ترخیص کالا از گمرک

ترخيص کار گمرک

واردات و صادرات

واردات و صادرات به مفهوم تبادل کالا ميان کشورهاي مختلف است . صادرات به معناي ارسال محصول به مقاصدي خارج از مرزهاي کشور مورد نظر است که معمولا با قصد وارد کردن ارز به کشور و صادر کردن محصولاتي و کالاهايي که بيش از ميزان نياز کشور توليد شده است انجام مي پذيرد و واردات به مفهوم وارد کردن انواع کالا و محصولاتي است که به هر دليل در درون مرزهاي کشور به ميزان مورد نياز و يا با کيفيت مورد نظر توليد نمي شود و به منظور برطرف کردن نيازهاي کشور انجام مي گيرد.

دوره آموزشی ترخیص کار گمرک

با توجه به گسترش روز افزون روابط تجاري ميان کشور هاي مختلف دنيا در عصر حاضر ميزان واردات و صادرات کالا نيز به شدت در حال افزايش است از اين رو تنظم و تصويب قوانين و مقررات بين الملل و داخلي  و نظارت دقيق بر اجراي قوانين و مقررات مصوب  تنها راه  سامان دهي فعاليت هاي تجاري است .

ترخیص کار گمرک یک حرفه بسیار حساس است .

گمرک

گمرک يک سازمان دولتي است که وظيفه نظارت بر کليه امور واردات و صادرات ، بازرسي نوع و ميزان کالاهاي وارداتي و صادراتي را بر عهده دارد .
گمرک ها عمدتا در شهرهاي مرزي واقع شده اند و به بررسي رعايت قوانين و مقررات بين المللي و داخلي مي پردازند .

ترخيص کالا

مراحل ترخيص کردن کالاهاي وارداتي از گمرگ  به دليل پيچيدگي خاص مراحل ترخيص کالا و زمان بر بودن آن غالبا توسط خود واردکننده ها انجام نمي شود بلکه توسط افرادي که تحت عنوان ترخيص کار کالا مغشول به کار هستند انجام مي شود .
ترخيص کالا نياز به آشنايي کامل با مراحل ترخيص ، مدارک مورد نياز ترخيص کالا  و قوانين و مقررات گمرک دارد و در غير اينصورت ترخيص کالاي شما به يک پروسه پيچيده و مشکل ساز تبديل خواهد شد .
ترخيص کار کالا حرفه اي است که علاوه بر آشنايي با اصول و مقررات گمرک و مراحل و مدارک ترخيص کالا نياز به کسب تجربه در اين زمينه دارد .

آموزش مراحل ترخیص کالا مستلزم شرکت در دور ه های آموزشی است.

مدارک مورد نياز براي ترخيص کالا

اولين و مهمترين نکته در پروسه ترخيص کالا تکميل مدارک و پرونده هاي اداري مورد نياز است ، زيرا عدم ارائه هر يک از مدارک مورد نظر  در هر مرحله از روند ترخيص کالا مي تواند منجر به توقف ، پيچيدگي و طولاني تر شدن زمان  روند ترخيص کالا شود . مدارک مورد نياز براي ترخيص کالا به سه دسته عمده تقسيم مي شوند که در ادامه به اين مدارک اشاره خواهيم کرد .
دسته اول مدراک مورد نياز مدراک مربوط به کالا هستند . اين مدارک عبارتند از :
اسناد و مدارک  ترخيصيه
اسناد، مدراک  و قبوض انبار
مدارک بارنامه
پيش فاکتور | Performa invoice  
کليه فاکتورهاي خريد
اسناد و مدارک مربوط به گواهي مبدا
اسناد و مدارک ثبت سفارش بازرگاني
اسناد و مدارک مربوط به بيمه نامه در صورت وجود .

 

دسته دوم مدارک مورد نياز مدارک مربوط به صاحب | واردکننده اصلي کالا مي باشد که عبارتند از :
اصل کارت بازرگاني به منظور شناسايي در مراحل اوليه
اصل کارت بازرگاني
فتوکپي تمامي صفحات کارت بارزگاني
کپي پشت و روي کارت ملي
دسته سوم مدارک که شامل مدارک ترخيص کار مربوططه به عنون نماينده رسمي و قانوني صاحب کالا مي باشد . اين مداردک عبارتند از :
اصل و کپي کارت ملي به منظور احراز هويت
اصل و کپي برابر اصل وکالت نامه محضري که نشان دهنده واگذاري حق ترخيص کالا توسط صاحب کالا به ترخيص کار مربوطه است .
اصل و کپي معرفي نامه براي گمرک مربوطه
کپي وکالتنامه
کپي معرفي نامه ترخيص کار
کپي دفترچه بيمه ترخيص کار
لازم به ذکر است تکميل و گردآوري کليه مدارک مورد نياز که در ليست بالا به آن ها اشاره کرديم براي انجام امور ترخيص کالا لازم و ضروري مي باشد و عدم ارائه هر يک از اين مدارک مي تواند منجر به توقف ، پيچيدگي و به تعويق افتادن مراحل ترخيص کالا از گمرک شود .

دوره آموزش ترخیص کالا یکی از دور ه های آمزوشی پر کاربرد است .

آشنايي با مراحل ترخيص کالا

مراحل ترخيص کالا از گمرک مراحلي هستند که در صورت داشتن آشنايي ، آگاهي و تجربه کافي و رعايت قوانين و مقررات مصوب به سادگي و در اسرع وقت انجام خواهند شد . بنابراين آشنايي با مراحل ترخيص کالا و يا استفاده از افراد متخصص و متبحر در اين زمينه تنها راه معقول و مقرون به صرفه در روند ترخيص کالا مي باشد .

مراحل ترخيص کالا

در اين مقاله به صورت اختصاري به مراحل ترخيص کالا اشاره خواهيم کرد ، اما براي کسب دانش و مهارت لازم جهت انجام امور ترخيص کالا به صورت عملي  شرکت در دوره هاي آموزشي ترخيص کالا ضروري مي باشد .
گردآوري اطلاعات از اظهار کننده
در اين مرحله کليه اسناد و مدارک مربوط به وارد کننده کالا که صاحب قانوني کالا محسوب مي شود بررسي مي شود و در صورت صحت کليه مدارک به مهر " احراز شد " ممهور مي گردد. در اين مرحل دو کد که در مراحل بعدي ارائه آن مورد نياز است به ترخيص کار ارائه مي شود .
پذيريش اظهار نامه
در اين مرحله نامه اظهار نامه در دونسخه دست نويس و چاپي به همراه اسناد و مدارک مربوط به کدهاي دريافت شده در مرحله قبل به همراه فيش هاي بانکي مورد نظر به قسمت پذيرش اظهارنامه تحويل مي شود .
کنترل هاي گمرکي
در اين مرحله ماموران گمرک به بررسي فيزيکي محموله ، ارزيابي ، ارزش گذاري ، مطابقت آن از نظر کمي و کيفي با آنچه در مراحل قبلي اظهار شده است مي پردازند که در صورت رعايت کليه قوانين و مقررات و مطابقت محموله مورد نظر با ليست اظهار شده اين مرحل تنها به زمان براي رسيدن نوبت شما و بررسي ماموران گمکر نياز دارد .
پرداخت و ترخيص
آخرين مرحله از مراحل ترخيص کالا مرحله پرداخت وترخيص است . دراين مرحله که پس از بررسي و ارزيابي محموله و تائيد کليه موارد انجام مي شود به کارشناس مربوطه در قسمت خروجي مراجعه کرده با ارائه کليه مدارک تائيد شده نسبت به دريافت برگ سبز امضا شده اقدام کنيد و در آخرين مرحله با ارائه اين برگ سبز امضا شده به انبار مراجعه کرده و براي اخذ بيجک ( رسيد پرداخت وجه ) اقدام کنيد ، بعد از آن با پرداخت هزينه هاي مورد نظر و تحويل فيش بانکي مي توانيد براي بارگيري و تحويل کالاي خود از انبار گمرک اقدام نمائيد .

گواهینامه معتبر ترخیص کار گمرک

دوره هاي آموزشي ترخيص کالا

با توجه به نياز کليه سازمان هاي و شرکت هايي که به امر خطير واردات و صادرات کالا مشغول هستند براي ترخيص کاران کالا موقعيت هاي شغلي مطلوب زيادي وجود دارد که در صورت احراز شرايط مورد نظر مي توانند از اين فرصت هاي شغلي استفاده نمايند .
در اين راستا برخي از مراکز معتبر آموزشي با ارائه دوره هاي آموزشي ترخيص کالا شرايط لازم براي آشنايي و کسب مدرک ترخيص کار گمرک را براي علاقه مندان به وجود آورده اند .يکي از اين مراکز آموزشي مرکز آموزش مجازي پارس است ، اين مرکز با ارائه دوره هاي آموزشي ترخيص کالا از گمرک علاقه مندان را در راستاي نيل به اهداف خود ياري و همراهي مي کند .
فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزشي ترخيص کالا از گمرک علاوه بر آشنايي با مدارک مورد نياز ، مراحل ترخيص کالا و کسب کليه مهارت ها و قابليت هاي مورد نياز اين حرفه موفق به اخذ مدرک ترخيص کالا و مدرک ترخيص کار کالا از اين مرکز نيز خواهند شد .

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس