درباره بازار بورس

تعریف بازار بورس

کلمه بورس کلمه ای با ریشه فرانسوی می باشد . معنای این کلمه در زبان فرانسه کیف پول است . به منظور آشنایی هرچه بیشتر با مفهوم بورس و بازار بورس ابتدا به ارائه تعریف بازار خواهیم پرداخت . بازار مکانی برای انواع داد و ستدهای تجاری ، معاملات تجاری و انواع فعالیت های اقتصادی است . بازار مکانی است که به هر دو طرف معامله اعم از فروشنده و خریدار کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین انرژی طرف برای کالا و خدمات خود مشتری پیدا کنند و خریداران نیز می توانند کالا و خدمات مورد نظر خود را در اسرع وقت پیدا کرده و با سایر انواع مشابه مقایسه و اقدام به خرید آن نمایند . بنابراین بازارها بسته به میزان رونق نقش بسیار مهمی در روند انجام معاملات و فعالیت های اقتصادی ایفا می کنند . 

شاخص بورس یکی از اصطلاحات رایج در بازار بورس است.

تعریف بورس 

بازار بورس نیز مکانی است که در آن خریداران و فروشنده گان به انجام فعالیت های اقتصادی خاصی می پردازند . 

انواع کالا 

کالا ها را بر اساس نوع موجودیت و ارزش آن ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می کنند . دسته اول کالاهای واقعی هستند . کالاهای واقعی عبارتند از کالا هایی که قابل رویت بوده و دارای موجودیت فیزیکی هستند . از این قبیل کالاها می توان به زمین ، ماشین ، ساختمان و طلا و هر گونه کالایی که قابل رویت باشد اشاره کرد . 
دسته دوم کالا ها را کالاهای کاغذی می نامند . این کالا ها که موجودیت فیزیکی نداشته و قابل رویت نیستد شامل اقلامی از قبیل اوراق و اسناد بها دار و سهام و اوراق مشارکت هستند . 

تاریخچه بورس 

بازار بورس نه به شکل امروزی  آن اما با معنا و مفهومی شبیه بازارهای بورس امروزی و با اهدافی مانند بازار های بورس امروزی برای اولین بار در اواخر قرن 14 میلادی در کشور هلند برپا شد و به دلایل مختلف نتوانست آنچنان که باید و شاید به فعالیت اقتصادی  خود ادامه دهد . 
پس از بازار بورس هلند اولین بازار رسمی بورس دنیا در حدود دو قرن پیش آغاز به کار کرد واین روند تا به امروز ادامه پیدا کرده و نتیجه آن بازار های بورس امروزی است . 

شاخص قیمت یکی از اصطلاحات رایج در بازار بورس است.

تاریخچه بورس ایران

در ایران تاریخچه تاسیس بازار بورس به سال 1315 بازمی گردد . در آن زمان دولت ایران با همکاری شخصی به نام وان لوترفلد که بلژیکی تبار بود به بررسی و تحقیق در مورد تاسیس بازار بورس و شرایط و قوانین مورد نیاز برای آن پرداختند و در نهایت در سال 1345 قوانین مرتبط به بورس و اوراق بهادار توسط مجلس تصویب شد و پس از آن در 15 بهمن ماه سال 1346 بازار بورس ایران نیز به صورت رسمی آغاز به کار کرد . اولین پروژه سها م مورد معامله در بازار بورس ایران سهام بانک صنعت و معدن ایران بود . 

کسب مدرک بورس به منزله کسب توانایی در این حوزه است.

انواع بورس

بازارهای بورس را با توجه به حوزه و حیطه فعالیت های آن ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند . 
اولین نوع بازاربورس بازار بورس کالا است . این بازار بورس بازاری است که در آن خرید و فروش انواع کالا و به خصوص کالاهای پر مصرف و با ارزش اتفاق می افتد . این کالا ها عبارتند از اقلامی مانند طلا ، نقره ، نفت ، گندم  و انواع کالاهای با ارزش و پر مصرف دیگر . 
دومین بازار بورس بازار بورس ارز است . بازار بورس ارز همانطور که از نام آن نیز مشخص است به خرید و فروش پول رایج کشورهای مختلف دنیا می پردازد . بازار بورس ارز در همه کشوردنیا مشغول به فعالیت است و از رونق بسیاری نیز برخوردار است اما در ایران به شرایط خاص اوضاع اقتصادی بازار بورس ارز وجود ندارد . 
بازار بورس اوراق بهادار : 
در بازار بورس اوراق بهادار خرید و فروش انواع دارایی های مالی از قبیل اوراق مشارکت ، اوراق و اسناد سهام  و غیره اتفاق می افتد .  

تعریف شاخص بورس 

شاخص بورس یکی از اصطلاحات بسیار مهم و پرکاربرد در بازارهای بورس به شمار می رود . در این بخش به توصیف و تفسیر مفهوم شاخص بورس خواهیم پرداخت . 
کلمه شاخص بورس معدل کلمه انگلیسی Index  است . مفهوم کلی کلمه شاخص نشانگر است  و مفهوم این کلمه در حوزه بازار بوری به معنای نشانگر تغییرات وضعیت ارزش یک کالا در بازه های زمانی مشخص است و در صورتی که شاخص بورس سهام یک کالا ، سازمان ، ارز یک کشور رشد صعودی داشته باشد به منزله افزایش قیمت و پر بهاتر شدن آن است و در صورتی که شاخص بورس سهام یک کالا ، سهام سازمان ، ارز یک کشور و هر مورد دیگری سیر نزولی داشته باشد به مفهوم کاهش و در برخی موارد سقوط بهای آن سهام مورد نظر خواهد بود . 

تعریف شاخص قیمت 

یکی دیگر از اصطلاهات بسیار رایج و پرکاربرد در حوزه بازار بورس شاخص قیمت است . 
عدد شاخص قیمت نشان دهنده مقدار افزایش و کاهش بورس کلیه شرکت ها و سازمان هایی است که سهام آن ها از سوی سازمان بورس اوراق بهادار مورد قبول واقع شده اند . 

مزایای بازار بورس 

سرمایه گذاری در بازار بورس مشروط بر آشنایی کامل و برخورداری از دانش ، تخصص و تجربه کافی دراین زمینه می تواند سرمایه گذاری بسیار پر منفعتی برای سرمایه گذاران باشد . به توجه به بازار پر رونق و روبه رشد صنعت بورس و باتوجه به پر منفعت بودن سرمایه گذاری در این بازار مشروط بر شرایطی که قبلا ذکر کردیم بسیاری از افراد تمایل به سرمایه گذاری در بازار بورس دارند و به دلیل عدم تسلط و دانش به حوزه بازار بورس با استفاده از راهنمایی ها  و مشاوره های متخصصان بازار بورس و کارشناسان بازار بورس برای ورود به این حوزه اقدام می کنند . 

دوره های آموزشی بورس 

با توجه به این که در بازار بورس وقوع اتفاقات غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی امر عجیب و بی سابقه ای نیست و در برخی موارد علیرغم برخورداری از دانش ، تخصص و تجربه کافی پیش بینی های انجام شه درست از آب در نخواهند آمد ورود به این حوزه کسب و کار به افرادی که از قدرت ریسک بالایی برخوردار نیستند به هیچ وجه توصیه نمی شود . 
با توجه به حساسیت بسیار بالای روند کسب و کار و سرمایه گذاری در بازار بورس تنها راه امن و معقول برای ورود به بازار بورس شرکت در دوره های آموزشی بورس و کارشناس بورس است و استفاده از تجربیات افراد با سابقه در این حوزه می باشد زیرا بازار بورس عرصه مناسبی برای کسب تجربه نیست و حوزه ای با ریسک بالا و بعضا پر خطر به شمار می آید . 
با توجه به این که سرمایه گذاری در بازار بورس بدون کسب دانش ، مهارت و تخصص کافی به هیچ وجه معقول نیست و توصیه نمی شود به کلیه علاقه مندان ورود به حوزه بازار بورس به شدت توصیه می شود برای شرکت در کلاس هاس آموزشی بورس شرکت و یا از دانش و تجربه کارشناسان بورس زبده استفاده نمایند . 
از آنجا تنها راه امن ، معقول و منطقی ورود به بازار بورس شرکت در دوره های آموزشی بورس و کسب دانش ، مهارت ، تخصص ، توانایی و قابیلت های منحصر به فرد و تخصصی این حوزه است در سال های اخیر دوره های آموزشی بورس ودوره های آموزشی کارشناس بورس با استقبال بسیار چشمگیر مخاطبان و علاقه مندان به کار و فعالیت در این حوزه مواجه شده است . 
در همین راستا و به منظور پاسخ گویی به نیازهای متقاضیان برخی از مراکز آموزشی معتبر اقدام به برگزاری دوره بورس و دوره کارشناس بورس کرده اند . 
مرکز آموزش مجازی پارس یکی از مراکز معتبری است که اقدام به برگزاری دوره  آموزش بورس کرده  است . این مرکز با ارائه دوره های آموزشی بورس علاقه مندان را در مسیر کسب موفقیت همراهی می کند . با توجه به این که این مرکز دوره های آموزشی بورس را به صورت مجازی نیز ارائه می نماید علاقه مندان می توانند با صرف کمترین زمان ، هزینه و انرژی با اصول ، مبانی و تکنیک های مورد نیاز برای ورود به این عرصه آشنا شده و از مزایای  آن بهره مند گردند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس