خیاطی حرفه ای

خياطي حرفه اي 
تعريف خياطي

خياطي هنر اندازه گيري ، الگوکشي ، برش و در نهايت دوخت و دوز لباس است . لباس يکي از نيازهاي اصلي انسان به شمار مي رود و بر اساس شواهد و مستندات موجود انسان هاي نخستين از همان روزهاي آغازين خلقت بااستفاده از روش هاي مختلف براي پوشانيدن اندام خود به منظور محافظت از خود در برابر سرما و گرما و غيره  اقدام کرده ا ند و اين تلاش در گذر زمان منجر به پيدايش صنعت پوشاک ، دوخت و دوز و بافتني شد  . در گذر زمان پوشش تنها به منظور حفظ و حراست بدن در مقابل سرما و گرما به کار برده نمي شد بلکه انسان ها با استفاده از پوشش و نوع لباس خود تلاش مي کردند جايگاه اجتماعي و طبقه اقتصادي خود را نيز به نمايش بگذارند . امروزه صنعت پوشاک يکي از بزرگترين صنايع در سراسر جهان به شمار مي رود . صنعت پوشاک در سطوح بسيار مختلف به توليد و عرضه پوشاک در سرتاسر جهان مشغول است به اين مفهوم که برخي از انواع پوشاک تنها با هدف رفع نيازهاي اوليه متقاضيان و برخي ديگر با هدف آراستگي هر چه بيشتر ظاهر افراد ، پيروي از آخرين مد هاي صنعت پوشاک و غيره و غيره توليد و به بازارهاي جهاني عرضه مي شوند . 
تا جايي که در دنياي امروز مي توان به جاي اصطلاح هنر خياطي از اصطلاح حرفه خياطي استفاده کرد . زيرا کاربردهاي بسيار حرفه اي خياطي منجر به توسعه و پيشرفت روز افزون صنعتي پوشاک شده است . 

ثبت نام دوره آموزش خیاطی

هنر دوخت و دوز و خیاطی هنری بسیار قدیمی است .

تاريخچه خياطي در ايران

پيشه خياطي از پيشه هاي بسيار قديمي در تهران و در دوران قاجار بوده است  و تعداد افراد شاغل در اين پيشه نيز بسيار قابل توجه بوده است . اصطلاح خياط در آن دوران براي افرادي مورد استفاده قرار مي گرفت  که در حرفه دوخت و دوز البسه اعم از زنانه و مردانه فعاليت مي کردند . حرفه يا پيشه خياطي در آن زمان به چند دسته تقسيم بندي مي شد ، اين تقسيم بندي هاي به شرح زير بوده اند .
اولين دسته از خياطان دوزندگاني بودند که به صورت کاملا حرفه اي و تاسيس دکان ها و تشکيلات آن چناني به حرفه دوخت و دوز مشغول بودند . اين گروه خياطان در کار خود بسيار خبره و متبحر بودند و در ازاي دريافت دست مزد هاي آنچناني به دوخت و دوز لباس هاي رسمي ومد روز براي اعيان و اشراف ، رجال بزرگ سياسي ، افرادي که علاقه مند به پيروي از آخرين مدل هاي روز بودند مي پرداختند .  
دسته دوم از خياطان در آن دوران دوزندگان بازاري بودند که کسب کاري محلي براي خود داير کرده بودند . اين دسته از خياطان با تهيه پارچه و دوخت لباس هاي متداول و مرسوم آن دوران به صورت سري دوزي که به طبع در مقايسه با لباس هاي سفارشي دوخت خياطان دسته اول قيمت بسيار مناسب تري داشت و  فروش آن ها به طبقه متوسط اجتماع کسب در آمد و امرار معاش مي کردند . 
دسته سوم از خياطان آن دوران خانم هاي خانه داري بودند که هنر خياطي را به صورت تجربي از مادران خود آموخته بودند و پس از کسب تبحر در اين حوزه علاوه بر دوخت و دوز لباس هاي اهل خانه و با استفاده از اين هنر و دوخت ودوز براي مشتريان غريبه به کسب در آمدي هر چند اندک براي خود مي پرداختند . 
در آن دوران به دليل استفاده از روش هاي سنتي در دوخت ودوز و دوخت دوز با دست خياطي حرفه اي بسيار وقت گير بود .

شرکت در دوره های آموزشی خیاطی می تواند زمینه اشتغال افراد را فراهم سازد.

تاريخچه ساخت چرخ خياطي

ساخت اولين چرخ خياطي را مي توان اولين گام در راستاي مدرن سازي و صنعت خياطي به شمار آورد . اولين چرخ خياطي دنيا در سال 1830 ميلادي توسط يک فرد فرانسوي به نام بارتلمي تيمونيه ساخته شده که نه تنها مورد استقبال خياطان قرار نگرفت بلکه با مخالفت شديد ان ها مواجه شد . در آن زمان گروهي از افرادي که به حرفه خياطي مشفول بودند با هجوم به خانه اين مخترع بزرگ و به آتش کشيدن خانه و نابود کردن چرخ خياطي اختراعي او جلوي پيشرفت هاي بعدي در اين حوزه را گرفتند . 
ساخت مجدد چرخ خياطي در سال 1845 در آمريکا اتفاق افتاد و اين بار توسط دو نفر به نام هاي  آيزاک سينگر و الياس هاو که هريک مدعي بودند قبل از ديگري موفق به ساخت اين ماشين شده اند. چرخ خياطي هاي ساخت اين دو آمريکايي شباهت بسيار زيادي به چرخ خياطي هاي امروزي داشت و  اين باربر خلاف دفعه قبل چرخ خياطي مورد استقبال بسيار زياد خياطان قرار گرفت .
ساخت چرخ خياطي دنياي دوخت و دوز و خياطي را متحول کرد و منجر به سرعت گرفتن روند کاري خياطان شد . 
اولين چرخ خياطي توسط مظفرالدين شاه در بازگشت از يکي از سفرهاي فرنگي او به ايران وارد شده اما زمان بسياري زياد طول کشيد تا استفاده از چرخ خياطي به جاي روش هاي سنتي دوخت و دوز در ميان خياطان مرسوم شود .

خياطي حرفه اي 

امروزه خياطي حرفه اي به روش هاي مختلف و با متد هاي متفاوتي انجام مي شود .  در ادامه به معرفي مشهور ترين متد هاي خياط در دنيا اشاره خواهيم کرد . 
اولين تقسيم بندي متدهاي خياطي شامل متد خياطي بدون الگو و خياطي با الگو کشي است . 
خياطي با الگوکشي : در خياطي با الگو کشي پس از اندازه گيري سايز فرد مورد نظر با استفاده از کاغذ هاي الگو به طراحي يک الگوي مناسب بر اساس فرمول ها و رو ش هاي مختلف مي پردازند و در نهايت الگوي آماده شده را به عنوان راهنماي برش روي پارچه مورد قرار مي دهند و پس از برش زدن پارچه به دوخت و دوز آن مي پردازند . در روش خياطي با الگوکشي متدهاي مختلفي وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد . 
خياطي بدون الگو : خياطي بدون يک روش جديد د خياطي حرفه اي است که پس از مرحله اندازه گيري سايز فرد مورد نظر به صورت مستقيم روي پارچه برش زده مي وشد و سپس مراحل دوخت و دوز انجام مي شود . 

متدهاي خياطي 

با گذشت زمان و مبحر شدن خياطان در زمينه دوخت و دوز انواع لباس ، متدهاي مختلف خياطي ارائه شد . برخي از معروف ترين و پرکاربردترين متدهاي خياطي عبارتند از :
متد خياطي گرلاوين
متد خياطي گرلاوين يکي از قديمي ترين متدهاي خياطي مي باشد . مراحل برش و دوخت دراين روش پيچيده و بسيار زمان بر است اگرچه که نتيجه کار عمدتا مطلوب خواهد بود .  
متد خياطي مولر
متد خياطي مولر در مقايسه با متد خياطي گرلاوين از پيچيدگي و ظرافت کمتري برخوردار است  و در عين حال بسيار دقيق و نتيجه کار بسيار مطلوب خواهد بود. با استفاده از متد خياطي مولر در بسياري از موارد حتي نياز به پرو لباس توسط مشتري نخواهد بود . 
متد خياطي سايزبندي
پايه و اساس متد خياطي سايزبندي بر مبناي استفاده از الگوهاي از پيش آماده است . اين روش بسيار ساده و آسان است و براي اکثريت افراد قابل استفاده است ، نقطه ضعف متد سايز بندي محدوديت طرح  ها است اين متد براي مانور دادن جاي زيادي ندارد.
متد خياطي متريک
متد خياطي متريک از نظر محاسباتي يکي از دشوار ترين و پيچيده ترين متدهاي موجود است اما هر چه اين محاسبات دشوار و زمان بر است نتيجه کار دقيق تر و مطلوب تر خواهد بود .

خیاطی دارای متدهای مختلفی است.

ثبت نام دوره آموزش خیاطی

 

فرصت هاي شغلي حرفه خياطي

خياطي هنر يا حرفه اي است که به واسطه روند رو به رشد صنعت پوشاک در سراسر دنيا از فرصت هاي شغلي بسيار زيادي برخوردار است . 
افرادي که به واسطه شرکت کردن در دوره هاي آموزش خياطي و کسب مدرک خياطي توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حرفه را به دست آورده اند مي توانند با کسب مجوز براي تاسيس مزون لباس اقدام نمايند . همچنين اين افراد مي توانند با توجه به ميزان تبحر خود در حوزه برش و دوخت در توليدي هاي بزرگ و کوچک مشغول به کار شوند .يکي ديگر از فرصت هاي شغلي موجود براي خياطان حرفه اي امکان کار کردن به صورت نيمه وقت کاملا مستقل با اختصاص يک اتاق در منزل شخصي و قبول سفارشات خياطي متناسب با زمان آزاد آن ها مي باشد . 
همچنين افرداري که با تلاش و ممارست بسيار توانسته در کنار کسب دانش ، تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز موفق به اخذ مدرک خياطي معتبر مورد تائيد سازمان فني و حرفه اي کشور نيز شوند مي توانند با اخذ مجوز براي تاسيس آموزشگاه خياطي اقدام نمايند . 

دوره هاي آموزش خياطي 

با توجه به فرصت ها و موقعيت ها ي شغلي بسيار زيادي که براي خياط ها ي حرفه اي و نيمه حرفه اي وجود دارد بسياري از متقاضيان ورود به باز کار در راستاي کسب قابليت هاي مورد نياز براي ورود به اين حرفه اقدام به شرکت در دوره هاي آموزش خياطي و کسب گواهينامه خياطي کرده اند و همين امر منجر به افزايش تعداد متقاضيان شرکت در دوره هاي آموزشي خياطي شده است .
در پي استقبال چشمگير متقاضيان از دوره هاي آموزش خياطي و نياز آن ها به کسب مدرک معتبر براي ورود به بازار کار برخي از مراکز آموزش معتبر اقدام به برگزاري دوره خياطي و ارائه گواهینامه خياطي معتبر به منظور پاسخ گويي به نياز هاي متقاضيان کردند . 
يکي از مراکز معتبر آموزشي که با اخذ کليه مجوزهاي مورد نياز اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي خياطي و صدورمدرک خياطي مورد تائيد سازمان فني و حرفه اي کشور کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . فراگيران با شرکت در دوره هاي آموزش خياطي پارس علاوه بر کسب تخصص ، توانايي ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز براي ورود به حرفه خياطي مي توانند در پايان دوره آموزشي نيز موفق به اخذ مدرک خياطي معتبر شوند . 
با توجه به اين که کليه دوره هاي آموزشي اين مرکزبه صورت کاملا غير حضوري و در قالب آموزش هاي آنلاين و بسته هاي آموزشي به فراگيران ارائه مي شود متقاضيان مي توانند با صرف کمترين زمان ، انرژي و بودجه در اين دوره هاي آموزشي شرکت کرده و از مزاياي آن بهره مند شوند . 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس