تفاوت سیستم عامل لینوکس با ویندوز

تفاوت سیستم عامل لینوکس با ویندوز

سیستم عامل لینوکس، نرم افزاری است که با استفاده از آن میتوان برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی را روی سیستم اجرا کرد. این سیستم، دارای بخش ها و لایه های مختلفی بوده و مهمترین و مرکزی ترین بخش آن، هسته است که میتواند با سخت افزار ارتباط مستقیم برقرار کرده و زمینه استفاده دیگر نرم افزارها، از سخت افزار را نیز فراهم کند.  علاوه براین، بخش دیگر این سیستم میتواند دستگاه هایی مانند فلش و هاردها را کنترل و مدیریت نماید. 
این سیستم عامل در ابتدا فقط میتوانست برای ریز پردازنده ها استفاه شود اما ، امروزه از انواع سیستم ها پشتیبانی کرده و در انواع وسایل مانند ابرکامپیوتر تا کامپیوتر شخصی و تلفن همراه مورد استفاده قرار میگیرد. نکته جالب اینجاست که این سیستم عامل برای پشتیبانی شرکت های بزرگی مانند آی بی ام کارایی دارد. علاوه بر این، دلایل موفقیت و پیشرفت این سیستم عامل به مواردی مانند امنیت، سرعت بالا، کم هزینه بودن و قابل اطمینان بودن نسبت داده شده است. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف سیستم عامل لینوکس، کاربرد های سیستم عامل لینوکس، آموزش آشنایی با سیستم عامل لینوکس، دوره آشنایی با سیستم عامل لینوکس ، مدرک آشنایی با سیستم عامل لینوکس ، گواهینامه آشنایی با سیستم عامل لینوکس ، انواع سیستم عامل لینوکس و تفاوت سیستم عامل لینوکس با ویندوز هستند. 

 با استفاده از لینوکس میتوان برنامه های زیادی را روی سیستم نصب کرد.

کاربرد های سیستم عامل لینوکس

با توجه به اینکه، سیستم عامل لینوکس دارای سرعت قابل توجه و ایمنی لازم برای انواع دیگر سیستم ها است، بنابراین، به سرعت در بسیاری از سیستم راه پیدا کرده و باعث سهولت استفاده از انها شده است. از جمله کاربرد های سیستم عامل لینوکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 
این سیستم عامل، در کامپیوتر های کوچک نیز قابل نصب بوده و میتواند  به انجام سریعتر محاسبات و سهولت دسترسی به بخش های مختلف کامپیوتر کمک کند.  
یکی از کاربرهای جالب این سیستم عامل در ساختار دستگاه های خودپرداز است که هر چه بیشتر به امنیت و سهولت کار با انها کمک کرده است و البته اینکار نشان میدهد که علی رغم حساسیت بالای این دستگاه ها، سیستم عامل نیز توانایی مدیریت آن را دارد. 
یکی دیگر از مهمترین کاربردهای این سیستم عامل، استفاده در سازمان دفاع ایالات متحده است که از نظر سیاسی و اقتصادی مزیت های زیادی برای این دولت به همراه داشته است.  
این سیستم عامل، همراه با سیستم آندروید در بسیاری و حتی میتوان گفت در اکثر نوت بوک ها مورد استفاده قرار گرفته و کارایی آنها را به طور چشمگیری افزایش داده است. 
ویکی پدیا نیز از این سیستم عامل بهره گرفته و توانسته در ثانیه، اطلاعات زیادی را ارایه کرده و تا حد زیادی به مشتاقان علم کمک کند .
Set-up box نیز از این سیستم بی نصیب نمانده و در آن از مشتقات سیستم عامل لینوکس استفاد شده است. 
یکی دیگر از مهمترین کاربردهای این سیستم عامل، استفاده در سازمان دفاع ایالات متحده است که از نظر سیاسی و اقتصادی مزیت های زیادی برای این دولت به همراه داشته است.  

آموزش آشنایی با سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و افرادی میتوانند با موفقیت آنرا نصب کرده و به صورت کارآمد از ان استفاده کنند، که قبلا در دوره های آموزش آشنایی با سیستم عامل لینوکس شرکت کرده و گواهینامه آشنایی با سیستم عامل لینوکس دریافت کرده باشند. علاوه بر این، این سیستم دارای مزیت ها و معایبی نیز هست که هر کدام از کاربران میتوانند با توجه به نیازشان از آن بهره ببرند. 
در راستای آموزش و استفاده از سیستم عامل لینوکس، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزشی آموزش آشنایی با سیستم عامل لینوکس را برای دانش پذیران علاقمند به انواع نرم افزار ارایه کرده است. دوره آشنایی با سیستم عامل لینوکس، به دانش پذیران امکان میدهد تا با چیستی و اصول این نرم افزار آشنا شده و در این زمینه تجاربی کسب نموده و در موقعیت خاص، مطالب آموخته شده را به کار بگیرند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کنند، مدرک آشنایی با سیستم عامل لینوکس اعطا میشود. 

سیتم عامل لینوکس دارای سرعت و ایمنی بالایی است.

انواع سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس، انواع و نسخه های فراوانی داشته و میتوان با توجه با اینکه این سیستم عامل قرار است برای چه سیستم و یا وسیله ای استفاده شود، یکی از انواع آنها را انتخاب کرد. به عنوا مثال غالبا در سیستم های اداری و خانگی از لینوکس ورژن suse, linspire و mandriva  استفاده میشود در حالی که نسخه و یا ورژن مناسب برای سیستم های کاری، شامل debian, centos و fedora هستند. انواع سیستم عامل لینوکس
عبارتند از : 
Ubuntu : بر اساس سیستم debian بوده و بسیاری از برنامه های منبع باز با استفاده از این نسخه، راه اندازی میشوند. 
Redhot : این سیستم عامل تا حد زیادی به centos شباهت داشته و در واقع، دلیل استفاده از آن وجود نسخه های جدیدتر است. 
Centos : به راحتی روی سیستم ها نصب شده و جز معروف ترین ورژن های لینوکس محسوب میشود و میتواند سیستم های کاری را به خوبی پشتیبانی کند.  
Fedora : این سیستم به سختی نصب شده و بسیاری از کاربران به همین دلیل، از استفاده از منصرف میشوند. 

کاربران میتوانند با اطمینان از سیستم عامل لینوکس استفاده کنند.

تفاوت سیستم عامل لینوکس با ویندوز

تفاوت سیستم عامل لینوکس با ویندوز را میتوان از نظر امنیت، تنوع، هزینه های ایجاد شده ، هدف و سهم اختصاص یافته به بازار بررسی کرد. این دو نرم افزار، هر کدام دارای مزیت ها و معایب خاص خود بوده و به نوعی به شدت با هم در رقابت هستند. 
در این خصوص، کارشناس ها با بیان مزیت های لینوکس، اینطور بیان کردند که این سیستم عامل کاملا در اختیار کاربر بوده و کاربر میتواند به آن اطمینان کرده و به سهولت از آن استفاده کند و چرخه آن هم کوتاه مدت تر است. علاوه بر این، آنها اضافه کردند که این ویژگی اه بسیار مهم و کاربردی بوده و موجب رجحان و اولویت سیستم عامل لینوکس شده است. 
از طرف دیگر، این کارشناس ها تاکید کردند که تنها عیب سیستم عامل لینوکس همان سهم نسبتا کم در بازار است؛ به این معنی که تعداد کاربران آن به اندازه ویندوز نبود بنابراین، تعادا بازخوردهای آن کم بوده و در بین کاربران چندان ارزش بالایی ندارد. در نتیجه، سهم زیاد بازار در ویندوز و سهولت نصب و یادگیری لینوکس موجب شده تا رقابت سختی بین این دو شکل گرفته و هر کدام برای رفع نقیص شان بکوشند. 
البته در این میان، نباید از تاثیر و قدرت افراد و شرکت هایی که از این دو نرم افزار حمایت و پشتیبانی میکنند غافل شد زیرا میتوانند دیگران را به راحتی برای استفاده  مداوم از این نرم افزارهای مفید و کاربردی ترغیب نمایند.

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس