تشریفات و کنترل های گمرکی

تشریفات و کنترل های گمرکی

تعریف ترخیص کالا

ترخیص کالا ، به فرایند تحویل کالاهای وارداتی و صادارتی گفته میشود که در آن، مجموعه ای از مدارک به صورت دستی و یا الکترونیک تهیه و به گمرک تحویل شده و انواع سودها، تسهیلات، مالیات ها و حقوق گمرکی صاحبان کالا نیز تخمین زده میشوند. علاوه براین، اکثر فعالیت هایی که برای ترخیص کالا انجام میشود جنبه تشریفاتی داشته و برخی از آنها را میتوان به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام داد. 
قابل ذکر است رویه و شیوه های گمرکی برای ترخیص کالاهای صادارتی و وارداتی که ورودشان موقت ، قطعی، مرجوعی و قطعی هستند،  متفاوت بوده و البته گمرک جمهوری اسلانی ایران، تسهیلاتی را برای ساده و کوتاه تر کردن  این رویه ها در نظر گرفته است.  همچنین، افرادی که دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا را گذرانده باشند با این مراحل بیشتر اشنا بوده و به سهولت از عهده انجام آنها برمی ایند. 
سر فصل های این مقاله شامل تعریف ترخیص کالا، ترخیص کارگمرک کیست، واردات کالا ، آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، مدرک مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا ، پروانه ترخیص کالا، تشریفات و کنترل های گمرکی و هزینه های انبارداری هستند.

 

ثبت نام دوره آشنایی با امور گمرکی

ترخیص کالا شامل مجموعه ای از روندهای قانونی است.
ترخیص کارگمرک کیست

ترخیص کار گمرک ، فردی است که به قوانین و اصول ترخیص کالا آشنایی کافی داشته و از طرف صاحب کالا اختیار و اجازه (تام) دارد تا همه کالاها را از گمرک ترخیص کند. مهمترین ویژگی این شخصیت حقیقی و یا حقوقی ، این است که کاملا قابل اعتماد و امانتدار بوده و صاحبان کالاها میتوانند برای انجام کارهای مشابه نیز با آنها همکاری کنند. علاوه بر این، ترخیص کارهایی که گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا داشته باشند، در کار خود تجربه کافی داشته و میتوانند این قبیل کارها را به صورت تخصصی و سریعتر انجام دهند.  
با توجه به اینکه، کار ترخیص کالا کاملا تخصصی بوده و به دانش و اطلاعات کافی نیاز دارد، ترخیص کارها حتما باید در این حیطه گمرک تحصیل کرده و حداقل مدرک کاردانی و یا کارشناسی داشته و تجارب عملی واقعی داشته باشند. علاوه بر این، آنها در صورتی میتوانند پروانه و یا مجوز ترخیص کاری  را دریافت کند که، سو پیشینه نداشته باشند. 

واردات کالا 

به وارد کردن انواع کالا از طریق راه های تجاری یک کشور، واردات گفته میشود. غالبا، واردات کالا فرایندی زمان بر بوده و باید برای انجام آن نکات زیادی را در نظر گرفت. این نکات شامل :
بررسی و شناسایی تولید کنندگان و یا فروشندگان آن کالا 
استعلام گرفتن در موررد هزینه تمام شده کالا
بررسی نمونه کالا و تعیین میزان کیفیت مورد نظر 
برنامه ریزی برای وارد کردن نوع خاص کالا با توجه به مصرف کنند گان و میزان تقاضای آنها
 بررسی میزان تعرفه ها و قیمت گمرکی کالا
توافق برای قیمت نهایی و شیوه حمل کالا
تامین بودجه برای خرید کالای مورد نظر 
تهیه استانداردهای لازم برای وارد کردن کالا و توافق برای بررسی آن

ترخیص کار گمرک باید صبود و امانتدار باشد.

آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا 

مدیریت گمرک وظیفه دارد تا کالاهایی که به کشور وارد شده و یا به دیگرکشورها صادر میشوند را به دقت بازرسی کرده و در صورتی که ورود و یا خروج هر کدام به اقتصاد کشور لطمه میزنند، از آنها ممانعت کند. علاوه براین، افرادی میتونند مسئولیت ترخیص کالا را بر عهده بگیرند که علاوه بر گذراندن دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا، تجارب عملی در گمرک به دست آورده باشند. علاوه براین، مدیران گمرکی که گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا  دریافت کرده باشند، بر روند ترخیص انواع کالا از گمرک تسلط کامل دارند. 
با توجه به اهمیت پروسه ترخیص کالا و صادارات و واردات، مرکز آموزش مجازی پارس،  دوره آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا را معرفی و ارایه کرده است . دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا مخصوصا برای دانش پذیرانی که به وظایف ترخیص کاری گمرک علاقمند هستند مفید و کارآمد بوده و به آنها نحوه انجام کارهای گمرکی و ترخیص کالا و رعایت قوانین موجود در این حیطه را آموزش میدهد. علاوه بر این، این مرکز در پایان دوره به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین دوره نمره حد نصاب کسب کرده باشند ، مدرک مدیریت گمرک و ترخیص کالا اعطا میکند.

تشریفات و کنترل های گمرکی 

تشریفات و کنترل های گمرکی، قوانین و مقرراتی هستند که گمرک، برای صادارت و یا واردت همه انواع کالا ها در نظر گرفته و با توجه به نوع کالا ها آنها را اعمال و اجرا میکند. غالبا در این روند، از شیوه های مبتنی بر حسابرسی، بازرسی های اتفاقی و یا منظم، شیوه ها و یا تجهیزات مدرن بازرسی و مدیریت خطر استفاده میشود. افرادی که آموزش مدیریت گمرک و ترخیص کالا را گذرانده و گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا دریافت کرده باشند، با این روند و تاثیر آن اشنایی بیشتری دارند.
غالبا، در این تشریفات نمایندگان سازمان ها و وزراتخانه ها حضور مستمر داشته و مجموعه ای از کنترل های پزشکی و استانداردهای فنی و کیفی به صورت هماهنگ تحت نظارت خود سازمان گمرک انجام میشود. علاوه بر این، امکان دارد که اینکار روند تجارت را تسهیل و تسریع کند. قابل ذکر است که این تشریفات کمی وقت گیر بوده و امکان دارد هزینه هایی نیز به صاحبان کالا تحمیل کند. 
هزینه های انبارداری برای انواع محوله ها و کالاها متفاوت است.

ثبت نام دوره آشنایی با امور گمرکی

هزینه های انبارداری

انبارکردن انواع کالاها در گمرک میتواند هزینه هایی را برای صاحبان کالا به همراه داشته باشد. علاوه براین،  هزینه های انبارداری برای کالاها متفاوت بوده و فاکتورهای زیادی در نوع و میزان آن تاثیر میگذارد. البته افرادی که گواهینامه مدیریت گمرک و ترخیص کالا داشت باشند، با این هزینه ها و نحوه پرداخت آنها اشنایی بیشتری داشته و میتوانند در مورد کاهش آنها تصمیم گیری کنند.
غالبا، صاحبان کالا باید بتوانند برای انبارداری کالاهایشان به گونه ای برنامه ریزی کنند که مدت آن طولانی نشود و از فروش کالا ود کافی نصیب شان بشود. علاوه براین، انبارداری کوتاه مدت مستلزم رعایت همه قوانین واردات و صادارت و پرداخت انواع تعرفه ها است. 

پروانه ترخیص کالا

مجور و یا پروانه ترخیص کالا، مدرکی است که صاحبان کالا باید آن را در روند ترخیص انواع کالا دریافت کنند تا بتوانند کالا را از گمرک تحویل بگیرند. غالبا، این مجوز به منظور اطمینان از هویت شخص ارایه دهنده مدارک ، با مدارک شناسایی صاحبان کالا مطابقت داده شده و در صورت عدم مغایرت، به او کد شناسایی میدهند. افرادی که دوره مدیریت گمرک و ترخیص کالا را گذرانده باشند، میتوانند در دریافت پروانه ترخیص سریعتر عمل کنند. 
صاحبان کالا در صورتی میتوانند کالاها را تحویل بگیرند که بدهی های معوقه  و کارت بازرگانی شان بررسی شده و از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد. البته ، امکان دارد که این چنین مراحلی برای انجام کارهای صادارات و واردات انجام شده و در این موقعیت ،صاحبان کالا و ترخیص کاران بایی کمی صبور بوده و با اطمینان از صحت کارشان ، به روند ترخیص کالا ادامه دهند. 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس