تشخیص اختلال یادگیری

تشخیص اختلالات یادگیری | detecting learning disability

تعریف روانشناسی کودک و نوجوان

روانشناسی کودک و نوجوان، یک از حیطه های مهم و حساس روانشناسی است که در آن ، تغییرات زندگی کودکان، مرحله کودکی تا نوجوانی و تجربیاتی که انها در این سن به دست می آورند و همچنین مشکلات و ویژ گی های رفتاری شان  مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این روانشناسی ، به طور خاص بر رشد اجتماعی و شناختی کودکان تمرکز داشته و سعی  می کند با استفاده از شیوه های علمی مدرن، جنبه های مختلف رشد ، میزان و نوع ارتباط ها، شخصیت و نوع تفکر و مهارت های فردی آنها را در نظر گرفته و در مورد افراد مشابه به نتیجه واحدی برسند. 
علاوه بر این، در روانشناسی کودک و نوجوان، نقطه اصلی و عطف رشد کودکان مورد بررسی قرار گرفته و روانشناسان تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا  عواملی فردی و اجتماعی موثر بر ان را امتحان کرده و میزان توسعه آن را با وجود این شرایط بسنجند. علاوه بر این، روانشناس هایی که گواهینامه روانشناسی کودک و نوجوان داشته و به تمام اختلال های احتمالی این دوره مسلط باشند،  میتواند آنها را با همه تغییرات شان در همه کودکان و نوجوانان شناسایی کنند. 
سر فصل های این مقاله شامل تعریف روانشناسی کودک و نوجوانی ، تشخیص اختلالات یادگیری، اختلال زبانی خاص، اختلال از هم پاشیدگی کودک، آموزش روانشناسی کودک و نوجوان، دوره روانشناسی کودک و نوجوان، مدرک روانشناسی کودک و نوجوان، گواهینامه روانشناسی کودک و نوجوان، اختلال لجبازی و نافرمانی و مشکلات نوجوانی و راهکارهای عملی والدین هستند. 

کودکان شاد نتیجه خانواده شاد هستند.

تشخیص اختلالات یادگیری

ناتوانی و اختلالات یادگیری در کودکان و نوجوانان ، مشکل و نقصی است که می توانند بر نحوه درک و فهم شان از یک موضوع خاص و البته میزان درک شان از همان موضوع  تاثیر مستقیم گذاشته و البته مشکلاتی را در دیگر زمینه ها برایشان به وجود آورد. این ناتوانی، بین 10 درصد کودکان رایج و مرسوم بوده و در مهارت هایی مانند خواندن، نوشتن و درک مطلب مشاهده می شود. 
البته، قابل ذکر است که این ناتوانی، به هوش و ذکاوت کودک ارتباطی نداشته و بیشتر به نحوه درک او از محیط ارتباط دارد و امکان دارد که کودک برای انجام برخی از کارهای روزمره یا خاص به این مشکل دچار شود. علاوه بر این، روانشناسان ، برای حل این مشکل راهکارهای مفید و موثری ارایه کرده و پیشنهاد می دهند که به سرعت و در برخی دیگر به مرورر زمان ،مشکل را از بین برده و یا کمرنگ می کند. 

اختلال زبانی خاص|special language impairment

اختلال زبانی خاص، نوعی از اختلال و ناهنجاری زبانی  است که بیشتر در پسران مشاهده می شود تا دختران. در این اختلال، کودک ، هیچ گونه مشکل عصبی و رفتاری نداشته و از نظر شناختی و حرکتی سالم بوده و صرفا در برخی موارد برای ادای برخی از کلمات و یا جملات با مشکل مواجه میشود. البته این اختلال نیز به سادگی و با استفاده از راهکارهای پزشکی و روانشناسی قابل حل است. 
طبق نظر پزشکان و روانشناسان، علت اصلی این عارضه، مشکل در مغز بوده و البته وراثت نیز در آن نقش چشمگیری دارد. از جمله این مشکلات می توان به مواردی مانند کم بودن دایره لغات، کاهش سرعت یادگیری و انتقال پیام به دیگران، استفاده از جملات ساده و ساده تر به جای انواع پیچیده، مشکل در ادای برخی از کلمات و استفاده از قواعد دستوری ساده اشاره کرد. همچنین، شدت این عارضه در پسران متفاوت بوده و ممکن است که روند درمانی هم به گونه ای متمایز باشد. 

خلق و خوی کودکان به برخورد والدین وابسته است.

اختلال از هم پاشیدگی کودک|childhood disintegrative disorder

اختلال از هم پاشیدگی کودک یا سندرم "هلر"، یکی از سندرم ها و بیماری های شایع در کودکان است که ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد. در این اختلال، کودکان مشکلات جدی و متعددی پیدا می کنند که اگر به موقع و توسط روانشناسان متخصص بررسی و درمان نشوند، برای آینده و زندگی حال کودک ضرر و زیان های جبران ناپذیری را به دنبال خواهند داشت. 
این اختلال خاص، از سن 4 سالگی در کودک شروع شده و با گذشت زمان ، کم کم علایم آن پدیدار می شوند. در این اختلال، کودک بخش عمده ای از مهارت های کلامی و غیر کلامی خود را از دست داده و در نتیجه قدرت برقراری ارتباط با دیگران را از دست می دهد . علاوه براین، کودکان مبتلا به این بیماری، کمتر می توانند روده و مثانه خود را کنترل کرده بنابراین، میل به غذا را از دست می دهند و امکان دارد که با کاهش وزن مواجه شوند. نکته جالب اینجاست که این اختلال نیز ، بیشتر در جنس پسران شایع است. 

آموزش روانشناسی کودک و نوجوان

روانشناسی کودک و نوجوان، از حوزه های بسیار مهم و حساس است و در صورتی که روانشناس ها کار خود را به درستی و با تکیه برعلم و دانش آکادمیک و تجربیات علمی و عملی انجام دهند، میتوانند مشکلات این قشر را حل کرده و نسلی سالم و قابل اعتماد تربیت کنند. علاوه بر این، در این مسیر،کمک و همکاری والدین نیز می توان به نحو شایسته ای به پیشبرد اهداف و برنامه های روانشناس ها کمک کند.
روانشناس ها و افرادی که به این حوزه و کسب تجربه بیشتر در این زمینه علاقمند هستند ، می توانند از بسته های آموزشی دوره آموزش روانشناسی کودک و نوجوان که توسط مرکز آموش مجازی پارس ارایه شده، استفاده کنند. دوره روانشناسی کودک و نوجوان، به دانش پذیران و مخصوصا روانشناس ها کمک می کند تا با راهکارهای علمی اشنا شده و تجربیات مفیدی نیز به دست آورند. قابل ذکر است که به این دانش پذیران در پایان دوره، مدرک روانشناسی کودک و نوجوان اعطا شده و دوره هایی دیگری مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی یادگیری نیز به آنها معرفی می شود.  

کودکان بد اخلاق شخصیت رنجور دارند.

اختلال لجبازی و نافرمانی

اختلال لجبازی و نافرمانی، از جمله اختلال هایی است که در پسران بیشتر مشاهده شده و با رفتارهای مانند دشنام دادن، گریه کردن و فریاد زدن همراه است. البته ، گاهی اوقات این علایم در بین پسران و دختران مشاهده می شود اما اگر رفتارشان خشن نبود و ادامه پیدا نکند، اختلال محسوب نمی شود و در واقع، یک حالت گذرا است. با این حال ، کودکی و نوجوانی سن بسیار حساسی بوده و باید با این قشر در کمال احتیاط و لطافت صحبت و رفتار کرد. 
امکان دارد که کودک رفتارهایی مانند سرپیچی از فرمان های والدین، مشاجره با آنها، حساسیت و زود رنجی و مشاجره و تعارض را نشان دهد که علت آن میتواند ارتباط والدین، سختگیری آنها و نداشتن آزادی لازم و برنامه های شاد و تفریحی برای کودکان باشد. علاوه بر این، عدم توجه به موقع به کودک و نیازهای او نیز میتواند زمینه ساز مشکلات جدی باشد. 

مشکلات نوجوانی و راهکارهای عملی والدین

امکان دارد که جامعه نوجوانان ما، با مشکلاتی رو به رو شوند که تا حدی ناخواسته بوده و خودشان و والدین شان را نیز به دردسر بیندازند. در بحث مشکلات نوجوانی و راهکارهای عملی والدین ، به شناسایی انواع مشکلات موجود و راه حل های عملی که والدین می توانند به کار بگیرند پرداخته می شود. 
به طور معمول ، والدین باید از روش های موثرتری برای حل مشکلات استفاده کنند که میتوانند شامل موارد زیر باشند:
تقویت شخصیت والدین به منظور الگو برداری از آنها
ارایه راه حل های جدید به جای دستور دادن و اجبار کردن نوجوان
افزایش ارتباط کلامی و صحبت در مورد موضوعات مختلف
نادیده گرفتن برخی از خطا های کوچک و جزیی
تاکید بر نقاط قوت شخصیت نوجوان
برقراری ارتباط صمیمی و دوستانه با نوجوان

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس