينترنتي و نياز مبرم و اجتناب ناپذير به حضور کارشناسان امنيت شبکه در کنار کليه شبکه هاي اينترنتي اينده شغلي درخشاني براي کارشناسان امنيت شبکه پيش بيني مي شود . همچنين کارشناسان امنيت شبکه در کنار آينده شغلي درخشان از سطح درآمد مطلوبي نيز برخوردارند . 

دوره آموزش امنيت شبکه 

با توجه به احساسيت بسيار بالاي مقوله امنيت شبکه ، موقعيت هاي شغلي زياد  و مطلوب و همچنين سطح درآمد مطلوب اين حرفه  در سال هاي اخير دوره هاي آموزشي امنيت شبکه با استقبال قابل توجه علاقه مندان حضور در دوره هاي آموزشي امنيت شبکه  روبرو شده است .به همين دليل برخي از مراکز معتبر آموزشي به منظور رفع نيازهاي متقاضيان با کسب مجوز از مراجع ذيصلاح  اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي امنيت شبکه و ارائه گواهينامه امنيت شبکه در انتهاي دوره به فراگيران کرده اند . 
مرکز آموزش مجازي پارس يکي از اين مراکز معتبر آموزشي که در راستاي پاسخگويي به نياز هاي متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي امنيت شبکه کرده است . ارائه دوره هاي آموزشي به صورت مجازي و ارائه بسته هاي آموزشي امنيت شبکه باعث شده تا دوره هاي آموزشي اين مرکز بااستقبالي دو چندان مواجه شود . زيرا فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزشي امنيت شبکه  مرکز آموزش مجازي پارس با صرف کمترين زمان ، هزينه و انرژي موفق به کسب دانش ، مهارت ، توانايي و قابليتهاي مورد نياز براي ورود به ايت عرصه خواهند شد و علاوه بر آن در انتهاي دوره آموزشي خود موفق به کسب مدرک امنيت شبکه معتبر از مرکز آموزش مجازي پارس خواهند شد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس